Gát József
A jó tanár munkáját, csak a legnagyobb
előadókéval lehet összemérni
Úgy érzem, azért is fontos, hogy itt összeültünk, és itt valami kezdődik, mert a pedagógus munka jelentősége egyre nő.
Gát József arról beszélt, hogy a
szocializmus építésében a dolgozók munkaideje fokozatosan csökken, szabadidejük
ezzel párhuzamosan nő. Így nem közömbös, hogy mivel töltik el szabadidejüket.
E szabadidő helyes tartalommal való megtöltése is fokozza a
zenepedagógusok felelősségét, munkájuk jelentőségét.
Én is megállapíthatom - folytatta -, hogy a tanárok nemigen akarnak vidékre menni. Ebbe a lakáskérdés is belejátszik, mert hiszen sokan szívesen mennének vidékre, ha ott nem lennének nagyon nehéz lakáskörülmények. De arról is szó van, hogy a fiatalok nincsenek meggyőződve arról, hogy a tanári munka milyen fontos. Bele kell vinnünk a fiatalok tudatába is azt, hogy egy jó, elsőrendű vidéki tanár sokkal jelentősebb, mint egy átlagos művész. A jó tanár munkáját csak a legnagyobb előadókéval lehet összemérni, mert a jó tanár nemcsak szórakoztat, hanem embert is formál. Szinte mássá gyúrja az embereket, és sok száz, sok ezer emberre hat, s a tanítványain keresztül hatással van a családokra és azok barátaira is.
Sokkal jobban meg kell adni tehát ezeknél a tanároknál a munka becsületét. A munka becsületének elismerése nagyon fontos, de ezt ma még nagyon sokszor akadályozza a felső szervezés. Értem itt a zeneiskola igazgatóságát - tudom, hogy ennél a szónál egy kis felhördülés is van -, de értem a szakfelügyeletet és a minisztériumot is. Itt mindenki a könnyebb végét választja a dolognak, mert hiszen általában az a szokás, hogy azt a tanárt tartjuk jónak, aki jó vizsgaeredményeket produkál. Már pedig nem ez a döntő, ez csak egy szempont lehet a sok közül.
Ezután hangsúlyozta a Szakosztály szakcsoportjai munkájának fontosságát, majd kiemelte a PARLANDO jelentőségét és a lap további tartalmi és formai bővítését tartotta kívánatosnak. A szakfelügyelők munkájáról szólva, kiemelte, hogy az ellenőrzés mellett a fő cél: ne csak meghallgassák a tanárokat, hanem foglalkozzanak is velük és segítsék a munkájukat.
Végezetül javaslatot
tett a vidéki szakiskolák egyes kevés létszámú tanszakainak összevonására. A
szakfelügyelet is sokkal jobb lehetne ennek révén - mondta -, sokkal szorosabb
kapcsolatot lehetne fenntartani a szaktanárképzővel is. Könnyebb volna
egy-két iskolát látogatni, mint esetleg ötöt.