Gönczy László:
A szakmai halál küszöbe
(részlet)
Kezdjük azzal, ami egyáltalán nem rajtunk
múlik, amivel tehát – ha tetszik, ha nem – együtt kell élnünk. Az imént
Körber Tivadar mondandójában is volt egy arra utaló mondat, hogy a
tanítványaink igen-igen szeretnek szelektálni, és – főleg a nehezebb
időszakokban – kizárólag azzal foglalkozni, amit fontosnak tartanak.
Nyomban meg kell, hogy védjem a diákságot azokkal szemben, akik ezt
hibájául felróják. Az utóbbi néhány évben tapasztalataim szerint is
rendkívüli módon felerősödött ez a – korábban inkább a középszer, a
tehetségtelenek jellemzőjének tartott – „praktikus”, haszonelvű
gondolkodásmód. A diákok ebben a tekintetben egész egyszerűen az
idősebb generációk útmutatását követik önkéntelenül is. A körülöttünk
lévő világ jelenleg bármi másnak inkább kedvez, semmint a
minőség-centrikus, nem a gyakorlati haszonra koncentráló szemléletnek,
ami az igazán magas szellemi illetve művészi nívó feltétele. Ma egy
főiskolai vagy egyetemi hallgató elsősorban az egzisztenciáját
igyekszik építeni, és csak másodsorban, ennek függvényében és érdekében
hajlandó szellemi energia-befektetésre. Sarkítva és leegyszerűsítve ez
a helyzet pont fordítottja a tíz-húsz évvel ezelőttinek, amikor is a
diákok többsége naív és csöppet sem gyakorlatias módon mélyedt az őt
érdeklő dolgokba, nem sokat törődve azzal, hogy mi lesz, ha véget ér a
tanulmányi idő. A felnövekvő nemzedék – sajnos vagy szerencsére! –
kellően pragmatikus és konformista ahhoz, hogy elfogadja a társadalmi
környezet kihívását. És mindeközben tovább fokozódik az
egzisztenciális, pénzszerzési nyomás, olyannyira, hogy sok hallgató már
csak névleg vagy minimális energiával folytatja tanulmányait, mert
közben minden lehetőséget megragad a pénzkeresetre. Így a szakmai
tevékenységen belüli szelekció kényszere nagyon erős, hiszen a nap
mindenki számára csak huszonnégy órából áll. Ráadásul a minőségi
zenéhez jutás – ami a mi diákjaink számára elvileg nélkülözhetetlen
lenne – rendkívüli mértékben megdrágult, a koncertjegy-áraktól az
utazási költségeken át a hangfelvételekig.
Gondoljuk végig, hogy ezek a külső körülmények
miként hatnak az egyes intézményeken belül! Először is le kell
szögeznem, hogy az előbb érintett „korszerű” gondolkodásmód távolról
sem csak a diákság köreiben hódit, maguk a tantestületek, a szakmai
közösségek sem rezisztensek vele szemben. Tapasztalataim szerint talán
másképpen egy nagy egyetemen és másképpen a konzervatóriumi elven
működő – azaz a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hálózatába tartozó
– intézményekben, de ez részletkérdés. A lényeg, hogy a képzés minden
olyan részterülete, amely szakmailag vagy egzisztenciálisan nem
kiemelten fontos, újabb presztizs-veszteséget szenved el a nagy egészen
belül. Ez persze tekinthető a szakmán belüli örök harc újabb
fordulójának is, és nem korlátozódik a felsőoktatásra. Hogy nem valami
elfogult területféltésről van szó a részemről, részünkről, azt talán
bizonyítja, ha elmondom, hogy vannak olyan zeneművészeti
szakközépiskolák Magyarországon, melyekben mostanában, a legutőbbi
években is úgy jutottak el hangszer-főtárgyas diákok az érettségiig,
hogy egyáltalán nem, vagy csak valamilyen jelképes módon részesültek
kamarazene-oktatásban! Mármost, ha a képzés efféle durva, törvénysértő
megcsonkítása háborítatlanul folyhat hazánkban, ha a mértékadó
vélemények szerint alapvetően fontos kamarazenével ez történik, akkor
az egyéb „melléktárgyakkal” kapcsolatban sem lehethen illúzióink sem
most, sem a jövőben.
A helyzetértékelésből – így az ezredfordulóhoz
közeledve – nem hiányozhat a technikai apparátus szemléje sem.
Mindannyian tudjuk, hogy mérhetetlenül megdrágult a mi munkánkhoz
szükséges eszközök beszerzése, illetve fenntartása a kottáktól, a
kispartitúráktól a szakirodalmon és a hangfelvételeken át a lejátszó
berendezésekig, nem is beszélve olyan – máshol régóta természetesnek és
nélkülözhetetlennek tartott – eszközökről, mint az írásvetítő,
mikrofilmanyag és -olvasó, számítógépes rendszer megfelelő zenei
programokkal, és így tovább. Utóbbiak hasznosítása többek között éppen
a siralmas könyvtári háttér részbeni kiváltása gyanánt lenne igen
fontos: ha már egyszer reménytelen, hogy a hagyományos könyvtári
állomány valaha is elégséges szintre bővüljön a művészetoktatás
bázisaként, itt lenne a nagy lehetőség, hogy – meglovagolva a
kommunikációs robbanás hullámait – éljünk az információ-tárolás és
-átadás legújabb technikai lehetőségeivel. Amikor az ember a
munkavégzés alacsony hatékonyságának okait elemzi, elég gyorsan eljut a
felismeréshez, hogy a zenei anyag kézbeadása, láthatóvá tétele nélkül
legyen bár rendkívül élményszerű és meggyőző, a szó elrepül, és ami
megmarad, az hosszú távon nagyon kevés.
Még egy utolsó adalék a helyzetkép teljessé
tételéhez: mondjanak ellent, ha megalapozatlannak érzik az állításomat,
mely szerint a diákok nagyon kevés ösztönzést kapnak az önálló
ismeretszerzésre, az önálló gondolkodásra, arra, hogy egyáltalán kézbe
vegyenek valamilyen zenei anyagot és kettesben maradjanak vele. Ennek
elsődleges negatív hatása természetesen nem nálunk csapódik le,
hanem a hangszeres órákon, illetve minden olyan alkalommal, amikor a
diáknak egy kottát kellene elolvasnia és értelmeznie. A könyvekkel, a
szakirodalom böngészésével, a háttérinformációk gyűjtögetésével
kapcsolatos aktivitás vagy passzivitás zenei neveltetés, kulturális
háttér függvénye, olyasmi, amiben a hangszeres tanárok példája,
hozzáállása tagadhatatlanul meghatározó, az ő ellenükben soha nem
fogunk tudni e téren jelentősen előrelépni, csakis velük együtt, közös
felelősséget vállalva.
Miután kellően sötét képet sikerült festenem a
zenetörténet oktatásának körülményeiről, ideje a saját házunk táján
söprögetni. Itt mindjárt egy számomra ellenszenves szót vagyok
kénytelen jobb híján használni, lévén itt ma megkerülhetetlen: a
tananyag. Ez az én véleményem szerint is a zene mint olyan, vagy
legalábbis az európai zene; de legalább főiskolai-egyetemi szinten – ha
ennek ismeretbeli korlátai nincsenek – lehetőleg nem kizárólag az
európai zene.
Nagyon fontos lenne a jelenleginél sokkalta
világosabban látni és elkülöníteni a zeneirodalom- és a
zenetörténet-órák, azaz a közép- és felsőfok funkcióit. Ma
Magyarországon általánosságban kétszer rágják végig ugyanazt az
ismeretanyagot – akárcsak az általános és középiskolai
történelem-oktatásban – ironikusan fogalmazva először még, másodszor
már komolytalanul. Ahogyan Körber Tivadar is utalt rá az előbb, a
szakközépiskolában nem a történeti szemlélet hangsúlyozása a feladat. A
gyerekeknek egész egyszerűen találkozniuk kell bizonyos zenékkel, és e
találkozások nyomán a zenének mintegy magához kell vonzania őket. E
vonzásnak, e kapcsolatnak köztük és a zene között oly mértékben fel
kellene erősödnie, hogy egyfelől igényükké váljon a zenével való
rendszeres találkozás, másfelől képesekké váljanak ezekből a
találkozásokból valami maradandót megragadni. Tehát halljanak,
érzékeljenek összefüggéseket, különbségeket, stílusjegyeket, és így
tovább. Évek óta szimpatizálok azzal a gondolattal, amivel Deáky István
egy bemutató-tanítása ismertetett meg: nem időrendi illetve
stílustörténeti felosztásban megközelíteni az ismeretanyagot, hanem
éppen a kapcsolatokat, hasonlóságokat, analógiákat feltárni, szabadon
mozogva stíluskorszakok között — ez jó kezekben igen eredményes lehet,
miközben a stílusbeli eltérések mégiscsak kirajzolódnak. Ha például
valamilyen formai indítéka van egy adott vizsgálódásnak, akkor a közös
szerkezeti sémába tartozó XVIII.-XIX.-XX. századi kompozíciók egymás
melletti hallgatása és elemzése a stíluskülönbségek vonatkozásában
legalább olyan erőteljes tapasztalatokhoz vezet, mintha azokat három
egymást követő tanévben szereznék a diákok.
A felsőoktatásban ezzel szemben természetesen
mindent főként stílustörténeti összefüggések szemszögéből vizsgálunk,
amiből az is következik, hogy a szakközépiskola elsődlegesen nagy
művekre és nagy stílusokra épített szemléletével szemben itt éppen az
átmenetekkel, a változásokkal, a folyamatokkal foglalkozó
megközelítésre van szükség.
Egy-egy főiskolai vagy egyetemei zenetörténet-kurzus
közléseit, tartalmát – legalábbis teoretikusan – három rétegre lehet
különíteni.
A legfontosabb, a központi réteg meggyőződésem
szerint ezen a szinten is maga a zene, a maga hangzó valóságában, lett
légyen hangfelvétel vagy a tanár interpretálása, teljes egység vagy pár
másodperces kiragadott részlet. Vannak, akik ennek fontosságát tagadják
— személyesen ismerek olyan (nem zenetörténész) kollégát, akinek
elgondolása szerint a főiskolai órákon nem kellene zenét hallgatni,
mert a diákságnak már mindent ismernie kell, és ha mégsem így van,
akkor az nem a mi ügyünk. A magam részéről mindenkit lebeszélnék arról,
hogy ezt a nézetet fontolóra vegye, és még csak nem is azért, mert
három intézményben dolgozva elég részletes tapasztalatokhoz jutok
hétről hétre a hallgatók tájékozottságával kapcsolatban, inkább azért,
mert bármilyen okfejtésnek, gondolatnak, állításnak csak akkor lehet
értelme, ha újból és újból mellé állítjuk a zenét is, amire vonatkozik.
A hangzó zenéhez társuló egyik közlésréteg a
megismeréshez és megértéshez okvetlenül szükséges alapinformációk köre.
Hangsúlyoznom kell, hogy – ahogyan már előttem is elhangzott – nem
öncélúan forszírozott, hanem a megértéshez szükséges adatokra, tényekre
gondolok; nem olyanokra, amilyenek egy bizonyos stílusú oktatás
lezárásaként a „hogy hívták Bach szemorvosát” — típusú
vizsgakérdésekhez vezetnek. A zenetörténet nem a zeneszerzők
élettörténetének összessége — persze ha valaki érdemben semmit nem tud
mondani magának a zenének az életteréről, változásairól, a zenei
gondolkodás alakulásáról, az kénytelen magával is elhitetni az
ellenkezőjét.
A zenéhez kapcsolódó másik közlésréteg nélkül az
előzőek nem igazán nyerhetnek értelmet, s így maga az oktatás sem ér
célt. Egyszerűen arról van szó, hogy a tanárnak egyfajta szemléletet, a
megközelítés és viszonyulás valamilyen rendszerét kell létrehoznia,
amellett a zenei anyag feldolgozásának a technikai lehetőségeit, a
kérdésfeltevések és következtetések mikéntjét is meg kell mutatnia az
órai lehetőségekhez mérten — nyilván nem a zenetudomány csúcsait
ostromolva, de nem is olcsó, igénytelen módon. Mindez együtt szerencsés
esetben elvezethet odáig, hogy a hallgató egy ilyen kurzus után a
hangszeréhez nyúlva kicsit más szemmel néz a kottára és másként nyúl a
zenéhez — és ez ad valódi értelmet a munkánknak. Lehangoló, amikor egy
hegedűsnek hiába tanítja meg az ember, hogy miben különbözött a
barokkhegedű a múlt századitól — a fontos információ a birtokában van,
de semmire nem használja!
Ha elegendő időnk lenne, fontos és érdekes vitapont
lehetne abból a dilemmából is, amely az oktatásra fordítható idő
rövidsége miatt talán valamennyiünké. Érdemes-e mindenbe belekapni,
végigszáguldani a zenetörténet teljességén, vagy sem? Sokat
felületesen, vagy keveset, de alaposan? Tudom, sokunkban él a reflex,
mely szerint „azért az mégsem járja, hogy a hallgatóink ne tanuljanak
X-ről és Y-ról!” — csakhát eközben állandóan mérlegelni kellene, hogy
ténylegesen mit érünk el azzal, ha formálisan kipipálunk minden
jelentőset. A kevesebb sokszor több lehet: ha – horribile dictu – nem
tizenkét romantikus szerzővel foglalkozunk, csak néggyel, de közben
valóban lényegeset és a hallgatóink számára maradandót tudunk mondani
erről a nehezen definiálható korról, akkor ez a célravezetőbb
stratégia. És hadd mondjam el azt is: ha a mi intézményeink
felszereltsége európai nívójú volna, akkor aligha merülhetnének fel
ezek a kérdések. Akkor az órák feladata egyértelműen az lenne, hogy
különböző korok eltérő ízlését, zenei gondolkodásmódjait felmutassuk,
és képessé tegyük a diákjainkat arra, hogy értelmes módon feltárják a
maguk számára a zene, egy stílus, egy mű világát — s ami ezen kívül
szükséges, azt a könyvtárban, a fonotékában és a számítógépes
munkahelyeken érhetik el. Ettől az ideális helyzettől persze mi még
nagyon messze vagyunk.
Végezetül a korszerűség, a naprakészség előttem
szólók által is érintett kérdésköréhez fűzök pár megjegyzést.
Kinek-kinek személyes ügye ebből a szempontból rendszeresen
önvizsgálatot tartani. Döntő lehet a munkánkban, hogy mennyire vagyunk
képesek különböző véleményeket, szempontokat, elméleteket befogadni,
egymás mellé állítani és ütköztetni. E téren nagyon sokat jelentene, ha
az egyes kurzusokhoz kézbe adható irodalom zömében valódi szakirodalom
lenne, nem pedig jegyzetanyag, annak ellenére, hogy idő hiányában
csupán belekóstoltatni lehetne a hallgatókat az irodalomba. A
felsőoktatás lényegi eleme, hogy a hallgató egyetlen készen kapott és
gondolkodás nélkül reprodukálható gondolatmenet helyett egymásnak
ellentmondó, gondolkodásra, vitára ingerlő nézetekkel találkozzon —
ennek hiányában nem tanulhat meg önálló véleményt formálni a
dolgokról.Véglegesnek és megfellebbezhetetlennek feltüntetett igazságok
talaján – amilyen a jegyzetek többsége már csak hosszú távra szánt
voltánál fogva is kénytelen maradni – termékeny gondolkodás nehezen
bontakozhat ki. Az irodalom hazai hozzáférhetőségét ismerve azonban be
kell látnom, hogy még jó ideig a tanáron fog múlni, hogy a
kinyilatkoztatások passzív befogadása vagy az együttgondolkodás válik-e
meghatározóvá egy adott kurzus óráin.
Az ebből eredő felelősség igen nagy! Ezt
illusztrálandó nem állhatom meg, hogy most ide ne idézzem annak a –
maga provinciális köreiben „neves” – kollégámnak a szellemét, aki a
saját óráin rendszeresen tett-tesz olyan kijelentéseket, miszerint
„Harnoncourt-t falhoz kellene állítani, vagy a lemezeivel kellene
elvágni a torkát...”. Természetesen egyéni ízlés kérdése, hogy valaki
milyen véleményt formál egy-egy jelentős művészegyéniség
tevékenységéről, azonban egy eszmerendszert, egy interpretációs
ízlésvilágot ab ovo ilyen negatív színezettel tálalni, pontosabban nem
is tálalni, hanem eleve elutasítani, a diákokba – őket „európaibb”
pályatársaikkal szemben hosszú távon hátrányha hozó – ostoba és
primitív előítéleteket sulykolni, nos, ez nemcsak szakmai
dilettantizmus, hanem pedagógiai etikátlanság is!
Van egy másik példám is — nem ennyire gusztustalan,
de a maga módján ugyanolyan lehangoló. Nagyjából tizenöt éve jelent meg
Somfai tanár úr Haydn-szonátákról írott könyve magyar nyelven, a hazai
könyvpiacon. A mai napig nem múlik el szemeszter anélkül, hogy
kisebb-nagyobb szakmai vitába keverednék – közvetlenül, vagy közös
diákjaink révén közvetve – kollégáimmal itt is, ott is, pusztán azért,
mert formatani és interpretációs kérdésekben ennek a könyvnek a – már
megjelenésekor leszűrődött, nemzetközi kutatásokhoz kapcsolódó és
óriási anyagismeretre alapozott – megállapításaira, téziseire
támaszkodom. Hozzá kell tennem: „vitapartnereim” között olyanok is
vannak, akiknek otthoni könyvespolcán megjelenése óta békén pihen a
szóban forgó kötet. Ismerjük az információ-áramlás nehézségeit
zenészközegben, a nagy kérdés viszont megválaszolatlan: hogyan képes
egy közvetlenül hozzáférhető információ-csomag ennyi időn át ilyen
kevés „kárt tenni” a muzsikus-agyakban?
Sokmindenben különbözünk egymástól, többek közt
abban is: ki mikor jut el ama pontra, ahol az ismeretszerzés folyamata
lezárul a számára, ahonnan már kizárólag az addig tanultakból él —
pontosabban: vegetál. Van, aki mindjárt a diplomaszerzéskor, van, aki
ötven éves korában, és szerencsére van, aki soha. Szerencsére, mert
abban talán egyetérthetünk, hogy ez a pillanat, ez a pont a szakmai
halál küszöbe.
|