Gonda János
Kreativitásfejlesztés a
zeneoktatásban
Amost következő kreativitásfejlesztő
gyakorlatok, egyszerű zenei játékok célja a hagyományos zenetanulás
kiegészítése annak érdekében, hogy a művek elsajátítása és előadása még
a nem kiemelkedően tehetséges növendék esetében se váljék gépiessé. A
bemutatásra kerülő példák nagyrészt a nemrég megjelent “Rögtönzés
Világa” c. kottakiadvány első kötetéből (“Rögtönzés és komponálás a
zene alapelemeivel”) valók, amelyek az egyszerűbb gyakorlatokat
tartalmazzák: ezeket ugyanis a zenetanulás kezdetétől fogva hasznos
végezni. Hangsúlyozom: szó sincsen valamilyen bonyolult módszerről vagy
önálló tárgy bevezetéséről. Ha a tanár felismeri a gyakorlatok
célját és értelmét, ha rendelkezik némi pedagógiai kreativitással,
különösebb előkészület nélkül bármikor hozzáláthat a munkához, néhány
percet rászánva a hangszeres órán. (A példák egy része akár a
szolfézs-anyagba is integrálható.) Arra is felhívom a figyelmet, hogy
ezek a gyakorlatok és feladatok, amelyeket az idő rövidsége miatt
magam mutatok be zongorán, bármilyen hangszerre áttehetők, s a legtöbb
énekelve is végezhető. Nagyobbrészt rögtönzéses feladatokról lévén szó,
a tapasztalatok szerint a gyerekek párban vagy csoportosan sokkal
felszabadultabban muzsikálnak, mint egyedül; jó néhány
gyakorlatot tehát ajánlatos közösen is próbálgatni. Ha pedig a
hangszeres órán csak egy növendék lenne, a tanár is bekapcsolódhat a
játékba - mindjárt örömtelibbé válik a munka. A kreativitásfejlesztő
gyakorlatok három alapelve, illetve alapvető szempontja a következő:
1. A zenemű interpretációja pontosságot
követel meg. Arra törekszünk, hogy a darabot optimális előadásban,
végleges formában szólaltassuk meg. A szóban forgó gyakorlatokban
viszont a változtathatóság elve dominál: játszunk a zenével,
folyamatosan átalakítjuk, mozgásban tartjuk, tehát bármilyen egyszerű
formában is, de részt veszünk a „zenecsinálás”, az alkotás örömében.
2. Valamennyi gyakorlat a zene alapelemeihez
(hangsor, ritmus, forma, periódus stb.) kapcsolódik. Kreatív
alkalmazásuk során a tanuló ezeket nem mechanikusan, hanem belülről
ismeri meg. Különösen hasznos, ha a növendékkel olyan gyakorlatokat
végeztetünk, amelyek az éppen akkor tanult darabokkal harmonizálnak, az
azokban domináló elemekhez, jelenségekhez kapcsolódnak.
3. A pedagógiailag alkalmazott rögtönzés
organikus, vagyis teljes szabadság helyett a játék belső kötöttségek,
rendezőelvek alapján történik. Mint látni fogjuk, ezek a rendezőelvek
általában az említett alapelemekből adódnak. Természetesen javasolt a
kötöttségek szempontjából is nehézségi sorrendben haladni a
gyakorlatokkal. Később a feladatok egy része fejben vagy írásban is
végezhető. Talán nem is kell mondanom, hogy ezek az egyszerű
kompozitórikus gyakorlatok nincsenek kapcsolatban a professzionális
zeneszerzés stúdiumokkal, nem is az a céljuk.
Kreatív gyakorlatok kotta nélkül is végezhetők. A
rögtönzéses játék egy-egy előre meghatározott ritmus, skála, motívum,
harmónia alapján is kibontakoztatható. Több tanuló rögtönözhet zenei
ellentétekkel (hanghosszúság, hangmagasság, hangerő, egy hang — sok
hang stb.)vagy dallamfrázisokkal (ismétlés, folytatás, láncszerű
kapcsolódás stb.). A kottagyakorlatok viszont az organikus játékra
nyújtanak jobb lehetőséget: valamilyen adott zenei anyagtól kell
eltérni, azt variálni, folytatni, átalakítani. Néhány lekottázott
improvizációs megoldás pedig, ha nem is mintát, de iránymutató
segítséget jelenthet a tanulmányai során kottához szoktatott
növendéknek. A pedagógusnak kell eldöntenie, hogy melyik tanulóval
mikor, milyen típusú gyakorlatot végeztet. Általában ajánlatos ezen a
téren is változatosságra és játékosságra törekedni, nem megfeledkezve
az említett írásos gyakorlatokról sem. Így alakítható ki a zenetanulás
véleményem szerinti ideális modellje, amelyben a klasszikus művek
előadását kreatív, egyszerű rögtönzéses és kompozitórikus gyakorlatok,
komplementer feladatok teszik teljessé. Szemléltetésül bemutatok néhány
példát, kivetítve a gyakorlatok kottában előre megadott anyagát.
VÁLTOZTATÁSOK
A következő, négyütemes, dúr jellegű trichord motívum
kíséretének csak a váza adott:
Variáljuk a kísérő szólam ritmusát úgy, hogy a fenti kíséret ütemeiben
szereplő hangok magassága ne változzék. Például:
Most rögtönözzünk a fenti motívumhoz önálló
ritmusváltozatokat. Később transzponáljuk a gyakorlatot más
hangnemekbe. Végül alakítsuk át a motívumot moll jellegűvé – a
trichordban ekkor kis terc szerepel.
KÉRDÉS - VÁLASZ
Ezt a gyakorlatot végezzük énekelve. A tanár azonos kérdő
motívumára a tanuló előbb az alábbi válasz-lehetőségeket
énekelje, majd rögtönözzön hasonló, válasz jellegű motívumokat az
adott, dúr jellegű pentachord (C D E F G) hangjaiból.
Később a tanár is változtassa a kérdéseket, majd alakítsuk át a játékot
moll jellegűvé (C D Esz F G).
PENTATON FRÁZISOK ADOTT ZÁRÓHANGGAL
Komponáljunk és jegyezzünk le négy dallamfrázisból álló, lá
pentaton motívumokat. A frázisok záróhangjai adottak, a motívumoknak
tehát illeszkedniük kell ezekhez. Példaként egy C lá pentaton dallamot
mutatunk be, feltüntetve a frázisok előre meghatározott záróhangjait.
Rögtönözzünk saját hangszerünkön hasonló jellegű, négyrészes, pentaton,
rubato tempójú motívumokat. Az egyes frázisok záróhangjait ismét
előre meghatározzuk. Mint látható, ezúttal nemcsak a hangsorok, hanem a
hangnemek is váltakoznak. Rögtönzés előtt képzeljük el fejben az egyes
dallamfrázisokat, s csak azután kezdjünk játszani.
DALLAMKOMPONÁLÁS ADOTT RITMUSRA
Adott a következő, élénk tempójú, triolásan lüktető ritmus:
Ezt a ritmust, amely többek között az ír népzenében gyakori,
jegyezzük meg fejben. Adott továbbá a komponálandó dallam hangkészlete,
az F dó pentaton hangsor, valamint a dallam kísérete. Ezeknek a
rendezőelveknek a figyelembevételével komponáljunk az adott kísérethez
illeszkedő dallamot.
Később rögtönözve is játsszunk dallamokat az adott kötöttségekkel.
Transzponáljuk más hangnemekbe a dallamokat.
NYOLCÜTEMES BLUES
A blues alapvető hangkészlete a lá pentaton sor. A következő,
nyolcütemes bluest ismét két játékos, esetleg a tanár és tanuló
játssza, bár egyedül is előadható. A dallamot - bármilyen hangszeren
megszólaltatható! - a tanuló játssza. Később rögtönözzön variációkat a
dallamra.
ARTIKULÁCIÓS RÖGTÖNZÉS
A következő ritmizálatlan hangsorozat a fríg skálára épül. A feladat a
hangok ritmizálása oly módon, hogy egymáshoz szervesen kapcsolódó,
kerek zenei frázisok alakuljanak ki. A cezurák ( ‘ ) a frázisok
végződését, illetve az utánuk következők kezdetét jelzik. Figyeljünk a
hangsorozat szélesen emelkedő és ereszkedő ívére. Az emelkedéssel
általában a feszültség fokozódása, az ereszkedő mozgással a feloldódás,
kilazulás érzete jár együtt. Mindezt a frázisok ritmizálásában is
juttassuk kifejezésre. Kíséretként egyetlen, jellegzetesen fríges
akkord és néhány basszus lehetőség szerepel: ebből kiindulva önállóan
alkossuk meg a kíséretet.
Később teljesen önálló fríg improvizáció is játszható. Ügyeljünk arra,
hogy a dallamfrázisok ekkor is szervesen illeszkedjenek egymáshoz.
EOL BALLADA
A következő rövid darabban a zene három alapvető rétegét
képviselő dallam, harmónia és basszus világosan elkülönül egymástól. A
dallamot és a harmóniákat a tanuló, a basszust a tanár játssza. Először
játsszuk el a darabot leírt formájában, majd az ismétlések során
rögtönözve variáljuk azt. Játsszunk díszítéseket is, de ne változtassuk
meg a dallam eol hangkészletét és a harmóniákat (kottapélda: lásd a
köv. oldalon).
Később változtatható a tempó, dinamika és esetleg a
hangnem is.
Természetesen itt csak néhány kiragadott példa
vázlatos bemutatására szorítkozhattam. A gyakorlatban - hiszen jónéhány
helyen már folyik ilyen jellegű munka - a feladatok sokkal
játékosabban, lazábban, a tanár és tanulók ötleteivel, módosításaival
gazdagodva valósulnak meg. Annak érdekében, hogy a kollégák mindezt
közelebbről megismerjék, készítettünk egy többrészes videofilmet
“Zenei rögtönzéspedagógia” címmel. Az első kazetta felvételén olyan
zeneiskolai tanulók szerepelnek, akikkel korábban sohasem találkoztam,
s akik ilyesmivel idáig nem foglalkoztak, azt demonstrálva, hogy ez a
fajta munka nem igényel különösebb előkészületet. A következő részben
viszont már bizonyos gyakorlattal rendelkező tanulók működnek közre.
Végül a harmadik kazetta improvizációs magaskultúrák és műhelyek
eredeti felvételeit tartalmazza.
Kodály már a húszas években leírta, hogy
„...rögtönözne minden épkézláb gyermek, ha hagynák.” Nos, ha a
gyermeknek van ilyen adottsága, akkor azt érdemes fejleszteni,
kibontakoztatni, főképp ha ezzel közelebb kerül a művekhez és a zene
teljes világához.
|