G r a t u l á l u n k
a MAOE 2003. évi zenei
kitüntetettjeinek
A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete 2003.
évi nagydíját dr. Eősze László zenetörténész, a Liszt, Kodály, Verdi és
Wagner életművének kutatója, a Nemzetközi Kodály Társaság 1975 és 1995
közötti ügyvezető titkára, az Editio Musica Budapest ny. művészeti
vezetője, főszerkesztője kapta. A Zenei Tagozat kuratóriumának döntése
értelmében pedig a 2003. évi Péterfi István-plakett jutalmazottja
Retkes Attila muzikológus, a Magyar Hírlap Kulturális rovatának
munkatársa, a Gramofon – Klasszikus és Jazz folyóirat
igazgató-főszerkesztője lett. Weiner Leó zenepedagógiai díjat hárman
nyerték el: Sziklay Erika Liszt-díjas érdemes művész, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem tanára, Varga György zenepedagógus, a Budapest
XVI. Kerületi „Rácz Aladár” Zeneiskola igazgatója és Selényi Dezső
harsonaművész, a Zeneművészeti Egyetem jazz tanszékének nyugalmazott
főiskolai docense.
A díjakat 2003. december 19-én adták át Budapesten a
MAOE Báthori utcai termében. Az alábbiakban Hollós Máté (Sziklay Erika
és Retkes Attila), valamint Strém Kálmán (Varga György) ünnepségen
elmondott laudációját tesszük közzé.
******
Varga György laudációja
Bajok vannak a zenei életben, baj van a zenei neveléssel. 30
éve publikáltam első írásaimat, amelyekben a bajok gyökereit kutattam.
Akkor úgy találtam, hogy szakadék van a zenei élet különféle szintjei
közt. A zenei élet elitje nem tudja, hogy mi történik egy falusi
zeneiskolában, ott viszont nem szereznek tudomást a legfontosabb
kortárs eredményekről, törekvésekről. Kimagasló szólistákkal ellátjuk a
világot, mialatt az értékes zene közönségbázisa nálunk sokkal kisebb,
mint a nyugati országokban. Ebből következett számomra, hogy a
zeneiskola legfontosabb feladata nem százezer kis szólista idomítása,
hanem igényes, értő közönség nevelése; nem az ujjrend megtanítása,
hanem a zene megszerettetése, mégpedig zenei élmények segítségével.
Kerestem azokat a kiváló muzsikusokat,
pedagógusokat, akik felismerték e cél fontosságát és eszközökkel is
rendelkeztek, hogy a célt elérjék.
Így kerültem Abonyba, ahol egy kiváló igazgató,
Szabó Sándor alapította az első falusi zeneiskolát. Rendkívüli
eredményeket ért el, attól tartottam, hogy utóda nem tudja megtartani
azt a csodát, amit ő teremtett. Az utódot Varga Györgynek hívták…
Hamar fel kellett ismernem, hogy nemcsak fenntartja
a csodát, hanem továbbépíti iskolája példamutató szerepét, jó hírét!
Próbáltam, próbálom megfejteni Varga György titkát.
Furcsán hangzik, mégis azzal kezdeném, hogy Gyuri
szereti a zenét, szereti a gyerekeket és szereti kollégáit. Szereti,
segíti, hagyja kibontakozni őket, perspektívát nyújt munkatársainak. A
zeneiskola az ő irányítása alatt nemcsak kiváló oktatási szervezet,
hanem komplex művelődési intézmény is, ahol az egyes tevékenységek
összefüggenek, feltételezik, segítik egymást. Kultúrpolitikus (a szó
legjobb értelmében), és modern menedzser, aki nem ismer akadályt.
Bárcsak sok ilyen alkotó ember dolgozna a zenei életben! Ahol Gyuri
munkához kezd, ott kitágul a horizont.
1997 óta a XVI. kerületi zeneiskola igazgatója. Jó
iskolát vett át, aztán ez a jó még jobb lett. Elkészült az új épület,
aztán a hangversenyterem (kitűnő hangversenyekkel), aztán CD-stúdió
(professzionális szinten). Nemrég avatták az Elektroakusztikai
Központot és az új Steinway zongorát!
Újabb és újabb együttesek születnek és aratnak
sikereket. Ma 16 együttese van a zeneiskolának. Közben a növendékek
egyénileg is eredményesek, I. díjat hoztak a Nyíregyházi
Zongoraversenyről, a balassagyarmati Négykezes Zongoraversenyről,
helyezéseket értek el trombita, gitár és mély-rézfúvósversenyeken.
Az iskola rangjára utal, hogy olyan művészek
tartottak kurzust, mint Geszty Szilvia, Rados Ferenc, Jurij Baskirov,
Király Csaba és Binder Károly. Évente megrendezésre kerül a
Szaxofontalálkozó, melyen a zeneiskolások mellett a szakma legismertebb
képviselői (Dés László, St. Martin, stb.) is fellépnek.
Még nem beszéltünk a külföldi kapcsolatokról. A
belgiumi Neerpeltben a vonószenekar, a fúvószenekar és a gitárzenekar
is I. díjat nyert. Így könnyebb továbblépni. Ennek nyomán a
vonószenekar Dél-Afrikába kapott meghívást. De a fúvósok se
panaszkodhatnak, az ő számukra az igazgató úr Svájcban Saas-Fee-ben,
külföldi kollégákkal együttműködve, hozott létre több éve sikeresen
működő fesztivált. A közeli országok sincsenek elhanyagolva. Rendszeres
a kapcsolat Pozsonnyal, Krakkóval, Novi Vinodolskkal, Moszkvában pedig
éppen a Csajkovszkij Konzervatóriummal.
Nem csoda, hogy ezt az iskolát szeretik a gyerekek,
a szülők, a tanárok — az egész kerület. A képviselőtestületben a
támogatás egyöntetű, független a pártoktól, a politikától.
Gyuri! Mint eddig, most is kíváncsian várom, hogy mi
következik, mit tudsz még kitalálni?
További sikereket kívánok és gratulálok a
kitüntetéshez.
Strém
Kálmán
**********
Laudáció Sziklay Erika Weiner
leó-díjának
átadása alkalmából
Ha egy zeneszerzőnek az a tisztesség jut, hogy
kihúzhatja magát Sziklay Erika énekművész előtt, egész szakmája háláját
kell tolmácsolnia. Hiszen hosszú ideig ő testesítette meg a kortárs
zene iránti legnagyobb nyitottságot és elhivatottságot az énekes
előadó-művészetben. Ő mutatta be Kurtág Bornemiszáját, Marostól Jeneyig
oly sok komponista vokális életművének szoprán által elénekelhető
alkotásait.
Ám ma itt nem ezért, nem is a Bornemiszával vagy a
Pierrot lunaire-rel kiérdemelt francia hanglemez-nagydíjakért
ünnepeljük. Hanem Sziklay Erikát, a tanárt süvegeljük meg. Nem is
tudom, előbb volt-e művész, s lett hamarosan tanár, vagy fordítva.
Mindenesetre már konzervatóriumi énektanára ráhagyta a helyettesítését,
ha nem tarthatott órát. Itt bimbózott a későbbi pedagógus? Vagy tán
eleve azért esett rá a választás, mert született tanárnak látszott? Ma
már ki tudja? Csak azt tudjuk, hogy Jászberénytől ível az út a Liszt
Ferenc térig, s hogy 1960 óta oktat a Zeneakadémia ének tanszakán, ő
egyedül egyetemi tanár rangban.
Egy tanár méltatásakor tanítványok nevét szokás
sorolni. Persze, a felsőfokú oktatás 40-ik évében a lista már a
teljesség igénye nélkül is túl hosszú. Hirtelenjében Kukely Júlia,
Kertesi Ingrid, Meláth Andrea neve jut az eszembe. Fiú kevesebb került
a Sziklay-akolba, de aki igen – mint Ambrus Ákos – ugyanúgy
„megfertőződött” a kortárs zenével, mint a hölgy-növendékek zöme.
Jellemző, hogy nemcsak diplomás tanítványai kapnak rendre a mai magyar
zene tolmácsolásáért Artisjus-díjat, hanem már az akadémisták is – Miks
Adrienne, Sáfár Orsolya. Nem féltékeny arra, hogy mindent átadjon,
hiszen a jelentős egyéniséget nem zavarja, ha további egyéniségeket ad
a szakmának.
A Weiner Leó-díj átadásakor azt kívánjuk, minél több
egyéniség hallja még intelmeit, kedvenc megszólításával: „Kiskutyám”!
Hollós Máté
*********
A
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete díjátadó ünnepségén 2003.
december 19-én elmondott beszéd szerkesztett változata.
Laudáció Retkes Attila
Péterfi-plakettjének
átadása alkalmából
Azt az embert, akinek most dícséretét
vagyok hivatva zengeni, nem szeretem. Jóvátehetetlen tapintatlanságot
követett el velem szemben: velem azonos napon született 18 évvel
később. Így ahányszor e tényre gondolok, vénségemet kell megélnem.
Azt az embert, akit most kitüntetünk, nagyon
szeretem. És becsülöm, mert zenei életünk egyik központi alakjává nőtte
ki magát. E központiságban kifejeződik az, hogy egyenlő távolságot –
sőt inkább közelséget – épített ki a komoly és a könnyű zenei
műfajokkal és képviselőikkel, s ugyanilyen egyenlő „közelség-tartó” a
zenei élet különböző szekértáboraival. Teszi mindezt úgy, hogy
elfogulatlanul tudósít a teljes zenei élet eseményeiről és
háttér-tudnivalóiról a napi sajtóban, továbbá szaksajtót alapít.
Napilapban hosszú idő óta ő az egyetlen állandó jelenlétű és állandó
szakmai megbízhatóságú zenei újságíró, akinek érdeklődésére számíthat a
szakma, szabatosságára és szakmai felelősségére pedig az olvasó.
Köszönettel tartozhat neki ezért a zenei élet mellett szerkesztősége, a
Magyar Hírlap is.
Sokat vállaló emberek nemegyszer – túlnövekvő
terheik súlya alatt – elhanyagolnak, sőt abbahagynak egyes
tevékenységeket. Nem így Retkes Attila! Ő létrehoz, majd megtart! Nem
sorvad el a szülötte, neveli-növeli, ám eközben nem harsogja túl, nem
csap visszatetszővé válható dér-dúrt vállalkozásai körül, hanem csöndes
eleganciával fejleszti azokat. Gondoljunk csak a Gramofon
lapalapítására, majd az Internetre is kiköltözésére, később a
hanglemez-díj létrehozására.
De nemcsak teremtményét gondozza-fejleszti, hanem
önmagát is. A zenetudományi végzettség mellé közgazdasági diplomát
szerez, ő már nem a hályogkovács-menedzser nemzedék képviselője.
Ugyanakkor kismonográfiát ír, tehát szakmailag is értéken tartja magát.
Retkes Attila munkássága nemesen világít vissza a
Péterfi-plakettre, amelynek reflektorfénye most rávetül.
Hollós
Máté
(A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete díjátadó
ünnepségén 2003. december 19-én elmondott beszéd szerkesztett
változata.)
|