Dr. Wilfired Gruhn
Neurodidaktika – egy új
tudományos trend a zenei nevelésben
Napjainkban az idegrendszerrel kapcsolatos
tudományok rendkívül vonzókká váltak a legkülönbözőbb érdeklődésű
emberek számára. Ezek között lehetnek kutatók, pszichológusok,
politikusok, tanárok, zenészek, zenetanárok. Mi is történt, hogy
ennyire felfutott az érdeklődés e téma iránt?
Először is, a kifinomult magas
technológia az idegrendszeri kutatásokban új képi technikákkal
ajándékozott meg bennünket. (EEG, MEG, PET Scan, MRI), amelyeknek révén
az eddigieknél jóval többet tudhatunk meg az aktív agy működéséről.
Másodszor: az új kutatási projektek izgalmas
betekintést engedtek az agy működésébe, amelyek a tanulás és megértés
folyamatát is új megvilágításba helyezték.
Harmadszor: a tanárok felismerték, hogy az
agyat úgy tekinthetjük, mint a számítógép hardware-jét, amit igény
szerint lehet ki-bekapcsolni, és azt is felismerték, hogy a
zenetanítást egyre inkább az értelmi működés szilárd bázisára kell
alapozni, semmint arra a romantikus felfogásra, hogy a zene valamiféle
jó hatással van a gyerekekre (pl. kedvesebbé, nemesebbé teszi
őket).
A fenti érvek ereje, úgy mint a hozzáférhető
új technológiák, a legújabb kutatási eredmények és a nevelés érdekei –
járultak hozzá ahhoz, hogy az idegélettani tudományok megérintették
most már a zenei nevelést is, sőt, a zenei nevelés területén is
megindultak a tárgyunkról szóló kutatások.
Előadásom első részében bemutatom azokat az
aktuális kutatási eredményeket, amelyeket a megértés és agy
kapcsolatára vonatkoznak. Ez a kapcsolat képez utat ahhoz, hogy
bemutassuk a funkcionális együtt-járást a zenei tevékenység és az agy
között. Mindezekre építve kifejtem, mit jelent a „neurodidaktika”,
végül rámutatok, hogy a legújabb kutatások fényében milyen új dimenziók
nyílnak a zenetanítás és zenetanulás számára.
I. Az értelmi fejlődés és az agy
fejlődése
A neurobiológusok az agyat genetikailag meghatározott szervként
tekintik, amely válaszol a külvilágból érkező ingerekre. Egyidejűleg
felfedezi a környezetet és szervezi azokat a struktúrákat, amelyeket az
azonosnak vagy különbözőnek ítélt mintázatokból (pattern) sikerült
azonosítani. Így, az agy az észlelt környező világ mentális
reprezentációját (szellemi, értelmi leképeződését, képviseletét) képes
kifejleszteni. Ezért mondhatjuk, hogy az agy fejlődése az inger-gazdag
környezettel folytatott kölcsönhatásra épül. Ezen tény figyelembe
vételével alakította ki Gordon a „fejlődési alapképesség” fogalmat. Az
agy különleges működésmódot alakított ki: csökkenti a ritkán előforduló
kapcsolatokat, míg erősíti azokat, amelyek gyakran és ismétlődve
fordulnak elő. A korai gyermek-években az agy hatalmas mennyiségű
szinaptikus kapcsolatot fejleszt ki, hogy készen álljon a befogadásra
és az érzéki benyomások valamennyi fajtáját képes legyen kezelni. A
neuronális ingerlés környezeti kiválogatása meghatározza a válaszképes,
(tüzelő) neuronok számát és típusát. Már a születéstől kezdődően (ha
nem még annál is előbb!) az agy keresi az érdekes új ingereket.
Összegyűjti az összes bejövő érzéki ingerből származó információkat.
Ennek révén folyamatosan keresi az azonos és különböző
ingermintázatokat és az új ingereket megpróbálja integrálni a már
meglévő, létező mintázatokba. Állandóan összehasonlítja az érzéki
benyomásokat a már meglévőkkel, amelyeket az emlékezet tárol. A működés
során az agy a bejövő megfigyelt és feldolgozott információkat
statisztikailag szervezi azt megállapítandó, hogy melyek fordultak elő
gyakrabban egy ingerlés sorozatban, mint mások. Ezért mondhatjuk, hogy
az agyműködés tükrözi a külvilággal meglévő interakcióját. Mennyi
információ és milyen gyorsan kerül feldolgozásra a fejlődő agyban!
Mindez pedig attól függ, hogy az értelmi kibontakozás lehetőségei
milyenek, márpedig ezek genetikusan adottak (ez az ún. g-faktor). Az
adott tanulási lehetőségen belül azonban az értelem „építkezése” épp
azokkal az ingerekkel fejleszthető, amelyek a környezetből érkeznek és
feldolgozást nyernek. Ezért azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az
agy működését az határozza meg, hogy milyen gyakoriságú és milyen
természetű használatnak van kitéve.
Amit környezeti interakciónak (kölcsönhatásnak)
neveztünk eddig, szociális interakciónak is nevezhetjük, mivel ezek az
interakciók csak szociális közegben jelennek meg. Ezért Gerald Hüther
(2000) az agyról úgy vélekedett, hogy az sokkal inkább szociális, mint
kognitív idegrendszeri egység. Valószínűleg a két felfogás között azért
olyan nagy különbség nincs, mert a kognitív (megértő) képesség a
szociális kapcsolatok révén jön létre. Ezért, az agy fejlődési
időszakában a szülők, gondozók, testvérek és kortársak a
legfontosabbak, leghatékonyabbak és legbefolyásolóbbak a gyermek
fejlődése szempontjából. A legtöbb készség, - úgy mint felülés, járás,
testmozgások koordinációja, beszéd, fogalomalkotás, logikus gondolkodás
-, amit a gyermekek fejlődésük korai fázisában elsajátítanak, nem a
formális tanulás eredményei, hanem spontán alakulnak a gyermek
megfigyelése, utánzása és felfedező kíváncsisága következtében.
Ebben a folyamatban az emocionális válaszok
fontosak. Bármikor, amikor a szenzoros ingerek sorát észleli a gyermek,
beépül az idegrendszerbe, kiváltképp, ha már hasonló ingersorok már
korábban lenyomatot hagytak, a limbikus rendszer dopamint választ ki,
amely egyaránt kiválthat ingerlékenységet és örömöt. Ezáltal az agy
ennek az állapotnak az ismétlését keresi, úgy, hogy a hatékony
aktiváció megerősítést kapjon és eltárolódjon a tartós memóriába
(Spitzer, 2002). Ez azt jelenti, hogy csak emocionálisan megerősített
jelentéssel bíró információk nyújtanak esélyt tartós, memóriában jól
rögzült tanulásra. A tanulás maga tehát önfenntartó, önmagát ébren
tartó folyamat, amely különleges, sajátságos bio-feedback-en (biológiai
visszacsatoláson) alapul. A tanulásnak ezt az önszabályozó, önmagába
visszatérő körfolyamatát megzavarhatják, vagy éppen megerősíthetik a
tanítási folyamatok. Ezt a tényt fel kell ismernünk és tudomásul kell
vennünk.
II. A zene (tanulás) és az agy
A zenetanulás befolyást gyakorol az agyra. Nem abban a
leegyszerűsített értelemben, hogy a zene jobbá tesz, hanem amint azt a
neurofiziológiai kutatások igazolják a képalkotási technológiákkal, a
zenei aktivitás szerkezeti és funkcionális különbségeket idéz elő az
agyban. Így pl. a szürkeállomány tömege különbözik a motoros és hallási
központok területén (Gaser, 2003) vagy: a zenészeknél erőteljesebben
jelentkezik a féltekei aszimmetria (Schlaug, 2003; Glaub, 2003). Ezeket
a különbségeket számos MRI vizsgálattal dokumentálták, amelyek mind a
tanulás eredményéből következtek. Rövidebben szólva: a tanulást az agy
funkcionális és szerkezeti változásaiként tarthatjuk nyilván.
Ezzel jelentős lépést tettünk előre a tanulás jobb
megértése és a tanulásban rejlő folyamatok objektív leírása felé.
Mindezek fényében a tanulási feladatokra adott neurális válaszok igen
fontosak és meghatározók. Állatkísérletek is igazolták, hogy gazdag
környezeti ingerek között felnövő egerek hyppocampális neuronjai sokkal
fejlettebbé válnak, mint azon egereké, amelyek csupán üres ketrecben
nőnek fel (Kemperman és tsai, 1997). Ha az ingerléses és gátló
folyamatok egyensúlya megbomlik, megzavart tanulási viselkedéshez vezet
(Braun & Bock, 2003).
Amit az állatkísérletek igazolnak, igaz lehet az
emberi tanulásra is. Az agy különböző fokozatokban fejlődik és
különböző fejlődési fázisok alakulnak. A tanároknak érdemes ismerni
ezeket a fejlődési fázisokat, s tevékenységüket ezekkel a fázisokkal
megfeleltetni. Amióta tudjuk, hogy a dopamin magasabb aktivációt idéz
elő egy bizonyos agyi képletben, amely befolyást gyakorol a
homloklebenyre, és így szabad utat enged az új információknak,
feltételezhetjük, hogy az információ felvétel és ismeretelsajátítás
sikeresebb lesz egy pozitív légkörű tanítási helyzetben, amelyet
sikerélmény kísér.
Egy tartós memóriát fejlesztő kísérletben
Altenmüller és Gruhn bemutatták, hogy az agy aktivációja függ a
különböző tanítás módszerektől és tanítási stratégiáktól. Azok a
tanulók, akik számára a zenei befogadás folyamatát biztosítottuk hangzó
zene meghallgatásával, sokkal sikeresebben teljesítették feladataikat,
mint azok, akik csak verbális leírásokat kaptak a zenéről. A sikeresebb
tanulók sokkal inkább tagolt és gazdaságosabb – alacsonyabb -
aktivációt mutattak. Továbbá, azok a tanulók, akik tagolt aktivációs
mintázatokat mutattak, nemcsak a teszt speciális feladatát tanulták
meg, hanem kategóriákat is kifejlesztettek, amelyek képessé tették őket
arra, hogy a tanulást önvezérléssel folytassák. Teljesítményüknek ilyen
módon történő növekedése már a kísérlet megkezdése utáni első év végén
megmutatkozott olyan tesztben, melynek feladatait korábban soha nem
gyakorolták.
Utoljára, de nem utolsó sorban tesszük közzé annak
az összehasonlító mérésünknek az eredményét, mely összehasonlítást a
vizsgálatunkban részt vevő zenetanuló gyerekekkel és zeneoktatásban
egyáltalán nem részesülő gyerekekkel folytattunk. Mértük a gyerekek
reakcióidejét, azaz, mentális folyamataik sebességét. Szignifikánsan
jobb volt a nálunk már két éve zenét tanulók reakcióideje, két évvel
meghaladva hasonló korú nem zenetanuló társaikét.
Ezek és más egyéb eredmények szoros interakciót
mutatnak az agyműködés fejlődése és a tanulás között, amelyekről
feltételezhetjük, hogy a tanításnak, tanulásnak általában fontos
szerepe van, a zenetanulásnak pedig különösen. További megfigyelésekre,
vizsgálatokra van szükségünk annak igazolására, hogy valóban a
zenetanulásnak van ilyen jelentős hatása a fentebb tárgyalt
interakcióra, hogy a zenetanulásnak ilyen intenzív és sikeres hatása
van az agyműködésre.
III. Neurodidaktika, avagy hogy
teremtünk jó tanulási körülményeket?
A „neurodidaktika” terminust, amely egy olyan új diszciplína,
amely az idegélettani tudományok és az oktatás-nevelés közti
viszonyokra utal, Gerhard Preiss (1998) német oktatáskutató alkalmazta
először. Ezzel a terminussal egy olyan új felfogást akart
meghonosítani, amely a tanulási folyamatok és az agy fejlődésének
fázisait hozza összhangba. Ez egy sor új ismeretet, kapcsolatok
felismerését foglalja magában. Ezek közül figyelmet érdemel, hogy
a) az elektro-kémiai és hormonális folyamatok
erősítik a szinaptikus kapcsolatokat és serkentik a tartós memória
működését, amely bármely pillanatban lehetővé teszi az eredményes
felidézést,
b) a módszereknek, a tanítási stratégiáknak (= a
didaktikának!) valamint a környezet, a körülmények alakításának
szerepük van a tanítás, tanulás eredményességében,
c) a tantervfejlesztés és az oktatáspolitika
kapcsolatba kerül az agy fejlődési fázisaival és az agy neurobiológiai
feltételeivel.
Itt és most fel kell tennünk azt a kérdést, hogyan
alakíthatunk a „tanuló agy” számára megfelelő környezeti feltételeket.
Alig lehetséges aktuális és mindenre jó recepteket
adni, hogy sikeres eredményeket érhessünk el a zenetanításban. Mégis
vannak bizonyos általános elvek, amelyek eleget tesznek ennek az
igénynek. Pl., ha az agynak nincs szüksége szabályokra és elvekre,
hanem hatékony működésmintái és modelljei vannak, nincs szükség arra,
hogy a belső tartalmak verbálisan fejeződjenek ki.
A tanulás neurobiológiai alapjait figyelembe véve
néhány ajánlást tehetünk mindezen tényekből eredően:
1. A mentális agyi képviselet
alakításához, fejlesztéséhez időre van szükségünk, ezért elegendő időt
kell hagynunk növendékeinknek, hogy élményeiket, tapasztalataikat
összegyűjtsék.
2. Az agy minden beépült
gyakorlati tapasztalatra reflektál. Ezért a növendékeinknek sok
lehetőséget kell felkínálni, hogy ellássák az agyat a tanuláshoz
szükséges információval és hogy beállítódjanak a leghatékonyabb
neurális működések.
3. Nem a tartalom, hanem az
összefüggések, a tartalom elemei közötti relációk alakítják ki a
jelentést.
4. A jelentés tanulásának a
szenzitív fázishoz közel kell lennie, az ui. ilyenkor a legnyitottabb a
folyamatok szervezésére és az új információk tárolására;
5. A tanulás akkor a
legeredményesebb, ha pozitív érzelmek kapcsolódnak a tanulási
folyamathoz. Akkor van a legjobb esély új tartalmaknak a memóriába
történő tárolására, ha a tanulási szituáció maga örömet szerez a
tanulónak. A motivációt nem lehet művileg előidézni a tanítási
folyamatban. A motivációt a sikeres tanulásnak kell kialakítania. Ez
nem más, mint, hogy a növendék maga ösztönzi magát arra, amit a tanár
szeretne elérni vele. Így a tanár számára is örömmé válik a tanítás.
Amikor részt veszünk egy folyamatban, nem feltétlenül valami konkrét
nyereség érdekében, hanem a cselekvésért, a működésért, az aktivitásért
magáért. A cél magától adja önmagát, s ez az, ami az előfeltétele
annak, amit Csíkszentmihályi „flow”-nak („áramlat”-nak) nevez.
6. A zenetanításnak mindig arra a
folyamatra kell irányulnia, amely ahhoz segíti a növendéket, hogy ne
elméleti fogalmakat, ne verbális zenei szókincset, hanem teljesen
zenei, zene alakította belső képeket építsen fel magában. Ez a belső
képalkotás a „neurodidaktika” legkényesebb kérdése. Jóllehet a belső
zenei képek megalkotása a tanulókon múlik, hisz’ ezek benne, általa
teremtődnek meg, mi, tanárok is felelősek vagyunk azért, hogy elég
ösztönzők legyenek a tanítási, ill. tanulási helyzetek, s olyan új
elemeket kínáljunk tanításunk során, amelyek részben ismertek és vonzó
összefüggéseket nyújtanak növendékeinknek, amelyek önmagukban is
jelentéssel bírnak és kiváltják a növendékek érdeklődését. Ezért a
tanítás szerkezetét hozzá kell igazítani a fejlődő agy biológiai és
élettani feltételeihez.
IV. Zenei nevelés és
idegélettani tudományok: az agykutatás és zenei nevelés
összefüggéseinek tanulmányozásának előnyei és nehézségei.
Mit tudhatnak mondani nekünk az agykutatások a tanulás
vonatkozásában? Vezethetők-e le módszerek az agykutatásból? Az
világosan látszik, hogy nagy valószínűséggel tudhatjuk, hogyan működnek
a neuronok, ám nem tudjuk bejósolni a tanulás minéműségét, még kevésbé
tudjuk meghatározni, mit kellene tanulni és mit kellene tanítani.
„Minden idegrost az agyban a legvégső részleteiben az utolsó
szinapszisig ismert, mégsem magyarázhatók működésükkel a tanulás
értékes vonásai” (Gardner, 1999). De a tanárok tudatában kell, hogy
legyenek annak, mikor és hogyan kell egy bizonyos zenei tartalmat
átadni, úgy, hogy az eljusson a már kialakított agyi struktúrákhoz.
Az eddigiek alapján állíthatjuk, hogy az agykutatás
nem mágikus misztérium, amely magyarázza a tanítás és tanulás
folyamatait, hanem – mint a neurodidaktikában – megalapozhatja
ismereteinket, amelyek szilárdabb és objektívebb tényeken nyugszanak.
Ezáltal képessé tesz arra minket, zenetanárokat, hogy tanításunk során
a gyermek értelmi képességeihez igazodjunk, ahelyett, hogy a gyereket
próbáljuk meg belekényszeríteni az adott tanterv szerkezetébe.
A tanítás – társas produktum és egyidejűleg társas
folyamat is. A tanár maga a leghatékonyabb „tanterv”, de tudnia kell,
milyen befolyást gyakorol tanításával az agyműködésre. A tanulás módja
hat az agyi struktúrára. Az agy neurális környezete meghatározza,
milyen mértékben tudhat tanulni az ember – amint azt már korábban
említettük: a tanulás vissza is tükrözi a neurális változásokat. A
teljesítmény pedig a strukturális és funkcionális különbségektől függ.
A „neuro-didaktika” világosabb körvonalakat rajzol, mint a halvány
reményekkel kecsegtető kognitív transzferhatás. Keretet kínál nevelési,
oktatási döntésekben, amelyek az agy neurális feltételei által
meghatározottak és behatároltak.
Fordította: Laczó Zoltán
A Szerző fontosabb hivatkozásai:
Altenmüller & Gruhn (2000): The impact of music education on brain
networks: evidence from EEG-studies, International Journal of Music
Education
Csikszentmihalyi, M. (1975): Beyond boredom and anxiety. The experience
of play in work and games. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
Gardner, H (1999): The disciplined mind. What all students should
understand. New York: Simon & Schuster
Preiss, G. (Ed.) (1988): Neurodidaktik. Theoretische und praktische
Beiträge. Herbolzheim: Centaururs
Spitzer, M. (2002): Lernen. Gehirnforschung und die Schule des Lebens.
Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag
|