KODÁLY
GONDOLATAI MAI ÉRTELMEZÉSBEN*
K |
odály gondolatait
sokan és sokféleképpen idézték. Némelyiket felületesen értelmezve félreértették
és elkoptatták.
Arra szeretnék
vállalkozni, hogy Kodály évtizedeket előre látó, nemzetben, Európában
gondolkodó, széles látókörű embernevelési koncepciójából ma,
Magyarországon mit vállalhat fel egy énektanár az adott egyórányi, azaz
negyvenöt percben?
Számomra
konferencia nélkül is felvetődött e kérdés, így a harminckilencedik tanév
kezdetén, hogy honnan kezdődött és hol tartunk ma?
Csak a tények felsorolásaként: tantervek, tankönyvek,
dalok cseréje. Emlé-keznek a csillagos és csillagtalan dalokra, hogy mi volt a
kötelező é s mit volt szabad tudni.
Igazán csak a példa kedvéért, a
tankönyvek hibás illusztrációiról: sárga lábú madár a tövises, szúrós iglice
helyett, vagy a „vegetáriánus” róka a Kiskertemben uborka című dalnál és a
„szimmetrikus” szinkópa: középen nagy kosár, széleken a kicsi, „szépen
szabályosan”.
A reprint kiadású Kodály-könyvek:
csak a felületesség miatt említem, hogy az eredeti hét színnyomású volt, az
utóbbiak három színnyomással készültek. A tartalmáról nem szólnék, mert
gondolom, nemcsak nekem van meg az eredeti sorozat.
A naplóban a tantárgyak között az
ének-zene utolsó előtti helye változatlan, most vízszintesen írunk,
előbb függőlegesen tettük.
Az óra mindig is egy volt, vagy
annyi sem, mert az első osztály énekórája matematikával osztott óra volt
és a 23. percben cseréltünk a kollégával. A alsó tagozat heti egy órája lassan
emelkedett kettőre aztán újra egy óra jutott és a középiskolából már
évfolyamokról kimaradt, sőt a szakközépiskolákból eltűnt az
ének-zenetanítás. Két könyv emlékeztet a történésekre: a Tegzes György könyve
és a Pécsi Géza könyve.
Ha tovább nézünk, évtizedeken
keresztül nem volt ének-zenei alkalmassági felvételi a tanítóképzésben és a hat
félévből két félév kihagyással, csak az első és negyedik félévi egy
órai ének képzések, szemléletüket illetően is önmagukért beszéltek. Ma már
más a helyzet, mert miközben a zeneterápia soha nem látott sikeres módszerként
már az általános iskolában is divat, csupán a gyógypedagógia szakos képzéshez
nincs zenei alkalmassági felvételi, viszont van kötelező tanítási
gyakorlat.
Szerencsésen alakult a pályám, mivel
mindig teljes évfolyamokat tanítottam és kezdettől a főiskolai
hallgatók tanítási gyakorlatait is vezettem, tehát 1-8. osztályig és
párhuzamosan a képzési gyakorlatot is. Ez ma is így van. Úgy gondolkoztam
erről, hogy amit megteszek, azt magamnak teszem, amit elmulasztok, az
jövőre nekem köszön vissza és akkor kétszeresen érzem a mulasztást. Ami
elvégeztem az órán, arra a hallgatók rákérdeztek pro és kontra, indokolni
kellett, utána nézni, olvasni, tanulni. Megtapasztaltam, hogy a dalok
tanításához sokféle ismeret kell.
Például néprajzi:
mert a Vargáné kontya alá ütött gőz nem a
lábasból jön ki, és a köcsög aludttejet sem mennyiségként kell érteni.
A rutafa is magyarázatra szorul,
mint ahogy a Magyar Ilona selyem sár haja is.
A réten termő rózsáról és a
zöld fűben termő almáról sem a biológia könyvben lelhető meg a magyarázat.
Ugyanígy a zöld erdőben, sík
mezőben sétáló kék lábú, zöld szárnyú madárnál sem.
Történelmi ismeret
szükséges a kis kacsa személyének megfejtéséhez és a fekete tóhoz nem a földrajz
nyújt segítséget.
A nyelvészet és a stílusismeret
segít a cickom, ipam, napam, móringot is rátette, a hideg is kilelte, édes
szülő dajkám, gyámolom kifejezésekhez.
Számoljunk csak:
Miért éppen hat ló legyen a Danikámé
lányának hintajában?
Valóban tizenkét madár lakik a
marosszéki kerek erdőben?
A szakmári lányok igazán harminchat
tojást tettek egy tyúk alá?
A földrajzi segítség pedig
elkerülhetetlen a gerencséri, szennai, kisőcsényi, rimóci, komáromi és
Ninive nevek kapcsán.
Említést érdemelnek a tantervek, a
pedagógia, szakmai kihívások, újítások, nagy horderejű kísérletek,
pályázatok, hozzászólási lehetőségek sora és lecsengése. Nem maradtam ki
belőle: OTKA kutatás, fejlesztés 5-6. osztály, OTKA tanterv 1-10. osztály,
Cél, feladatrendszer, követelmény, fejlesztési funkciók 1-10. osztály, Soros
Alapítvány Ének-zene tanítási kézikönyv, KOMA Ének-zenei tanterv 1-8. osztály,
OKI Tantervi adatbank OFFICINA BONA Gyógypedagógiai Alaptantervek 1-10. osztály
A és B változat, kerettantervhez igazított változat Alaptantervek1-8. osztály A
és B változat.
Ez a vázlatos felsorolás 10 évi
munkát jelent, évenként egy-egy konkrét munka megírásával, elbírálásával és
elfogadásával. Tavaly készítetem el a súlyosan, halmozottan sérült gyermekek
fejlesztő iskolai három korcsoportjának zeneterápiai tantervi programját,
melyet a MAGYE szakmai konferenciája fogadott el.
Most néhány gondolat a zenei
ismeretekről.
A hangunk egyedi és
megismételhetetlen. Olyan, mint ujjbegyünk rajzolata, mint hajszálunk erezete,
sajátos és különös. Ha rátalálunk a saját hangunkra, az már személyiségünk,
egyéniségünk biztonsága és valósága is. Ugye nem kétséges, hogy ez hosszú
folyamat és egész életünk alakulása szempontjából létfontosságú.
Valamennyien sokszor megéltük azokat
a pillanatokat, amikor az órán bemutatjuk az új dalt és megáll az idő.
Amikor a tanulók elrévednek a rájuk zuhogó hangok hatására, amikor eláll a
lélegzet és a dal befejeztével, szinte zavarba ejtő ocsúdás van. Szerénytelenség
volna ezekről az ihletett percekről most, itt, nem szólni. Nem
gondolom, hogy félreértenének, nem a szép hangú énektanárok szép éneklési
tetszési indexéről beszélek, hanem a dalok adta élmény átélésének
perceiről. Azokról a pillanatokról, amikor a gyerekeket elvarázsolja, amit
hallanak, és ahogy ezekre reagálnak, önkéntelen elragadtatással vagy csendes
levegővétellel, felcsillanó tekintettel. A meghatódáson túl ezeknek, a
pillanatoknak a lecsupaszított tanulsága nem kevesebb, csupán annyi, hogy az
önfeledt éneklésnél az énekes azonos önmagával, önnön személyiségével,
érzelmeivel és érzelmi kitárulkozásával.
Kodály adatközlői nem
előadták a dalokat, hanem énekelték az életüket, az érzéseiket, anyáik
sorsát, bánatát. Emlékezetben tartották a legszebbet, a legjobbat és tovább
adták a következő nemzedéknek okolásul vagy csak örömre.
Aki megtapasztalta ezeket, a
perceket, újra meg újra arra törekszik, hogy még többször legyen ilyen közös
élménye a gyerekekkel, mert „A zenének beható természete és érzelem indító
hatása van”. (Leonard Bernstein)
Ezt a lélekérintést más közegben is
megtapasztaltam, nem beszélő autista gyerekekkel, ahol a zenei
megnyilvánulások másként szerveződnek és másképp zajlanak, akkor is, ha az
órarendben itt is 45 perc vagy osztott 45 perces órakeret adott.
A hangunk, személyiségünk tükre,
fontos, hogy építsünk vele, bátorítsunk, biztonságot adjunk vele, és ne üssünk
vele, és a ne közvetítsünk vele helyrehozhatatlan indulatokat. Az ének tanítás
a hangkapcsolatok játékának, a mögötte húzódó hangulatoknak, érzelmeknek,
árnyalatoknak a tanítását és ezek átélését is jelenti. Ebben adhatunk
biztonságos kapaszkodókat gyermekeinknek, saját hangjuk, így saját
személyiségük megtalálásához.
A mai rohanó, mindent elsöprő,
mindenen átgázoló, felfokozott életben, egy kis sziget lehet az énekóra 45
perce, ahol a lélekérintések megtörténhetnek, és az érzelemgazdagítások
elindulhatnak. Olyan harsány, erőszakos hangzásban zajlanak
mindennapjaink, hogy az emberi megnyilvánulások, gesztusok elsorvadnak, elfelejtődnek
vagy ki sem alakulnak.
Kodály hatalmas, gazdag öröksége
kincs és lehetőség is, hogy éljünk vele.
Mérei Ferenc Emlékek és támpontok előadásából jegyeztem le az ide illő
mondatokat: „Van egy személyes
tájékozódási rendszerünk, érzelmi élményeinkből, játékélményeinkből,
fantáziánkból, tapasztalatainkhoz simuló vonzásokból és taszításokból. S ezek
a támpontrendszerek, ezek az élménymaradványok megőrzik bennünk a
világot, melyben felnőttünk. Néha érdemes felidézni, lesüllyedt hátterüket
és megindulni visszafelé Ariadné fonalukkal az emlékezés labirintusában.”
Nem
gondolunk mindig eléggé arra, hogy minden pillanatban értékképző minták
vagyunk. Az élmények, melyekben szerepelünk tájékozódási támpontok maradnak
gyermekeink életében. Ezért ma, még inkább az a legfontosabb kodályi gondolat,
hogy „Ki az énektanár Kisvárdán?”
* A Zenetanárok Társasága
Kodály Konferenciáján 2007. november 17-én elhangzott előadás szerkesztett
változata.