Jelen elõadásban egy két évvel ezelõtt
készült zenepszichológiai vizsgálat rövidített
változatát szeretném ismertetni Önökkel.
Ennek kiindulópontja az a tapasztalat volt, hogy bár hosszú
éveken át a szolfézsórák idejének
óriási hányadát fordítjuk dallamdiktálásra,
a növendékek nagy része mégis igen nehezen ír,
és idegenkedik is ettõl a feladattípustól.
Nem mindig sikerül elhitetnünk velük, hogy ez nem csupán
valami kötelezõ feladat, hanem mutatója egyfajta muzsikus-intelligenciának
is: mennyire tud a növendék fejében átlátni
egy zenei egységet (pl. egy periódust), mennyire tudja követni
a zenei folyamat történéseit (pl. egy moduláló
periódust), és a kontúrok megragadása után
képes-e azokat kitölteni (pl. felfogja-e az elõtag és
az utótag megegyezõ és különbözõ
elemeit). Célom annak felmérése volt: használják,
kihasználják-e a növendékek logikai és
elemzõ képességeiket a dallamírás során?
S ha nem, hogyan lehetne õket e feladattípuson keresztül
értõbb zenésszé tenni?
A kísérlet alapötletét Laczó Zoltán
tanár úrtól kaptam, aki felhívta figyelmemet
egy, az ötvenes években lezajlott vizsgálatra, melyet
egy szovjet-orosz pszichológus: Ignatyev végzett alsó
tagozatos tanulókkal.
Ignatyev azt a folyamatot akarta vizsgálni, ahogyan egy kisgyerek
befogadja és feldolgozza az õt érõ vizuális
ingereket. Vizsgálata során egy rendkívül szellemes
módszert alkalmazott. A tanulók olyan füzetbe dolgoztak,
melynek elsõ lapja alatt indigó volt; a gyerekek mindig csak
erre az elsõ lapra rajzoltak. A rajzolás folyamatát
kétpercenként megszakították, s a füzetbõl
kitépték azt a lapot, amelyik az elmúlt 2 percben
az elsõ alatt volt. Így az indigó jóvoltából
megkapták a rajz elkészültének egyes fázisait,
metszeteit. Végül tehát nem csak a kész rajzot
láthatták, hanem létrejöttének folyamatát
is.
Ez a módszer nagyon alkalmas arra, hogy megfigyeljük növendékeinket
dallamírás közben. A metszetek összevetése
során kirajzolódik elõttünk a tanuló gondolkodásmódjának
lenyomatsorozata.
A felmérést három zenemûvészeti szakközépiskola
28 negyedikes növendékével végeztem, akik között
szolfézs-zeneelmélet fõtárgyasok és
hangszeresek is voltak. 23 értékelhetõ dolgozatot
kaptam.
A diktált idézet Johann Sebastian Bach 17 orgonakorálból
álló sorozatának Nun komm, der Heiden Heiland c. változatai
közül az alábbi (BWV 661.) fúgarészlet volt:
A fúgaszerkezet több szempontból is alkalmas a struktúra
felismerésének és alkalmazásának vizsgálatára.
Egyrészt a választípus felismerése vizsgálható;
erre fog vonatkozni a globális struktúra-felismerés
és -alkalmazás a késõbbiekben. Másrészt
mivel magán a fúgatémán belül találhatók
olyan hangcsoportok, melyek törvényszerûségét
elég egyszer belátni, majd logikusan alkalmazni, vizsgálható
a lokális struktúra-felismerés és -alkalmazás.
Ide tartoznak az ismétlõdõ a-b-g ill. e-f-d hangcsoportok,
valamint az 1. és 2., ill. a 4. és 5. ütem elsõ
három hangja közötti szekvenciális megfelelés,
ha utóbbi nem is tökéletes.
Minden növendék egy indigót és egy 17 lapból
álló tömböt kapott, melynek legfelsõ lapját
0-val jelöltem, a következõket pedig 1a, 1b, 2a, 2b stb.
jelekkel. A tanulók mindig csak a 0-val jelzett lapra írtak,
de a 0 alatti aktuális lapokat folyamatosan kitépkedve rögzíthetõvé
vált az írás folyamata. Az elsõ diktandó
során tehát a 0-ról az 1a jelû lapra másolódtak
át a hangok. Amint a zene elhallgatott, az 1a-t kitépték,
s a 0-s lapon tovább dolgozva most már az 1b-re kerültek
a hangok. Ha a tanulók úgy érezték, hogy már
mindent leírtak, ami a fejükben volt, az 1b-t is kitépték,
és következett a 2. diktandó. Tehát minden ’a’-jelû
lapon a zenével együtt haladó írásnyomok,
minden ’b’-lapon pedig a memóriában eltárolt, ill.
kikövetkeztetett mozzanatok jelentek meg. A dallam 8-szor hangzott
el.
A százalékos kiértékelésekbõl
most csak egyet szeretnék megosztani Önökkel. Minden dolgozat
minden hangját megvizsgálva azt találtam, hogy összesen
2 olyan hang van, mely valamennyi dolgozatban jó lett: az elsõ
ütem 2. és 3. hangja. Jól belegondolva ez azt jelenti,
hogy 2 évvel ezelõtt Magyarországon 28 találomra
kiválasztott zenemûvészeti szakközépiskolás
növendék érettségi elõtt 3 hónappal
a lá-szi-lá motívumot birtokolta “legnagyobb közös
osztóként”…
Az elkészült munkák két nagy csoportra oszthatók:
lineáris ill. vertikális technikával készültekre.
A lineáris írónál a vízszintes gondolkodás
dominál. Ez abból látható, hogy két
diktálás közötti csöndben, a ’b’ lapon nem
jelennek meg olyan elemek, amelyek a már leírt részekkel
való kombinálásra, az azok alapján történõ
szerkesztésre utalnának. Tehát minden új hang
kizárólag szimultán írás során
kerül a papírra. A fõtárgyas tanulóknál
ez mûködõképesnek bizonyult, egyes labilisabb
fülû lineáris íróknál viszont azt
látni, hogy nem egy szólampárt írnak, mely
két összefüggõ tagból áll, hanem
két egyszólamú dallamot jegyeznek le egymástól
szinte függetlenül! Ráadásul az egyik nagyon zavarja
a másikat… Ez a “csõhallás” esetükben sok veszélyt
rejt, melyek egy része tudatos függõleges kontrollal
(ld. a dux és a comes összevetése) elkerülhetõ
lenne.
A vertikális írót a kombinatorika jellemzi.
Úgy tekinti a feladatot, mint egy kirakós játékot.
Ezért mindegyiküknél találunk olyan ’b’ jelû
lapot, melyen azt látni, hogy írója nem csak hallására,
hanem logikájára is támaszkodik a megoldás
során. Persze ez sem vezet mindig eredményre: hiába
van ugyanis valakinek igénye erre a fajta áttekintésre,
ha lineáris szempontból annyira gyenge, hogy már a
példa is hibás, nem hogy a másolat.
Az idõ rövidsége miatt csak a legtanulságosabb
eseteket szeretném bemutatni.
A lineáris típus
Ha végigkövetjük A tanuló írásfolyamatát,
azt láthatjuk, hogy bár a dux-ot az elsõ diktálás
alkalmával hibátlanul leírja, a comes mégis
csak az utolsó alkalomra lesz kész, akkor is hibás
záróhanggal, mely nem felel meg a vezérszólamnak.
Ez tehát a globális (vertikális) áttekintés
hiányát mutatja.
Ennél is meglepõbb viszont, ami a 2. kottapélda
metszetein látható, hogy a háromszor ismétlõdõ
e-f-d hangcsoportból még a 6. diktálás után
is csak kettõt tud beazonosítani az író.
Ez a lokális struktúra-felismerés hiányára utal. Lehet, hogy már az indítótéma írásakor sem ismerte fel a témán belüli azonos elemeket? De még ha így is lenne, akkor is önmaga segítségére siethetne a dux és a comes hangról hangra való egybevetésével. Ez azonban elmarad, a 4. és 7. diktálás között semmi sem történik e téren. Számos lineáris korrekció után, és csak az utolsó pillanatban alakul ki az elfogadható megoldás.
B tanuló munkája biztatóan indul. Bár az elsõ elhangzás után a 3. kottapélda 1b metszetén látható,
hanghibákat is tartalmazó téma olvasható
a papíron, mégis, az ismétlõdõ elemek
helyesen megvannak, és a kritikus négyes csoportok indítóhangjai
viszonyaikat tekintve jók. És valóban, a következõ
diktálás alkalmával ki is javítja valamennyi
hibát. Itt tehát találkozhattunk lokális struktúra-alkalmazással.
Viszont amikor ugyanez a probléma a comes-ben kerül elõ,
csõdöt mond! Haladjunk ismét lépésrõl
lépésre.
A 3. kottapélda 4b metszetén a két ütem második
fele még csak nem is hasonlít.
A következõ, 3. kottapélda 5b metszeten a helyzet legalább annyiban javul, hogy a két ütem utolsó három hangja megegyezik, bár mindkettõ a kelleténél egy oktávval feljebb helyezkedik el.
Eddig a lokális problémák.
Most nézzük át ugyanezeket a területeket globális
szemszögbõl.
Bár a dux a 2. diktandó óta hibátlanul
kész van, a 3. kottapélda 4b metszetén
látható 4-5. ütem elsõ hangjainak viszonya
még csak irányban sem felel meg az 1-2. ütem indítóhangjainak.
Pedig ha ezt a tanuló észrevenné, talán eltalálná
a comes helyes kezdõhangját.
Nézzük ismét a 3. kottapélda 5b metszetet.
Ha a 4-5. hang között kialakult undecima ugrás önmagában nem is ébreszt gyanút az íróban, a dux-szal való összehasonlítással felfedezhetné a hibát, így viszont a 7. diktandóig megõrzi a “halálugrást”.
C tanulóé a legextrémebb változat. Már
az elsõ diktálásra hibátlanul leírja
a dux-ot, a 2.-ra pedig az egész felsõ szólamot. A
4. elhangzás után a 4. kottapéldán látható
változatot nyilvánítja befejezettnek.
Tonális válasz helyett reálissal indít, s így a 4. hangtól kezdve vesztére szolgál, hogy a hangközöket helyesen hallja, ugyanis ezáltal e-mollba transzponálja a comes-t, gondosan kiírva a feloldójeleket. Ezáltal a 4. ütemtõl kezdve a felsõ szólamban egy ’b’ elõjegyzés, az alsóban egy #-es hangnem szerint halad a dallam… Ha ezt észrevenné, a hangközöket okosan hasznosítva még megmenthetné a helyzetet, de sajnos még a záró kvint sem figyelmezteti, hogy helytelen a végeredmény, melyet a transzponálási hibákon kívül közönséges hanghibák is tarkítanak – a hibátlan dux ellenére.
A vertikális típus
Lássunk most két példát arra az esetre,
amikor a folyamatos függõleges gondolkodás komoly lineáris
hiányosságokkal társul.
Az 5. kottapélda felsõ szisztémájában
D és E tanuló kettõ ill. négy diktálás
során lejegyzett dux-ai, az alsó szisztémában
pedig az ezek alapján megszerkesztett comes-ek láthatók.
A két szólam megfeleltetése folyamatosan jelen
van az írás során, hiszen a comes-t kizárólag
a diktálás utáni csöndekben szerkesztik. A témán
belüli azonos hangcsoportokat is helyesen felismerik, de lineáris
hiányosságaik miatt túl szûkre ill. túl
tágra írják a hangközöket, így a
hibásból szerkesztenek hibásat. Emellett úgy
tûnik, hogy amit egyszer leírtak, azt véglegesnek tekintik;
mintha nem is hallgatnák többé azt, amit maguk elõtt
látnak. Ezek a tanulók feltehetõen megfelelõ
szolfézs-alapok nélkül kezdték meg szakközépiskolai
tanulmányaikat. Így, bár áttekintõképességük
megvan hozzá, kudarcra vannak ítélve ilyen típusú
feladatok szempontjából.
Végül a számos egyéb vizsgált területbõl
egyre, a tér és idõ diszkontinuitásának
problémájára szeretnék három példát
mutatni. Ebben az alcsoportban azok a munkák vannak, melyeknél
több ütem került a papírra, mint ahányból
a diktált idézet állt.
A 6. kottapéldán három befejezettnek tekintett
változatot láthat az Olvasó. Az üres ütemek
látványa nem kelt gyanút az írókban,
mivel munkáik amúgy is nagyon hiányosak. Ez viszont
azt is jelenti, hogy amit nem látnak maguk elõtt a papíron,
azt nem képesek idõben átlátni és követni
ilyen viszonylag egyszerû szerkezet és lassú tempó
esetében sem.
A dolgozatoknak a most ismertetettnél jóval részletesebb
értékelése elsõsorban arra figyelmeztet, hogy
sok növendék tanulmányai során folyamatosan bõvülõ
tapasztalatait nem tudta olyan módon összerendezni, amelybõl
egy mûködõképes, sokoldalúan alkalmazható
séma létrejöhetett volna. (Csak a legegyszerûbbeket
említve e kísérlet alapján: analóg hangcsoportok
felismerése a témán belül, választípus
felismerése, a dux és a comes megfeleltetése, azok
hangnemi viszonya és az ezzel járó alterációk,
a zárlat megfigyeltetése, stb. – csupa olyan elem, amelyekbõl
összeállítható valamiféle zenei “csontváz”,
amelyre már épülhet a folyamat.) Hogy a sémák
kialakulatlansága a megfelelõ információk hiányán
vagy a tanulók képességein múlik, az persze
más kérdés. Az viszont mindenképpen a tanár
feladata, hogy a növendékeket átfogó, rendszerezõ
zeneértésre- és írásra nevelje, megpróbálva
rámutatni azokra az építõpanelekre, melyekbõl
építkezhetnek a hangról hangra való araszolgatás
helyett.
Az általánosabb tanulság nem konkrétan
a leírt hangokból olvasható ki, inkább csak
sejtés, mely szerint sok gyerek számára a diktandó
egy olyan feladat, amit azért írunk le, hogy utána
kijavítsuk. Azt hiszem, nem elég, ha mi tudjuk, mennyi zenei
és nem zenei készség fejlõdéséhez
járul hozzá ez a feladattípus: a tanulók számára
is meg kell fogalmaznunk azokat. Tudatosítani kell bennük,
hogy zenéül írni-olvasni minden, magát zenésznek
tartó embernek illik tudni. Hogy egy stílus jellemzõ
jegyeinek, szerkesztésmódjának megismerését
nagyban segíti, ha “belebújnak” a zenébe azáltal,
hogy leírják. Azáltal, hogy képesek leírni,
birtokolják az illetõ zenei anyagot összes fontos paraméterével
együtt, hisz’ a “leírat” egy - a tudatban elrendezett, strukturált
anyag kivetített képe. Röviden, hogy értelmesebb
zenész válhat belõlük. Ez azonban csak akkor
lesz igaz, ha a feladatok értelmezésére megtanítjuk,
majd az értelmezés alkalmazására ösztönözzük
õket. Ehhez kell számukra szempontokat adnunk, hogy késõbb
önállóan is hozzá tudjanak nyúlni egy
zenemûhöz. Ennek a biztos alapnak a megteremtése nem
csak a fõtárgytanár feladata.
Végül e gondolatmenet összefoglalásaként
álljon itt egy XX. századi pszi- chológusnak, Neissernek
a gondolata, melyet a hallásra is vonatkoztathatunk:
“Csak azt vagyunk képesek látni, amirõl tudjuk,
hogyan nézzük.”