Érték és értékőrzés a művészeti
nevelésben és a zenepedagógiában
címmel rendezett szimpóziumot május 22-én a Zenetanárok
Társasága. A konferencia helyszíne az ELTE Tanító- és Óvónőképző
Főiskola volt.
A rendezvényt sok szervezőmunka és nagy várakozás
előzte meg, kiváltképp a tanácskozást szervező ZETA vezetősége
részéről. Nagyon szerettük volna, hogy a Társaság valamennyi tagjához
eljusson a meghívás, ám a ZETA tagjain kívül nagyon számítottunk a
tanárképző, tanítóképző felsőoktatási intézmények ének-zene szakos
tanárainak részvételére is. Úgy véltük, a címben megjelölt témáról való
közös gondolkodás hozzájárulhat a nevezett felsőoktatási intézményekben
folyó zeneoktatás modernizációjához, új szempontokat adva a jövőbeli
képzés számára. Várakozásainkkal ellentétben nagyon szerény volt a
szimpózium látogatottsága, ez azonban nem befolyásolta az előadások
színvonalát és a jelenlévők érdeklődését. A mintegy 30 résztvevő
rendkívül aktívan kapcsolódott be a szakmai beszélgetésekbe.
A sokszínű program kilenc előadást foglalt magában.
Elsőként Dr. Kárpáti Andreát, a neveléstudományok doktorát hallottuk,
aki Érték-orientáció a művészeti nevelésben című, idézetekkel
fűszerezett értekezésében a különféle művészeti irányzatok közös
gyökereire mutatott rá, majd kitért többek között a kreativitás
fejlődésének modelljeire, a „készségtárgy – képesség-kibontakoztató
tárgy” elnevezések mögött meghúzódó szemléletbeli különbségekre,
valamint az elit és populáris kultúra kölcsönhatásaira. Két alkalommal
is érintette az iskolai nevelés kreativitás-sorvasztó hatásának
potenciális veszélyét, ugyanakkor kiemelte, hogy egy-egy kiemelkedő
pedagógus-személyiség tehetséges tanítványainak egész életpályáját
meghatározhatja.
Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
rektorhelyettese a Zeneakadémia értékőrző tevékenységét részletezte. Az
intézményt Rómához hasonlította: az Örök Városban éppúgy egymás
mellett, egymáshoz forrva él együtt régmúlt és jelen, mint a roppant
mennyiségű és minőségű örökséggel bíró Zeneakadémián, bár tanárai,
tanulói, javainak élvezői csak ritkán tudatosítják ezt magukban. A
hagyaték tárgyi részét képezik maguk a felújításra szoruló épületek
valamennyi belső intézményükkel együtt; a szellemi kincs tekintetében
pedig ide tartoznak az „apáról fiúra szálló” interpretációk, művész- és
pedagógusképző tradíciók, és nem utolsó sorban azok a fiatal
tehetségek, akiknek mindez átadható. Az ő teljesítményük a legjobb
„reklám” a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemnek, és a huszonegyedik
század zenei piacán a Zeneakadémia sem létezhet megfelelő
marketing-tevékenység nélkül…
A népzene, mint értékhordozó címmel Dr. Hegyi
István, a Pécsi Tudományegyetem docense tartott előadást. A
népzenekutatás történetének rövid ismertetése után a globalizáció
népzenét veszélyeztető vonásaira és a world music kétes értékeire hívta
fel a figyelmet, rámutatva, hogy az autentikus népzene
elválaszthatatlan attól a környezettől, melyben született, melyben
jellemző alkotóelemeit nyerte. Javasolta, hogy a tanárképző főiskolák
ének-zene szakos hallgatóit legalább az európai népzenék
stílusjegyeivel ismertessék meg, hogy a leendő pedagógusok a nép- és
világzene-kínálatban különbséget tudjanak tenni értékes és értéktelen
zenék, illetve felvételek között.
Kathy Horváth Lajos, a VIII. kerületben található
Napház Kulturális Intézet igazgatója azokról a tapasztalatairól számolt
be, melyeket a cigány kisebbség tagjainak felzárkóztatása,
tehetséggondozása terén végzett munkája során szerzett. Elmondta, hogy
a vendéglátóiparban dolgozó muzsikus cigányok a rendszerváltást követő
privatizációs időszakban tömegesen vesztették el munkahelyüket. A
Napház azonban nem csak zenészeknek, hanem más művészeti ágakban
tevékenykedőknek: képzőművészeknek, költőknek, színjátszó csoportoknak
is otthont ad. Előadásának végén hegedűjátékát is hallhattuk: az
improvizáció ihlető forrásául az első előadás egyik vetített képe
szolgált.
A szünet előtt részletet láthattunk Szomjas György
Vagabond című filmjéből, melynek fiatal, kallódó főhőse – a rendező
szavával: egy városi bujdosó – a táncház-mozgalomban keres kapaszkodót.
A film valóságos elemekre épül, és elsődleges célja, hogy bemutassa ezt
az élő és boldog közösséget, mely átmenti és használhatóvá teszi azt a
tradíciót, mely eredeti környezetében már gyakorlatilag nem létezik.
A filmrészlet után több hozzászólás hangzott el,
mely közös beszélgetéssé alakult, s amelyben a korábban elhangzott
előadásokra reflektáltak a résztvevők.
A szünet utáni első előadás egzotikus tájakra
kalauzolta a szimpózium résztvevőit. Farkas Ferenc operatőr képekkel és
szobrokkal gazdagon illusztrált élménybeszámolót tartott Taiwanon
szerzett élményeiről, ahol a tradicionális értékek, a vallás, a család
ma is a társadalom alapját képezik. A taiwaniak számára a múlt öröksége
rendkívül fontos: ezt bizonyítja, hogy több ezer éves műkincseiket nem
csak múzeumokban, hanem iskolákban is kiállítják, jelezve múltjuk,
jelenük és jövőjük elválaszthatatlan egységét.
Dr. Gyimesi László Értékképzés a könnyűzene
középfokú tanításában című előadásában kevésbé ismert területre
kalauzolta hallgatóságát. Elöljáróban felhívta a figyelmet arra az
ellentmondásra, hogy bár a zenehallgatók sokkal nagyobb százaléka
fogyaszt szórakoztató, mint komolyzenét, kialakult oktatási szisztémája
csak az utóbbinak van. A hazai szórakoztató zene versenyképességének
növelése érdekében egyrészt a könnyűzenészt felvétették az államilag
elismert szakmák sorába, másrészt Kőbányai Zenei Stúdió néven hat
tanszakkal működő szakirányú intézményt hoztak létre, ahol közép- és
emelt szintű képzettség nyerhető. Bár az iskola csak 1998 ősze óta
működik, már ennyi idő alatt is érzékelhetővé vált az a pozitív hatás,
melyet az itt végzettek gyakorolnak a hazai könnyűzenei életre.
Dr. Szapu Magda annak a többéves kutatómunkának az
eredményeiről számolt be, mely az egyes ifjúsági zenei irányzatok
csoportképző jellegére irányult. Vizsgálódásának eredményeit A
zűrkorszak gyermekei című nagyszerű könyvében publikálta.
Megállapította, hogy az egyes könnyűzenei áramlatokhoz tartozó fiatalok
sajátos, jól körülhatárolható gondolkodási, magatartási, öltözködési,
világnézeti, fogyasztási jellemzőkkel bírnak, melyek ismerete
pedagógusok számára különösen hasznos lehet. Hangsúlyozta, hogy nem
szabad „majd kinövik” felkiáltással elintézni az egyes csoportok által
közvetített esetleges negatív hatásokat, mivel pl. a szélsőjobboldali
skinhead-ek nem csak egy átmeneti, életkori sajátosságoknak megfelelően
„lázadó” időszakban követnek szélsőséges eszméket, hanem sok esetben a
szülőktől öröklődő és egykor nyilván majd továbbörökítendő mintákról
van szó.
Laczó Zoltán összegző beszédében a magyar pedagógia
általános állapotának, szemléletének tarthatatlanságáról beszélt.
Hangsúlyozta: a tanárnak túl kell látnia az iskola falain, és munkája
során egyrészt a gyerek magával hozott tudásával is számolnia kell,
másrészt figyelnie kell tanítványai életének iskolán kívüli alakulására
is. Az „eredményhirdető” pedagógia helyett a kreativitásfejlesztő és
személyiségközpontú nevelőmunka szükségességét hangsúlyozta, melynek
középpontjában a biztos értékrend kialakítása áll.
A szimpózium megrendezését a Nemzeti Kulturális
Alapprogram Igazgatósága támogatta, amelyért ezúton is kifejezzük
köszönetünket.
Terveink szerint az elhangzott előadások egy része
meg fog jelenni a Parlando hasábjain.
Gyarmati Eszter
titkár
|