AMIRŐL MEGLEHETŐSEN KEVESET
TUDUNK…
Dr. Gyimesi Lászlóval beszélget
Laczó Zoltán
Laczó Zoltán: Talán én is tájékozatlanságomat
leplezem le, amikor nem pontosan nevezem meg azt az iskolát, ami iránt
ebben a beszélgetésben érdeklődni szeretnék. Kérdezhetnék néhány dolgot
a Kőbányai Stúdióról vagy iskoláról?
Dr. Gyimesi László: Hát miután nem tudják az
emberek, hogy hívják, mi igazán nevezhetjük az igazi nevén. Ez a
Kőbányai Művészeti Szakiskola. Népszerűbb nevén a Kőbányai Zenei
Stúdió.
– Attól tartok, hogy kevesen tájékozottak arról, mit
csinál ez az iskola, s hogy nem egyszerűen csak a korábbi ORI működési
engedélyek megszerzésére szakosodott tanfolyamoknak a folytatója.
Tudhatnánk-e meg valamit az intézmény létrejöttének az előzményeiről?
– A 60-as évek közepe-vége táján fogadta be a Bartók
Béla Zeneművészeti Szakközépiskola a jazz tanszakot. Ez volt az első
nyitás ebbe az irányba. Akkor még nem egészen látszódott a 60-as
években, hogy ennek a művészetnek a szórakoztató ága merre tart. Aztán
a 70-es 80-as évek egyértelművé tették azt, hogy óriási tömegek
érdeklődését kelti fel a technikai eszközök fejlődése. Mindezt olyan
hozzáférés, olyan tömegrendezvények váltották ki, amelyek ezelőtt
ismeretlenek voltak. A kezdetekben óhatatlanul megjelentek a
vadhajtások is a tehetség mellett. Ám később egyre nyilvánvalóbbá vált,
hogy talpon csak a minőség tud maradni.
Ez az evidencia segített annak felismeréséhez, hogy
a bizonytalan minőségű érzéseket keltő autodidaktizmus és a tanfolyami
jellegű képzés már nem elégségesek. És különösen nem elégségesek
Magyarországon, ahol nyelvi okok miatt – nem lévén a magyar világnyelv
– rendkívül szűk a potenciális közönség. Ha ezt összevetjük egy
angolszász, vagy egy latin nyelvterülettel, akkor nyilvánvaló, hogy
egészen másképp kell gondolkodni erről az iparágról.
Végül nem volt figyelmen kívül hagyható szempont,
hogy a fiatalság egy döntő része számára – ilyen vagy olyan okok miatt
– a könnyűzene valamely ágának a hallgatása kultúrájának egyetlen
forrása. És ha ebből kizárólag gyenge minőségűt, tucat-terméket kap,
akkor valószínűleg ez az egyetlen kultúra-forrás sem járul hozzá
személyiségük fejlődéséhez.
– Mikorra érett be a gondolat, hogy ezt a képzést
intézményesíteni lehet?
– A 90-es évek elején a teljes közoktatási rendszer,
a teljes szakképzés rendszere átalakult. Úgy tűnt, hogy ez az a
helyzet, amelyben a korábbiakhoz képest könnyebben megvalósítható az
iskola-alapítás. Ez az a pillanat, amikor reális esélye van annak, hogy
létre lehet hozni azt az iskolatípust, amely a korábban említett
igényeket kielégítheti. Akkor nekünk már nem kellett azon gondolkodni,
hogy mit akarunk tenni. 1993-ban már megjelenhettünk az országos
képzési jegyzékben önálló szakmaként „szórakoztató zenész” gyűjtőnéven,
amely magában foglalta/foglalja a rock-zene, pop-zene, a hagyományos
tánczene, a szalonzene, a cigányzene és a magyar-nóta világát is.
Utóbbi kettőt a kőbányai iskolában nem oktatjuk. Ezzel a Talentum
Művészeti Szakközépiskola foglalkozik.
1993-ra, amikor megjelentünk az Országos Képzési Jegyzékben, már össze
kellett állítani a kimeneti szabályozást, azaz, a szakmai és
vizsgáztatási követelményeket is. Ez nagyon nagy munka volt. Lényegében
előzmény nélküli. Mégis, segítségünkre voltak a korábbi OSZK, ORI
működési engedélyekhez szükséges követelmények. Valamint nagyon sokat
vettünk át a jazz tanszak követelményrendszerének az elemeiből. Nagy
eredménynek tartottuk, hogy idáig eljutottunk.
A munka java azonban most következett. Létre kellett
hozni Az Iskolát. Ennek azonnal nekiláttunk. Amint minden komoly
szándék megvalósításánál rengeteget segít a szerencse, ezúttal
bennünket sem került el. Sikerült egy olyan önálló épületet ingyenesen
megkapnunk a Kőbányai Önkormányzattól, amely alkalmas erre az
oktatásra. Természetesen, rendbe kellett ezt hozatni, s karbantartani.
Hogy muzsikálni is lehessen, létre kellett hozni és bővíteni kellett a
hangszerparkot. Így a tárgyi feltételekkel már meglettünk volna.
A személyi feltételek megteremtése volt a nehezebb.
Toborozni egy olyan tanári gárdát, amely addig nem létezett sehol.
Mivel hogy nem volt olyan iskola, ahol ilyen tanárokat képeztek volna.
Azaz, a szakmát úgy kellett kezdenünk, hogy jogi értelemben semmilyen
feltétellel nem rendelkeztünk. Praktikusan rengeteg dolog volt a
birtokunkban, sőt, azt is megkockáztatom, hogy minden. Teljes
összefogás, remekül összehangolt munka eredménye volt, hogy létre
tudtuk hozni a technikai, fizikai feltételeket, nem kevésbé jól az
iskola nevelési-oktatási programját is.
1996-ra összeállt a teljes feltétel-együttes. 1996
őszén el tudtuk indítani már a kőbányai Zenei Stúdióban az oktatást.
Azonban ekkor még csak tanfolyami jelleggel, mert maga a központi
program még nem volt teljesen kész és még nem volt elfogadott. Ezt két
éves további munka követte. Egészen pontosan másfél év után, 1998
tavaszán írta alá az oktatási miniszter a központi programot, amit az
ott dolgozó tanár kollegák, más szakemberek bevonásával készítettünk
el. Ezt változtatás nélkül fogadta el az Oktatási Minisztérium. A mai
napig is ez van érvényben.
– Ez tulajdonképpen a tanterv.
– Ez maga a tanterv. Nekünk a nevelési,
oktatási programot az iskolára lefordítani elég egyszerű volt, tehát
nem kellett külön írni egy másikat, vagy pedig adaptálni. Hiszen erre
az iskolára írtuk magát a központi programot is. Most már azért vissza
lehet tekinteni még 4-5 tanévre, s ilyen visszatekintés után is azt
mondhatjuk, hogy ez a program – jó. Jó alapokat nyújt az egyébként sok
irányú, a magas számban jelen lévő tantárgyak oktató-nevelő
koordinálásához. Most már csak a happy end-re térek ki: 1998 őszétől
működési, államigazgatási engedéllyel működik az iskola, államilag
elismert intézmény, s mint ilyen, normatív támogatásban részesülő
szakiskola, a magyar iskolarendszer szerves része.
– Mi lesz azokkal a hallgatókkal, akik itt végeznek?
– A karrierlehetőségek sokfélék. A könnyű műfajban
hamarabb válhat a növendék tanára konkurensévé, mint a komoly zenében.
Hamarább érik be a növendék arra, hogy tanárával pl. együtt játsszék.
Bizonyos ágazatokban rövidebb a sikeres pályafutás tartama. Noha az idő
azt is igazolja, hogy ebben a műfajban is az igazán nagyok és az igazán
nagyhatású művészek nem egy tiszavirágú életű pályafutást tudnak maguk
mögött. Számos példát tudnék említeni, hányan vannak a mai könnyű
műfajban olyanok, akik 40 évvel ezelőtt is már a topon voltak, sőt
talán ma még jobbak is, mint 40 évvel ezelőtt. A külföldi példák is ezt
mutatják. De azt is, hogy arra sincs garancia, hogy a pódiumról megy
nyugdíjba a művész, vagy szerényebben szólva: az előadó. A pálya
mindenki számára minden vonatkozásban nyitott. Többek között amiatt is,
mert semmilyen intézménye, foglalkoztatási intézményrendszer nincs.
Aki innen kikerül, annak a saját lábán kell megállni. Annak saját
magának kell előteremtenie a hangszereit, a munkaeszközeit, a
menedzsmentjét, saját maga menedzselését, a saját maga image-ének a
kialakítását, az eladhatóságát. E mögé mi elsősorban a szakmai tudást
tudjuk adni.
Az iskola tantervében és tantárgyai között ezek a
praktikus dolgok is szerepelnek. A zenei tantárgyak mellett –, amelyek
száma nem kevés –,olyan tantárgyakat oktatunk, amelyek a középfokú
oktatásban nem mindenütt tipikusak. Nálunk van számítástechnika, idegen
nyelvek (a műfajban azonban az angol játssza a fő szerepet), gazdasági,
jogi, munkavédelmi ismeretek. Ezekkel a tárgyakkal nem csupán
szakismereteket kívánunk nyújtani, hanem egy látásmód. Ezzel
kívánjuk felvértezni növendékeinket. Nehogy váratlanul érje őket, hogy
a munkaerőpiac nem őket várja tárt karokkal. Minden egyes pozícióért
kinek-kinek saját magának kell megharcolnia, hogy elérje azt, amit
megálmodott magának, s – nem kevésbé – amire tehetsége alapján
hivatott.
– Ha összehasonlítjuk a komoly és könnyűfajt
egymással ezen a területen, mindazokat, amiket felsoroltál, valóban
nélkülözhetetlennek tűnnek ahhoz, hogy eredményes lehessen egy könnyű
zenész pályaindulása és hogy karriert lehessen belőle építeni. Nem
nehéz belátni, hogy a könnyű műfajnak nemcsak az élő, hanem az
elektronikus hangszer is egyenrangú kifejezési eszköze, már pedig ahhoz
okvetlenül szükségesek a számítógépes ismeretek is.
– Ez tökéletesen így van, sőt olyannyira, hogy nem
elég megtanulni azt, ami ma a technikával elégséges tudás, hanem
folyamatosan lépést kell tartani a technikában zajló hihetetlenül gyors
fejlődéssel. Aki ebben a műfajban talpon akar maradni, az nem engedheti
meg magának sem zenei, sem technikai értelemben, hogy ne legyen
naprakész.
– Voltaképpen azt is megfogalmazhatjuk tehát, hogy a
kreativitás mind zenei értelemben, mind pedig az önmaga kitalálása
érdekében egy olyan képesség-, vagy készség-követelmény, ami nélkül nem
nagyon tud a muzsikus előrelépni.
– Lényegében így van. Természetesen arról nincs szó,
hogy minden növendék, minden tanuló egyforma lenne. Mint ahogy a
zenében, a művészetben számos olyan rendkívül tehetséges ember volt és
van, akiknek soha semmilyen műszaki, technikai érzékük nincs és nem
lesz. Ettől ő még nagyon jó zenészként nagyon sikeres lehet,
kiváltképp, ha szerencséje is van, s ha kedvezően alakul a sorsa. Az is
kétségtelen azonban, hogy – mint ahogy más műfajban is így van, – talán
egy fokkal szerényebb tudás, szerényebb szakmai képesség, ugyanakkor
nagyon jó alkalmazkodó képesség és találékonyság. mint egyéb szükséges
tulajdonságok, előbbre tudják lendíteni a karriert.
– Beszélgetésünkben kétszer fordult elő egy rokon
fogalom-pár: a véletlen és a szerencse. A véletlen is közrejátszott
abban, hogy szerencsés volt az az időpont, amikor fogékony volt az
állami vezetés, többek között az iskola elfogadására, elismerésére,
létesítésére. Itt pedig a pályaindulásnál tulajdonítasz szerepet a
szerencsének. Milyen arányban látod ezeknek a szerepét az
életképességben? Mert a szakmát többé-kevésbé meg lehet tanítani az
iskolában. Tételezzük fel, hogy többé. Azonban itt vannak ezek a nem
egészen szakmai tényezők.
– Talán önkényes lehet a vélekedésem, de azért talán
még sem egészen az. Én úgy tapasztalom, hogy élesebb a különbség ebben
a műfajban, mint a komoly műfajokban az ún. front-emberek és a
háttér-emberek között. Konkrét példát hozva, egy énekesnél, vagy egy
hangszeres szólistánál, aki elviszi a produkciót, lényegesen több
meghatározó személyiségelemnek kell egyszerre jelen lenni. Hogy igazán
sikeres, netán tartósan sikeres lehessen valaki ebben a műfajban, azt
is figyelembe kell venni, hogy a közönség nemcsak a fülével, hanem a
szemével is „szavaz”, értékel. Most itt nem szélsőséges dolgokra
gondolok. Tény, hogy rengeteg show elem van jelen, ami színesebbé teszi
ezt a műfajt. Ez műfaji sajátosság. Ilyen nézőpontból könnyebb belátni,
hogy a front-emberek, elsősorban az énekesek egészen más kategóriát
képviselnek. Az ő életükben sokkal nagyobb szerepe van a szerencsének
is.
– Erre is kapnak felkészítést az iskolában, a
show-elemek megtervezéséhez?
– Bizonyos mértékig igen. Van „eladóművészet”
tantárgyunk, amely magában foglalja a színpadi mozgást, a színpadi
megjelenést. S mivel maguk a tanárok is profi előadóművészek, saját
tapasztalataikat is igyekeznek átadni. Minden tanári jó szándék mellett
is csak egy bizonyos határig lehet megtanítani az előadó-művészetet,
annak technikai elemeit. Azon túl már a tehetségnek, a személyiségnek
van szerepe. Ha van kisugárzás, akkor van hatás. Ha nincs kisugárzás,
hiába a technika, hiába a szakmai tudás legtökéletesebb elsajátítása…
Nincs az a világítástechnika, nincs az technikai trükk, amely pótolni
tudná az egyéniséget. Még a mögöttük dolgozó zenészek sem képesek
korrigálni az ihlet hiányát, akiknél egyébként az ún.
szerencse-elemek-nek a szerepe lényegesen korlátozottabb, akik szakmai
felkészültségük teljében segítik a produkciót. Hogy összefoglaljuk az
eddigieket: akinek jó gondolatai, jó ötletei vannak, aki jól tudja a
szakmát, nevezzük egyszerűen jó zenésznek, elvileg nyitva áll előtte az
egész világ. Lehetőségei vannak. Ami pedig a sikerteleneket és
pecheseket illeti, azokkal sincs azért olyan nagy bajunk, mert a
tanulók nálunk nagyon kedves és nagyon jó közösséget alkotó társaság.
Ők pontosan tudják, hogy egy olyan szakmára készülnek, ahol rengeteg
igazságtalanság történhet és rengeteg szerencsén is múlhat, hogy mi
lesz velük. Ezen bizonytalanságok ellenére is nagyon szeretik a zenét,
ragaszkodók az iskolához és örömüket lelik a muzsikálásban. És aztán,
mint ahogy általában a zeneoktatásban résztvevő tanulók java része soha
az életben nem lesz profi zenész. Így ők sem lesznek. „Csak” értői,
vagy rajongói lesznek és nem utolsó sorban otthon vagy bármilyen körben
muzsikálnak, boldog emberek lesznek, másoknak is örömöt szerezve, és ez
is nagyon fontos.
– Arra volt-e már példa, hogy az iskolátokból úgy
kerültek ki hallgatók, hogy belátták azt, hogy ez nem az ő világuk és
akkor valami más civil pályán helyezkedtek el? Vagy ez nem tipikus?
– Igen, volt. Nagyon érdekes ez. Nekem erről nincs
pontos statisztikám, de tudom, hogy tanulóink 20%-a felsőfokú
végzettséggel rendelkezik (sic!). Sőt, nem egy van közöttük, akinek
felsőfokú zenei végzettsége van. Van joghallgatónk, aki párhuzamosan
végzi a jogi kart és jár hozzánk medikus hallgató is. Az úgynevezett
közismereti képzettség tekintetében erős a mezőnyünk. Hallgatóink
egyébként 80 %-a érettségivel rendelkezik, a többiek még magasabban
kvalifikáltak.
– Akkor ez valóban azt jelenti, hogy az innen
kikerülő hallgatók, ill. a nálatok végzettek, elég jó szellemi
„felszereltséggel” indulnak útnak. Amiket elmondtál erre az iskoláról,
az mind figyelmet érdemel. Személyes véleményemmel, közvetett
tapasztalatom alapján én is hadd erősítsem meg ezt a pozitív képet.
Részetekről azt a bizalmat élvezhettem, hogy rám
bíztátok a tanterv átnézését, lektorálását. Megismerhettem az abban
foglalt koncepciót és rendkívül gazdag tartalmat. Már akkor elmondtam
azt, hogy ez egy professzionális és mintaszerűen összeállított anyag,
aminek a jogi hátterét a Te jogi ismereteid is segítettek olyanná
tenni, ami ezt a stabilitást és az intézmény életre keltését is
biztosította. Épp ezért, mert ilyen jók az első pár év tapasztalatai,
mert ilyen dokumentumok adják működésének jogi és szakmai stabilitását,
mert ilyen jó lábakon áll ez az iskola több tekintetben, akkor
miért nem lehet hallani erről többet? Van-e ennek valamilyen oka? Fű
alatt megy a híre, hogy ide érdemes jönni, és a jó referenciák
futótűzként terjednek? Ennek ellenére, azért bevallhatjuk őszintén, a
zenepedagógiai köztudatban általában erről az iskoláról keveset tudni.
Vagy szándékos agyonhallgatásról lenne szó?
– Mi, a szakszervezet vezetői általában nem
szeretjük azt, de magam meg különösen, hogy fölöslegesen forduljunk
akár szakmai nyilvánossághoz, és még kevésbé szélesebb nyilvánossághoz,
hogy ha nincs mondanivalónk. Egy iskolával kapcsolatban meg különösen,
amelyik lényegében kísérleti jelleggel indult el egy járatlan úton. Azt
gondolom, eredményei kell, hogy igazolják létjogosultságát. Úgy vélem,
a gyakorlatban felmutatott teljesítmény az igazi hitelesítő. Az, hogy
pl. ennek a műfajnak az igazi nívós élvonala ennyi idő elteltével hány
gyerekünket, volt tanulónkat foglalkoztatja. Hány olyan együttes van,
ahol már hatása van a munkánknak? Azt is vizsgálhatjuk, hogy hány
gyerekünket – hármat, vagy ötöt, vagy tizet – vettek fel a Zeneakadémia
jazz-tanszakára. Hozzáteszem, hogy ellenállunk annak a kísértésnek,
hogy a számok bűvöletében túlértékeljük magunkat. Sokkal őszintébb, s
tartalmilag jelentősebb visszajelzésnek tekintem, hogy nincs olyan nap,
hogy a szűkebb szakma, a könnyű műfaj ne keresne nálunk végzős, vagy
nem végzős növendéket, szereplésre, közreműködésre, állandó
foglalkoztatásra. Ez azt jelzi, hogy iskolánk messze nincs az
elszigeteltség állapotában, sőt. A szűkebb szakmán belül teljes
ismertséget élvez.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a művészetoktatás
egésze előtt ilyen kezdő iskolának először bizonyítani kell. Nem
beszélni kell saját magáról, és nem reklámozni kell saját magát, hanem
bizonyítani azt, hogy tudja csinálni, jól tudja csinálni és hogy
eredményesen tudja csinálni mindazt, amit vállalt és tesz.
Néhány év eltelt. Igazából ott tartunk, hogy a
felvételiken általában olyan 6-7-szeres túljelentkezés van. Tehát elég
bőségesen lehet válogatni. Megjegyzem, azért még mindig lehetnének
jobban felkészítettek a jelentkezők. - Egyébként az elmúlt 1-2 évben
küldtünk tájékoztatót alapfokú, középfokú iskoláknak a mi iskolánkról
és a felvételi követelményekről. Nem egy iskola küldött is egyébként
növendékeket felvételezni. Tehát azért nem „titokban” működünk és nem
bújunk el a nyilvánosság elől! A pedagógia közéletben is igyekszik
részt venni az iskola. Emellett kellő szerénységgel viselkedünk, amire
annak tudata is kötelez, hogy ebben a műfajban egyedülállók vagyunk.
Tanáraink többsége kitűnő művész, akik közül nem egy Európa-, vagy
világviszonylatban is ismert vagy elismert. Ugyanakkor, tudjuk,
nem pedagógusnak születtek és nem is pedagógusként folytatták
pályájukat. Tulajdonképpen azóta művelik a pedagógiai mesterséget,
amióta intézményünk elindult, s mi meghívtuk őket ide tanítani.
Bármennyire is „pályakezdők” vagyunk a pedagógiában, nem rekesztjük ki
magunkat a pedagógus szakmai körökből, illetve az ún. normál
iskolarendszerből. Talán sajátosságainknál fogva éppen is valami
speciális színelemet viszünk az általános pedagógia, de a zenepedagógia
világába is.
Azt gondolom, hogy eredményeink alapján egyre
többször fognak bennünket megkeresni. Erre egyébként vannak már biztató
jelek. Éppen az elmúlt napokban (2004. január – LZ.) volt egy nagyon
ígéretes tárgyalás arról, hogy hasonló szakiskola létrehozását tervezik
Debrecenben. Nekünk ez nagyon nagy örömet okozna. Hiszen mi nem egy
monopolszervezetet akartunk eddig sem létrehozni. Ellenkezőleg: bízunk
abban, hogy ez az oktatási forma ezzel a tartalommal több helyen
jelenik meg majd az országban. Őszintén mondom, hogy jelentős terhet
venne le rólunk és a gyerekekről is, akik az ország minden részéről
járnak hozzánk, sőt, újólag külföldről is…
– Külföldről jut eszembe, hogy van-e valamilyen
külföldi, akár fél-hivatalos kapcsolata is az intézménynek? Ha
hivatkoztál arra, hogy milyen nemzetközileg elismert művészek tanítanak
az iskolában, akkor az ő személyes kapcsolatuk kedvezően hathat esetleg
az intézményes kapcsolatok alakításában is?
– Olyan fajta kapcsolatunk, amit rendszeresen
ápolnánk, tehát klasszikus, diákcsere kapcsolat még nem alakult ki.
Ugyanakkor több külföldi hasonló iskolával már több találkozásunk,
beszélgetésünk volt. Ahogy feltétezted, valóban, ezek döntően a
kollégák révén alakuló személyes kapcsolatokon alapulnak. Több olyan
intézmény van, amelyikben könnyűzenei, populáris zenei, népzenei, vagy
klasszikus szakot működtetnek. Ezek a nyugati országokban lehetnek
konzervatóriumok. Egyébként Európában elég kevés ilyen tiszta profilú
intézmény van, mint a miénk. E pillanatban nem is tudnék példaként
egyet sem említeni.
– Elevenen él emlékezetemben, hogy amikor kb.
15 éve a Magyar Zeneművészek Szakszervezete és az Országos
Zenepedagógus Szakosztály képviseletében az Európai Zeneiskolák
Szövetsége rendezvényein jártam – addig hasonló tapasztalatokat nem
szerezvén – meglepett, hogy pl. a dániai Holstebro-i zeneiskolában nem
tanítottak klasszikus zenét. Hasonlót láttam Liechten-steinben a
Vaduz-i zeneiskolában. Egyik zeneiskola sem jelölte meg ilyetén
profilját. Ez a nyugati zeneiskolákban teljesen természetes, hogy
békésen megférnek egymás mellett a különböző műfajú tananyagok.
Alkalmasint egyik-másik akár hiányozhat is. Hiába érdeklődtem a
nevezett zeneiskolákban, hogy mikor tanítanak pl. Bartók
Mikrokozmosz-t, meg Bach invenciókat. Nem is értették a kérdésemet.
Holott magyar zenetanár ezek nélkül itthon alapfokú zenei képzést el
sem tud képzelni. Viszont olyan szédületes hangszerparkot sem, amely a
könnyű műfaj művelését ezer százalékig kiszolgálja ezekben a nyugati
iskolákban. Azért mondtam el mindezt, talán hosszasabban, hogy
megtudjam, ilyen fajta zeneiskolákkal nem tartjátok-e a kapcsolatot?
Iskolarendszerben, persze, ezek különböznek a magyar intézményeinktől,
így a Tiétektől is.
– Semmilyen tudatosság nincs a mögött, hogy nincs
kapcsolatunk és a mögött sem, hogy van. Teljesen a személyes
kapcsolatok határozzák meg kapcsolatainkat. Egyéb, szakszervezeti
nemzetközi kapcsolatokból tudom, hogy a dán szakszervezet az a másik
olyan szakszervezet, amelyik a mienkéhez hasonló iskolát tart fenn,
hasonló profillal. Ők azonban jobban orientálódnak a jazz és a
szórakoztatás felé. De ez nem alapvető különbség. Közben eszembe
jutott, hogy Genfben van egy konzervatórium, ami kifejezetten a
populáris zenének a konzervatóriuma. Ez pl. szintben megfelel a mi
iskolánknak. Amitől egy picit nehéz lenne kapcsolatokat létesíteni, az
az iskolarendszerek különbsége miatt lenne. Ami abban áll, hogy ott az
alapokat is a könnyű zene tanításával rakják le.
Mi nagyon következetesen távol tartjuk ettől az
oktatástól az alapfokú oktatást. Azt gondoljuk, hogy az alapfokú
zeneoktatásnak az a feladata, hogy többek között minimum a középfokú
oktatás szintjére készítsen fel. Ezen koncepció szerint azt várjuk el,
hogy a hozzánk felvételre érkező növendékek is rendelkezzenek a
zeneiskolai felkészítés kimenetének egy elfogadható közepes szintjével,
s rendelkeznek azokkal a klasszikus alapokkal, amelyeket a magyar
zeneoktatás klasszikus alapnak tekint, akár hangszeres, akár elméleti
tekintetben.
A hollandoknál rendkívül nyitott rendszerek vannak,
mint általában mindenben. Ennél fogva nagyon sokoldalúak, de ez nem a
mi gyakorlatunk. Annak taglalása, hogy mit tekint feladatának egy
zeneoktatási rendszer, melyik országban és abból milyen átjárást enged
meg a műfajok között, ez lényegesen messzebb visz. Ma Magyarországon
ilyen szempontból - az én véleményem szerint igen kevés, vagy
legalábbis - a szükségesnél kevesebb a nyitottság.
– Valószínűleg így is van. A kritikai
megnyilvánulásokból, még inkább a törvényi szabályozásokból is azt
szűrhetjük le, hogy a képzésben a komolyzene tanítása és intézményei
preferáltak. A komolyzene képviselői, teoretikusai – hogy finoman
fogalmazzak – a szórakoztató, vagy könnyű zene jelentős részét nem
tekintik értékelhető minőségnek. Kb. már másfél évtizede felröppent egy
eléggé diszkriminatív, lesújtó minősítés a könnyű műfajra: „zenei
környezetszennyezés”. - Mert amit eddig elmondtál, az mind arra utal,
hogy minőséget akartok javítani, minőséget akartok létrehozni és hogy
ha valami minőség, akkor tulajdonképpen értéket is képvisel. Esztétikai
vitát nem akarnék provokálni, de érdekelne az, hogy erről a
meglehetősen szélsőséges, kirekesztő gondolkodásról neked van-e
véleményed? Meggyőződésem, hogy van.
– Nálam sokkal, de sokkal autentikusabb emberek is
sokszor megállapították azt, hogy a zenét nem műfajok szerint kell
csoportosítani, hanem minősége és egyben értéke dönti el igazán azt,
hogy mit kell kezdeni vele. Ez nincs másképp a könnyűműfajnál sem. Az
kétségtelen, hogy aki felületesen szemléli ezeket a műfajokat, és csak
a legfelszínesebb, a legkommerszebb és a leggyengébb színvonalú
részével találkozik – ami elég tipikus, sajnos –, azok
alapján akár olyan szélsőséges véleményt is alkothat, mint amit
említettél, hogy számára ez zenei környezetszennyezésnek tűnik. Persze,
ez egy kicsit erős kifejezés. Azt gondolom, hogy ezek a könnyű műfaj
keretei között is a „futottak még” kategóriába tartozó jelenségek
valóban könnyűnek találtatnak igényes zenei összehasonlítás,
megmérettetés esetén. Mint ahogy a kerti törpéket sem szokták Gauguin
szobrokkal versenyeztetni, így az „egyszer használatos” könnyűzenei
művek és előadásaik is egyszerűen csak „product”-nak tekintendők. Itt
fel sem merül a zenei értékteremtés igénye. Kizárólag az eladhatóság az
egyetlen lényeges szempont. Hogy még egy szerencsétlen (vagy
szerencsés?) hasonlattal éljek: nem szoktuk versenyeztetni a
konyhaművészetet a McDonalds-szel. Aki rendszeres látogatója a
„Meki”-nek, mert ő azt szereti, az nem fog reklamálni azért, hogy nem
eléggé érzi azt a lyoni mustár ízt, amit egyébként megszokott ennél és
ennél a steak-nél. Azt gondolom, hogy ha ezt a felszíni és eladható
sallangot leválasztjuk a populáris zene „tetejéről”, akkor e mögött,
sajnos, egyébként tényleg elég kevés értékre utaló zenei matériát
tudunk felfedezni. Egyébként nem tartom túl szerencsésnek ezt a fajta
összehasonlítást.
Ha valaki veszi a fáradtságot és végig nézegeti
igazán komoly rock-zenészeknek az alkotásait, szerzeményeit és nem
utolsó sorban a pályafutásukat is követi, akkor nagy meglepetésre azt
fogja tapasztalni, hogy döntő többségük rendkívül komoly klasszikus
zenei alapképzettséggel rendelkezik. Többségük olyan alkotásokat tudott
létrehozni, amelyekről fel sem merül a hallgatóban, hogy ez tőle ered.
És azt is megkockáztatom, hogy ez a műfaj valami olyasmire is
vállalkozik, amelyre a komoly zene tipikusan nem. Azaz, hogy egy olyan
esztétikai és érzelmi összhangot próbál teremteni az irodalom, a szöveg
és a zene között - és e kettőnek az ötvözetével egy olyan
kifejezésmódot hoz létre -, ami a maga nemében teljesen egyedülálló.
Lehet, hogy egy kicsit nagyképűnek hangzanak, vagy túlzóak ezek a
megállapítások. De tallózzunk az elmúlt évtizedekben csak a magyar
művészetben. Ha hirtelen vissza akar az ember idézni nagyon emlékezetes
mondatokat és sorokat valahonnan, akkor néhány költőnk egy-egy
gondolatát leszámítva, valószínűleg már csak a rock-zene világához tud
visszanyúlni, és nem az az általam egyébként mélyen tisztelt kortárs
zene alkotásaihoz. Szerintem, a szóban forgó könnyű műfaj a zene
világában – nagy hatású. És óriási jelentősége van, hogy milyen
körülmények között és milyen színvonalon szólal meg.
– Úgy gondolom, hogy ezt a mélyben, vagy a
hallgatásban is demonstrált ténylegesen meglévő egymás iránti
ellenállást valahogy érdemes lenne leküzdeni. Egyébként, ha küzdelmet
folytatunk, akkor ez már önmagában rossz. Nem látnád annak értelmét,
vagy nem tennénk valami jót a műfajok találkoztatásának, hogy egyszer
lenne a Zenetanárok Társaságának, vagy akár a Zeneiskolák Szövetségének
egy olyan alkalma, amikor pl. a ti iskolátoknak a növendékei
bemutatkoznának? A növendékeitek java. És valamilyen esszenciáját
mutatnák be egyfelől azoknak a zenei stílusoknak és értékeknek, ami a
leginkább képezné az iskolának büszkeségét. Természetesen, ezt
kölcsönösen is meg lehetne csinálni. Bár azt hiszem, hogy a ti
iskolátokban nem kelt szenzációt, hogy ha valaki borzasztóan gyorsan
lejátssza valamelyik Liszt etűdöt, mert ott is tudnak ugyanolyan
gyorsan zongorázni. Bennem mindig az a gondolat motoszkál, hogy egymás
megismerése esetén lehetne egymásban több megbecsülést kiváltani.
– Ez egészen biztos. Még hozzáteszem azt, hogy
valamennyire az előítéleteket félre kell tenni az indulás pillanatában.
Sőt, már a megismerés előtt, különben a megismerés nem valódi, nem
tiszta megismerés lesz. Ha valaki reánk kíváncsi – ezek nem szavak,
ezek tények – meg kell nézni a tananyagunkat, meg kell nézni a
követelményrendszerünket. És magam zenészként is vallom és tapasztalom,
hogy anélkül nem lehet komolyan zenélésről beszélni, hogy ne a több
száz, vagy ezeréves hagyományokra visszatekintő klasszikus alapok
mentén gondolkodjunk. – Kivételt képeznek az őstehetségek, meg az
autodidakták. De az más világ. Most nem róluk van szó. – Ennek az
ismeretnek a hiányában légüres térben mozog mindenki. Ezt vallja nálunk
minden tanár, kivétel nélkül.
Nagyon nagy jelentőséget tulajdonítunk a klasszikus
műveknek. Csak egy példát mondjak: a zeneirodalom és zenetörténet
tárgyban legkevesebb idő marad a 20. század második felére, a rock
kezdeteire. Tehát éppen arra a műfajra, amit oktatunk. Nekünk az a
fontos, hogy Bachot, Beethovent, Bartókot, a nagy klasszikusokat
ismerjék meg. Mert máshol és máskor erre intézményes keretek között
nincs lehetősége tanulóinknak. A zenetörténet nagyjainak az alkotásai
különleges hatást képesek gyakorolni. Számunkra is meglepetés volt,
hogy ott vannak az ijesztő külsejű fiatalok, akik fülbevalókkal és
„megpatkolva” és tetoválva ájultan hallgatják Corellit, vagy a Vivaldi
Négy évszakot. Érdeklődésük hirtelen ebbe az irányba is kinyílik és
meggyőződnek arról, hogy a zene világának ez a része is fontos
számukra. Ehhez, persze, hozzájárulnak azok a hiteles tanárok is, akik
ezeket a tárgyakat tanítják. Ez a mi oldalunkon így van. A „másik
oldalon” is el kéne fogadni azt, hogy a könnyű műfaj részben manipulált
piac. Ezt mi nagyon jól tudjuk. És ha van valaki, aki ezt megszenvedi,
azok mi vagyunk. De ha tanítunk, ezeken a tényeken, legalábbis
ideiglenesen, túl kell lépnünk. Mert valljuk, hogy igazi zenész emberek
nem manipulált piacra alkotnak és adnak elő, hanem őszintén a legjobb
minőséget akarják létrehozni. A legőszintébben akarják átadni a
gondolataikat, érzelmeiket, mint bárki a klasszikus zene tolmácsolói
közül.
Ami pedig a befogadó közönségnél a műfajok
szembeállását illeti, ezt lényegesen puhábbnak érzem ma már, mint 5
évvel ezelőtt és még inkább, mint 10 évvel ezelőtt. Azért itt felnőtt
egy generáció, amelyiket most már, ha tetszik, ha nem, egyre inkább a
„középkorú korosztály”-ba sorolunk, s annak is inkább a vége felé tart.
Ha udvariasabb akarok lenni, mondhatnám, hogy már nem annyira fiatal.
Mások vigasztalására, a sajátomra is gondolok, az 50-esekre. De a
hatvanasok is ide tartoznak, akik már ezzel a világgal
kompromisszumokat is kötöttek. Az addig művelt és kifejezésre jutó
műfaji különbségek ilyenkor már eltűnnek. Felváltja azokat a nagyon sok
személyes barátság, és egyre több az együttműködés igénye, az arra való
készség. Csak egy példát említenék.
Zorán legutóbbi koncertje a Budapest Sport Arénában
került megrendezésre, ahol Vásáry Tamás vezényelte a Magyar Rádió
Szimfonikus Zenekarát. A könnyű műfaj legkitűnőbb hangszerelői írták át
ezeket az egyszerűnek tűnő, meghallgatva aztán nem is olyan egyszerű
dalokat. Ha még ráadásul a szöveget is hozzávesszük... És hát az a
Zorán, akit énekesként vagy zenészként a komoly zene képviselői esetleg
nem ismertek el, és nem sokra tartottak, bebizonyította, hogy ő még
mindig színpadképes nagy művész. Létrejött egy olyan koncert, olyan
együttműködés, ami azt igazolta, hogy ezekből a zenékből csak
egyféle van. Jó vagy rossz zene. Ez a régi bölcsesség itt is igaz.
Azt is mondhatnám, a közönség igénye, még
egyszerűbben szólva: a piac, - mert azért ez is egy piac, - bizonyos
értelemben korlátozza ezeket a falakat. Tudomásul kell vennünk,
hogy Magyarország is bekerült egy olyan közösségbe, amelyik alapvetően
piacgazdaságon alapul és nem a korábbi állami gyámkodáson alapuló
rendszer. És ha ez a közösség 25 országot foglal magába, aligha lehet
kitérni az elől, ami tőlünk nyugatabbra már jó néhány országban a világ
legtermészetesebb dolgának tűnik.
Ez nem jelenti természetesen azt, hogy a komoly
zenének a pozíciói veszélybe kerülnének, legfeljebb azt jelenti, hogy
más műfajnak is lehet pozíciója. Valamint, jobban meg kell találni a
közös útvonalat. Mert arról azért sosem szabad megfeledkezni – és ez a
komoly zenének komoly kihívás –, hogy ez a műfaj nem tudja eltartani
magát. Tehát mindig rászorul valamilyen támogatásra. Leszámítva a
nagyon-nagyon sikeres és a klasszikus műfaj keretei közötti nagyon
populáris részét. Míg a könnyű műfaj —hatalmas iparág, amelynél nem az
a kérdés, hogy el tudja-e saját magát tartani, hanem az, hogy a
nyeresége mekkora mértékű..
Ezért magának a komoly műfajnak is érdeke, hogy a
csápjai bizonyos mértékben belógjanak a világba, hiszen ezzel a saját
helyzetét is stabilizálja. De ez nem szakmai kérdés. Szakmai kérdés
számomra az, hogy egyidejűleg át tud-e csábítani a világban egyébként
mindenütt csökkenő létszámú közönségéhez újabb hallgatókat. A komoly
műfajnál ma a legnagyobb probléma, hogy az utánpótlása fogy.
– Hallgatóságban, vagy előadókban?
– Hallgatóságban, mert idősödik. Míg a könnyű
műfajnál ma ott tart ez az iparág, hogy csak a futball az egyetlen
konkurencia, ami a tömeget mozgat meg. Azért ezt nem szabad figyelmen
kívül hagyni. Ezekben a piacgazdaságokban működő országokban mégis csak
az a helyzet, hogy meggondolják, hogy mikor, mire, miért pont annyi
pénzt adnak és miért nem ennyit, vagy annyit.
– Úgy gondolom, hogy mind az, amiről most beszéltél,
arról érdemes lenne minél több klasszikus zenét tanító zenepedagógusnak
tudni. Egészen biztos, hogy a szakmán túli gondolkodásban is nagyon sok
eredeti gondolatnak kellene ébrednie. Különben a komoly zene
terjesztése ennek elmellőzésével akadozni látszik a jövőben.
Az elhangzottak alapján egyre inkább megerősödik
bennem az a meggyőződés, hogy mégis csak törekedni kellene arra, hogy a
komoly műfajban pedagógiai munkát művelők kis betekintést nyerjenek
abba a zenei világba, amit a ti iskolátok művel. El kellene tűnődni
azon, hogy a jövőben milyen alkalma(ka)t tudhatnánk teremteni, hogy
ilyen tapasztalatcserére is sor kerülhessen. Mert az egymás felé nyitás
alkalmasint mindkét területnek a javára szolgálna. Ebben az esetben,
meg merem kockáztatni, talán a komoly műfaj profitálhatna többet.
– Részünkről nincs akadálya. Alkalmat is tudhatunk
rá bármikor teremteni. Eddig is sok látogatót fogadtunk már az
országból. Érdeklődéssel kísérik munkánkat. Alapfokú, középfokú iskolák
vezetői, pedagógusai voltak kíváncsiak, hogy mit teszünk. Mindig nagy
szeretettel fogadunk mindenkit, akit munkánk érdekel, s nyitottsággal
fordulnak felénk. annak sincs természetesen akadálya, hogy
bemutató-koncertet tartsunk, vagy valamilyen hasonló rendezvényen
megmutassuk, hogy mit tudunk. Természetesen, ezek a bemutatókoncertek
pontosan ugyanolyanok, mint bármilyen iskolában. Ezek nem az életet
mutatják meg, hanem azt, hogy hol tartunk. És azt is, hogy a színvonal
változó. Nemcsak egy évfolyamon belül, hanem még évenként is, de ezzel
együtt ez normális.
Azt gondolom, hogy semmi csoda nem zajlik az
iskolában. Pont azt csináljuk, mint bármelyik másik szakiskola, vagy
szakközépiskola, csupán egy másik műfajban. Ugyanolyan tanterv szerint,
ugyanolyan végeredménnyel szeretnénk zárni az évet, a teljes stúdiumot,
mint más tanintézetekben, csak kicsit más zenei anyagokkal, kicsit más
hangszereken, alkalmanként esetleg kicsit hangosabban, vagy épp nagyon
hangosan. Az is előfordul, hogy van ezzel szembeni fenntartás, de
ez legfeljebb az ismeretlentől való fenntartást jelenti, azoknál, akik
érdeklődők. Aki eleve zárt, minden nyitottság híján – mert ilyen is van
–, azon sokat nem tudunk segíteni. Valószínűleg nem is szorul
segítségre. Az ő zenei világában nyilvánvalóan megvannak azok a
határok, amin ő nem akar túllépni. Ez megint csak természetes dolog.
Nem is gondolom, hogy feltétlenül el kell fogadni azt, amit mi
oktatunk. De azt azért mondanám, ha eddig még nem mondtam volna: itt
mégis csak olyasvalaminek az oktatása folyik, ami a zene iránt
érdeklődőknek nagyjából a 99 %-át érdekli.
|