„Több pénzre és egy szakmai
háttér-
intézményre lenne szükség”
Dr. Gyimesi Lászlóval a
zenepedagógusok egykori és mai bérezéséről, a közoktatási törvény
hatásairól s a művészeti iskolák számának növekedéséről Réfi Zsuzsanna
beszélgetett
A zenepedagógusok helyzete –
szakszervezeti szempontból – eléggé megnyugtató – vélekedik dr. Gyimesi László, a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára. A
szakszervezeti vezető úgy látja, jelentősen nőtt a művészeti iskolák
száma, a közoktatási törvénynek köszönhetően a művészeti oktatás nincs
kitéve igazán a piaci működésnek, s ez a hivatás ma is komoly
életpályát tud biztosítani a tanárok számára. Persze, pénzből azért
ezen a területen sincs elég, és szükség lenne egy szakmai
háttérintézményre is.
– A közoktatási törvény tavaly nyári módosítása
mennyiben változtatta meg a zenepedagógusok helyzetét?
– A törvény néhány pontban érinti csupán a művészeti
oktatást, s ez azt jelzi, hogy a korábbi törvénymódosítások, illetve
maga a közoktatási törvény a művészeti oktatás számára egyre
„komfortosabb”, egyre „testre szabottabb”. Sikerült ugyanis olyan
feltételrendszert kialakítani, amely figyelembe veszi ennek a
hivatásnak a sajátosságait, s így a művészetoktatás jól illeszkedik a
közoktatás rendszerébe. Óriási eredménynek tartom azt, hogy ma
Magyarországon az alapfokú művészetoktatás a közoktatás rendszerében
helyezkedik el – ez ugyanis sok más, hazánknál gazdagabb ország
esetében sincs így –, mert ennek köszönhetően a művészetoktatás nincs
kitéve igazán a piaci működésének. A költségek túlnyomó részét az állam
illetve a fenntartó (adott esetben az önkormányzat) állja, s így a
mindennapi működést minimális mértékben befolyásolja az, hogy a saját
bevétel nagysága mekkora. A művészetoktatásban mindez garanciája a
folyamatos munkának, a fejlesztésnek, az iskolaszerű működésnek,
valamint nem utolsósorban annak, hogy egyre több gyereknek van
lehetősége arra, hogy művészeti tanulmányokat folytasson. Napjainkra
ugyanis - összehasonlítva a mai statisztikákat a 90-es évek elejének
adataival -, a tanulók száma hozzávetőleg háromszorosára nőtt. Míg
korábban 70-80 ezer növendék folytatott művészeti tanulmányokat, ma már
240-250 ezer gyereket találni a különböző iskolákban. Nemcsak az
intézményeknek száma nőtt jelentősen (ma már hatszáznál többől
válogathatnak az érdeklődők, pedig korábban számuk még kettőszázat sem
érte el), hanem az iskolák típusaik, működésük szerint is színesebb
képet mutatnak. Napjainkban ugyanis már létezik olyan önkormányzati,
alapítványi, magán illetve egyházi intézmény, amely művészetoktatással
foglalkozik, hiszen ezen a területen is ugyanaz a folyamat zajlott le,
mint a közoktatás más részén.
– A pedagógusok száma is ilyen
jelentősen növekedett az utóbbi esztendőkben?
– Érdekes módon nem
háromszorozódott meg. Ennek több magyarázata is akad, a legegyértelműbb
az, hogy a növendék-létszámnövekedés nem elsősorban a zenei tanulókat
érinti. A 90-es évek elején néhány kísérleti iskolától eltekintve
szinte az összes művészeti iskola zenei volt, ezt az időszakot követően
azonban egyre több és több művészeti ág jelent meg, 1999-től pedig már
– a törvényi alapon elfogadott oktatási program nyomán – a többi
társművészeti ág is azok közé a keretek közé került, mint a zene. S még
a zenei oktatásban a főtárgy oktatása során egy tanár egy növendékkel
foglalkozik, a többi művészeti ág esetében egy-egy pedagógus nagyobb
létszámmal is tud dolgozni. De bármelyik területről is legyen szó,
zenei, dráma, tánc- vagy képzőművészeti oktatásról, mindegyik esetében
óriási érték, hogy az alapfokú művészetoktatás a közoktatáshoz
tartozik, hiszen ez kiváló működési és szakmai garanciákat jelent.
Szakszervezeti szempontból vizsgálva pedig mindez azt jelenti, hogy a
foglalkoztatás stabil és kiszámítható, s ez a hivatás tervezhető
életpályát jelent azok számára, akik emellett döntenek. Ráadásul,
érdekes módon a művészeti oktatás nem érzi meg igazán a demográfiai
változások hatásait. A gyerekek 6-tól 22 éves korig tanulhatnak állami
finanszírozással, sőt, ezt követően még tandíjfizetés ellenében tagjai
maradhatnak a rendszernek. Mindennek az anyagi feltételeit a
közoktatási törvény és az éves aktuális költségvetési törvény
biztosítja. A többi közoktatási intézménnyel azonos módon ugyanis a
művészeti oktatásban a tanulói alapú un. normatív finanszírozás utján
jut el a költségvetési hozzájárulás a fenntartóhoz, azaz egy-egy
növendék meghatározott évi támogatást hoz a fenntartó, az iskola
számára, ez pedig kiszámíthatóságot, tervezhetőséget jelent.
– Ez az egy főre eső összeg
azonban elég kevés a művészetoktatáshoz…
– Nemcsak a művészetoktatásban az,
hanem minden területen is. A magyar iskola -finanszírozási rendszer két
komoly hozzájárulót feltételez: egyik az állam, a másik pedig a
fenntartó, akinek a normatíva összegét ki kell egészítenie. A
művészetoktatásban az átlagszámok nem mondanak igazán sokat. A
finanszírozás állami oldala 70-80% - bár van, aki 60 %-ot mond -, s így
nem kevés pénzt kell ehhez a fenntartónak is hozzátennie. Azzal tud
például takarékoskodni, hogy kevésbé favorizálja a zeneoktatást, hiszen
köztudottan ez a legdrágább oktatási forma, egyrészt az egy növendék,
egy tanár rendszer miatt, másrészt pedig a hangszerek, s az egyéb,
szükséges eszközök, kották árának „köszönhetően”. Szerencsére
azonban feladat-ellátási kötelezettség, jogszabály biztosítja ennek az
iskolatípusnak a hosszú távú működését. Nem kötelező ugyanis
művészetoktatási tevékenységet folytatni, de ahol elkezdték ezt, ott
nem lehet abbahagyni. Ha például egy önkormányzat úgy dönt, létrehoz
egy művészeti iskolát, majd néhány év elteltével lemond az intézmény
működtetéséről, akkor ezt a főváros illetve a megye köteles átvenni, s
attól kezdve ő látja el a fenntartási feladatokat. Ez foglalkoztatási
biztonságot jelent, de persze, mivel oktatásról van szó, elsősorban a
szülők, gyerekek számára van szükség olyan garanciákra, melyek
szavatolják, hogy nem csupán tanfolyami képzésen vesznek részt.
– Az iskolák számának ilyen
nagyságú növekedése minőségromlással járt?
– Némileg ez is megfigyelhető, de
emellett megjelent a különböző intézmények közötti verseny, s úgy
vélem, ez nagyon jó, hiszen mindenkit maximális teljesítményre
ösztönöz. Az pedig természetes, hogy a struktúra-átalakulásnak pozitív
és negatív hozadékai is vannak. Mindenképp eredmény például, hogy így a
magánszemélyek, közösségek a számukra legkomfortosabb körülmények közé
vihetik ezt a tevékenységet. Az iskolaszám ilyen mértékű növekedésének
hozadéka az is, hogy olyan településeken is megjelentek a
művészetoktatás lehetőségei, ahol korábban ez fel sem merült, s ez a
helyi kisközösségek szempontjából nagyon jelentős. De természetesen
komoly szakmai garanciákra valóban mindegyik intézménynél szükség van.
Most egyébként ott tartunk, hogy nincs elég szakképzett pedagógus az
országban.
– Sajnos azért a fővárosban jó
néhány állástalan zenetanár akad…
– Óriási a területenkénti
szóródás. A főváros a maga 23 kerületével egészen különleges helyzetű,
hiszen minden kerületben önkormányzati iskolák, valamint számos
magániskola működik, de Budapesten esetenként, illetve egyes
hangszeresek esetében még a szükségesnél így is több szakképzett
pedagógus áll rendelkezésre. Egészen más a helyzet azonban olyan
területeken, ahol nincs ilyen pezsgő művészeti, kulturális élet. Minél
távolabb megyünk a fővárostól - s minél kisebb a település -, annál
inkább hiányoznak megfelelő művészeti szaktanárok. Egyébként ez a
közoktatás más területei is hasonlóan működnek. Ez a tanárképzésnek
egyik nagy problémája, de Magyarországon a társadalmi mobilitás hiánya
– sajnos-, az egész társadalmat érintő, s egyre égetőbb gond. A
művészetoktatók hiánya azért is jelent különösen nagy problémát, mert
az alapfokú művészetoktatás feladata többszörös. Elsősorban nem az a
cél, hogy profi előadóművészeket neveljenek, hanem az, hogy a
növendékek megfelelő esztétikai ismereteket szerezzenek, megszeressék,
megismerjék a művészetet, a zenét, a táncot, a képzőművészetet és minél
nyitottabbá váljanak. A lényeg az „emberformáló” oktatás, az, hogy
minél érzékenyebb, minél kultúráltabb fiatalokat neveljünk, akik egyben
a jövő igényes és érdeklődő közönségének bázisát is megalapozzák.
A rendszerben jelenleg kb. 250 ezer gyerek tanul, s őket sokkal
olcsóbban lehet megóvni egyre agresszívabbá váló világunk különböző
veszélyeitől, mint azokat, akik mindebben nem vesznek részt. S aztán
persze, a középfok már óriási szűrőt jelent, hiszen a 650 alapfokú
művészeti iskola után 60-70 intézmény közül választhatnak, s valóban a
legjobbak jutnak csak tovább. Az igazi professzionális képzés pedig
megint csak ezeknek a gyerekeknek is csupán töredék százalékát jelenti,
így végül a felsőoktatásban körülbelül összesen néhány száz hallgató
tanul, s ők végeznek művésztanári vagy művész diplomával.
- Ha összehasonlítjuk, húsz évvel
ezelőtt vagy most lehet jobban megélni a zenepedagógusi hivatásból?
- Az 1985-ös oktatási törvény volt
az, amely a művészeti oktatási intézményeket az oktatási törvény
részévé tette. Ezt megelőzően körzeti zeneiskolák működtek, ezek állami
fenntartású intézmények voltak, igazából tanfolyam típusúak. Ezért a
zenepedagógusok fizetése is 15-20%-kal volt alacsonyabb, mint az
általános iskolai pedagógusoké. Nagyon fontos állomás volt hát a
közalkalmazotti törvény, mert ezzel vált egységessé a pedagógusok
bérrendszere, s a művészetoktatással foglalkozó kollégák is megnyerték
a hiányzó 15-20 % -ot. Azóta bértáblájuk azonos a többi tanáréval, bár
a pedagógusfizetéseket tekintve a mostani összegek sem nevezhetőek
eltúlzottaknak. Az elmúlt években a szakszervezetek igyekeztek minden
eszközzel harcolni a pedagógusok béremeléséért, s ennek eredményeként
azért a mai fizetések jobbak az előzőeknél. Persze, sosincs túl magas
bér…De ha egy svájci vagy kuvaiti zenepedagógust megkérdezünk,
valószínűleg ők is keveslik a saját fizetésüket… Most egyébként féltem
a pedagógus -béremelés pozitív hatásait, s kollégáimmal együtt azért
dolgozunk, hogy ezek az új, magasabb fizetések a bérek ne veszítsék el
reálértéküket. A kérdést nem akarom megkerülni, de nehéz
összehasonlítani a húsz évvel ezelőtti viszonyokat a maival, bármilyen
szempontból is vizsgáljuk.
– Mi az, amire a zenepedagógusok
érdekvédelme esetén még különösen ügyelni kell?
– A béremelésért való küzdelem
mellett rengeteg más tennivaló is akad. Sikerült elérnünk, hogy az
egyes iskolák között átjárható legyen a rendszer, fel legyen oldva
számos szabály. Azért is harcolunk, hogy ne kelljen egy tanárnak egynél
több növendékkel foglalkoznia a zenei oktatás során. Ami ebből a
rendszerből hiányzik, az egy szakmai háttérintézmény. A
művészetoktatásban ugyanis a mai napig nem létezik ilyen. A jelen
pillanatban is rengeteg dokumentum, tantervi dokumentáció, központi
program készül, de mindez, s a kerettanterveket, a szaktanácsadást a
szakma a saját erejéből, az oktatási minisztérium segítségével próbálja
megoldani. Ha azonban a nagy ívű feladathalmaz mögött nincs háttér,
akkor rengeteg dolog válhat benne esetlegessé. Nem lehet csupán
társadalmi szervezetek felkészültségére bízni mindezt, hiszen több mint
10 milliárd forint közpénzt elköltő rendszernek a szakmai, működési
kontrolljáról van szó. Most azonban akadnak végre biztató jelek, s
reménykedem abban, hogy lassan megszülethet egy megfelelő intézmény.
– Ezek szerint úgy véli, jelenleg
nagyjából rendben van, jól működik a zenepedagógusok érdekvédelme?
– A jogi, az igazgatási környezet,
az iskolatípus és a tevékenység elfogadása – nyilván kis korrekcióktól
eltekintve –, rendkívül jó színvonalú és a helyén van. Ami hiányzik, az
„csupán” a pénz. Nagyon jó struktúra alakult ki, még jobban működhetne
ez az egész rendszer. Ha azonban összegeznem kell, azt mondhatom, a
zenepedagógusok helyzete a megnyugtatóbb társadalmi helyzetek közé
tartozik!
|