„Elsőbbséget a minőségnek és a szakmai teljesítménynek”
Dr. Gyimesi László bízik abban, hogy a legjobb intézményeket anyagilag
is elismerik
Réfi Zsuzsanna interjúja
A szakmai minősítésre 2007. március 31-ig lehetett jelentkezni,
s a 877 művészeti intézményből 813-an regisztrálták is magukat, így ezekben
a hónapokban már mindenütt bizottságok vizsgálják az iskolákban folyó oktatás
színvonalát. Az eredmény pedig biztos, hogy anyagi szempontból is nagyon
kedvező lesz azoknak az intézményeknek, amelyek jól szerepelnek a megmérettetésen.
Emellett nemsokára törvénymódosítással rendezik az egységes iskolák ügyét,
s ez szintén kedvező lehet az alapfokú művészeti intézmények számára. Minderről
dr. Gyimesi László, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke, a
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének a főtitkára beszélt.
– Kaptak már adatokat a lezajlott minősítésekről?
– Nem, ezekkel csak a szakmai terület rendelkezik. Ugyanakkor a feltételek
kialakításában, a jogalkotásban közvetve mi is részt vettünk, s természetesen
a partnerekkel szintén kapcsolatban vagyunk. Az azonban egyértelmű, hogy
azok, akik a szakmai minősítésre nem jelentkeztek, arra számíthatnak, hogy
a második félévtől kezdve az eddigi támogatásuknak csupán a felét fogják
megkapni. A többiek is annak alapján kapnak pénzt, hogy a minősítés milyen
eredményt hozott.
– Ilyen gyorsan megy a vizsgálat?
– Igen, hiszen több szakaszból áll. Az első szűrő maga a jelentkezés.
Erről van adatunk, a 877 intézményből 813 jelentkeztek rá. Be kell valljam,
hogy kevesebbre számítottam. Bár ez a több, mint 7 százalék is elég sok
iskolát jelent. A jelentkezés után következik előminősítés. Ez még nem
szakmai, hanem törvényességi szempontok alapján történik. Megvizsgálják,
hogy az adott intézmény rendelkezik-e azokkal a feltételekkel, amelyeket
a jogszabályok előírnak. Ez elsődlegesen a fenntartó, majd az OKÉV, azaz
az Országos Közoktatási és Vizsgáztatási Központ feladata, a szervezet
az Oktatási Minisztérium központi ellenőrző szerve. A vizsgálat a benyújtott
dokumentumok alapján történik. Aki ezen túlesik, annál kezdődik meg maga
a szakmai vizsgálat. Aki pedig az első szakaszt követően kiesik, az már
automatikusan a második szakaszba sem kerül be.
Igazolni az iskolák létjogosultságát
– S hogyan folyik maga a szakmai vizsgálat? Van elegendő ember, hogy
nyolcszáznál több intézményt végigjárjon?
– Erre a feladatra korábban lehetett jelentkezni, s a különböző művészeti
ágak képviselői ezt meg is tették. Az egész munkát testület irányítja.
A vizsgálat iskola-látogatásból és értékelésből áll, így a tanév végéig
hátralévő időszakban is elvégezhető. Az eredményeknek ki kell derülnie
a következő félév kezdetére. Annál jobb, minél hamarabb vannak adatok,
hiszen akkor ezekkel a számokkal gyorsabban lehet dolgozni. Úgy vélem,
jó lenne, ha a vizsgálat végén kiderülne: hogy tulajdonképpen minden rendben
van a művészeti iskoláknál, ez ugyanis visszamenőleg is igazolná ezeknek
az intézményeknek a létjogosultságát. Magyarországon sajnos jellemző, hogy
mindig a rosszat hangsúlyozzuk, arról beszélünk szívesen. A 877 iskola
között volt persze néhány, amely nem megfelelő módon működött, de mindenki
ezeket emlegette, miközben a gyengébb színvonalú iskolák számát senki sem
tudta meghatározni. Viszont ez a vélekedés az intézmények egészére rányomta
a bélyegét. Ha azonban kiderül, hogy a művészeti iskolákban minden rendben
van, az már a döntéshozók előtt is igazolja a létjogosultságukat. Ez a
jobbik variáció. A rosszabb az, ami más szempontból azért mégsem lenne
olyan nagy baj, ha kiderülne, hogy ezeknek az iskoláknak valamely százaléka
nem felel meg sem a törvényességi, sem a szakmai szempontoknak. Kérdés
persze, hogy a vizsgálat során találnak-e ilyen iskolákat, és ha igen,
akkor mennyit. Akkor ugyanis ezeknek az intézményeknek kisebb lesz a támogatásuk,
viszont ezt az összeget megkapják a többiek.
– S a legjobbak külön támogatásban is részesülnek.
– Igen, a költségvetési törvény szerint 350 milliós alapot elkülönítettek
a minőségi teljesítmények honorálására. Ráadásul a költségvetési törvény
azt mondja, hogy az a pénz, amelyet nem osztanak szét, s valamilyen ok
miatt a rendszerben marad, azt nem csoportosítják át máshová, hanem hozzáadódik
ehhez a 350 millióhoz. Ha tehát egy iskola valami miatt rosszul szerepel
a vizsgálaton, és ezért kevesebb támogatási összeghez jut, akkor az így
megmaradt pénzt szétoszthatják a legjobbak között. Azért döntöttek így,
mert az állam nem tud a területre többet fordítani, ezért felülről zárják
a rendszert. A jelenlegi 877-ből néhány iskola már eleve kevesebb pénzhez
jut, hiszen nem jelentkezett a minősítésre. A vizsgálatot követően is valószínűleg
kiesik még néhány, s akkor az ő költségvetésük is megmarad. Lehet persze
azt mondani erre, hogy ez micsoda öncsonkítás, de ezt demagógiának tartom,
hiszen itt alkalmasságról van szó. Az első lépés az, hogy ne kapjon pénzt
az a művészeti iskola, amely törvényességi szempontból nem, vagy nem az
elvárható szakmai követelményeknek megfelelően teljesíti a feladatát. Remélem,
hogy ennek a minősítési rendszernek az előnyeit ősszel már tapasztalni
fogják az intézmények.
Egységes iskolák szerepe a közoktatásban
– Szintén változást fog hozni az iskolák életében az is, hogy a közoktatási
törvénymódosítás érinti az alapfokú művészetoktatást.
– Igen, hiszen megkaptuk véleményezésre az Oktatási és Kulturális Minisztérium
által készített javaslatot. Ennek a javaslatnak az elkészítését vita és
egyeztetés előzött meg. A törvénymódosítás inkább pontosításnak mondható,
viszont ismét felszínre hozott egy olyan témát, amely az alapfokú művészetoktatásban
hosszú évek óta probléma, s ez az úgynevezett egységes iskolák szerepe
a művészetoktatásban. Az egységes iskola ugyanis olyan iskolatípus, amelyben
több iskola: általános és művészeti iskola egyetlen intézményt képez, s
egy pedagógiai és nevelési program alapján folyik az oktatás. Ebből következően
a pedagógiai program minden tanulóra kiterjed, aki az egységes iskolába
jár. Gyakran keverik össze más, összetett iskolatípussal, azoknak azonban
megvan az a sajátosságuk, hogy több önálló pedagógiai program alapján működnek,
és mindegyik csak azokra a tanulókra terjed ki, akik részt vesznek az adott
oktatásban. Az egységes iskolánál nem ez a helyzet. Ott mindenki minden
képzést megkap, éppen ezért jelentkezik az iskolába. Az egységes iskola
elméletileg nem kellene, hogy problémát okozzon, mert azt mondjuk, hogy
nagyszerű dolog, hogy egy iskola pedagógiai programjában a művészet is
helyet kap. Sajnos azonban mindez nem ilyen egyszerű. Mert ha egy településen
csupán egyetlen, egységes iskola működik, akkor ebből a rendszerből például
az egyedi képzésen alapuló zeneoktatás is kiesik.
– Az egységes iskolákban ugyanis csakis csoportos művészeti oktatás
folyik.
– Igen, hiszen az egyéni képzésre objektív okok miatt nincs lehetőség,
nincsenek meg a se a tárgyi, se a személyi feltételek. A mostani módosítási
javaslat egyértelműen rendezi ezt a kérdést, hiszen azt mondja: az egységes
iskolában csak csoportos oktatásként valósulhat meg a művészetoktatás.
A következő kérdésünk azonban az volt a módosítás kidolgozói felé, hogy
egy egységes iskola valóban tudja-e azt biztosítani, amit egy önálló művészeti
iskola. Az azonos feltételeket ugyanis garantálni kell. Ezt a javaslatunkat,
úgy tűnik, akceptálták. Noha a javaslat még mindig nem teljes körű, hiszen
teljes versenysemlegességet nem lehet teremteni. Ugyanis az egységes iskolában
történő oktatás, amennyiben ez egy általános iskolával együttesen valósul
meg, akkor ingyenes lesz. Szemben az alapfokú művészetoktatási intézménnyel,
ahol kötelező a térítési díj. Itt tehát mindenképpen hátránnyal indulnak
az alapfokú intézmények. Van aztán egy másik probléma is, ami nem feltétlenül
jogi gond, de jogi köntösben jelentkezik. Mennyire adott a választás lehetősége?
Ha egy településen olyan művészeti iskola van, amely az egységes iskola
keretei között fejti ki a tevékenységét, ott csak csoportos oktatás, tehát
például tánc- vagy drámaképzés lehetséges. Emellett vajon a gyerek és a
szülő vállal-e még egy másik művészeti képzést? Ráadásul a törvény szerint,
ha valahol egy gyerek művészeti oktatásban részesül, akkor a másik helyen
már csak tandíj ellenében veheti igénybe a képzést. Ha egy gyerek nem szeretne
táncolni, az egységes iskolában azonban egyedül csak erre van lehetősége,
akkor a szülő beíratja, függetlenül attól, ő zongorázni akar. Megteheti
aztán, hogy hangszeres zenét is tanul, de ez már csak tandíjért lehetséges.
A térítési díj és a tandíj között pedig óriási a különbség. A térítési
díjat ugyanis a normatíva 10 százalékában állapították meg, eléggé nyomott
összeg, évi 10 ezer Ft körül van, a tandíj azonban a tényleges bekerülés
teljes összegét jelenti. Ez a zeneművészetnél például 200-220 ezer forint
tanévenként…
Csoportos zenei oktatás?
– Annak a gyereknek, aki egységes iskolába jár, kötelező a művészeti
oktatásban is részt vennie?
– Igen, ha része a tanmenetnek. A mi helyzetünk azért is borzasztóan
nehéz, mert többirányú érvelést kell megvalósítanunk, s miközben az egyik
érv a szempontrendszerben helytálló, a másikban már nem az. A zenei szakma
mindig kifogásolja, hogy csökken az énekórák száma. Erre a minisztérium
azt mondja, megnyitja a csoportos zeneoktatás lehetőségét az egységes iskolákban.
S aztán az adott oktatási intézmény annyi időt fordít rá, amennyit akar,
be lehet hozni a kiesett énekórák számát, és megalapozni az áltanos műveltséget.
Mi azonban erre azt mondjuk, nekünk a hangszeres képzés is ugyanilyen a
fontos. A tárca válasza pedig az, hogy jogilag mindkettőre teremtett lehetőséget.
A baj csak az, hogy nem tudja megfizetni a szülő. Tehát a látszólag pozitív
fejlemény is számos csapdát és problémát rejt. Mi azt szeretnénk elérni,
és ez remélhetőleg sikerül is, hogy az egységes iskolákra vonatkozó törvénymódosításban
megjelenjen az a megoldás is, hogyha valaki a csoportos művészeti képzés
mellett hangszeres zenét is akar tanulni, hagyja meg neki a lehetőséget
azzal, hogy az egyéni hangszeres képzésért, vagy bármely más művészeti
képzésért ebben az esetben térítési díjat, és ne tandíjat kelljen fizetnie.
Ez ugyanis a minimum-feltétele annak, hogy a zeneiskolák életben maradjanak
azokon a településeken, ahol ilyen választás elé kerülnek a szülők, diákok.
A művészeti oktatás terén egyébként azt is jelentős gondnak tartom, hogy
hosszú ideje, a legkülönbözőbb jogi és költségvetési okok miatt nincsen
tartós nyugalom. Pedig egy ideig békében kellene hagyni ezt a területet.
Most folyik a minősítés, szakmai megmérettetés, és az ezzel kapcsolatban
előkészítő munka. Csak az eredmények után kellene újabb változás elé állítani
a területet. Nagyon nehéz ugyanis olyan feltételek mellett dolgozni, hogy
állandóan mozgásban, változásban, bizonytalanságban van minden, s a művészeti
oktatás terén már évek óta ez folyik…
R. Zs.
|