Gyöngyössy Zoltán: Önarckép – hangokkal
– Bartók Rádió, 1999. május 18. –
(Mozart: B-dúr szonáta I. K.V. 10.
Zongorán közreműködik: Kemenes András)
„Harangot csak egyféleképpen lehet önteni, csak úgy, ahogy Borisz,
ahogy Boriszka csinálta az Andrej Ljubljov című filmben.
A harangöntéshez nem akármilyen agyag kell. Az ilyen agyagért
a világ végére is el kell menni, az ilyen agyagot rettentő türelemmel kell
felkutatni, s közben biztos tilos arra gondolni, hogy az embert le is fejezhetik,
ha nem készül el időre. Mivelhogy a harangöntést nem szabad elsietni. A
harangöntésnek vannak kritikus pillanatai. Akik kételkednek és leállnak
azokkal nem szabad vitatkozni, azokat kényszeríteni kell, hogy folytassák
a munkát. A jó harangöntő szenved ettől a kényszerű erőszaktól. Ha harangöntés
közben az ember lángra lobban, akkor teljes nyugalommal, majdnem foghegyről
szóljon a mellette dolgozónak, hogy oltsa el. A harangöntést csak az vezetheti,
aki ért hozzá, az sem baj, ha fiatalkorú. Harangot komolyan kell önteni,
hiszen nem közönséges használatra szolgál, hanem az lesz a dolga, hogy
közös gyakorlatra szólítsa az embereket. Harangot nem lehet önteni apáink
tapasztalata nélkül, de az örökölt tudás nem elég hozzá. Ha a harang megkondul
és mindenki ujjong, akkor az aki öntötte, lehetőleg az emberek szemétől
távol zokogjon, amiért nem tökéletes a hangja. Mivelhogy nincsen tökéletes
hangú harang. Aki nincs megelégedve a haranggal amit öntött, csak pillanatnyi
elkeseredésében vádolhatja őseit, amiért nem adták át a titkukat. Az átok
ugyanis nem segít. Ehelyett jobb, ha útrakel, hogy még kiválóbb agyagot
találjon és tökéletesebb harangot öntsön. Harangot abban az esetben is
ugyanígy kell önteni, ha a megbízatás akkora és olyannyira újfajta konduló
öntvény elkészítésére szól, amelynek megalkotásához nem elég egy emberi
élet. Harangot tehát akkor is Borisz módra, türelmes szenvedéllyel lehet
csak önteni, ha tudja az ember, hogy sohasem fogja meghallani a kondulását,
hiszen úgysem saját használatra önti.”
Tarkovszkij híres filmje indítékaként írta e gyönyörű esszéjét
Ancsel Éva. Túl a nagyon szép megfogalmazáson számomra több gondolat is
példaértékű benne. Elhivatottság, mely megalkuvás nélküli; jó értelemben
vett megszállottság, mely szinte létében támadja szereplőnket. Kinyilvánul
törekvése a belső egyensúly visszaállítására, mely egy későbbi alkotófolyamatban
talán ismét megbomlik, megbomolhat. A minőségi munkára való törekvés. A
siker– sikertelenség teljes elvetése. A hagyomány, tradíció vajon mennyire
segíti, segítette a szépségre irányuló munkáját? Vajon számíthatott-e a
rutinos munkafolyamatokra? A szépség funkciója, ennek a megélése az alkotó
szempontjából. És végül, amit úgy szoktam kifejezni: „történjen meg a dolog!”.
Minden művészeti tevékenységnek, legyen ez alkotói illetve előadóművészi,
szellemi tevékenység. A két dolog számomra ugyanarról kell, hogy szóljon.
Történjen meg a dolog, ezt már magamnak mondanám. Játékom, életem, tevékenységem,
kreativitásom ne beszéljen valamiről, hanem ténylegesen épüljön valamilyen
átéltséggel abba bele. Nagyon szép pillanata ez az igazgyöngy megszületésének.
A kagyló hosszú ideig átszűri a vizet és a gyöngy alkotórészeit a testén
keresztül. Több évtized kell, mire e produktum kialakul.
(Bach: Esz-dúr orgona triószonáta I. BWV 525
Zongorán közreműködik: Kurtág György és Kurtág Márta)
„Vallom, hogy a világban minden összefügg, – Szentgyörgyi Albert gondolatai
meghatározóak – teljesen mindegy a világ melyik szegmensével foglalkozom,
a végső eredmények azonosak lesznek és így természetes, össze is függenek.”
Nagyon nehezen szétválasztható tevékenységeim köre; előadóművészet, pedagógia,
kottakiadás, cikkírás, szerkesztői munka és komponálás. Miheztartás végett
gyakran jut eszembe Pascal gondolata: „Fogalmam sincsen róla, ki helyezett
bele ebbe a világba, arról mi ez a világ, ki vagyok én magam. Szörnyű bizonytalanságban
vagyok minden felől; nem tudom mi a testem, az érzékeim, a lelkem, azt
sem tudom micsoda énemnek az a része, amelyik mindenen, még önmagán is
gondolkozik, de magát éppúgy nem ismeri, mint minden egyebet sem. Látom
a világmindenség rettentő térségeit amelyek körülölelnek, s én e roppant
kiterjedés egy kis zugához vagyok láncolva, anélkül, hogy tudnám, miért
helyeztettem inkább ide, mint máshová, s az élnem adatott kevéske idő miért
éppen az előttem is volt és utánam is folytatódó örökkévalóságnak erre
a pillanatára lett kijelölve. Egyebet sem látok, csak végtelenségeket,
amelyek úgy zárnak magukba, mint valami parányt, mint egy soha-vissza-nem-térő
pillanatig tartó árnyékot. Csak annyit tudok, hogy nemsokára meg kell halnom,
és éppen ez az elkerülhetetlen halál az, amit a legkevésbé ismerek.”
Életem során eljutottam egy olyan pontra, hogy számot kellett
adnom magamnak, miért fuvolázom. Szinte teljesen lebénultam addig a pillanatig,
amíg valamiféle magyarázatot, magyarázatokat nem találtam. Kinyílt a világ,
– itt utalok vissza Szentgyörgyire – mikor lépésről-lépésre végiggondoltan,
hangszerrel a kezemben megismerhetem a körülöttem lévő világot, megismerhetem
önmagamat (a delphoi jósda szép gondolata a bejárat fölött) és Oscar Wilde-dal
gondolkodva: ki is fejezhetem önmagamat. Mindezt egy csővel a kézben, ha
leegyszerűsítem a problémát. Pascal erről így vall: „Meg kell ismernünk
önmagunkat, még ha nem segít is hozzá bennünket az igazság megtalálásához,
legalább arra jó, hogy rendet teremtsünk az életünkben, márpedig ennél
nincsen helyesebb dolog.”
Egy egyéniség, egy tehetség a saját útját járja, ez bizony sokszor
nagyon rögös út. Sokszor azzal az érzettel, hogy bizonyos dolgokkal a szakadék
szélén állok és ekkor szellemi–testi energiák révén mindig megtörténik
valami.
(Händel: e-moll szonáta I-II.
Zongorán közreműködik: Kemenes András)
A pedagógia számomra egy nagyon összetett feladat. A szakma technikai
problémáin jóval túlmutató részét is minden pillanatban számításba kell
venni. A legtöbb, ha a növendék valamilyen szemléletet kap tanárától. Úgy
gondolom, az oktatáson mind struktúrájában, mind gyakorlati megvalósulásában
változtatni kellene. Milyen hibákat tapasztalok nap mint nap? Pontokba
tudnám szedni.
1. A zenei tárgyak a legritkább esetben épülnek egymásra. Egyszerű példa:
Összhangzattan órán már felismeri a megfelelő harmóniát, szolfézsórán már
nem, mert esetleg felbontva énekli ugyanazt. Fuvolaórán sok esetben ha
szembesítik, rácsodálkozik, hogy ugyanarról van szó.
2. A zenetörténet, illetve művészettörténet minimális ismerete.
3. Elszántság kérdése. Itt egy Konfuciusz idézetet mondanék:
„– Nem az a baj, hogy nem tetszik nekem a Mester tanítása, de az
erőm nem elég hozzá. – Konfuciusz, a Mester így válaszolt: – Akinek az
ereje nem elég, az útközben merül ki, te azonban előre határt szabsz magadnak
és cselekedeteidnek. –”
4. Minden pillanatban a kreativitásnak és az érzékenységnek
kellene jelen lennie. Sok esetben tapasztalom, hogy a növendéknek nincs
kérdése. Ez nagyon árulkodó, mert ha nincs kérdés, hogy lenne rá válasz.
Vagy posztmodern életérzéssel: a növendék kérdése, kérdései újabb kérdések
sorozatát indíthatná meg a tanárban, így kialakulhatna egy friss szellemi
közeg, mely mindkét félre alkotóan hatna.
5. Ebből következik, hogy a tanár nem válhat sok esetben
partnerré, előadóművésszé. Mit értek ezalatt? A hangszeres órán a tanár
felé elvárások, kívánalmak vannak, ami javarészt a növendék játékának ellenőrzéséből,
megdicséréséből, hibák kijavításából áll. Ennyivel sok esetben be is lehet
érni. Persze a leírtak szükségességét nem vitatom, de ettől a dolog fonáksága
megmarad. Közép és felsőfokon mindenképp szükséges lenne egy önállóbb munkára
való nevelés.
6. Szorosan összefüggő – a gyakorlás kérdése. A gyakorlásban
rengeteg a mechanikus elem, szükség lenne a hangszerrel a kézben az elemző–analitikus
munkára, amit később össze kellene szintetikusan rakni. A gyakorlás nem
más, mint a lehetőségek megismerése, körbejárása, ennek kipróbálása, egy
út bejárása. Ezután nagyon fontos a választás kérdése, a kísérletező-kedvem
által megismert tapasztalatot, mely részét választom az adott szituációban.
7. Sok esetben a gyakorlás az ismeretlenben levő cél. Ezt
a növendék is megérti, de azon része, hogy az ismeretlenben levő célt ismeretlen
úton lehet elérni, ez többnyire kényelmetlen és szokatlan. Beáll a félelem,
hibázni fogok. Itt önként adódik a kérdés, mi a hiba. A perfekciót nem
vitatva úgy érzem, itt kezdődik a felelősségteljes munka, bár többnyire
itt szokták abbahagyni.
8. Vallom Sztravinszkij nagyon szép gondolatát: „A muzikalitás
és a technika egyazon tengelyen mozog, nem lehet különválasztani. Rövid
időre egyike megszaladhat a másikától, de hosszútávon ki kell egyenlítődnie.”
Sokszor hallom értékeléseknél; zeneileg nagyon jó, csak technikailag volt
gyenge vagy fordítva. Ilyenkor mindig felmerül bennem, az a jó technika
milyen gyenge zeneiséget szolgál. Úgy gondolom, ha erőteljes, tehetséges
zenei elképzelés van, az pillanatok alatt megtalálja technikai eszközeit,
kifejezése módozatát.
9. Ami talán a legteljesebb és az egyik legszebb metodikai
program; Erdélyi Miklós optimista előadásától kaptam. Ő ezt a programot
egyébként a posztneoavantgarde magatartás jellemzőinek írta le. Felolvasnám:
„1. Az ember illetékességét saját élete, saját sorsa tekintetében tudomásul
kell vennie, ahhoz minden határon túl ragaszkodnia kell. 2. Ami életét
illeti akár közvetlenül, akár közvetve, arra illetékessége kiterjed. 3.
Ilymódon illetékessége mindenre kiterjed. 4. Ami rossz, hibás, kínzó, veszélyes
és értelmetlen, azt merészelnie kell észrevenni, legyen az a legelfogadottabb,
legmegváltoztathatatlanabbnak tűnő ügy, dolog. 5. Bátorkodnia kell akár
a legirreálisabb, legmegvalósíthatatlanabb alternatívát javasolni. 6. Ezekről
a változatokról el kell tudni képzelnie, hogy megvalósíthatók. 7. A csekély
valószínűséggel megvalósítható, de nagy előnyökkel kecsegtető eshetőségeket
ugyanúgy számba kell vennie, mint a nagy valószínűséggel keresztülvihető,
de kis előnyt biztosító lehetőségeket.”
10. E gondolataim forgácsok voltak és természetesen nem
ez a keret, hogy még elmélyültebben kifejthessem. Azt hiszem, a legfontosabb,
hogy a tanár önmagát hogy tanítja. Jó magyar közmondással élve, vajon vizet
prédikál-e, és bort iszik, vagy ugyanúgy a teljességet csinálja.
(Mozart: A-dúr szonáta K.V. 12.
Zongorán közreműködik: Kemenes András)
Nagyon fontosnak érzem kortárs zeneszerzőkkel való munkakapcsolatomat.
Vonzó, hogy sokféle egyéniséget, szemléletet, szakmaszeretetet ismerhetek
meg. A minőségtől függetlenül szívügyem, hogy minden darab hangozzon el.
Fiókban ne maradjon elkészült, megírt mű. A zeneszerzői belső világok és
technikák ismerete visszahat gondolkodásomra. Régebbi korok zenéit is másfajta
összefüggésekben élhetem meg. Sokat gondolkodom azon, a zenetörténetet
nem kellene-e visszafelé is tanítani. Mit írtak ma, tegnap és így tovább
– visszafelé. Nagy szellemi kaland lenne. Fontos lenne, hogy a zeneszerzők
érdeklődjenek, megismerjék a hangszerünket, itt ezalatt nem csak az új
játékmódokat érteném. Azt látom, mint az élet minden terén, az információ,
az új ismeret megszaporodott és felgyorsult. Követni ezt csak elmélyültséggel
lehet. Sok esetben lehetetlennek tűnik, hogy új hangzások, hangzásélmények,
régi – ami természetesen nem rossz – struktúrákba helyeződjenek. Maga az
új hangzás, új effektusok, új játékmódok kell, hogy mintegy belülről építkezve
kényszerítsék ki az új komponálási struktúrákat. Ez a másik oldalon is
természetesen megjelenik; egyre több hangszeres komponál, fejezi ki ilyen
formán is magát. Hadd citáljam ide Lev Sevsztov filozófus gondolatait!
A németekről írja: „A németek egyre Allgemeingültigkeit-ra törekszenek,
ez nem más, mint az általánosérvényűség. Holott, ha a megismerés feladata,
hogy a valóságos élet minden mélységét átfogja, akkor bizony a tapasztalat,
mivel ismétlődik, érdektelen vagy legalábbis korlátozott érdekességű. Azt
fontos megismerni, amit még senki nem ismer, nem is sejt, tehát nem az
általánosérvényűség közös útján kell járni, hanem új, emberi lábat nem
látott ösvényeken. Ezért a határozott szabályokat adó, ezzel az életet
a meglepetésektől bizonyos időre megóvó morál viszonylagos jelentőségű,
és végülis csődöt mond az egyes emberi törekvések morális sajátosságával
szemben. A törvények értelme, valamennyi a szabályozást és a pihenést és
támaszt kereső embernek van szüksége rájuk. De az élet első és lényegi
feltétele a törvénynélküliség. A törvények: erőt adó álom. A törvénynélküliség:
alkotótevékenység.”
(Tihanyi: Szelek csendje
Intermoduláció Együttes
Vezényel: Tihanyi László)
Befejezésül egy érdekes gondolat szintén Sevtovsztól a filozófustól,
a módszerek elméletéhez. Azt hiszem, nem minden tanúság nélküli. „Egy természetbúvár
elvégezte a következő kísérletet. Egy üvegedénybe, melyet ugyancsak üvegből
készült és tökéletesen átlátszó válaszfal osztott két részre, egyik oldalra
egy csukát rakott, a másik oldalra különféle apró halakat, a csuka megszokott
zsákmányát. A csuka nem vette észre az átlátszó válaszfalat, és a zsákmányra
vetette magát, persze csak az orrát ütötte bele. A hal sokszor megpróbálkozott
a dologgal, mindig egyforma eredménnyel. Végül látva, hogy minden kísérlete
ilyen gyászosan végződik, többé nem próbált vadászni. Úgyhogy amikor néhány
nap múlva kiemelték a válaszfalat, továbbra is nyugodtan úszkált az apró
halak között, félt rájuk támadni.
Nem ugyanez történik-e az emberekkel? Lehet, hogy feltevéseik
az innenső világot a túlonnanitól elválasztó határoktól lényegében szintén
a tapasztalatból származnak, egyáltalán nem a dolgok természetében gyökereznek,
ahogy Kant előtt gondolták Nem is értelmünk természetében, amint Kant óta
hangoztatják. Talán valóban létezik válaszfal és meghiúsítja a szokásos
próbálkozásokat, hogy túljussunk a megismerés bizonyos határain, ámde lehet,
hogy eljön a pillanat életünkben, amikor a válaszfalakat már kiemelték.
Addig azonban szilárdan gyökeret vert bennünk az a meggyőződés, hogy tilos
az ismert vonalnál messzebb menni, hogy messzebb fájni fog. Tapasztalatra
alapozott meggyőződés. A leghosszabb és legsokoldalúbb tapasztalat sem
vezethet el egyetlen általánosérvényű következtetésre sem. És megfordítva:
valamennyi nem gyakorlati haszonnal járó, ún. a priori, előbb-utóbb nagy
kárt okoz. A filozófusnak és művésznek nem szabad félni a szkepticizmus
fájdalmától, szüntelenül folytatnia kell kísérleteit, anélkül, hogy zavarba
ejtené a korábbi próbálkozások eredménytelensége, vagy netán alaposan beverheti
az orrát. A metafizika kudarca talán éppen abból ered, hogy a látszólag
nagyon önzetlen és bátor metafizikusok valójában szerfölött számítóak és
félénkek voltak. Mindenek előtt nyugalomra törekedtek, hiszen filozófiai
nyelven a legfőbb jó a nyugalom. Pedig mindennél többre kellett volna becsülniük
a folytonos nyugtalanságot, még ha céltalan és tervszerűtlen is. Ki tudja
mikor emelik ki a válaszfalat? Igen valószínű, hogy az ember pontosan abban
a pillanatban, amikor abbahagyta a zsákmány üldözését, megoldotta valamennyi
kérdését és megpihen babérjain, azaz mozdulatlanságba dermedt, egyetlen
bátor lendülettel átrepülhetné a bűvös határt, amely elválasztja a megismerhetetlen
vidékétől. Egyáltalán nem szükséges, hogy mozdulata előre átgondolt terv
eredménye legyen. Ez már merőben esztétikai követelmény, amiről nem is
árt lemondani. Még ha meggondolatlanul és őrjöngve vertük fejünket a falba,
a fal végülis engedett, vajon emiatt kevésbé győzedelmeskedtünk? Az a bajunk,
hogy olyan illúziókat teremtettünk, mintha a tervszerűség biztosítaná a
leginkább a sikert. Istenem, micsoda tévedés! Hiszen szinte a dolgok bizonyosan
fordítva vannak. A legcsodálatosabb dolgok, amit alkotó zseni csak alkotott,
mind fantasztikus, értelmetlen, mindenki szemében nevetséges és fölösleges,
ám makacs keresés eredményei. Kolombusz talán tudta, hogy az óceán túloldalán
egy új kontinens fekszik?”
(Schumann: Három románc-ból a második
Zongorán közreműködik: Kemenes András)
***
Gyöngyössy Zoltán Liszt Ferenc-díjas fuvolaművész 1958-ban született
Komlón. 1981-ben szerezte meg diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán
Prőhle Henrik, Láng István, Kurtág György és Simon Albert növendékeként.
Ezután egy évig Drezdában folytatta tanulmányait. Részt vett az IRCAM (Párizs)
kurzusán Pierre-Yves Artaud és Robert Aitken irányításával. Közreműködött
az Európa Kamarazenekar (I. fuvola) munkájában a Pesaró-i Rossini fesztiválon,
valamint lemezfelvételek, rádiófelvételek szólistája. Tanít a Bartók Konzervatóriumban
és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Tagja a Parlando szerkesztő-bizottságának.
Többszörös díjasa a Szerzői Jogvédő Hivatalnak. Ismertebb CD felvételei:
Romantikus zene fuvolára (Kemenes Andrással), Vivaldi Concertók (a Budapesti
Vonósokkal) és Wolfgang Amadeus Mozart kíséretes zongoraszonáták KV 10
– 15 (Kemenes Andrással).
Kemenes András és Gyöngyössy Zoltán
MOZART CD-je
(Kíséretes zongoraszonáták (B-dúr szonáta KV 10, G-dúr szonáta
KV 11, A-dúr szonáta KV 12, F-dúr szonáta KV 13, C-dúr szonáta KV 14, B-dúr
szonáta KV 15) (Hungaroton Classic: HCD 31731)
Az ifjú Mozart számára az évekig tartó vendégszereplési sorozatok
egyúttal hasznos tanulmányutakat is jelentettek. Különösen érvényes ez
a megállapítás a londoni útra, amikor Mozart Johann Christian Bachhal is
személyes kapcsolatba került. Dolinszky Miklós CD-hez készített tanulmányértékű
ismertetőjéből tudjuk, hogy Mozartnak a londoni Bachhal való találkozás
sokkal nagyobb, életre szólóbb élményt jelentett, mint a megelőző párizsi
ismertség Schoberttal és műveivel, mert Christian Bachban bizonyos értelemben
önmagához hasonló egyéniséget ismert meg.
A CD hallható londoni sorozat (KV 10-15) olyan zongoraszonáták
gyűjteménye, melyek a szerzői szándék és a kor gyakorlata szerint ad libitum
kiegészíthetők hegedűszólammal, fuvolaszólammal vagy csellószólammal.
Kemenes András és Gyöngyössy Zoltán ezeket a műveket néhány évvel ezelőtt
a Földvári Napok keretében egy nyilvános koncerten már eljátszotta; koncertet
a Magyar Rádió élőben közvetített.
Nem mindennapos kamaramuzsikálásról van szó: együtt lélegezik
a két nagyszerű művész-tanár: előadásukban költőiek a lassútételek és játékosan
virtuózak a gyorsak. A C-dúr szonáta KV 14 I. tétele pedig zenetörténeti
előrejelzés: a későbbi Mozart versenyművek gyors tételinek hangulata talán
éppen ekkor született meg. Valószínű, hogy az 1997-ben megjelent Hungartoron
CD már sok művész és művészjelölt, illetve hangversenyrendező számára adott
ötletet repertoárbővítésre, műsor-gazdagítására. A felvételt minősítése
5*.
Z. T.
|