Hungaroton-Hang-Játék
Ezzel a címmel küldte el a Zene- és Művészeti Iskolák igazgatóinak
és tantestületeinek országos zenei játékra invitáló felhívását 2002. október
2-án a Hungaroton Records Kft. igazgatója, Hollós Máté. Nem előzmények
nélkül. Röviddel előbb ért véget az első nagy sorozat, a Hungaroton-Hang-Verseny.
Négy fordulóján 14 zeneművészeti szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Előképző Tagozatának növendékei 180 pódiumfellépéssel döntötték
el, hogy kik legyenek azok tizenöten, akiknek játékát hanglemezen örökíti
meg a Hungaroton.
Találóan nevezték ezt el Nyíregyházán „sosem volt hangverseny”-nek.
Találóan, hiszen egyszerre volt koncert és izgalmas megmérettetés, amelyen
együtt szerepelhetett mindenféle hangszer ifjú muzsikusa, életkortól függetlenül.
S még véget sem ért ez az első, már készen állt a második tervezete, a
zeneiskolások sokaságát felvonultató. S erre is illik a „sosem volt” jelző.
A közismereti iskolák kis és nagy diákjai negyven év óta vetélkednek egymással:
ki tud többet a zenéről és a társművészetekről? A zeneiskolák még sosem
vettek részt intézményesen olyan zenei játéksorozatban, amelyben egyszerre
kap helyet a hangszerjáték, a zeneismeret és a kreativitás. Ezt a lehetőséget
teremtette meg most számukra a Hungaroton, a Magyar Zene- és Művészeti
Iskolák Szövetségével karöltve. A felhívással együtt részletes tájékoztatót
is kaptak a zeneiskolák, pontos és bőséges tájékoztatást a játék rendszeréről
és tartalmáról.
A zeneiskolák rendkívül nagy érdeklődést mutattak a játéksorozat
iránt. Olyannyira, hogy jóval többen jelentkeztek már az első időszakban,
mint ahány játék megrendezésére lehetőség adódott. A sorozat nyitó játékát
a Balatonföldvári Ránki György Zeneiskola rendezte. Rendkívüli figyelmességgel,
pontossággal, ügyszeretettel, gondos felkészítéssel. A különböző tanszakok
vetélkedő csapatai nagy lelkesedéssel, igaz örömmel vettek részt a két
és félórás nagy játékban, a fáradtság legkisebb jele nélkül.
Mindezek a későbbiek folyamán, más városok zeneiskoláiban is
jellemzők voltak. Játszottak kisebbek és nagyobbak, korosztály szerint
és vegyes összetételben, hangszercsoportokban és egymást segítő hangszeres
kötelékekben; s mindenütt az ünnepélyesség, a játék öröme, a tudás megbecsülése
jellemezte a résztvevőket és a vendégeket. Vendégek ugyanis mindenütt voltak.
Legtöbbször a hely méretétől függött, hogy hányan. Voltak zeneiskolák,
mint például a Keszthelyi Festetics György Zeneiskola, ahol a tanári
kar mellett a közeli városok zeneiskoláinak igazgatóit is ott láttuk a
vendégek között. Voltak zeneiskolák, mint például a Nyíregyházi Vikár Sándor
Zeneiskola, ahol az érdeklődő tanárok, növendékek, szülők mellett végig
élvezhették a játékot a város zenekedvelő lemezgyűjtői is. Voltak iskolák,
ahol valóságos kis bankettel ünnepelték meg a napot, mint ahogyan ez Dunakeszin
történt. Bátran írhatom, hogy feledhetetlen volt minden eddig rendezett
alapjáték, legyen annak helyszíne a Szegedi Király-Kőnig Péter Zeneiskola,
a Veszprémi Csermák Antal Zeneiskola, a Balassagyarmati Rózsavölgyi
Márk, vagy a Százhalombattai Művészeti Iskola.
Néhány sorakozik itt név szerint az iskolák közül, de részletesen
lehetne írni formákról, ötletekről, hangulatokról valamennyi játékot fogadó
iskolában. Többek között például a Miskolci Diósgyőri Gimnázium csapatokba
verődött, majdnem szmokingban, majdnem kisestélyiben megjelenő versenyzőiről,
akik hihetetlenül komolyan vették a játékot, hasonlóan a Diósgyőri Erkel
Ferenc Zeneiskola hangversenytermében megjelent, ünneplőbe öltözött, játékkal
és játékosokkal együttérző közönségéhez.
Írni kellene tehát – és lehetne mit – mind a negyvenkettő, 2003.
január 4. és június 16. közötti játékban résztvett iskoláról. Többen nem
fértek be az idei játékidőbe. Érdekességként említendő, hogy a zeneiskolák
mellett egyre több általános iskola, gimnázium, sőt szakközépiskola
jelezte részvételi szándékát.
A játék várakozáson felüli népszerűségének oka két forrásból
ered. Az egyik, hogy a zeneiskolás növendékek kitekinthetnek a hangszerük
mellől, ténylegesen játszva tájékozódhatnak korokról, stílusokról, szerzőkről,
komponálási és szerkesztési elvekről, módszerekről, más hangszerek ismeretéről,
műformák, műfajok világáról, megtoldva ezeket cselekvő részvételükkel:
népdalénekléssel, laprólolvasással, ritmusimprovizációval, mini koncerteken
való hangszeres játékkal.
Külön kell szólni a zenei felismerésről és a hozzá kapcsolódó
számtalan „zenei műveltségi” feladatról. Külön azért, mert a játéknak ez
a része erősen könnyített. A Hungaroton által rendelkezésükre bocsátott,
lemezborítókon olvasható leírások válogatott idézetei – 23 részletben négy
sűrűn írt oldalon –, valamint az ugyanebben a sorrendben összeállított
művek CD lemezeken megküldött jellemző részletei leveszik a terhet a felkészítő,
segítő tanárok válláról és – ami ennél sokkal fontosabb – önálló zenehallgatásra,
műismeretre adnak lehetőséget minden egyes növendéknek, hangszerétől és
korától függetlenül.
A játék népszerűségének másik oka a Hungaroton Records nagyvonalú
mecénatúrája. Vállalta a játéksorozat lebonyolításának teljes költségét.
Vállalta, hogy a tájékoztatóban elküldött, mintegy 180 CD lemezt tartalmazó
listáról a játék résztvevői, a rendező zeneiskola (utóbb már más iskolatípus)minden
növendéke, tanulója, egész családja, a társiskolák tanulói, az iskolák
tanárai, községük vagy városuk könyvtárai és minden művelődési intézménye,
sőt a lakóhely valamennyi lemezkedvelője féláron vásárolhat tetszés szerint.
Így a játék támogatására, a zeneiskolák és növendékeik lemeztárának megalapozására
vagy bővítésére a Hungaroton – a győzteseknek szánt, ajándékba adott 1000
CD lemezt is beleértve – jelentős anyagi áldozatot hoz. Amennyiben az első
két tanévre tervezett négyfordulós játékból kimaradnának iskolák, úgy részvételüket
a következő tanév folyamán a Hungaroton hasonló módon támogatja.
A Hungaroton-Hang-Játék első két tanévet átfogó periódusa az
I. forduló félidejéhez érkezett. 2003 szeptemberétől folytatódnak az alapjátékok,
az eddig részt vett 42 iskolát újabb 40-50 zeneiskola követi, a hozzájuk
csatlakozó, de külön tematikával, párhuzamos folyamatban vetélkedő közismereti
iskolákkal. 2004 februárjában és márciusában az alapjátékokon győztes iskolai
csapatok megyei, iskolák közötti versenyen döntik el, hogy kik jutnak az
áprilisban megrendezendő fővárosi és területi elődöntőkbe, majd az azokon
sikeresen túljutó csapatok országos döntői következnek 2004 májusában.
Azok a zeneművészeti, művészeti iskolák és közismereti társiskolák,
amelyek idő hiányában nem kaptak helyet az első kétéves játékszakaszban,
a Hungaroton Records Kft. támogatásával kötetlen számban vehetnek részt
a második kétéves sorozatban. Azt szokták mondani: „pénz kérdése az
egész”. Ebben az esetben azonban csak kedv és szándék kérdése, hogy
kik lesznek részesei ennek a sok örömet adó, megszerzett ismereteket bővítő,
új ismereteket nyújtó, hangszeres játékhoz kedvet teremtő, a zene szépségeit
és értékeit feltáró nemes játéknak. Minden mást megad a Hungaroton.
A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége játékra
szólít minden zeneiskolát és hozzájuk csatlakozó közismereti iskolát.
Jelentkezésüket elküldhetik – Hungaroton-Hang-Játék jelzéssel
– az alábbi címre:
Hungaroton Records Kft.
1126 Budapest, Nagy Jenő utca 12.
Mindezekről örömmel számolt be
a játék vezetője:
Varga Károly
|