Liszt Portugáliában
Előadás és koncert
Dr. Nancy Lee Harper, Universidade de Avairo (Portugália)
A XVIII. sz. közepére a külföld számára is ismertté vált a portugál
királyi család gazdagsága és a művészeknek nyújtott nagyvonalú támogatása.
V. János király udvarába a legnevesebb olasz és francia zenészeket hívták
meg, akik közül a legismertebb Domenico Scarlatti (1685-1757) volt. Szinte
nem is volt ennél gazdagabb királyi udvartartás. A pezsgő zenei élet megkívánta,
hogy zongorákat is importáljanak, később pedig készítsenek is: 1809-ben
csak húsz volt belőlük, de 1821-re számuk már több, mint ötszázra
emelkedett.
Mindezek ellenére Portugália a XIX.sz. első felében történelmének legkritikusabb
korszakát élte meg, súlyos, csírájukban elfojtott felkelésekkel, a művészeti
élet korlátozásával (ld. az 1793-ban megnyílt San Carlos Opera bezáratását
1808 és 1815 között), vagy az 1828-as polgárháborúval ill. a leghíresebb
portugál zeneszerző, Domingos Bomtempo (1775-1842) száműzetésével, és sok
más, ehhez hasonló eseménnyel.
Talán Felix von Lichnowsky lengyel herceg 1842-es tanácsa vagy a portugál
királyi család iránti vonzalma késztette az akkor már ismert Lisztet
arra, hogy meglátogassa a luzitánokat. 1845. január 1-én érkezett Lisszabonba
Spanyolországon és a Gibraltáron át a brit Montrose gőzős fedélzetén, és
az esemény a gazdagok, a királyi család és a szegények érdeklődését egyaránt
felkeltette. Megérkezése napján megnézte Donizetti operáját, a Lucrezia
Borgia-t az újonnan megnyitott San Carlos Operában, ahol majd neki is több
koncerjét tervezték. A Cais de Sodré 3. szám alatt, a Hotel France-ban
szállt meg.
Liszt magával hozott egy 1844-ben készült Boisselot zongorát,
melyet végleg Portugáliában hagyott (ma az Állami Zenei Múzeumban
látható Lisszabonban). Mario de Sampaio Ribeiro (PBR, 156) zenetudós szerint
ez volt a legelső nagy modern koncertzongora Portugáliában.
A Liszt-mánia Portugália-szerte viharos gyorsasággal terjedt. Körülrajongta
a lisszaboni elit, olyan notabilitások hívták meg fogadásokra, mint pl.
Cartax gróf miniszter és Costa Cabral pápai nuncius. Abban a megtiszteltetésben
is része volt, hogy Francisco Norberto dos Santos Pinto neki dedikálta
Abertura c. művét (Nyitány) és a király gyermekeinek tanára, Manuel Innocencio
dos Santos professzor is neki ajánlotta egy polka és galopp témájára
írt Fantáziáját.
A legtöbb forrás szerint hathetes tartózkodása alatt Liszt tizenkét
koncertet adott. A sajtóban “a zongora isteneként” dicsőítették és mint
“a Portugáliában megtörtént legnagyobb csodát “ emlegették. A San Carlos
Operában bemutatott műsorán olyan művek szerepeltek, mint Weber “Felhívás
Keringőre”, Bellini Normája és az Alvajárókjának témájára készült operafantáziák,
a népszerű Ördög Róbert, egy magyar melódia, egy Chopin mazurka (pontosan
nem tudni, melyik) és Weber Concertstück c. műve.
Portugáliai tartózkodásának fénypontja a királyi palotában II. Mária
királynő és Ferdinánd király számára adott koncertje volt. A királynő lovaggá
ütötte és gyémántokkal ékesített arany burnót szelencével ajándékozta meg,
melyet Liszt a neki adományozott legnagyszerűbb királyi ajándéknak tartott.
Viszonzásképpen Liszt a királynőnek adta Donizetti Dom Sébastien c. operájából
komponált “Marche funebre” c. művének dedikált példányát (magát az operát
is a királynőnek ajánlotta Donizetti és akkoriban folytak a premier előkészületei
a San Carlos Operában). Amikor Donizetti meghallotta Liszt átiratát, a
következőket írta egyik barátjának: “Vedd meg a Liszt átiratot; égnek fog
állni tőle a hajad.”
Liszt több jótékonysági koncertet is adott, és amikor a költségek meghaladták
a bevételt, saját zsebéből egyenlítette ki a deficitet. Jó barátság alakult
ki közte és Joao Guilherme Daddi portugál zongorista között, akivel Thalbergnek
a Norma témáira írt kétzongorás átiratát is előadta. 41 évvel később, amikor
Liszt Londonban találkozott a portugál nagykövettel, érdeklődött Daddi
felől. “Amikor Daddi tudomást szerzett arról, hogy Liszt érdeklődött felőle,
nagyon meghatódott, hogy oly sok év elteltével még mindig emlékszik rá.
Liszt elutazását követően Daddinak sok kellemetlenséget okoztak a helyi
zenészek kicsinyes intrikái, akik sértve érezték magukat Liszt Daddi
iránt mutatott kitüntető figyelme miatt” (AW 411).
Mindazonáltal Lisztnek nem volt csupa öröm a portugáliai tartózkodás.
Megsértette a Filharmonikusok Társaságának vezetőit, mert visszautasította
a felkínált tagságot. Később vonakodva elfogadta, ám az ünnepélyes beiktatás
napján lemondta a részvételt. Újabb napot kellett kitűzni, Liszt azonban
csak egyórás késéssel, a koncert közepén érkezett meg. Elfoglalta a helyét,
de hamarosan kiment és a hallban, újságolvasás közben találtak rá. Ez nem
tett jót a hírének és a sajtóban rosszindulatú cikkek jelentek meg róla.
Egyik magyarázat szerint Marie D’Agoult-lal kapcsolatos családi problémáival
volt elfoglalva és a francia lapokat böngészte, hogy bizonyosságot
szerezzen azokról a hamis vádakról, amiket a nő kezdett róla terjeszteni.
Egyes források szerint Liszt az észak-portugáliai Braga városába is
ellátogatott és az egyik nagy házban szállt meg, bár semmilyen újságban
nem találunk erre való utalást. 1845 február 25-én a Pacha hajó fedélzetén
Spanyolországba ment, ahol április közepéig tartózkodott, és többet nem
tért vissza az ibériai félszigetre.
Liszt életre szóló élményeket szerzett ibériai tartózkodása során.
Két művében is kifejezésre jutnak ezek az érzések: a Lisszabonban 1845
elején írt Grande Concert Fantasyban a Fandango, Jota és Cachucha
tételekben ibériai dallamok találhatók; és a később, 1865-ben Rómában komponált
Spanyol Rapszódiában.
Ibériai látogatása után néhány évvel Liszt abbahagyta a koncertezést;
ezután tanítással és komponálással töltötte idejét. Mivel tanítványaitól
nem fogadott el pénzt, sok fiatal zongorista élt ezzel a nagyvonalú ajánlattal
és tanult nála. Legnagyobb művei közül is több ebben a korszakában
született. A katolikus egyházon belül felvette az alsóbb egyházi rendeket.
Élete végén nagy megpróbáltatásokkal kellett szembenéznie: három gyermeke
közül kettő meghalt, a pápa nem engedélyezte házasságát Caroline Sayn-Wittgensteinnel,
egészségi állapota meggyengült, néhány közeli barátjában csalódott,
és ez mind érezhető sok késői művében.
1882-ben furcsa előérzete volt Richard Wagnerrel kapcsolatban, aki
Liszt unokájának, Siegfriednek nagyapja volt és akivel többéves elhidegülés
után felújította barátságát. Ezért Liszt félbeszakította utolsó oratóriumának,
a Die Legende vom heiligen Stanislaus c. művének komponálását és elkezdte
komponálni a két Gyászgondolát. Liszt előérzete beigazolódott; Wagner
két hónappal később meghalt, testét a Palazzo Vendraminból gondolán vitték
el (New Grove, XI:32).
A La lugubre gondola I. & II., amelyeket eredetileg hegedűre, gordonkára
és zongorára írt, majd átírt szólózongorára, megidézik a temetési menetet.
Az első darab elején hallani lehet a harangokat, amint a gondolák lassan
siklanak lefelé a csatornán. A második darab az első variációja: mély érzelmek
tárulnak fel, a helyenként felcsillanó reménysugár egyesül a totális kétségbeesés
tragikus hangjával, ahogyan Liszt vigasztalhatatlanná válik.
Liszt legkedvesebb tanítványa, Sophie Menter a két La lugubre
gondola komponálásának évében, 1882-ben hallotta Lisszabonban a 14 éves
portugál zongoristát, José Vianna da Mottat. Vianna da Motta akkorra már
befejezte konzervatóriumi tanulmányait és Menter javaslatára még abban
az évben Berlinbe ment, hogy Xavier Scharwenkánál tanulhasson. Innen ment
Liszthez Weimarba 1885-ben, ugyanabban az évben, amikor Debussy is ott
járt. Nem tudjuk pontosan, hogy Vianna da Motta mit tanult Liszttől, de
jó barátság alakult ki közöttük. (kép)
Liszt halálát követően Ferruccio Busoni és Vianna da Motta voltak a
berlini híres zongoristanemzedék vezető egyéniségei (L,M 2). Olyan zongoristák
voltak közöttük, mint Eugene D’Albert, Hans von Bülow, Teresa Carreno,
Mark Hambourg, Josef Hofmann, Szergej Rachmaninov, Moritz Rosenthal, Xaver
Scharwenka, Artur Schnabel és Alexander Szkrjabin. Vianna da Motta
1886-ban Berlinben Schäfernél tanult, 1887-ben pedig Frankfurtban Bülow-nál,
akinek a hírek szerint kedvenc tanítványa volt.
Vianna da Motta sokat olvasott, művelt zenész volt. “ Csendes és tartózkodó
ember volt, aki nagyon fel tudott oldódni az őt mélyen érdeklő témákról,
pl. zenéről, költészetről, irodalomról, vagy filozófiáról barátaival vagy
kollégáival folytatott beszélgetésekben. Berlinben töltött hosszú évei
alatt számos jelentős cikket írt kifogástalan németséggel: ezek a cikkek
felfedik személyiségét; jó kifejezőkészséggel, természetesen írt. Mindent
nagyra tartott, ami emberi. Írásain látszik, hogy személyes kapcsolatban
állt korának nagy alakjaival. Például a Vida de Liszt c. könyvében arról
olvashatunk, hogy Liszt közölte növendékeivel weimari mesterkurzusán, hogy
Chopin a cisz-moll, op. 24. No.1-es Polonaise-ében nem akarta a második
rész végén da Capo-szerűen megismételni az első részt. Ennek ellenére a
da Capo sok kiadásban ma is megtalálható.” (L, M, 2-3).
Vianna da Motta sokoldalú muzsikus volt - komponista, szólista,
kamaramuzsikus és karmester. Zongorista repertoárja hatalmas volt, Bachot,
Beethovent (akinek összes szonátáját előadta a Beethoven centenárium alkalmából
1927-ben), Schubertet (aki a XIX. században elhanyagolt zeneszerző volt),
Chopint, Lisztet éppúgy játszott, mint kortárs zeneszerzőket, pl. Charles
Alkant , John Fieldet vagy Manuel de Fallat. Busonival nemcsak együtt
koncertezett, hanem Liszt műveit is együtt készítették elő kiadásra a Breitkopf
und Hrtel számára. Kamarajátékosként olyan hírességekkel játszott együtt,
mint Eugene Ysaye vagy Pablo Sarasate. Ő írta a Beethoven utáni korszak
talán első portugál szimfóniáját. Zenéjében gyakran dolgozott fel portugál
népdaltémákat.
Az első világháború miatt Vianna da Mottának vissza kellett térnie
Portugáliába. 1919-1938-ig a lisszaboni Állami Konzervatórium igazgatója
volt. Pedagógiai tevékenysége során több tananyagreformot kezdeményezett,
hogy az oktatás elérje az akkori európai színvonalat. Neki köszönhető a
modern portugál zongoraiskola kialakítása. A Liszt - hagyományok így az
ő és a tanítványai közvetítésével élnek tovább.
1945-ben, 100 évvel Liszt portugáliai látogatása után több koncertet
szenteltek ennek az évfordulónak, így január 19-én a 77 éves Vianna da
Motta maga is előadta Liszt Bülow-nak ajánlott Haláltáncát (1849, 1853)
Pedro de Freitas vezényletével a Orquestra Sinfónica Nacional de Portugal
kíséretével.
Az esemény alkalmából egy emlékérmet is kiadtak. (kép).
Amikor 1948 május 31-én Vianna da Motta meghalt, ő volt Liszt utolsó
tanítványa (három hónappal élte túl a skót Frederick Lamondot).
Liszt zeneszerzői hatása Vianna legérettebb zongoradarabján, az 1905-ben
írt Baladan is érezhető. A darab tulajdonképpen a közép-portugáliai Aveiroból
és Coimbraból származó népdalra írt variációsorozat, amely Ave Maria-val
fejeződik be. Liszt hatása nyilvánvaló.
Források:
Könyvek:
Brito, Manuel Carlos de & Luisa Cymbron (1992) História da Musica
Portuguesa.
Lisbon: Universidade Aberta
Burger, Ernst (1986) Franz Liszt. Paris: Fayard
Gut, Serge (1989) Liszt. Paris: Editions de Fallois
Reis, Pedro Batalha (1945) Liszt na sua passagem po Lisboa em 1845.
Lisbon: Sassetti e fils
Walker, Alan (1983) Franz Liszt, vol 1, The Virtuoso Years. New York
: Knopf
uő: Liszt em Lisboa (1995) Lisbon:Secretaria de Estado da Cultura;
Institutio Portugues de Museus: Museau da Musica
Cikkek:
Chocofel, Joao José (1980) “José Vianna da Motta” in The New
Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie,
vol. 19, p. 694
Freitas Branco, Joao de(?) “Vianna da Motta” International Piano Library
Laires, Fernando & Joseph Moreno (?) “José Vianna da Motta” International
Piano Library
Searle, Humphrey (1980) “Franz Liszt” in The New Grove Dictionary of
Music and Musicians, ed. Stanley Sadie, vol. 11, p. 28-74
Vianna da Motta, José (?) “Hans von Bülow” International Piano Library
Hangfelvételek:
José Vianna da Motta összes lemezfelvétele
|