Havas Kató:
A hegedűjáték új megközelítése* (részletek)
* Havas Kató: A hegedűjáték új megközelítése c. könyve 2002.
szeptemberében jelent meg abból az alkalomból, hogy a szerző szeptember
12-15. között Budapesten, a Régi Zeneakadémia Dísztermében előadás sorozatot
tartott. Havas Kató korábban magyarul megjelent Lámpaláz c. könyvéhez hasonlóan
A hegedűjáték új megközelítése is közvetlenül csak Czettner Veránál (1221,
Budapest, Korompai utca 15., telefon: 06-20/4148-330) lehet megrendelni.
Ára: 1.600,-Ft+ÁFA
A HANGKÉPZÉS KERESÉSE
[…] Hosszútávon minden tanárt ugyanaz a cél vezérel. A nehézség magában
a hegedűjáték komplexitásában rejlik. Csak mikor tanítani kezdtem eszméltem
rá, hogy egy teljesen új szemléletmód szükséges – egy olyan megközelítés,
amely kiküszöböli a fizikai zavarokat és lehetővé teszi, hogy a zenei gondolat
uralkodjék.
Ez nem tanítás és bizonyos dogmák előírásának kérdése, hanem
hogy lehetővé tegyük a diáknak, hogy „hagyja történni a dolgokat”. A legelső
órától kezdve a tanulókat arra készítik fel, hogyan tegyenek különbséget
ok és okozat között. Ez a megközelítés bizonyos alapvető műveletek lenyűgöző
logikája által az egyensúly gondolatán alapszik, nem az erőén. Nincsenek
a mai értelemben vett „mechanikus” ujjgyakorlatok. A gyakorlatok lényege
nem az erősítés folyamata, hanem a megfelelő egyensúly megtalálásán keresztül
minden tudatos izommunka – kivéve egyet, amit majd a későbbiekben fogok
tárgyalni – kiküszöbölése. Ily módon tudjuk felszabadítani a tudatot azon
lehetetlen feladat alól, hogy két vagy több dologra koncentráljon egyszerre.
Aztán, ha ezt az egy tudatos izomműveletet helyesen fejlesztjük ki, olyan
mértékben lesz képes átadni és kontrollálni a játékos zenei és művészi
impulzusait, hogy minden mechanikai probléma eltűnik, és nem marad más
hátra, minthogy szabadjára engedje fantáziájának áramlását.
Szeretném kihangsúlyozni, hogy a hegedűjáték e könyvemben részletesen
kifejtett technikája, nem tekinthető a spanyolviasz feltalálásának, valami
teljesen újnak, „forradalminak”, mint amilyen egy szabadalmaztatott gyógyszer.
Több fontos alapelem a múlt általam nagyra becsült mestereitől származik.
Amit én állítok nem más, minthogy ezek az elemek hosszú tapasztalat során
új formába, egy működő rendszerré olvadtak össze, amelyre talán véletlenül,
vagy csak részeiben érintve, már mások is rátaláltak előttem, de tudomásom
szerint még soha senki nem juttatta ezt kifejezésre.
[… ] mi sem látszik természetesebbnek egy lelkes kezdő számára, mint
azt gondolni, hogy nincs más dolga csak felvenni a hegedűt, az álla alá
tenni és játszani.
De sajnos, még ha meg is tudja tartani minden gond nélkül (ami
természetesen csak nagyon keveseknek adatik meg), rájön, hogy ott van a
vonó, a karjai, a csuklói és az ujjai is. Hirtelen úgy tűnik, mindegyik
útban van, nehézkes és hihetetlenül ügyetlen. Ekkor lép rá a végromláshoz
vezető útra, különösen akkor, ha még türelmetlenül lelkes és kitartó is.
Így, hogy elérje, amit akar, őt is magába szívja az órák hosszat tartó
gyakorlásnak, a különböző izmok tréningezésének, az ujjak erősítésének,
stb. hagyományos konvenciója, egészen addig, amíg ezek annyira lekötik,
hogy maga a „játék” – egyik gyönyörű hang képzése a másik után – csupán
távoli álom marad. Néha még az álom is eltűnik, és végül nem marad más,
mint a küszködés.
Nem is igen hiszem, hogy más szakmában ennyi idegbeteg lenne,
mint a hegedűsök között. A lankadatlanul végzett gyakorlatokban szerzett
bőrkeményedéseikkel az ujjaik végén, a hegedű tartásából származó nyakfájásukkal,
görcseikkel és frusztrációikkal gyakran úgy néznek ki, mint akik egy közeli
csatatérről menekültek; mégpedig, egy olyan csatából, ahol csak vesztesek
lehetnek.
[ … ] Akkor vegyük át lépésről-lépésre és nézzük meg, hogyan lehetséges
a tiszta és dallamos hangszínt elérni tudatos erőfeszítés, vagy a balkéz
nyilvánvaló rezegtetése nélkül, ily módon lehetővé téve a spontán, természetes
előadásmódot.
A HEGEDŰTARTÁS
[ … ] A legtöbb hegedűs azoknak az izmoknak a fejlesztésére koncentrál,
amiket látni lehet: a kezek, az ujjak, stb. Ez szolgálhat magyarázatul
arra, hogy azon pontok, melyek egyértelműen nem láthatók, miért kerülték
el eddig a figyelmet.
Talán egy libikókával érzékeltethető a legjobban
ez az egyensúlyérzés. Ha a palló egyik végén ülünk, a testünk súlya, nem
pedig az erőltetés az, ami a kar egyik végét le-, a másikat felnyomja.
A tökéletes egyensúlyhoz mindkét félen egyenlő súlynak kell lennie. Ha
mégsem lenne egyenlő, akkor a pozíciónkat kell ennek megfelelően megváltoztatni.
Néha a legkisebb változtatás is elég ahhoz, hogy a mozdulatlanságból
mozgás legyen. Ha véletlenül fennragadunk a levegőben, nem valószínű, hogy
le tudunk jönni újra; nem számít, hogy mennyire feszítjük meg az izmainkat,
vagy mekkora erőt használunk, amíg az egyensúlyt meg nem találtuk. Másrészről
viszont, ha az egyensúly megfelelő, senki sem mondhatja, hogy a mérleghintázás
fárasztó. Nincs hozzá szükség erőre. Csupán a legkönnyebb és legtermészetesebb
mozdulatok szükségeltetnek, és, attól eltekintve, hogy a lábunk alkalomadtán
hozzáér a földhöz, folytathatjuk akár örökké is, anélkül, hogy izmaink
bármennyire is elfáradnának. Arra is rá fogunk döbbeni, hogy minél hosszabbak
a rudak, (más szóval minél messzebbre vannak a súlypontok egymástól) annál
könnyebbek és könnyedebbek lesznek a mozdulatok.
A hegedüléssel ugyanez a helyzet. Ha a legelejétől fogva megteremtünk
egy folyamatos, természetes, libikóka-szerű egyensúlyt, akkor egy önműködő
mozgásból származnak majd a szükséges mozdulatsorok, külön erőfeszítés
vagy tudatosan formált mozdulatok nélkül.
A pozíció
Ahogy azt már korábban említettem, az első dolog, amivel a tartás
kapcsán számolni kell, az álló helyzetben eltöltött idő mennyisége. Ha
a lábakat úgy tesszük szét, mint a matróz a fedélzeten, és ha a testsúlyt
tudatosan a sarkakra, a gerincre és a lapockákra helyezzük, úgy, hogy a
csípőt egy kicsit előre billentjük, nem csak azt fogjuk tapasztalni, hogy
a fáradság nagymértékben csökken, hanem hogy a súly hátra helyezése tökéletesen
ellensúlyozza a hegedű előreugró helyzetét.
Mivel ez egy tökéletes ellenhatás, egyensúlyt és biztonságérzetet
teremt, különösen az előadóművész esetében. De erről majd később.
[ … ]
A bal kar
A bal karnak egyenesen kell lógnia a hegedű alatt
úgy, hogy a könyök függőlegesen a föld felé mutasson.
A kar pontos helyzete nagyban függ a játékos testfelépítésétől,
de annak bármilyen tudatos, határozottan a vonó felé történő csavarását
ellenezni kell. A bal kar függeszkedésének okát, amit meg kell különböztetnünk
a hatásától, a vállizülethez csatlakozó izmokban kell keresnünk. Mivel
a súlyérzetet már hátul megteremtettük, a kar minden nehézség nélkül tud
lazán és feszültségmentesen lógni, amikor a hegedűt támasztja. A csukló,
egyvonalban a könyökkel és a kézzel, természetesen egyéni fizikai adottságok
igényelhetnek némi módosítást. Bármilyen módosításra is van szükség, a
kar és a csukló lazaságának fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni.
A bal kéz és ujjak helyzete
A kezet két részre oszthatjuk. Az egyik az alsó rész, ami a hüvelykujjból
és annak izmaiból áll, a másik a felső rész, ami a négy ujjtövet és az
ujjakat foglalja magába. Mivel a hüvelykujj alakja minden embernél annyira
más, hogy lehetetlen meghatározni a pontos helyét. Mivel a kart nem csavarjuk
a hegedű alá, a nyak magától a jó helyre, a hüvelykujj és a mutatóujj közé
esik. Ez egy magasabb hüvelykujj pozíciót tesz szükségessé, mint amilyet
megszoktunk. Így az ujjtöveknek és a négy ujjnak egy szabad oldalirányú
mozgást tesz lehetővé a fogólapon, az ujjak szabad mozgásának jelentőségét
nem is kell hangsúlyozni. A mutatóujj a hüvelykujj bal oldala felé csúszik,
míg az alsó része lágyan simul a nyakhoz.
Ha a hegedű nélkül próbáljuk, láthatjuk, hogy ha a mutatóujj
a hüvelykujj felső percén az izület felé csúszik egy kerek lyukat képez
. Minél kerekebb ez a lyuk, annál szabadabbá válik az ujj mozgása. Mivel
a természet jelentős távolságot hagyott a hüvelykujj és a mutatóujj között
egy kis hártyaszerű bőrdarabbal megtoldva, a lyuk létrehozása sokkal természetesebb,
mint a kar befelé csavarása. Az is nyilvánvalóvá válik, hogy a formálása
nem csupán a négy ujjtő és az ujjak természetes felemelkedését segíti,
hanem általa kiküszöbölhető a hüvelykujj-mutatóujj villa szorítása, ami
majd nagy segítség lesz a fekvésváltásnál, a glissando-nál, stb.
Mielőtt belemennénk a balkéz hangképzésben betöltött szerepének
részletezésébe, foglalkozzunk egy kicsit a jobb kézzel.
A JOBB KÉZ
[ … ] Néhányan úgy vélik, hogy a jobb kéz az, ami végeredményben meghatározza
a hegedülés egészét. Akár igaz, akár nem, egy dolog biztos: egy rossz jobb
kéz a világ legjobb bal kezének munkáját is porig tudja rombolni. Csak
a kettő tökéletes „házassága” tudja létrehozni a tökéletes hangot. Ennek
oka, hogy a vonó hozza rezgésbe a húrokat, a hangminőség pedig a természetes
és zavartalan rezgéstől függ. Azt is fontosnak tartom megemlíteni, hogy
hangot nem nyomással képezünk, hanem az a vonószőr apró, láthatatlan „karmocskái”
és a húr közötti súrlódás eredménye. Mivel bármilyen felesleges súly a
vonón azonnal megszűnteti a húr természetes rezgését, minden mesterséges
mozdulatot vagy erőt, ami ilyen nyomást idéz elő, meg kell szűntetni. Ez
csak akkor érhető el, ha vonót tartó kar, kéz és ujjak a megfelelő izmok
használatával olyan könnyeddé válnak, hogy egyfajta lebegő érzést hoznak
létre. Ahhoz, hogy ezt elérjük, a vonó erőlködés nélküli tartása legalább
olyan fontos, mint a hegedűé.
A felkar, a könyök és az alkar
A kérdés az, hogyan küszöböljük ki a kéz nyomását, elsősorban
a kápánál. Ez az a pont, amikor a súlyérzet hátrahelyezése a lapocka izmaiba
életbevágóan fontossá válik. Az egész úgy működik, mint a nehezebb vége
a libikókának, ami felemeli a könnyebbik felet – ami jelen esetben
nem más, mint az alkar, a kéz és a vonó – ezáltal megakadályozva, hogy
jobb kezünkkel túlzott nyomást gyakoroljunk a húrra. A túl magas könyök
(kivéve, ha az illetőnek szokatlanul hosszú karja van) hátráltatja az alkar
és a csukló szabad mozgását. Ha ezt a súlyérzetet megteremtettük, akkor
a hüvelykujj alulról irányítja a vonót a húron – félkört bejáró mozgással.
Amikor a kápához vagy a csúcshoz érünk, a mozdulat nagyon kicsi kell hogy
legyen, különben a vonó egy másik húrt is fog érinteni vonóváltáskor. Valójában
annyira kicsi, hogy kettősfogásnál egyik húrt se hagyja el a vonó.
A HANGKÉPZÉS
[ … ] Az ujjvég és a húr kapcsolata egyértelműen csupán azon mozgás
eredménye, amit az ujjtő idéz elő.
Mondjuk, hogy egy egyszerű hasonlattal éljek, egy nagy követ
ejtünk bal kezünk valamelyik ujjára. Az ujj eltörik és használhatatlan
lesz, de az ujjtövet nem akadályozza mozgásában. Ha viszont a kő az ujjtőre
esik, az ahhoz tartozó ujj képtelen lesz felemelkedni és visszaesni.
Tehát, amikor felemeljük az ujjunkat, a valódi emelést az ujjtő
végzi, az ujj csak egy közvetítő, a mozdulat kiszolgálója. Ahogy azt már
korábban említettem, ha egy kört formálunk a hüvelykujjal és a mutatóujjal,
biztosítjuk az ujjtövek szabad és természetes mozgását a fogólapon.
A követező lépésben döntsük az ujj tövét a csiga felé minden
hang előtt, amennyire csak lehetséges ezt, mert az ujjtő súlya határozza
meg az ujjhegy és a húr kapcsolatát. Minél messzebbre helyezzük a súlypontot,
annál kevesebb közvetlen felelősség hárul az ujjak hegyére, és annál könnyebb
lesz megtalálni a zene által megkövetelt hangminőséget, hangszínt. Mivel
ez a súly természetes, istenadta lehetőség, ki kell használni; megszabadulva
a mesterséges, erőltetett nyomástól az ujjak és a húr tényleges kontaktusa
annyira érzékennyé válik, hogy biztosítja az alaphang és felhangjainak
szabad és szabályos rezgését, ami úgy szól, mintha vibrálnánk a csukló,
a kéz vagy a kar és tudatos rezegtetése nélkül is. A rezegtetés maga gyakran
észrevétlen is marad. Nem állítom, hogy egyáltalán nincs vibráló mozgás,
de az ujjtő szabad mozgása olyan hajlékony és ösztönös vibrátót tesz lehetővé,
ami nem tanulható különálló elemként, ám teljes egészében a játékos zenei
igénye és fantáziája szolgálatában áll, függetlenül attól, hogy cantilena-t
vagy virtuóz darabokat játszik.
Ezzel a fajta hangképzéssel nincsenek úgynevezett „technikai
nehézségek”, mint ahogy az ujjvégeken sincs bőrkeményedés. Mert, ha tökéletesen
uraljuk az ujjtövek mozgását, a „szárnyaló” jobb kar kész engedelmeskedni
és – amire majd később térek ki – minden technikai elem puszta kifejezője
lesz a hangképzésnek.
A HANGKÉPZÉS ALKALMAZÁSA SPICCATO ESETÉBEN
A vibrátó után a spiccato tűnik a legnagyobb problémának. „Nem
tudom elég gyorsan csinálni”, „A jobb karom rövid idő alatt bemerevedik,
meg kell hogy álljak”, „Nem tudom felugratni” stb., ezek a mondatok hangzottak
el leggyakrabban azok között, akik hozzám fordultak. Érdekes, hogy ezeknek
az embereknek pontos elképzelésük van arról, hogy mit kell csinálnia a
karnak, a csuklónak, a kéznek és az ujjaknak, mégsem értik, hogy ilyen
részletes elemzés után miért hagyja őket cserben a spiccato. Igen ritkán
van csak probléma a vonófogásukkal vagy a jobb karjuk tartásával, vagy
azzal, hogy ezek nem egyeznek meg a fizikai felépítésükkel. Ha mégis valami
rossz, általában a legkisebb igazítás is azonnal segít, és minden emberi
számítás szerint a spiccato nem okozhat problémát. De sajnos nem ez a helyzet.
Ugyanis az ok ritkán található a vonóhúzó kézben. Mégis annyira nyilvánvaló
lenne, hogy a jobb kar a felelős, hogy hatalmas meglepetést okoz, amikor
a nehézség okát a bal kézhez vezetjük vissza; lehet, hogy szorítjuk a hegedű
nyakát a hüvelyk- és mutatóujjal, vagy erőltetett ütő mozgást végzünk az
ujjakkal. Más szóval, a legtöbb jobb kézben megjelenő probléma nem más,
mint a bal kéz helytelen hangképzésének eredménye. Tehát, amikor úgynevezett
„jobb kéz technikával” foglalkozunk, az első dolgunk megbizonyosodni arról,
hogy a bal kéz ujjtövei megfelelően „artikulálnak-e”, és az „egyik hangról
a másikra lépkedés” lágy és folyamatos-e. A jobb kar csak akkor dolgozhat
zavartalanul, ha mindezeket biztosítottuk számára.
Spiccato
Két fajta spiccato létezik. A dobott, amit a vonó közepén vagy
valahol a kápa közelében és az ugratott, amit a vonó közepén játszunk.
A dobott spiccato
Ez a fajta spiccato a lapocka súlyérzetén alapszik. Ez a libikókaszerű
egyensúlyozás elveszi a kéz súlyát a vonóról, és segít elkerülni a nemkívánatos
zörejeket.
Maga a vonóhúzás a jobb felkar ingaszerű mozgása, amit átad a
hüvelykujj második, behajlított izületének, és ezen a behajlított hüvelykujjon
keresztül a húrra. Bár a mozgás a felkarban gyökerezik, valójában a vonó
alatti hüvelykujj irányítja a vonó húrra dobását. A hüvelykujj e mozdulata
egyszerűen csak egy rövidített változata az eredeti, korábban már tárgyalt
félkörös mozgásnak.
A dobott spiccato olyan, mintha eldobnánk egy lasszót, ami nagy
pontossággal fog landolni távol a kiindulási ponttól.
Mivel általában a vonó ilyenkor elég gyorsan mozog, nagyon fontos,
hogy az ujjakat ne hajlítsuk minden egyes húzásnál. Ez a hajlítás ugyanis
nemcsak megbontja az itt oly fontos ritmikai stabilitást, de a jobb kar
természetes ingaszerű mozgásának is ellendolgozik. Ilyenkor a hang gyakran
egyenetlenné válik, és tele lesz zörejekkel, reccsenésekkel.
Az ugratott spiccato
Az ugratott spiccato csupán egy kifejezés. Tulajdonképpen nem
más, mint egy illúzió. Valójában a vonó alig mozog és szinte soha sem hagyja
el a húrt. Az ugratott spiccatonál a legfontosabb, hogy megtaláljuk a vonó
közepén azt a pontos helyet, ahol ez a gyakorlatilag észrevehetetlen ugró
mozgás a legtermészetesebb. Ha ezt megtaláltuk, az egész jobb kar minden
lesz, csak nem mozdulatlan, amíg ebben a lebegő helyzetben lóg. Ha minden
egyes hangot megfelelően előkészítünk és előre érzünk a bal kéz ujjtöveiben,
a jobb kéz nem csak a szokott módon fog reagálni, hanem egyensúlya egymástól
jól elhatárolt, jól artikulált hangok sorát fogja létrehozni, mely jóleső,
kényelmes érzéssel párosul. Ha ugyanazt a hangot ismételjünk, akkor képzeletbeli
emelést hajtanak végre az ujjtövek minden hang után. Csak akkor érhetünk
el nyugodt és egyenletes ritmust, ha minden hangot előkészítünk (az ujjtövek
tényleges vagy képzeletbeli emelésével).
A következő gyakorlatokat ajánlom kezdőknek és haladóknak is.
Gyakoroljuk őket minden fekvésben. Más vonásnemek gyakorlására is alkalmazhatók.
A HANGKÉPZÉS TANÍTÁSA
[ … ] A jó eredmény elérésének érdekében soha ne mondjuk a diáknak,
hogy mit ne csináljon. Helyette adjunk egy pozitív irányt. Amint a baj
okát felfedtük, lépésről-lépésre vezessük le olyan ellenállhatatlanul lenyűgöző
logikával, hogy a kétség legkisebb csírája se merülhessen fel. Ösztönözzük
diákunkat kérdések feltevésére, beszélgetésekre, nem csak azért, hogy együtt
tudjon dolgozni a tanárral, hanem hogy megadjuk neki a lehetőséget, hogy
magától rájöjjön dolgokra. Egy jó tanár álláspontja sem merev, ezek a beszélgetések
tehát nagy jelentőséggel bírnak személyes fejlődésében és rugalmasságának
kialakításában. A diák gondolkodásmódjába is betekintést engednek, ami
bármi másnál jobban segíthet a tanárnak a diák egyéni igényeihez alakítani
tanítási módszereit.
Amikor a kérdéses pontot megtaláltuk, demonstráljuk; először
a rosszat, hogy rávilágítsunk annak a hangra gyakorolt hatására; aztán
a helyeset, hogy megmutassuk ennek hatását is. Használjuk ezekhez a demonstrálásokhoz
a tanuló hangszerét, így láthatja, hogy nem a hegedű minősége számít, hanem
amit ki tudunk hozni az adott hangszerből. Végül hagyjuk, hogy maga is
megpróbálja.
Nagyon fontos, hogy az eredményt ne a kéz vagy kar bizonyos pontjának
javított pozíciója, hanem a hang minőségének alapján ítéljük meg. Ez egyrészt
segít abban, hogy tudatosan törekedjünk egy állandó minőségi hangra, másrészt
folyamatosan fejleszti kritikai érzékünket saját játékunkkal szemben. Mindannyian
tisztában vagyunk azzal, hogy a hallgatás képessége – a folyamatos hallgatásé
– egyike a fiatal hegedűsök legnagyobb hiányosságainak. Ha viszont helyes
a diagnózis, a „gyógyulás” nemcsak hogy azonnali lesz, hanem olyan meghatározó
hatást is gyakorol a hangképzésre, amitől a növendék jól érzi magát – érzi,
hogy „ez a helyes”. Minél erősebb az érzés, annál inkább vágyik a folytatására,
és máris úton van a beteljesedés és a sikerélmény felé; ami a legjobb ellenszere
a bizonytalanságnak és az önbizalomhiánynak.
[ … ] Egy növendék – legyen bár öreg vagy fiatal, profi vagy amatőr,
tanuljon egyedül vagy csoportban – előmenetele és fejlődése a tanár kezében
van. Mert ha a tanár tudja, hogyan kell tanítani, rögtön megragadja a diák
figyelmét, a képzelete szárnyalni kezd, és a lelkesedése gyakran nem ismer
határokat. A tanár szemszögéből nézve pedig, melyik hivatás is lehetne
szebb ennél.
(Fordította: Simkó-Várnagy Judit)
|