Kezdők zongoratanítása Kodály Zoltán irányelvei alapján
(Kodály – Kurtág)
Héjjas Zsuzsa
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Kedves Kollégák!
Előadásom nyitányaként tekintsenek meg egy rövid filmet, mely
kísérleti tanításom első évében az 1995–96-os tanévben készült Kecskeméten,
a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetben.
Több évtizedes pedagógiai tapasztalat birtokában elkezdtem keresni
a kezdők zongoratanítása területén egy olyan utat, ahol a technikai készségfejlesztés
együtt jár a hallásfejlesztéssel, a zenei értelem neveléssel, és ahol a
hangszertanulás a kisgyermeknek kezdettől fogva örömforrást jelent.
Úgy gondolom ezek a célok Kodály Zoltán irányelveinek a pedagógiai
gyakorlatba történő átültetésével és Kurtág: Játékok című zongorasorozatának
a felhasználásával megvalósíthatók.
Kodály Zoltán három fontos alapelvre hívta fel a figyelmet a hangszertanulás
kezdetén.
– az ének vezető szerepe
– megfelelő zenei anyag kiválasztása
– a kottaolvasási készség kialakítása
Nézzük meg ezeket egy kicsit közelebbről:
– Az ének vezető szerepe: a zene auditív művészet, így megtapasztalásában
a hallásnak van fontos szerepe. Fő feladatunk tehát a hallás fejlesztése,
a halláskultúra megteremtése. Ennek legeredményesebb eszköze az ének, hisz
az ember legtermészetesebb zenei tevékenysége, és mindenki számára elérhető.
Általa fejlődnek legjobban zenei képességeink, értjük meg a zene szerkezetét,
azt, hogy mi a zenei szó, mondat, hogyan kell értelmesen tagolni. Nem utolsó
sorban e tevékenységgel zongorázásunk is énekszerűbbé válik.
– Megfelelő zenei anyag: Kodály a zenetanulást a nyelvtanuláshoz
hasonlította. Szerinte valaki akkor tud jól megtanulni egy idegen nyelvet,
ha már tisztában van saját anyanyelvének szerkezetével, logikájával. Ugyanez
vonatkozik a zenetanulásra is. A kisgyermeknek először a zenei anyanyelvet
kell megtanulni, megismerni annak szerkezetét, nyelvtanát, és miután ebben
meggyökeresedett, ismerhet meg más zenei világot. Természetesen az anyanyelv
anyagát a magyar népdal képezi. Népdalaink legősibb rétege a kisgyermek
által is könnyen követhető ritmus, dallam és formavilága csodálatos egyszerűséggel
tárja elénk a pentatónia világát. Pentaton dallamaink természetes hangköz-fordulataival
(mellőzve a kisszekund lépést) a hallásfejlesztés optimális alapjául szolgálnak.
Mindemellett „nemzeti, kulturális hagyományaink őrzői, – a legtöbbet fejez
ki a nemzet lelkéből a legtökéletesebb formában” — írta Kodály 1929-ben
a magyar népdalról. Hol találjuk meg ezeket legkönnyebben a zongorán? A
fekete billentyűkön, hisz még színben is megkülönböztetve tárják elénk
a pentatóniát, annak ugrásait és lépéseit.
A kottaolvasási készség kialakítása: Kodály szerint a jó kottaolvasási
készség feltétele, hogy a gyermek által is könnyen követhető módozatokban
tanítsuk. A ritmus és dallam nehézségeit külön-külön kell legyőzni. ELőször
a ritmus írását, olvasását tanítjuk, s miután ez folyékonyan megy, térhetünk
rá a dallam írására, olvasására, annak is különböző fokozataira. E kezdő
fázisban a legalkalmasabb eszköz a relatív szolmizáció.
Figyelembe véve ezeket az irányelveket, kidolgoztam egy programot, melynek
éves lebontása a következő: az első évi programom vokális és hangszeres
anyagot is tartalmaz. Az énekes rész fő gerincét az énekes játékok képezik,
a hangszeres rész Kurtág: Játékok című sorozatán alapszik. Mindkét zenei
anyagban közös, hogy a gyermek legősibb ösztönére, a játékra épül, ugyanakkor
alapját képezik annak a fejlesztő munkának, melynek során megvilágosodik
az a folyamat, hogy a játékból kiindulva hogyan válik növendékeink zongorajátéka
intellektuális tevékenységgé.
Most pedig rátérek az első év zenei feladatainak rövid ismertetésére:
Ritmus területén:
– egyenletes lüktetés megéreztetése
– a dalok ritmusának kiemelése, összekapcsolása az egyenletes
lüktetéssel
– tá, ti–ti, tá–szünet, félhang, fél–szünet, egész–hang, egész–szünet
értékek tudatosítása
– gyors–lassú érzékeltetése
– 2/4 és 4/4-es ütemben való tájékozódás
– a motívum, mint a legkisebb zenei egység érzékeltetése, reprodukálása
(a magyar népzenében ez általában 4 lüktetés, ritkán 6 lüktetés terjedelmű)
– ritmus improvizálás
– többszólamú hallást, kétszólamú ritmusgyakorlatok és ritmus
kánonok formájában fejlesztettem.
Dallam területén:
– a pentatónián keresztül eljutni a pentachord hangkészletig
– magas–mély, halk–hangos érzékelése és reprodukálása énekhangon
és hangszeren
– dallammotívumok nyitó–záró jellegének megéreztetése, reprodukálása
– dallami összefüggések, kérdés–felelet periódus megéreztetése
– dallam improvizálás
– a többszólamú hallást elsősorban a gyermekdalok kánonban éneklésében
és zongorázásában fejlesztettem
A zenei írás–olvasás területén:
Kiindulva az egyszerű ritmus írás–olvasásból a szolmizációs hangok
betűkottás jelölésén keresztül a végső cél az abszolút rendszer tudatosítása
volt. Ebben az évben a nagy G-től a kétvonalas Á-ig tanultuk meg az ABC-s
hangokat m – r – d hangkészletű gyermekdalok transzponálásával.
Játéktechnika területén:
– egyujjas legato játék váltott karral, majd az öt ujj legato
játékának kialakítása
– portato, staccato alapbillentések megvalósítása
– tükörkép, unisono, kétkezes játék
A játéktechnika megalapozásában nagy segítséget jelentettek Kurtág:
Alapelemek gyakorlatai, melyek a szigorú kötött szabályok betartása mellett
a szabad fantáziára és a természetes játéktechnika alapvető mozgásformáira
épülnek.
Az első évben, – amit a kezdő filmben láttak – csoportos óra keretén
belül, heti 2 x 45 percben végeztem fejlesztő munkámat. Úgy gondolom, hogy
ebben a formában lehetőség van arra, hogy a gyermekjátékok megelevenítése,
a játékos tanulás, a társas zenélés pedagógiai, pszichológiai és zenei
előnyei mind megvalósuljanak.
A következő 2. évtől növendékeimet egyénileg, heti 2 x 30 percben tanítottam.
Ettől az évtől kezdve az elméleti képzésre a zeneiskolai szolfézsórák keretében
került sor. Ennek az évnek zenei anyaga főleg pentachord hangkészletű zongoramuzsika.
Az ehhez kapcsolódó zenei feladatom az előző évben – a ritmus, dallam,
forma, kotta írás–olvasás területén – tanultak elmélyítése volt a hangszeres
zenében. Ezt az anyagot kiegészítettem:
– ritmus területén: ti szünet, pontozott félkotta tudatosításával,
a 3/4-es ütemben való tájékozódással
– dallam területén: a diatóniával, dúr és moll hangsorral
– zenei írás–olvasás területén: A nagy C, D, É, F, a kétvonalas
H, a Fisz, Cisz, B módosított hangok tudatosításával
– játéktechnika területén: A hüvelykujj alátevéses gyakorlataival,
a két kéz ritmikai és játékmódbeli függetlenítésével
Felhasznált kottairodalom:
Bartók: Mikrokozmosz I.
Kurtág: Játékok I.
Kodály: 12 kis zongoradarab
Papp L.: 27 kis zongoradarab
Papp L.: Első játékok a zongorán
Magyar szerzők zongoradarabjai
Zongoraiskola kezdőknek I.
Teőke M.: Válogatott etűdök I.
Türk: Gyermekévek
Kabalevszkij: 12 könnyű zongoradarab
Négy és hatkezesek
Aszalós T.: A zongorázó gyermek III.
Teőke M.: Egy – mással
Sugár R.: Magyar gyermekdalok
Az ezt követő 3. évben programom beleolvadt a zeneiskolai tanterv
által meghatározott követelményrendszerbe, tantervi programba, kiegészítve
Kodály: 24 Kis kánon fekete billentyűkön című kottával, mely elsősorban
a polifon hallás fejlesztését szolgálta.
Hallgassanak meg ebből egy kánont kétféle feldolgozásban.
A következő rövid filmben szeretném összegezni az eddig elmondottakat,
vagyis, hogy ezzel a szemlélettel hogyan tanítok meg egy zongoradarabot.
Összevágtam egy rövid szekvenciát Bartók: Mulatság című darabjának tanítási
menetéből. A film, az első (bemutató) óra rövid részletével kezdődik, majd
a második (feldolgozás) óra kis részletével folytatódik és végül az ötödik
órán elhangzottakkal zárul, amikor egészében hallják a darabot.
Befejezésül hallgassák meg Kurtág: Hommage ŕ Kodály című darabját,
melynek technikai nehézségeit Kurtág: gyakorlatával készítek elő.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Héjjas Zsuzsa
|