Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
M |
i lehetne inkább tárgya éremművészeti szemlénknek, mint egy olyan műfaj, amely nevében is kijelöli az érem méretét: az epigramma? De lehet-e vajon zenében igazi epigrammát írni: feliratszerű, szellemes, csattanós rövid költeményt? S ha igen, ilyeneket kívánt-e komponálni Kodály Zoltán?
Kodály akkor címez így néhány perces tételeket, amikor
1954-ben 33, 44, majd 55 kétszólamú énekgyakorlatát és a Triciniát
bocsátja zenetanulók elé tananyagként. Énekhangra vagy hangszerre
zongorakísérettel, szöveg nélkül – így szól e szintén pedagógiai célzatú
sorozat előadókra vonatkozó megjelölése. Az éneklők nem maradnak
sokáig szöveg híján: négy évvel később már napvilágot látnak a Kodály által
is szeretett és elismert, sokirányúan zseniális
orgonaművész-zeneszerző, Kistétényi Melinda prozódiailag
mesteri, hangulatos szövegei, amelyek szinte dallá avatják e tételeket.
Itt azonban lássuk az eredeti szöveg nélküli dalokat.
Ugyanis a Kodály Epigrammák a romantika „Lieder ohne Worte” vonulatának
késői ihletett darabjai. A kilenc tételből emeljük közelképbe a 4-ik
és 5-ik darabot.
Nem tudom, más is így érzi-e, nekem távoli képzettársításként Bach c-moll csellószvitjének – sorozatunkban korábban elemzett – Sarabande tétele ködlik föl az előbbiben. Annak ellenére, hogy Baché páratlan, Kodályé páros metrumú, az szóló, ez kettős, az moll, ez dúr. Talán a dallam disszonanciái, talán a súlytalan második negyedről való indulás rejtett páratlan lüktetés érzete, de talán leginkább a zenei mondat két rövid előtagjára felelő harmadik, hosszabb utótag meditatív hangvétele kelt hasonlóságot. (Erősíti érzetünket, hogy az Epigrammákat leggyakrabban Kodály hangszerén, gordonkán halljuk koncertelőadásban, így még hangszínben is a Bach-szvit lebeg elénk.)
Az
A-dúr zavartalannak tetsző nyugalmából a dallam leugró szeptime után a
kíséret – A-dúrt csak a legsúlytalanabb helyen átmenetként érintő –
ellenmozgással is feszültséget keltő disszonáns akkordsorával kerget el. A
párhuzamos mollba érkező mondat záróüteme a zongora balkezében mintegy
átvezető szerepben állítja ismét elénk a témát. A kíséret így a
szólóhangszer és a billentyűs jobb kezének párhuzamába kerül. Nem ilyen
konfliktusmentesnek hallottuk eddig a téma ellenanyagát. S a szelídülés a bal
kézbe költözött dallamban is megmutatkozik: a 10–11. ütemben konszonáns
fordulattá fésülődik ki. Nincs idill: a témát visszavevő és irányában
megfordító dallamhangszer a zongorával ismét egyre inkább súrlódik. A melódia
csúcspontján ugyan
IV. fokú hármashangzat fénye villan, de nyomban ráborul a disszonanciák árnya.
S nem érkezünk meg tonikára. Már mintha leszálláshoz készülődne
repülőgépünk, de nem látunk talajt magunk alatt, még fakoronák, mocsarak,
tavak sorakoznak – jaj, mikor tehetjük le a gépet? Végre, a 18. ütem első
akkordján.
A
tétel magvát alkotó mondat 2 + 2 + 4 ütemből áll. A zárótaktus, a 8-ik azonban
motivikusan már kezdete a tétel második, kicsit hosszabb tagjának. Így – noha a
tonikai megérkezés a 18-ik ütem első negyedére esik – kétarcú, hogy 10
vagy 11 ütemnek érezzük az oda vezető utat. Ennek következtében válik a 4
ütemes kódával 21 (nem pedig 22) ütemessé a darab.
A
kissé panaszos meditációt az Epigrammák slágertétele követi. Ez idézi meg leginkább
a szolfézsgyakorlatok, vagy talán inkább a biciniumok világát. Pentaton
ízű dallam, még egy kissé „Ej, haj, száll az ének” bukéval is. De tanítani
való a ritmuskezelése. Míg az első 4 ütemben kétszer is anapesztust
(ti-ti-tá) hallunk a zongorában, a dallamhangszer belépésekor ennek fordítottja,
daktilus (tá-ti-ti) egyensúlyozza ki a lüktetést. Az igazán ötletes zeneszerzői
megoldás ekkor kezdődik. A négyütemes, csak zongorán megszólaló középrész
(nem C-dúr, hanem F-dúr felé tartó harmonizálással) hozzáköthető lenne a
tétel utolsó négy üteméhez. Így felelne az első 8 ütemre másik 8. És akkor
volna iskolás a darab... Abban, ahogyan Kodály szövi, többféle találékonyság
lelhető föl. Egyrészt a dallamhangszer maga 8 ütemet kap, ami fejlesztés a
kezdő periódusbeli 4-hez képest, miközben megmarad a szóló zongorával való
„párbeszéd” eszköze. Másrészt hangszerelésben gondosan előkészíti – ahogy
mondani szoktuk: kispórolja – a dallamhangszer újbóli megszólalását a harsány
és a kezdő periódus zenei anyagától elütő zongorás középrész alatt.
Ugyanakkor szervíti a 11–12. ütem zongorabeli anyagát a dallambeli 15–16.
ütemmel. Figyelemre méltó, hogy míg a periódusban négy tizenhatodos ritmusképlet
csak az ütem súlytalan felén fordult elő, a középrész tobzódása után a
dallam 14., 18. és 20. ütemében a súlyos ütemrészre kerül át. Apró további
ellentét: az utolsó 4 ütem indításakor a dallam a kezdet leugrásával azonos
kvartot ugorja (megegyező hangokon) fölfelé, szökellő nyolcad helyett
hangsúlyos negyedeken.
Epigrammák
a későromantika utolsó lapjairól – és a kodályi új ábécé
elsőiről. A közös bennük: az érem megmunkáltsága.