Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A
ZENÉBEN
TÉMÁK –
2. SCHUBERT C-DÚR SZONÁTA (D.840) 1.
TÉTEL
S |
chubert befejezetlen –
abbahagyott? – szonátáinak egyike a Deutsch-jegyzékben 840-es számot
viselő – netán csak kéttételesnek szánt? – C-dúr, amely a zeneszerző
halálát évtizedekkel követő kiadásakor a „Reliquie” elnevezést kapta.
Főtémája a zenei retorika meggyőző példája.
A periódusnyi terjedelmű (8 ütemes) téma a zenei mondat
tipikus felépítését követi: két egymásra felelő rövid rész után egy
„szabadon” asszociáló harmadik szakasz réved a távolba. A periódus
felezett-negyedelt körszeleteinek zárt rendszere helyett két jelzésszerű
„tőmondat” lakonikus egymásra feleltetése után, ezek szűk szobafalán
rést keresve nyit a külvilágra, s a mondat hosszabb harmadik frázisának
látcsövén át kémleli a horizontot.
Az első két ütem még a hangnemet sem árulja el. A tonikát
nem mondja ki, a megszólaló három hang (e,
g, a) akár sejtethetne e-mollt is, ám C-dúr válik belőle. A csak
dallamilag megjelenő, harmóniailag nem alátámasztott, sőt a melódia
hangjaiba foglaltan sem határozott akkordikát sugalló első frázis után egy
dallamilag elfojtott, a diszkantban is hallható orgonaponttal
megbéklyózott, C-dúr hangnemünket
viszont egyértelműen meghatározó második frázis hozza elénk az elsőből
visszatartott zenei paramétereket. A 3. ütem alt-basszus tercpárhuzama nem
hallatszik dallamnak, legföljebb egy láthatatlan alak mozgását közvetítő
árnyként úszik át előttünk, s a taktus második negyedén hallható hangzat
szubdomináns színe sem zökkent ki a súlyosan domináns érzetből. Az
első egyértelműen szubdomináns hangzat a 4. ütem első felén
hallható, amint némiképp szabálytalanul oldja az előző ütem
szekundsúrlódását, de ez a szubdomináns – IV. fokú kvartszextként – inkább az
I. fok gravitációjában nyer értelmet.
A téma második fele a
„pantomimikus” egyszerűséggel gesztikuláló első négy ütem után
beszélni kezd. Nyolcadok, sőt, pontozott nyolcadok jelennek meg.
Előbb unisono – ahogyan témánk is indult – azután megharmonizálva. Az
egyszólamúságban tonikára és dominánsra korlátozódva, ám a 7. ütem I. fokú
mellékdominánsa révén minden eddiginél markánsabban fordulva a szubdomináns
vonzásköre és színvilága felé. A 8. ütem azután visszaránt az V. és I. fok
tárgyilagosságába (a Radnóti-féle „2 x 2 józanságába”). De lássuk, mi is történt
az utóbbi négy taktusban?
G – a–h-c –
mond ki egy pregnáns közlést a zongora. Majd aprózva értelmezni kezdi: g-a-h a–h-c. A g – a–h-c szekvenciájaként szólal meg a d – e–f-g, harmonizáltan, amint a mondat második rövid frázisa
felelt az imént a csupán dallami elsőre. Finom hangszerelési ötlet, hogy a
melódia oktávpárhuzamban halad, a tercárnyék a tenor és a basszus között alakul
ki, míg az altban a tonika pedálhangja malterozza össze mindezeket a téglákat,
s éppen ez a hang lép majd a mellékdomináns szeptim érzékiségéből „kijózanító”
vezetőhangra.
A téma második fele beszélni
kezd – állítottuk. Mit mond vajon? Miképpen már előző
fejezetünkben dramaturgiai jelzésszerűséggel szövegi „értelmezést”
társítottunk – természetesen semmilyen konkrétumot, főképp ilyen jelképes
egyszerűségűt nem tartalmazó – zenei motívumokhoz, cselekedjünk most
is ekképpen, hogy a zene retorikáját érzékelhessük. A 4. ütem végével
kezdődő négyhangú motívumot szövegesítsük mondjuk így: alma. Az 5. ütem második felének 3
nyolcada a következő ütem első felével együtt már mintegy jelzős
szerkezet: piros alma. S a
szekvenciával induló, dallamívével két ütemet átfogó „következtetés” mintha már
ezt mondaná: piros alma, amit
megeszem. (Mily különös: a mondat hosszabb, kicsendítő frázisa itt
önmagában imitálja a mondat egészének arányait: az alma és piros alma két
rövid fráziskájára a 7–8. ütem piros
alma, amit megeszem összefoglaló sóhaja afféle tágító szellemű és
szerepű válasz, mint a második négy ütem volt az első kétszer
kettőre egész mondatunkban.
A fejtegetést hosszan folytathatnók, de terjedelmünk korlátot szab. Így csak érintőlegesen hívjuk föl a figyelmet a megismételt és kibővített mondatra, amelyben az unisono nyitófrázis triolával és a pontozott félhangot új megvilágításba helyező előkével értelmezi immár a korábban kimondott „közlést” is; a harmonizáló válaszfrázis magas regiszterbe helyezésére, ahonnan más fénnyel világít, mint egy oktávval lejjebbről; s legfőképp arra, hogy a „piros alma” szakaszban C-dúrból Asz-dúrba modulál, ezzel ismét átértékelve a „tartalmat”, mondjuk ekképp: alma ez? Csakugyan alma ez? Ha alma, akkor hát aranyalma, mely ring a fán... Ne tovább! E szavak csak azt a célt szolgálják, hogy tudatosodjék bennünk: a zene szavakba nem önthető tartalma mögött beszédünkkel rokon szerkezet húzódik meg. Elvált egymástól a verbális pontosság és a non-verbális igazság, de gyökerük azonos. Az itt elemzett schuberti téma zenei mondatszerkezetének harmadik, hosszabb frázisából kialakuló hatütemes „felhő” már az időtlenség felé is tágítja a távolba révedést. Majd ismét a „józanodás” akkordjai helyeznek világos tájékoztató táblák közé: a nyíl a főtémából elágazó átvezető rész felé mutat, amely csakhamar megérkezik Schubert egyik legszebben nyújtózó melléktémájához, később pedig egyik legszomorúbb zárótémájához.