Hollós Máté
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
KODÁLY: SZÉKELY KESERVES – vegyes karra
A Székely keserves dallama kétszer is feldolgozásra ihlette Kodály
Zoltánt.Az 1910-es évek végén a Hét zongoradarab egyikét faragta belőle,
majd 1934-ben vegyes karon is megzendítette. Faragta és megzendítette –
cseppet sem öncélú játék ez az igékkel. A kétperces zongoraműben ugyanis
megfaragja a dallamot: hangulatkeltően megváltoztatja, másra cseréli egyes
hangjait, s a hangszer adta tág hangzáslehetőséget is gazdagon kihasználja.
A kórusműben pedig a keserves dallamát az énekkar megannyi színét felvillantva
érzékletesen fölmutatja. Vegyük szemügyre mindkét verziót, s kezdjük az
énekkarival, amely későbbi ugyan, de szöveges műként vizsgálatunk kiindulópontjául
alkalmasabb.
A mű kezdeti kiáltása a szoprán és a tenor – tehát a magas szólamok
– magas hangjain szólal meg. Aj, sirass, édesanyám, míg előtted járok,
/ Mer’ aztán sirathatsz, ha útnak indulok. / Útnak indulásom, nincsen maradásom.
/ Az irígyek miatt esett bujdosásom. Már az első két népdalsor után megtorpantja
a dallamot Kodály, hogy az alt és a basszus beénekelhesse az „Aj” felkiáltást.
A jajgató hang a népdal közepén vág mellbe – vagy épp üt szíven –, ahol
az eol hangnemű dal mintegy a párhuzamos dúrban válik határozottabbá. Ezt
töri meg és fokozza egyben a disszonancia, amely a záróhangtól nagy szekundnyira,
a dallamot indító „Aj”-tól nagy szeptimnyire esik, más megközelítés szerint
a közelgő tonikához képest kis szekundnyira. De a tonika elérésekor szekvenciaként
az az alatti nagy szekund szólal meg, amelyből hosszabb lecsengést komponál
a zeneszerző. A bujdosó alakja jelenik meg itt képünkön: a 10–15. ütem
deklamatív szekvenciájában gondterhelt arcának közelijét vélhetjük megpillantani.
S ekkor meg is szólal: Istenem, istenem, hol lészen halálom? / Erdőn-e,
vagy mezőn, vagy pedig tengeren? A szoprán itt már egyedül marad, nem erősíti
a tenor, sőt négy hanggal mélyebbre ereszkedik a dallam, a darab kezdetének
hangosságával szemben fojtott, szorongó halksággal. A tenger említése a
hömpölygés hangfestését ébreszti Kodályban. Ez kezd dagadni, mialatt a
férfiszólamok szorongó kérdéseit halljuk: Ha erdőn veszek el, ki temet
el engem, majd az alttal kulcsolódva: Ha tengeren veszek, ki sirat meg
engem? A komplementer szólamok előbb az e-moll helyére lépett h-moll tonalitást
szólaltatják meg, majd egy kvartakkord disszonanciájába fúlnak. S a hullámok
árja ismét a kezdő magasságba veti föl a szopránt, ahol megint harsányan
mondhatja: Tengernek nagy partja: koporsóm oldala, / Tengernek mélysége:
koporsóm feneke, / Tenger sűrű habja: szemfedelem leszen, / Tengernek zúgása:
harangszóm is leszen. A strófa harmadik soraiban rendre összpontosul a
fájdalom. Az elsőben a „nincsen maradásom” bánatát lefelé csúszás fejezi
ki. A harmadikban pedig a VII. fokú kvartszext disz-e súrlódik a dallam
d hangjával, erős feszültséget teremtve (37. ütem). Ha az imént a tenger
képe illusztrációra késztette Kodályt, a harang most méginkább. A 38–39.
ütem találkozásánál a kvartszext lelépése is már ezt a hanghatást kelti,
de aztán kedvelt eszközével, a bom szócska ismételgetésével igazán megkondítja
a harangot. Az Aj! már régóta szólt, s a bom-mal ütközne is magánhangzója,
ezért ó költözik a kísérő szólamokba. A bom pedig súlytalan ütemrészeken
szüremkedik be. Ez átúszik az Aj! sóhajok szélzúgásába. Majd megérkezünk
dallamunk alaphangjára: a felső három szólam egy hangon tanyázik, a basszus
mindössze egy oktávval mélyebben (63. ütem). E szűk keretbe szorítja a
bujdosó sorának tragikumát: El is eltemetnek az erdei vadak, / Meg is megsiratnak
az égi madarak. Mindezt az alt mélyebb és a tenor magasabb regiszterének
egybecsengése különösen feszültté színezi. A szoprán oktávfelugrása távlatot
ad. Az altban az erdei vadak szövegben hallható glissando a kezdet nincsen
maradásom-ában hallottra rímelnek. A 74. ütemtől kezdődően VI. fokú mellékdomináns
szeptim jajszava harangoz. Ez a szeptimakkord szekvenciázódik a 76–79.
ütemben. Az erdei vadak és az égi madarak alakja még feltűnik a szólamokban
itt-ott, mígnem egy dúr akkordban nyugszik meg a föld alatt a bujdosó.
Kitisztul a hangzás, mégsem zavartalan a harmónia: dúrunk ugyanis kvartszext
alakzatú. Ennek hangzási súlypontja eltolódott. Emberalakhoz hasonlítva:
mintha a hóna alatt fogtuk volna meg.
Nem szoktunk rovatunkban konkrét előadásokra, előadókra utalni.
Most mégsem fojthatom magamba, hogy kérjem az Olvasót: keresse a rádióműsorokban
néha felhangzó felvételt, amelyen Bárdos Lajos vezényli a Magyar Rádió
és Televízió Énekkarát. Nemcsak arról alkothatunk hangzó képet magunknak,
hogy a – komponáláson kívül – karnagyként is korszakos jelentőségű Bárdos
hogyan vezényelt. Hanem arról is, milyen élő, milyen színes, mondhatnám
madrigalisztikusan eleven, hangulatkeltő tolmácsolás volt szokásos évtizedekkel
ezelőtt. Még a kezdetleges hangrögzítésen is átsüt a tempó gördülékenysége,
illetve – ahol az kell – visszafogása a zenei háttéranyagokban, az Aj szavaknál,
s az eeerdeivvvadaaak láttató ejtése.
|