Éremmûvészeti elemzéseink
során már többször tapintottuk, amint a zeneszerzõbõl
– Schumann szavát kölcsönözve – “a költõ
szól”. De még soha nem vettünk nagyító
alá új kompozíciókat, az egynémely kortárs
darab is már sokat játszott volt. Ezúttal friss alkotás
fekszik elõttünk, annak bizonyságára, hogy ma
is szólhat költõ a komponistából, s hogy
ez nyomban felismerhetõ, nem feltétlenül igényli
az idõk távlatát. Az elmúlt nyáron az
esztergomi Szendrey-Karper László Nemzetközi Gitárfesztivál
gálakoncertjén mutatták be Madarász Iván
Missa brevis-ét, amelyen akkor szinte még meg sem száradt
a tinta. A hagyomány szerint a fesztiválon verbuválódott
gitárzenekarnak írta, nem elõször társítva
ezt az együttest énekhanggal. A “rövid mise” zárótétele,
a Dona nobis pacem (Adj nékünk békességet) tele
van éremmûvészeti finomsággal.
A korál-hangulatú tétel
voltaképp kétszólamú, az elsõ gitár
az énekessel azonos hangokat játszik. A vokálisan
és hangszeresen egyaránt könnyû zeneanyag lebegését
érzékeny modulációi teremtik meg. A-mollban
indul, dominánsról, de már a 6/4-re szétterjedõ
ütem harmadik harmadán mintha F-dúr felé venne
irányt. Ám mégsem: a H–Fisz kvinten induló
második taktus az e-mollt tûzi ki következõ tájékozódási
pontul. A második gitár szólama azonban önmagát
tekintve a-mollban marad, ezért is lép D-re a 2. ütem
ötödik negyedén remegõ interferenciát teremtvén
a “felsõ szólam” Disz-ével. A 3. ütem megerõsít
kezdeti a-moll érzetünkben, de kromatikájával
ismét elbizonytalanít. A 4. ütem fátylat borít
az iménti félhangcsúszás fátyolára.
Hát persze: d-mollban vagyunk – véljük egy pillanatig.
Ám ott is bekövetkezik a félhangos lecsúszás,
aminek erejét kvintpárhuzam is növeli. A “...pacem,
pacem”-et ismételgetõ 5. taktus II. fokú kvartszextje
majd emelt IV. fokú szeptime – mindkettõ szûkített
hangzatként – a vágyott béke távoliságát
érzékelteti.
Szétterjed a zene 6/4-re, mondtuk az
imént. Hiszen egy ütemre szánta a szerzõ a “Dona
nobis pacem” egész mondatát. Így tudta leginkább
elsóhajtani, így tudta rejtett hármas lüktetéssé
változtatni a páros metrumot. A 6. és 7. ütemben
azonban 4/4-et ír. Az újabb moduláció, az újabb
kromatikus lecsúszás révén létrejövõ
kvartszext, amely Arany János szavaival amolyan “bennszakadó”
szó, lélegzetvételt követel: ez a koronás
szünet.
A 8. ütemtõl helyreállni látszik
az eredeti metrikus lüktetés. S mintha a kezdet hangjait hallanánk.
Vagy mégsem? Leugró kvint helyett felugró – de azonos
hangokon, s a darab eleji “pacem” kis terce most a “nobis”-on – csak itt
g-mollosan, ami f-moll kvartszextté homályosul. S a következõ
ütem visszatalál e-mollba, ott álzárlatozik,
de szólamcserével, zsolozsmázva ismételgetve
a leugró bõ kvartot és a fölugró tisztát.
Most már végképp 4-ben maradunk. Iménti könyörgésünk
után erõt veszítve, egyre több sóhajtó
megállást kívánva. E-mollban halljuk-e a 11–12.
ütemet? Vagy C-dúr fényeskedik nekünk? E kettõsség
már fel nem oldódik a záró ütemekben.
Sõt, élezõdik: minden gitár E-dúr akkordokat
penget, az 1. szólam pedig mollbeli VI. fokon õrzi a C-dúrt.
Hogy a hangszeresek dúdolják
is szólamukat, s a legvégén szöveggel éneklik
a C-dúr “Dona nobis pacem”-et, nem külsõséges
mutatvány. E korálszerûen közösségi
tétel szellemiségébõl fakad. Együtt kérjük
a békét – a kétely pedig az egyén hangja.