Hollós Máté
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
BRITTEN: EGY KORA REGGELEN
A zenei éremművészet remekei között tallózva már sorozatunk
legelején elgyönyörködtünk kettőben Benjamin Britten angol
népdalfeldolgozásaiból. A lap szerkesztése éberen felfigyelt a
„veszélyre”, hogy e dalok rajongójaként hajlamom lehet „mértéktelen
fogyasztásukra” és fogyasztatásukra, s arra intett, ne szerepeltessek
gyakran olyan műveket, amelyeket olvasóink nemigen ismerhetnek. Az
intelmet megfogadva a sorozat negyedik írása után a 22-ikig vártam, míg
Brittentől egy francia népdalfeldolgozással elő mertem állni. Hosszas
megtartóztatás után most, a 46-ik alkalommal ismét előhúzom zsebem
mélyéről a butykost, hogy egy további angolt hörpintsek belőle, egy
olyat, amelyről számos e tárgyú rádióműsoromban sem esett eddig szó. Ez
a dal az Early one morning (Egy kora reggelen) című.
Lássuk mindenekelőtt, miről szól.
Egy kora reggelen, amint a Nap felkelt,
lánykát hallottam énekelni lenn a völgyben.
„Ne csalj meg, sohase hagyj el!
Hogy tudtál így kihasználni egy leányt?”
„Tarka a virágfüzér és friss a rózsa,
amit a kertben szedtem, hogy homlokodra tűzzem.
Ne csalj meg, ne hagyj el…”
„Emlékezz, hogy udvaroltál Máriádnak,
emlékezz a lugasra, melyben hűséget fogadtál,
ne csalj meg, sohase hagyj el…”
Így énekelt a szegény lány, bánatát sírva,
így énekelt a szegény lány a völgyben lenn.
„Ne csalj meg! Ne hagyj el…”
Egy dal kezdetén fontos információk hangzanak el.
Nem az első szavakra gondolok, hanem a zenei környezetre, amely
bevezető ütemekben, esetleg csak hangokban kulisszát kerekít a majdani
szavak köré. Dalunkban így a következő közlések jutnak tudomásunkra:
1. Nagyon egyszerű személy lesz a hősünk, hiszen a harmónia az I.
fok és az V. fokú szeptim primer ingamozgásában merül ki, a
dallammotívum pedig tonikai dúr akkord felbontása.
2. Hangnemünk Gesz-dúr: ez a pasztorális témát készíti elő, ugyanakkor
némi lehangoltságról is árulkodik a bés hangnemek egyik
legfátyolosabbja lévén.
A dallammotívum a 6. ütemben kap értelmet, amikor az
éneket kettőzi oktáv távolságban. A válasz két ütemmel később fordított
dallamirányban érkezik a „magabiztos” IV. fokról az egyensúlytalan VII.
fokra (előbb VII. szeptimre) lépéshez társulva. A középregiszter puha
akkordjai fölött magasan lebegő zongoradallam távlatot kölcsönöz, egy
olyan „kameraállást”, amelyből messziről látunk rá éneklő hősünkre. A
puha akkordok tág fekvése levegős, a táj nyugalmát árasztja a lelkében
nyugtalan leány ellentéteként. A 11. ütemben sűrűsítve megismétlődik az
iménti karcsú harmóniaváltás, amely fölött az előbbi lehajló
szubdomináns akkordfelbontás a tonikaival ötvöződik. A dó-mí-szó
egyirányúságát felváltó mí-szó-dó kupola kérdőjelet csempész a mesélő
hangba. A kérdőjelet ismétlés hangsúlyozza ki abban a két ütemben,
amelyben a zongora magára marad, hogy jobban exponálja a lány
megszólalását.
A kezdés tonika-domináns ingáját domináns-tonika
sorrendű váltja, amikor a leány szövegét idézi. Az énekkel párhuzamos
dallam aláhúzza a szövegbeli kérést. A kétségbeesett kérdés („hogy
tudtál így kihasználni egy lányt?”) alatt bonyolódnak a harmóniák
(különösen a 20. ütem váltódomináns terckvartja markáns a „kihasznál”
szó alatt).
Megint kétütemes az átvezetés, s ebben kezdetét
veszi a következő két versszak kíséretének egyenletes nyolcadmozgása.
Itt lép elő Britten, a mester. Gondoljuk csak meg, minő unalom lehetne
a monoton nyolcadozás! De nála nem az. Olvassák el, hányféle
ellenmozgást és párhuzamot talál ki, és sohasem azonosat! Mint a
tenger, olyan ez a zene: egyformának tetsző hullámok, de mind kicsit
más mennyiségű vízzel, más fodrokkal – és más halakkal. Esetünkben a
„halak” a harmóniák: kicsiny különbségek teszik változatossá a
folyamatot.
A mester után pedig Britten, a dramaturg lép elő.
Ahogyan a 66. ütemben megtorpantja a nyolcad-áradatot… (Torpantja? Az
előző ütem bal kezében a szinkópa már észrevétlenül fékez!) Tehát
megállítja, hogy a leány hömpölygés kísérte, egyes szám első személyű
éneke után más „kameraállásból” szemlélve, a leányról egyes szám
harmadik személyben szólva mondja ki: így énekelt. Hiszen történetet
mesélt róla, akit egy kora reggelen a völgyben hallott. V. fok és I.
fok a 86–87. ütemben – az egyszerű leány elindul. Fájdalmát feledve?,
viselve? a tonika beletörődő harmóniájával tűnik ki a képből, a zongora
két kezének ellentétes végletek felé haladásával. A nyolcadok felidézik
bennünk énekét.
Így válik széppé a szomorúság. A mesteren és a
dramaturgon kívül már csak költő kellett hozzá.
|