Hollós Máté
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
TOMKINS: MIKOR DÁVID MEGHALLOTTA…
A 16–17. század fordulójának kimagasló angol
zeneszerzője, Thomas Tomkins 4–6 szólamú madrigáljai közül
olvassuk-hallgassuk itt a talán legmeghatóbbat. A Sámuel 2. könyvére
(XVIII. 33.) hivatkozó ötszólamút. „Mikor Dávid meghallotta, hogy
Absolont megölték, felment szobájába a kapu felett, és sírt, és így
szólt: Oh, fiam, Absolon, fiam! Bár adta volna Isten, hogy én haljak
meg helyetted, Absolon, fiam.”
Ebből a bibliai szövegből négyperces madrigál
kerekedik. Ebből az egyes szám első személyű szövegből dúsan zengő,
gazdagon polifon, hömpölygő hangfreskó kerekedik. A textus két részre
osztható: mintegy recitativóra és áriára.
A recitatív szakasz borús mollját éles dúr fények
világítják meg. Elsőként a 3. ütemben, amelynek C-dúr „pengevillanása”
már sejteti: amit meghall Dávid, fájdalmas hír. Ez az érzet ismétlődik
a 8. ütem megölték G-dúr hangzatán. Hol vagyunk még Schubert szomorú
dúrjától, amelyről ejtettünk már szót éremművészeti szemlénk során. Még
a nosztalgiát nem ismerő(?) régi koroknál tartunk, s mégis milyen
kétértelműség nyilvánul meg egy egyszerű zárlatban! S micsoda
elsötétülés a „megölték” G-dúrját követő g-moll! Amit némiképp
visszaidéz a 9. és 10. ütem fordulójának C-dúr–c-moll fény-árnyék
játéka.
A másik alapmotívum a gyászzenék síró kis szekundja.
Már az alt 2. ütemében, majd hangsúlyozottan a 13. ütem szopránjától
(„és sírt”). Még az „így szólt”-ba (a 17. ütemtől ismétlődően) is ez a
fordulat foglalódik, hiszen sírva
szólt.
A „recitativo” után a tenor hangján halljuk Dávid
lehajló sóhaját. De mindjárt fél ütemnyire azonos kezdő hangról fölfelé
kúszik egy ellenszólam. A tenor dominál, amelynek magas regiszteréből
intenzíven szól az ereszkedő dallam. Az alt középregiszterének
félsötétjében pedig kivetül Dávid lelke. Az ellenpont, persze,
korántsem hangulati enyhülést hoz. Inkább azt festi, amit nyelvünk oly
szépen mond: meghasad a szíve. Két irányba „hasad” ez a szív. S mily
árnyalt a tomkinsi zeneköltészet: az alt egyik szólama nyomban
visszafordul jaj-szekundra, amit másik szólama ezzel ellentétes
szekunddal ellenpontoz. Mivel azonban a tenor még csak itt ér lehajló
ága végére, a szoprán az első alt „szívhasadás”-irányát imitálja.
Folyton azt halljuk: „fiam”. S annak torlasztott ismétlését, amivel a
tenoron Dávid megszólalt: „Oh, fiam, fiam…” Ennek során adódnak először
folyamatosan negyedek, amelyeket nyolcadra oszt a zeneszerző (korábban
csak egy-egy negyedet tagolt így), sőt, feltűnik a tizenhatod is.
Eleinte csak nyomokban idézi föl a hang elcsuklását, majd már szinte
zokogássá fajul. A „Bár adta volna Isten, hogy én haljak meg helyetted”
szöveg első megszólalásában pedig a nápolyi szext hoz új színt a
fájdalom érzékeltetésébe (49. ütem).
S ezután különös pillanathoz érkezünk. Az 55. ütem
elején a „helyetted” szónál C-dúrra tisztul a kép. De ez már nem a
pengevillanós fájdalom-C-dúr. Ez már a sírása végére érő megbékélő
sápadt fényű dúrja. Jól illik e hangzásba utána a C oktáv orgonapontja
között a szextmenet sóhaja. A „Bár adta volna Isten…”-hez hasonló
lehajló fohász hangjaival nyögi ismét: „Absolon, fiam”. S amint a
fájdalom újra meg újra feltör, úgy halljuk megint új fordulattal,
nyolcadokon fölfelé hajló cambiatával: „Absolon, fiam”. A „fiam” szóra
(azaz annak birtokos névmására, a „my”-ra) E hang esik, megint a dúr
felé nyitva, de G basszussal kvartszexten reked. Amikor pedig
alaphelyzetű I. fokra érkezik, a cambiatás felsírás az I. fokú
mellékdomináns szeptimet érinti, amelyről már sokszor leszögeztük: a
legbensőségesebb harmóniai fordulat (66. ütem). Ez a szubdominánsra
hivatkozik, amely bensőnk felé fordítja figyelmünket. S íme, még egy
szubdomináns tekintet: a 68. ütem első és utolsó negyedén lágy IV. fokú
szext mutatja föl a zokogó Dávidot. Aki még utolsót zihál az alton:
„fiam”.
A kevés szövegről mindent elmond a tomkinsi zene. A
kevés zeneszerzői eszközt a végtelenségig kibontja, a szubjektumot, a
legmélyebb bánatot vetíti ki az éneklő tömegre. Ha jól énekel a kórus,
ha nem rest kipoentírozni a hangulatfestő elemeket, ha dinamikailag
nagyon árnyalt, akkor már nem is látunk női és férfi arcokat. Akkor
csak Dávidot látjuk, a gyászában zokogót. S Absolon szinte már a mi
fiunk…
|