Hollós Máté
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
SCHUMANN: ÁLMODOZÁS
Robert Schumann Gyermekjelenetek című
ciklusának záródarabja, A költő szól, már feküdt éremművészeti
vizsgálóasztalunkon. De korántsem az a német romantikus mester
sorozatának egyetlen olyan tétele, amelyben „a költő szól”. Talán a
legismertebb, „dal szöveg nélkül” jellegének köszönhetően megannyi
átiratban is élő darabja a 7-es számmal jelzett Álmodozás.
Ha ennek az éremművészeti remeknek a titkait
firtatjuk, a zenei deklamáció kérdését kell érintenünk. Abban pedig
közvetlen szerepe van a zene paraméterei közül a dallamnak, a ritmusnak
(ideértve a metrikai viszonyokat is), a harmóniának, áttételes pedig a
hangszínnek.
A témát bemutató periódusból az alábbiakat
hallhatjuk-olvashatjuk ki. A dallam egyre nagyobb hangközökkel „az égbe
tör” – mint mikor álmodozó tekintetünk a távolba réved. A második
félperiódusban még messzebbre rugaszkodik. A ritmus nem egyenletes. A
nem csonka ütemként (hiszen sehol nem kapjuk vissza az értékét)
szereplő felütést követően hosszú hang indítja a dallamot, majd
szaporázni kezdi (gyors a képzelet), s megállítja a 2. ütem súlytalan
második negyedén. Ezáltal olyan metrikus elhelyezésű kétnegyedes
képleteket hoz létre, amelyek mindig súlytalan helyről indulnak (a 2.
ütem negyedik, majd a 3. ütem második és negyedik negyedéről). Ennek
még később szerepe lesz… A második félperiódus nem alkalmazza ezt az
elcsúsztatást. Ha élne vele, merevvé válnék, s meggátolná annak
lehetőségét, hogy ez az eszköz frissen, sőt sokatmondóan hasson a darab
későbbi folyamán. A harmonizálás egyszerű. Alaphelyzetű I. és IV. fok
után orgonapontos I. kvartszext. Ám figyeljünk a 3. ütem utolsó
negyedére! A nyolcadonkénti új harmónia s a basszus élénk föltörekvése
kifejező. (Ezek a zenének azon pillanatai, amelyekben a szavak
tehetetlenül ernyednek el. Mit fejez ki? A zenei közlésnek a szavak
aprópénzére váltása nevetséges, miközben mindenki érez valamit az
expresszivitásból.) Az F-dúr három pillérhangzatának (I., IV.,V. fok)
köréből először a második félperiódus 2. ütemén lépünk ki. S nem csupán
a párhuzamos moll iránya lágyít, hanem a mellékdomináns négyeshangzat
megfordítása is (itt mindhárom fogalomnak jut szerep). Az F-dúr V.
fokán záró periódus erősebbik modulációs ütemében (7. taktus) mollbeli
IV. fok (azaz eddigi I. fokunk mollosítása!) és IV. fokú szűk
kvintszext fodrozza álmaink tótükrét.
S hát a hangszín milyen szerepet játszik? A két első
akkord (I. és IV. fok) tág fekvésben van. Igen, az I. fokról is ezt
mondjuk, jóllehet a két kéz szólamát összeolvasva ez már nem igaz. De a
leírás Schumann gondolkodását tükrözi. S ha valaki már művészként
érinti a billentyűket, ezt a leírásmódot figyelembe kell vennie!
Hangszín-értéke van a 2. ütem negyedik negyedén a fátyolos
tercpárhuzamnak, s annak is, amint a 3. ütem végén az orgonapont az
altba költözik. Ha alaposabban szemügyre vesszük ezt a hangszeres
eszményt követő szöveg nélküli dalt, lejegyzésében – hangszínvilágában
erős vokális fogantatást, szinte korálszerűséget lelhetünk fel. S ez
nemcsak a tág fekvésű hangzatokban nyilvánul meg, hanem a cizellált
belső szólamokban is (pl. a 7. ütem altja, a 8. tenorja).
A középrész modulációi a téma második felének
árnyaltabb harmonizációjú „mimikáját” folytatják. A kimunkált és szinte
dallamian kifejező belső szólamok csaknem kamarazeneien ellenpontozzák
a szoprán „dalát”. Mindkét négyütemes mondatocska a „ha… akkor…”
retorikus deklamációját hordozza: elrugaszkodik („ha ezt mondom”
érzetet keltve) az ismert témafejjel, új hangnem felé, majd lenyugtatva
megérkezteti az új tonikára (mintha mondaná: „akkor ez lesz belőle”).
Így érkezünk előbb F-dúrunk II. fokára, majd a IV. fok hangneméből
indulva hasonló harmonizálást szekvenciázva, párhuzamos (d-) mollunk
domináns orgonapontján „földet érve” az alaphangnembe.
Háromtagú formánk a periódus visszatérésével
teljesedik ki. S itt ismerjük föl, miért volt fontos, hogy a téma első
félperiódusában vizsgált metrikus motívumeltolás azt követően ne
ismétlődjék. A III. fokú mellékdomináns kvintszext helyén álló,
határozott tonikai érkezést előkészítő váltódomináns nónakkordot(!)
követően ugyanis előbb domináns orgonaponton ismétlődik e képlet, majd
ez utóbbival azonos dallammal, ám máshogyan harmonizálva, rögtön
mégegyszer elénk tolul. S miként harmonizálva? Amint az első
félperiódus végén tette: nyolcadonként más akkord, markánsan feltörekvő
basszus – csak itt mindez szubdomináns felhőben. Ez a két negyednyi
motívum kérdőjelezi meg, lesz-e álmodozásunkból valami.
A 20. században ilyen kérdésekkel zeneművek százai
értek véget.
A 19. század még lenyugtat az alaphangnemben. De
hallottuk a kérdést. S már nem felejthetjük…
|