Hollós Máté
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
CHOPIN: B-MOLL NOKTÜRN
Könnyű Chopin noktürnjei közül választani, ha zenei
éremművészetben kívánunk gyönyörködni, hiszen a 21 darab bármelyike
kínálkozik erre.
De ugyanezért nehéz is e választás. Akadnak
jellegzetességek, amelyek számos noktürn dús életnedvét adják, és
persze egyes műveket jellemző sajátosságok is. Vessünk hát pillantást a
sorban legelsőre, az Op.9 No.1 számú b-moll darabra.
A hangnem mind közül az egyik legfátyolosabb. S
ahhoz illően indítja merengését a zeneköltő. 6/4 a metrum: páros
álarcba rejtett páratlan lüktetés. Nem 3/4, így fősúlyai kétszeres
távolságba esnek egymástól. Nem 6/8, mert az táncos lenne, ez pedig
szinte időtlenül szétterülő. 3/4 felütéssel kezdődik, fölsóhajtó
nyolcadokban, melyekben a tonika hangjai dominálnak, de ráugrik a
vezetőhangra is, s mindezt kíséret nélkül. Mintegy in medias res fog
mondandójába. Nagyon b-mollban vagyunk. A tonikai orgonapont négy
ütemet foglal össze, s a korrespondenciánál (a 9. ütem előtti
felütéstől) már ötöt. Sőt, ezen orgonapontos szakaszokban mindössze
egy-egy fél ütemnyi domináns íz vegyül a bal kéz tonikai akkordjaiba. A
Chopinre jellemző tág felbontás is kedvez a ködös hangzásnak. Hát még a
6/4-et 22 nyolcadra osztó szabad szárnyalás a jobb kézben! Nem nevezném
kadenciának, hiszen ideje szorosan kötött a bal kéz 6/4-éhez. Ez az
igazi szabadság: a kötöttséggel dacoló. Afféle négy fal közti
enyém-a-világ érzet. (Félre ne értsük: Chopin b-moll noktürnje nem a
szabadságérzet tobzódása, inkább a vágyott szabadság kérdőjeleinek
tömege.) De ne filozofáljunk! Csak a zenei retorikával foglalkozzunk! A
2. ütem közepétől számított 9 negyed nem más, mint a darab első 9
negyedének értelmezése. Mintha valaki előbb közölne egy tényt, majd
elsírná azzal kapcsolatban a maga bánatát.
A bánat feloldása a Desz dúr szakasz. Feloldás, mert
dúr; mert a hallható dallam (az 5. ütem utolsó 2 negyede) felfelé
bomlik ki; mert ennek az ütemnek az utolsó nyolcadán két szólam
egyesülve vezet Desz-dúrunk tercére. S hat az is, hogy a három légies
negyed a Desz-dúr előtti felütésen – vagyis már a dúr dallamához
tartozóan – nem más ritmusképlet, mint a téma elején a felütés utáni
súlyra esett hangoké volt. Fényesnek nem mondható, mégis megnyugvást
hozó dúrunk csakhamar moll-szubdominánssá homályosul, és eredeti
mollunk V. fokának kérdőjelére nyit.
Chopin zenéje beszél! S ezt nemcsak evidenciaként
halljuk, hanem írásjeleiből látjuk is. Az 1. ütemben a felütéssel mind
a négy f hangot egy ívre veszi, s a négy nyolcad kerül új indítás
(szemernyi) hangsúlya alá. A 9. ütemben – amelyet megelőzően a felütés
alatt már szól b-mollunk – kétszer három negyedet frazeáltat egyben.
Változik a szabad szárnyalás: csupán fél taktusnyi az előbbi
irracionális arányú osztás, a 11. ütem rugalmasságát már triolák és
duolák gabalyodása adja. S az iménti megnyugvás helyén az optimizmus
hangja szólal meg: I. fokú mellékdomináns, majd váltódomináns
szekvenciájában halad felfelé a kadenciális kinyílás. Megérkeznénk a
b-moll tonikára, de nem kapunk „leszállási engedélyt”: terccel
följebbről újra próbálkozunk, sőt, VI. fokú mellékdomináns szeptim,
majd nápolyi szext kitérőjén át juthatunk csak nyugvópontra.
Négytagú formánk második szelete – immár felütés
nélkül – a már ismert szigetről, Desz-dúrból indul. Desz-mollá sötétül,
de – tonikai orgonapont fölött – dúrban marad. A 23. ütemben a szoprán
iménti fesz hangja helyén enharmonikusan e szól, D-dúr V. fokú
kvintszextjének harmonizálva. A puha Desz-dúr helyébe biztonságérzetet
hozó D-dúr lép, s annak tonikai orgonapontja fölött érkezünk az igazi
harmóniát sejtető IV. fokra. Nem adatik azonban ez a világ – mondja
Chopin – s máris a D-dúr szűkített VII. fokának terckvart
megfordításával irányít vissza Desz-dúrba. Ez a szakasz oly markáns
közléseket tartalmazott, hogy meg kell ismételni. Itt is találkozunk
retorikus átértelmezéssel: vessük össze a 22. és a 30. ütem
frazeálását, s az utóbbiba illesztett előkét. Nehogy – régebbi zenék
analógiájára – ezt bárki díszítésként értelmezze! Egy ilyen előke
csuklás – bánaté vagy örömé –, társasági kecsesség vagy bármi, de
jelentése van, szavakra nem feltétlenül fordítandó, ám mindenképp
elzongorázandó. A frázis két záróhangját (34. ütem) dallamilag
folytatja az újabb „optimista” fuvallat (35–38. ütem). A zene időbeli
művészetében csak többszöri megmutatás során válik átélhetővé,
felismerhetővé az élmény, így Chopin nem szaladhat át ismétlések nélkül
olyan érzeten, amilyet a Desz-dúr–D-dúr váltás okoz, amikor váratlanul,
szinte varázsütésre kerülünk egészen más környezetbe.
Új formarészünk az 51. ütemben köszönt be. Maradunk
az elért Desz-dúrban, de hangulatváltással. Innen 16 ütemen keresztül
csak tonikából és dominánsból áll a bal kéz szólama. Ez az üres kvint
természeti képzettársítást hoz: hegyi tájat dudás juhásszal… S a tercet
hozzáéneklő szoprán is ekként dalol, váltóhangokban „trillázva”. Csak a
mellékdomináns szeptimhang árulkodik arról, hogy nem a hegyen vagyunk,
hanem valaki a hegyre gondol. Ha bárki vitatná e szavaim értelmét,
Chopintől kap választ a 61. ütemben. A bal kéz változatlanul
folytatódik, a dallam ugyanaz, mint az imént, de kürtkvintek szólnak és
tercpárhuzamú „trillázás”. Van-e egyértelműbb jelrendszere a
romantikában a természetzenének? S míg tíz taktussal korábban ábrázolt,
itt emlékezik. Fortissimo helyett hármas pianissimo a dinamika,
legatissimo a frazeálás utasítása. A dominánst elszínezve
(kromatizálva) vezet vissza b-mollba Chopin. Megint más a szabad
szárnyalás ritmikai megjelenítése. Nem csoda, hiszen nem lehet többször
egyformán szárnyalni. Már csak a 74. ütem kötéseire hívnám fel a
figyelmet, meg a 75. és 76. ütem új ritmusaira. Hiszen az ismételt
közlés már utal az elhangzottra, többé-kevésbé értelmezi azt, hozzáad,
hangsúlyoz.
Chopin pedig közöl. Azzal is, hogy a B-dúrra
kivilágosodó záróakkord ismételgetésébe – ne felejtsük a fátyolosságot
– beleszövi a mollbeli VI. fok hangját. Ne búsulj – mondja
búsan.
|