Hollós Máté
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
SCHUBERT: F-MOLL MOMENT MUSICAL
D.780
Franz Schubert a
zeneirodalom nagy mesélőinek egyike. Hangszeres művei szinte beszélnek.
A zenei retorika mintapéldái a legrövidebb kompozícióktól a szerző
nevéhez fűződő „mennyei hosszúságú”, csaknem időtlenné tágított
tételekig. Álljon itt most az egyik legrövidebb, legegyszerűbb: a
D.780-as, Op. 94-es sorozat III. darabja, az f-moll moment musical.
Zenei pillanatoknak fordítjuk a 6 kis kompozícióból álló Moments
musicaux címét. E pillanatképek úgy viselkednek, mint a színpadon az
epizodista. Bejönnek, közölnek valamit, majd némi Abganggal (elköszönő
búcsúközléssel, -gesztussal) távoznak. Csakhogy az epizodista egy nagy
történet részese, a főszereplő(k) jellemét, sorsát árnyalja. Schubert
zenei pillanatai azonban egy képzeletbeli történet epizódjai, azé,
amely Schubert egész életművéből rajzolódik ki, s voltaképp annak a
főszereplőnek a képéhez adnak adalékot, akit Franz Schubertnek hívnak.
Minek ennyi poézis? — fintoroghat a szakszerűséget
hiányoló olvasó. Válaszunk: ez a poézis a schuberti zene lényegéhez
tartozik. Hallgassuk csak az f-moll moment musicalt!
Két ütem bevezető után, mely nem mondta ki a tercet,
tehát nem határozta meg a hangnemet, csak az alaphangot, a „kispórolt”
tercen indul a dallam. Azaz előkével, amelyről a terchangra csúszik. Az
előke csuklása jellegzetessége marad a témának. Amiként imént a terc
hiányát ébresztette Schubert, úgy tartja vissza a szubdominánst a
periódus első felében, hogy aztán a második felét a szubdominánsba
merülve indíthassa.
Milyen karakterű ez a téma? Más Schubert-művekből
ismerős a hangvétel: ez a vándorló sétatempója és az ő dünnyögése az
úton, vagy épp beszámolója a gyaloglás élményeiről.
Párhuzamos (Asz-) dúrban középrész érzetet kelt a
következő 8 ütemes periódus. Hangsúlyozott Asz negyedei az előző
periódus második ütemének szopránjában hallott Asz hangokra
emlékeztetnek. Mi itt a beszéd jelentése? Egyrészt kifejező, hogy az
ismételt Asz-ok súlytalanról súlyos ütemre kerültek (mintha kiragadnám
egy elmondott mondat néhány hangsúlytalan szavát, s azok
megismétléséből új következtetésre jutnék). Másrészt más hangulatot,
megvilágítást kölcsönöz e hangoknak a mollból dúrrá fölegyenesedés
érzete. Harmadrészt sokatmondó a csukló előke elhagyása. Az Asz-dúr
egyszerre délceg az f-mollhoz képest és mégis fátyolos hangzású. Ebben
a ködfátyolban mintha sokasítaná a szereplőket a 17–18. ütem finom
belső polifóniája. Újabb 8 ütemes periódus lép elénk alaphangnemünk
domináns orgonapontján. A második félperiódus modulál Asz-dúrba, így
hangnemileg ez a periódus az előző kettő (f-moll, majd Asz-dúr)
összefoglalása.
Itt az ideje visszatérni kezdőtémánkhoz: a vándor
felidézi történetét. Majd megható epilógusba fog — itt következik
Schubert költészete. Megint az előke könnycseppje csillan, miközben
VII. fokú terckvart hangzat ráncolja homlokunkat. Az tovább is
ráncolódik a következő ütem emelt IV. fokú szeptimében. Gondjainkat
szinte félresöpri az egyszerű f-moll zárlat. A ráncolás–kisimulás
gesztusa ismétlésre szorul. Schubertre jellemző módon másodjára f-moll
helyett F-dúrra fényesedik a hangzás. S ha már megérkeztünk, tonikai
orgonaponton gyökeret is verünk ott. Hajdani moll témafejünkkel
fészkeljük be magunkat a pasztorális nyugalomba. Hová? Oda, ahol a
legártatlanabb, legsúlytalanabb negyedik nyolcadon I. fok helyett
hirtelen emelt I. fokú terckvart figyelmeztet az élet gyötrelmeire? S
amire két ütem múlva a választ (azonos metrikai helyen) VII. fokú szűk
szekund adja meg. Hiába már az utolsó három taktus zavartalan F-dúrja.
A bánat belénk költözött. Schubert bánata fertőz. Igaz, gyönyörködtet
is…
|