Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
MOZART: E-MOLL SZONÁTA
K. 304 – 1. TÉTEL
Folyóiratunkban már szóltunk Wolfgang Amadeus Mozart 304-es (más megjelölés
szerint 300 c) Köchel-jegyzékszámú e-moll zongora-hegedű szonátájának első
tételéről (Egy Mozart-téma nyomában — Parlando,
1983. augusztus-szeptember). Akkor a főtémának a To
the Queen of Hearts kezdetű angol népdallal való dallami rokonságát
mutattuk ki, életrajzi adatok ismeretében nem kizárva, hogy Mozart ismerhette
az angol dalt. Ezúttal éremművészeti vizsgálódásaink szempontjai szerint
követjük végig a tételt. Ám bevezetésül álljon itt a népdal kottája is:
Nem bonyolódnék annak feszegetésébe, vajon az unisono
kezdet nem afféle idézet, mottó, mintegy variáció előtti témabemutatás
jellegével utal-e arra, hogy nem saját, hanem átvett dallam a zenei
alapanyag. Fölösleges is ezen tűnődni, hiszen akár valós az angol kapcsolat,
akár nem, a zenemű nem erről szól. Aki nem ismeri az angol népdalt, talán fel
sem emeli tekintetét a témafej hallatán, simán besorolja azt a szuronytémák
népes családjába. Inkább figyeljünk arra, mibe kezd a zárt téma közlése után
Mozart. Hiszen egy ilyen szoros periódus igazán nem kiált szonátaszerű
kibontásért. Ezért a szerző a legato karakterű, fél
és negyed értékekben mozgó, nyolcadokat csak a
felütésekben használó periódus után staccato nyolcadokban lüktető-lihegő fél periódust ragaszt. Az a
dominánson ér véget, hogy nyisson a (dal-)téma
újbóli, immár variált megjelenése felé. Itt a hegedű játssza a dallamot, a
zongora a kíséretet látja el. (Mitől marad friss egy egyszerű kísérő formula?
Figyeljék a 13. és 18. ütem közötti ütempárokat: előbb tercek lefelé menetére
szextek felfelé menete válaszol, majd korábban jönnek a szextek, s csak
követik őket a tercek, de azonos irányban, végül szintézisképpen marad az
előbb szext-, utóbb tercmenet, de ismét ellenirányúvá fordulnak.) A főtéma
területét kadenciázó ismételt félperiódus zárja le,
amely a főtéma két ritmikai pillérét egyesíti: a hosszú hangok nyugalmát és a
nyolcadozó sűrűséget, de az utóbbit immár legato karakterűvé puhítva.
Az átvezető rész egyszeriben más díszletbe, más környezetbe helyez
bennünket. Az eddigi moll hangnem után hirtelen dúrban találjuk magunkat. Az
e-moll VI. fokának hangnemében, C-dúrban. A kapcsot az E záróhang
és a C-dúr terchelyzetének E szopránja biztosítja. Alaphelyzetű dúr akkordok
szinte megmunkálatlanul nyers ismételgetése: mi lesz ebből? Moduláció a
párhuzamos dúrba, előbb annak tonikájára, azután dominánsára, majd mindennek
a hegedűvel együttes figurálása, másodjára g-mollos
elszíneződéssel is. A melléktéma ismerősen cseng! Hiszen ritmikai alapeleme a
párosan előforduló nyújtott rimusú nyolcad, amely
végigvonult az átvezető részen is. S mit hallunk a melléktéma után? A főtémából
a nyolcados staccato motivikát, ezúttal persze G-dúrban. Majd a melléktémához
való átvezetés motívumait, mielőtt a melléktémára ritmikailag emlékeztető, de
az Alberti-basszus által új elemmel ellátott, zárlatossá csupaszított,
ugyanakkor elnyugtatott zárótéma csendülne föl. Íme a példa: kimutathatjuk elemzésekben a szonáta forma
vázát, az adott kor nyelvét beszélő komponista számára azonban csak látensek
ezek a szabályok. Ha összemossa az átvezetést a melléktémával, hát
összemossa. Ha visszahoz egy másik területhez tartozott motivikát,
hát visszahoz. Ő éli azt a világot, beszéli azt a nyelvet. Beszéli! Nemcsak
kedvére alakítja a formát, hanem feltétlenül alakítja a tartalmat. Retorikai
jelentése van annak, hogy felidézi az előző formaegységek valamely elemét,
hogy újra egy korábbi gondolati asszociációs pontról indítja a hallgatót az
új közlendő felé. Miként a zárótémát követően is a
főtéma dallamát használja a G-dúrból e-mollba visszamodulálásra.
Nem hosszú és motivikailag, hangnemileg
egyaránt könnyen követhető a kidolgozási szakasz. Fölösleges e helyen
részletezni a történéseket. Maradjunk hát a retorikánál. Ugyanis ékes példája
következik a zenei szónoklás(tan)nak
a visszatérés elején. Az addig hol unisono, hol
pedig egyszerű hangzatokkal kísért főtéma itt sokatmondóan harmonizálódik. A
korábban mindig tonikai funkciójú G csúcshang IV. fokú bővített kvintszext
képében jelenik meg, amely elízióval (az V. fok
kihagyásával) mindjárt V. fokú szeptimre oldódik, azaz feszül tovább. (A
bővített kvintszext ráadásul súlytalan ütemen hallható.) Mintha azt mondaná:
a kidolgozásban hallott hangnemváltások után visszatekintve és
következtetésképpen így idézi fel a témát. A következő súlytalan ütem H
dallamhangja – még ezt az „érvelést” folytatva –
ugyancsak disszonanciává színeződik: I. fokú mellékdomináns
szeptimmé. A zárlat súlyos üteme (119-ik) is az eddigiektől eltérő
hangzatokkal tér vissza elénk (az I. fokú kvartszext dominál benne, amit a
II. fokú kvintszext szubdominánsa finoman változtat
orgonapontosból zárlativá). A főtémának ez a harmóniai átértelmezése azt
sugallja: nem abba a folyóba léptünk vissza, amelyben már jártunk. Ezt
voltaképpen mindig éreznünk kell, hiszen a visszatérés sohasem ismétlés:
mindig utalás, felidézés, a múlt újraélő átértelmezése. Ezúttal Mozart külön
hangsúlyozza a távolságot, amely az eredeti megszólalástól elválaszt. (Távolság
– nosztalgia... Angol téma?)
A visszatérést sem szedem könnyen boncolható ízeire, csak a retorikai
átértékelésekre utalok: az átvezető rész dúr alapanyagának moll
szekvenciájára (133. ütem), a terjedelem bővülésére (a reprízbe rejt szinte a
kidolgozási részre tartozó eszközöket – lásd a megismételt zárótéma után a főtéma távoli felidézésére való
fantáziálást a 183-192. ütemben) és természetesen a kódára.
Az 1778-ban Párizsban komponált szonátáról szóló műismertetésében Pernye
András így írt: „Hangjának nemes pátoszát a melodika
bensőséges kifejezőereje mellett nem kis részben a Mozartnál igen ritka moll
hangnem adja.”
És talán a kártyalapok meg a szerelem sokszor – s dalunkban is –
megénekelt kapcsolata, de legalábbis a szigetországi melódia megható
sóhajtozása. De hiszen azt ígértem, erről több szó nem esik.
|