Hollós Máté
ÉREMMŰVÉSZET A
ZENÉBEN
ORBÁN GYÖRGY: APOKRIF SORPÁR
Az Isten itt állt a hátam mögött, s én megkerültem
érte a világot. Ha példát kellene mondani megzenésíthetetlen verssorra, szinte
előtolakodnék József Attilának ez a lelket mozdító töredéke. A lelket
csakugyan mozdítja, de a zeneszerző ceruzáját... Az
aforisztikus tömörség és a filozófikum szinte nem
is érthető, csupán átérezhető mélysége arra inti a komponistát: csak akkor induljon
a megzenésítés mélyfúrásának, ha van elég erős fúrója a mélybe hatoláshoz, s
ha van edénye, amelybe a kifejtett tartalmat összegyűjtse. A fúró esetünkben
a tartalom plasztikus átélését jelenti, az edény pedig a formaalkotás
képességét: a formaalkotásét, amelyben a villanásnyi gondolat kellő teret
– azaz, zenéről lévén szó, időt – kap, s az azon belüli
differenciáltság eszköztárát.
A forma két rétegben vizsgálható: a zongora szólamában és az ének
elhelyezésében. A Négy dal című ciklus Pilinszky-, Weöres- és Ady-
megzenésítése után felcsendülő zárótétele, az Apokrif sorpár talán nem is
dal. Inkább kétszólamú invenció, amely a zongorában hallható, s amelynek
bizonyos pontjain megkondul az ének, mint valami harang, azt zengvén: Az
Isten itt állt a hátam mögött, s én megkerültem érte a világot. Az invenció
műfaja mintha „a zene istenére”, Bachra utalna. A hármas lüktetés
is a barokk istendícsérő zenéinek metrikáját idézi
föl. De akadna-e bárki, aki akár két ütem erejéig is úgy vélhetné, a régi
mestert hallja? Nem, mert még a hagyományos összhangzattanban gondolkodva is
olyan akkord- illetve szólamfűzések hallhatók, amilyeneket Johann Sebastian
nem írt volna soha, meg mert a dallam cseppet sem barokkos, sőt, egyes
ritmikai elemei és deklamációi a huszadik század
második fele előtt elképzelhetetlenek lettek volna (pl. mindjárt a 3. és a
7-8. ütem). Ez persze nem a „vad” 20. század,
hanem a beat-nemzedék hangja: s így együtt Orbán György mesélős hangvétele,
amint szelíden tudtunkra adja: Az Isten itt állt a hátam mögött...
Az első nyolc ütemes periódus az ambitus
bejárásával (ereszkedés, majd a 3. ütem lehajló kvintjének felsóhajtó
megfelelője a 6. ütemben, s rögtön erre, a domináns G-jére reagálván a szubdomináns F hang érintése) éppúgy kiegyenlítettséget mutat,
mint a ritmika (a páratlan ütemek tizenhatodait és differenciáltabb képleteit
a párosak nyugodt nyolcadai és negyedei egyensúlyozzák ki). Így
ereszkedik alá a zene az egy- és kétvonalas oktáv területéről egy oktávnyival
mélyebbre. A C alaphang feltűnően gyakori előfordulását a barokk rugótéma
rokonának éppúgy tekinthetjük, mint a fundamentum hangsúlyozásának –
noha korántsem biztos, hogy mindez átgondolt szerzői szándék, meglehet,
pusztán intuíció. Hogy a bal kéz skálamenete mennyire járul hozzá a „mesélő”
jobb kéz deklamációjához abban, hogy oly magától
értetődőnek érezzük a zenei közlést, nem tudjuk lemérni, csak
megállapíthatjuk: az egyszerűen közölt evidencia csendül ki e periódusból. (E
passacaglia-szerű basszus egyébként visszautal a
ciklus első dalára, a Zsolozsmára, ám jelen vizsgálódásunk nem terjed ki az
egész sorozatra.) Ne tévessze meg a kotta olvasóját a jobb kézre vonatkozó
szerzői intenció: quasi senza
importanza (mintegy fontosság nélkül). Ez csak
fokozza a leírt hangok „beszédességét”, miként a halkan, szárazon
elmondott színészi szó is lehet hatásosabb a túljátszottnál,
elharsogottnál.
A második nyolc ütemben
mintegy középrészt hallunk: modulál a domináns hangnembe, a korábbi
ereszkedést pedig hosszú föltörekvő skálamenettel ellensúlyozza. A ritmika a
korábbi páratlan ütemek bonyolultságát viszi tovább. Mindezt pedig azért,
hogy a 17. ütemtől, a harmadik periódusban szintézist teremthessen: a dallam
visszahozza a kezdő témafejet, a harmóniavilág pedig a második periódusé marad.
Orbán zongoraszólamában felismerhetjük, mitől „beszél” a zene. A
ritmusvilág gazdagságában sohasem kerülnek egymás közelébe, nem ismétlődnek
hangsúlyozottan hasonló képletek. Egyetlen jól felismerhető figura véteti
magát észre újra meg újra: amelyik a 3., a 10. és
11., a 19., a 23. (stb.) ütemben található. Ez a szinkópás, szünettel
megcsípett, nagy hangközugrással dallamilag is kiemelt motívum mindig
impulzust ad a hallgatónak. Mondhatnánk, dacol a „senza
importanza” utasítással, mert fontosságot
hordoz.
Jeleztük: a forma a zongoraszólamban és az ének
síkján is elemezhető. Immár három periódusnyi
zongorázás alatt éneket még nem hallottunk. De felfigyelhetünk: a harmadik
periódus nem ér véget „menetrendszerűen” a 24. ütemben, hanem (az
imént említett kulcs-ritmusképlettel) visszamodulál az alaphangnembe, ahol
mintha belekezdene egy negyedik periódusba, ám annak közepén váratlanul
megszólal az ének. Azon a ponton újraindul az első periódus zenei anyaga. Két
különbséggel. Egyrészt a passacaglia-basszust egy
oktávval mélyebben halljuk, másrészt új negyedik ütemünk van (32. ütem):
kitér a zene a szubdomináns irányába. Rovatunk
rendszeres olvasója talán már helyettünk mondja: a befelé fordulás, az
intimitás hangja ez. Persze, hiszen a hátam mögött szavakat vezeti be.
Visszatérünk alig elhagyott vágányunkra, halljuk a második periódust (a 37.
ütemtől). Ám annak közepén ismét modulál a zene, s lám, milyen távolinak
tetszhet akár a párhuzamos moll is! Szinte tévelyeg a kíséret (holott olvasva
milyen egyszerű). S milyen ellentétet érzünk a dallam C-dúrban maradása és a
kíséret hangnemi távolodása között! A ritmika is szétzilálódik, a nagy hangközugrások
a 46-47. ütemben mintha dallamtalanítanák a jobb kéz szólamát. S midőn
visszakerülünk a fölkúszó skálamenetbe és a domináns hangnemébe, D és Disz
kontrasztja (51. ütem) valamint ismét a párhuzamos moll tonalitása érezteti,
amint megkerüljük a világot. S csak itt kezdődik igazán a vándorlás.
Szüntelen elszíneződik a hangnem, kontrasztál is az
ének változatlanul ismétlődő sima C-dúrjával. Az ének sűrűsödik, rövidebbek a
megállásai a szöveg tagolásában. Kicsit módosul a ritmusa, de a ritmus
karaktere nem. A dallam is változik: az itt szó az Istennél magasabbra kerül,
mintha csak itt ismernénk fel igazán: itt állt, s én nem vettem észre... Ez a prozódia fokozódik a harmadik megszólalásnál,
ahol már nem kvintet, hanem oktávot ugrik az itt állt szavakért. Mollá
sötétül a hangnem. Nem a rokon (párhuzamos) moll lágysága ez, hanem az azonos
alapú moll komorsága, drámaisága. Ez a drámaiság csendül ki a 78. és 80. ütem
ritmusából is. Ha korábban a semlegesítő ritmusgazdagságról szóltunk, most
épp azt tapasztaljuk, miként ágál egy sűrűn ismétlődő ritmusképlet. Az Isten
itt állt — rugaszkodik neki negyedszer az ének. Eközben pedig a zongora
visszaér C-dúrba, ahol ismét halljuk a kezdő motívumot. Annak az
evidenciáját, ami 91. ütemben két hanggá koncentrálódik. A domináns és a
tonika hangjává: Itt állt...
|