Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
GRIEG: PEER GYNT – AASE HALÁLA
Henrik Ibsen drámájában, a harmadik felvonás zárójelenetében a címszereplő
Peer Gynt haldokló anyjától, Aasétól búcsúzik. Aase tudja: mennie kell.
Szemében aggály: mi várja odaát? Peer „utazni” hívja Aasét. A szánba Grane
lovat fogja, s a haldokló Aasénak meséli az utat, a bebocsáttatást egészen
az Úristenhez. Egyszercsak megtorpan a mímelt eufória:
Anyám, tört fény a szemedben –
nem vagy eszméleteden?
Némán ne meredj reám, ne!
Szólj! Én vagyok itt, a fiad.
Pihend ki magad, te Grane;
megtettük már az utat.
Itt szólal meg általában Edvard Grieg híres
kísérőzenéje, halkan. Peer lelke zokog föl benne, aki még hozzáteszi:
Köszönöm a gondot, a könnyet,
a vesszőt és a szidást! –
De most anyám, te köszönd meg
az ideröpítő utazást.
(Áprily Lajos fordítása)
A zene egyre hangosodik. Közben Peer még szót vált Az asszonnyal,
rábízza Aase temetését. A halkuló zene kikíséri a messze induló Peert.
Grieg muzsikája a fájdalom közvetlen, ugyanakkor árnyalt kifejezője.
Éremművészeti albumunkba azért illik, mert szerkezeti egyszerűsége és érzelmi
ereje remekmívű ellentétben áll egymással.
Nyolcütemes periódusokból épül a zene. Dallami mozdulata, amely
a periódus első és második felében korrespondeál, a sóhajt, az égre vetett
kérdő tekintetet formázza. A dallam irányát hangsúlyozza a basszus felágaskodó
hármashangzata is. Első fok, I. fokú szextakkord, majd ötödik fok: a száraz
ténnyel való szembesülés egyszerűsége. A hideg fényű V. fok háromszor egymás
utáni, azonos felrakású ismétlése által mindegyre a kérlelhetetlen halálba
ütközünk. A negyedelő, felező első két ütemre felel a második két ütem
nyolcadokkal rugalmasított szoprán–basszus ellenpontja, a harmadik ütem
közepén a negyedik fok éppoly primer, kendőzetlenül mélyről jövő érintésével,
mint az iménti első és ötödik fok szólalt meg. A második félperiódus válaszában
az V. fok helyén megjelenő II. fokú bővített terckvart disszonanciája „értelmezi”
az V. fokban „közölt” tényt, ismeri föl a veszteséget, sírja el az amiatt
érzett fájdalmat. Szaporodnak a kromatikus lépések: a nyitó ütemekben még
csak a brácsában rejtőztek, a 7. ütemben azonban már olyannyira tobzódnak,
hogy a 8-ikban III. fokú szextakkord szorításába torkollnak.
Az első periódust szekvenciázza a második, h alaphangnemünk domináns
szintjére lépve, fisz alappal. Ez a nemcsak hangmagasságbeli, hanem szinte
hangnemi emelkedés, amelyet hangerő-fokozódás is alátámaszt, mintegy sikollyá
élesíti az addigi kétségbeesést. Harmadjára visszakerülünk az alaphangnembe,
ami viszont szubdomináns érzetet kelt fisz tonalitású előző periódusunkhoz
képest. E szubdomináns irány befeléfordulást érzékeltet, miközben a vonóskar
faktúrája egyre vastagabb, a hangerő a vastagodáson túlmenően is emelkedik,
sőt, a korábbiaknál markánsabban crescendál. Szinte már üvölt Peer a fájdalomtól:
az „utaztatás” könnyedségébe vetett feszültsége itt robban. A marcatókkal
is tagolt harsogó gyász a 25. ütemben bánatosan legörbülő ajakká formálódik.
A periódus 4 ütemessé tömörül. Négyszeri ismétlése időben rövidebb, ütemszámban
kevesebb, mint a háromszor megszólalt előző periódus tartama volt, mégis
hosszabbnak érződik a keserű ereszkedés, mint a jajongó emelkedés volt.
Dúrrá látszik simulni az addig mélységesen moll hangulat. A hegedűk lehajló
kromatikája azonban élesen ellene szegül a IV. fokról I.-re lépő harmóniának,
amely a gordonka viszonylag magas regiszterében a könny fátyolát borítja
a megbékélőnek látszó tekintetre. A 28. ütem mutatja ismét Peer lelke mélyét:
a fisz-moll dominánsán egymásra tolul az V. fokú szeptim és a III. fokú
szext akkord, a szopránban pedig még a nápolyi hang, a G is feltűnik, amint
az alaphangra alászáll. Szekvencia következik h-mollba modulálva. Itt nem
halljuk viszont a nápolyi hangot: a h-mollba süllyedés, lám, még cisszel
is épp elég szomorú. Egyre hajlunk a föld felé: immár bőgők basszusával
s az előbbinél egy oktávval mélyebben megismétlődik a fisz- és a h-moll
szakasz is. A cisz szomorúságát újra meg újra átélhetjük a záróhangok megismétléséből
és lelassításából formált kódában.
Ahol a szomorúság nem is a ciszé, hanem a
halál-hangnem h-jáé. S nem is azé, hanem Peer Gynté.
S mindannyiunké, akiknek egyszer el kell játszanunk
Peer Gynt szerepét.
|