A hűségről és a követőkről
E lapok hasábjain nem szükséges hangsúlyoznom, milyen fontos szerepe
van a tanári mintának. A Fővárosi Pedagógiai Intézet, több civil szervezet
és a terület vezető szaktanácsadója, Magyar Margit harmadik éve rendezi
meg azoknak a zenepedagógusoknak a köszöntését, akik 35. éve tanítanak
a kerületi zeneiskolákban. Igen nagy idő ez az ember életében, különösen
akkor, ha tudjuk, hogy a zenepedagógusok többsége – éppen a foglalkozásából
adódóan – négyszemközti találkozások alkalmával működik együtt növendékeivel.
Ennek pedagógiai, személyiségformáló ereje ill. az ízlést formáló hatása
óriási. Az idén köszöntött tanárok is kinevelték azokat a muzsikusokat,
akikre – ha pályájukat egykor befejezik – büszkén emlékeznek. Az is természetes,
hogy valamennyi egykori tanítványból nem lett/lesz muzsikus, de bizonnyal
a zenét értő, kedvelő hangverseny-látogató foglal helyet a koncerteken.
A köszöntés ötlete dicséretes, hiszen ritkán nyílik arra lehetőség, hogy
a zenepedagógusok népes tábora összegyűljön, s egymásnak gratuláljon. S
talán az sem véletlen, hogy ez az esemény június elején van, éppen akkor,
amikor a pedagógusokat országszerte köszöntik. Igen szép alkalom ez, hiszen
a zenetanárok többsége éppen a Zeneakadémián szerezte meg diplomáját, s
35 évvel később éppen ezen a helyen, a nagyterem dobogóján vehetik át az
elismerő oklevelet a szolgálatért, a hűségért. 2003. június 7-én tizenöt
muzsikus kapta meg dr. Pálinszki Antaltól, a Fővárosi Közgyűlés Oktatási
Bizottságának elnökétől néhány kedves kollegiális mondat kíséretében az
oklevelet.
Az ünnepelteket egy koradélutáni hangverseny is köszöntötte. Az
elhangzott 6 versenymű (1 ill. 2 tétel) valamennyi szólistája a pályakezdő
zeneiskolai tanár korosztályból került ki.
Álljon itt a szólista tanárok névsora!
• Kovács Klára (fuvola), a XIII. kerületi Zeneiskola,
• Gellén Gábor (zongora), a Józsefvárosi Zeneiskola,
• Surán Mónika (kürt), a Dohnányi Ernő Zeneiskola,
• Szimicsevics Judit (fuvola), a Kispesti Zene- és Művészeti Iskola,
• Gayer György (klarinét), a Hubay Jenő Zeneiskola,
• Gerlóczy Tünde (zongora), a Rácz Aladár Zeneiskola.
A megszólaltatott versenyművek szerzői pedig:
Carl Philipp Emanul Bach, Vivaldi, Mozart és Beethoven.
Feltétlenül szólnunk kell a Parlando Zenakarról, a hangversenymester
Ácsné Szily Éva. A zenekar tagjai zeneiskolai tanárok, akik 10. éve szabadidejükben
együtt muzsikálnak. Ezen a hangversenyen világossá vált, milyen fontos
a zenetanárok napi munkája mellett az a művészi tevékenység, amit zenekari
tagként gyakorolni szükséges; hiszen itt hallani kell a másik szólamot,
szükséges törekedni a homogén hangzásra, tartani kell a tempót, s nem utolsó
sorban a közös zenei nyelvet beszélni, megszólaltatni nagy felelősség.
S mindezek birtokában vannak, élvezik az együtt muzsikálást. Miután már
több alkalommal hallhattam ezt az együttest, le kell szögezzem, nagyon
sokat fejlődtek, profikká váltak. Rendszeres munkájukat Devich Sándor művészeti
vezető gondozza.
A hangverseny karmestere Gál Tamás volt, aki második alkalommal
bizonyította kiváló karmesteri adottságait a Parlando Zenekar élén. Irányítóként
féltő gonddal segítette az ifjú szólistákat, ugyanakkor a zenekart pontosan
irányította, utasításai érthetőek, egyértelműek voltak. A szólistákat,
a zenekari tagokat támogató, a biztonságot megteremtő vezető volt.
A hangverseny sokszor igényelte a pódium átrendezését. Ezt az
időt – a tőle megszokott magas színvonalon – töltötte ki Zelinka Tamás,
aki a művészekről szólt, s a műismertetéseken túl a zenei csemegéket is
a hallgatóság elé tárta.
E sorok írójának – s itt hadd legyen szubjektív – a Gellén Gábor
által megszólatatott Mozart: G-dúr zongoraversenyének I. tétele tetszett.
Az előadó érzékenysége, szoros kapcsolata hangszerével, biztos technikai
tudása, műértelmezésének szabatossága imponáló volt. Az előadásmódra a
hagyománytisztelet, de nem a megcsontosodott másolás volt a jellemző. Pódiumérett,
markáns elképzelésekkel rendelkező, a profizmust képviselő kész művészt
hallhattunk. Mély átéléssel, ihletetten játszott az előadó, tulajdonképpen
sajnáltuk, hogy a teljes zongoraverseny megszólaltatására nem volt lehetőség.
Jó leírni azt, hogy a köszöntőnek induló hangversenyről gazdagon
térhetett haza a hallgatóság. Még jobb lenne, ha az elkövetkező alkalmakkor
még több tanítvány jelenne meg, s fejezné ki köszönetét az ünnepelt zenepedagógusoknak,
ugyanakkor tapsolna a fiatal művésztanároknak, hiszen némelyikük – legjobb
reményeink szerint – esélyes lehet arra, hogy maga is ezen a pódiumon álljon.
Addig még sokszor kell nyitott füllel a művésztanárok előadására figyelni,
elsajátítani a mesterség minden fortélyát, a zenei alkalmazkodóképességet,
hiszen művészet művésznek lenni, de még nagyobb művészet kiváló zenetanárnak
lenni.
Csillag Ferenc
a ZETA alelnöke,
az FPI igazgatóhelyettese
|