A 25. ISME Konferenciáról
Parlando, 2002 / 6.
Bergen (Norvégia), 2002. augusztus 11-16.
Az Északi tenger vizébe nyúló földnyelvek, a Skandináv félszigetbe
benyúló „víznyelvek” egyik dél-nyugati szegletében húzódik meg az ékszerdoboznyi
történelmi centrummal rendelkező második legnagyobb norvégiai város 220.000
lakosával. Egyik felét hegyek karéjozzák, másik fele a tengerre néz. Forgalmas
kikötője éppúgy fogad tengerjáró hajókat, mint vitorlásokat és motorcsónakokat,
nem szólva az eleven idegenforgalomhoz hozzájáruló fjord-kirándulások eszközéül
szolgáló kiránduló hajókról. Középkori Mária-temploma, a későbbi dóm, megannyi
műemlék épület és a bőség zavarától dönteni alig képes megannyi látogatót
fogadó múzeum a hajdan volt hanza-város 7-8 évszázados emlékeit őrzik.
A kulturális élet egyik központja a norvégok nemzeti büszkeségéről, Edvard
Griegről elnevezett modern hangversenyterem, amely a közvetlen közelben
található műemléképületek belső tereivel, termeivel együtt otthont
adott a 25. ISME Konferenciának.
Az ISME konferenciák mindig a zenepedagógia nagy seregszemléjét
hozzák. Most sem volt ez másképp. Az előadói csoportok (kórusok, táncegyüttesek,
zenekarok, kamaraegyüttesek) szereplőit is számlálva 3000 főre lehet becsülni
a résztvevők számát. A zenepedagógus résztvevők, hallgatók ennek a kétharmadát
tették ki. Minden kontinens képviseltette magát valamilyen arányban.
A programfüzet tanúsága szerint, amely magában foglalta
az előadások, műhely-foglalkozások, poszterek absztraktjait (a bemutatandó
téma rövid összefoglalóit), 380 előadó bemutatkozását kínálta a három és
fél munkanapot kínáló konferencia. Könnyen megbecsülhető, hogy ilyen mennyiségű
előadást, bemutatót csakis párhuzamosan, egyidejűleg 8-10 helyszínen lehetett
csak elhelyezni. Bármely résztvevőnek, aki hallgatóként volt kíváncsi akár
témánként bármely foglalkozásra, egyidejűleg 30-40 másik előadásról, bemutatóról
maradt le. Így a fő tájékozódás forrásául a programfüzet maradt. Követhetőbbek
voltak a zenei bemutatók, amelyeknek a száma kevesebb volt mind a déli,
mind az esti időszakban.
Érdekes a számok tükrében megjeleníteni a nemzetközi zenepedagógiai
aktivitás szintjét. Amerikaiak 100, norvégok 61, finnek 25, ausztrálok
22, angolok, dánok, kanadaiak 18, brazilok, izraeliek 14, svédek 11, dél-afrikaiak
és írek 10, japánok, németek 8, spanyolok 6, kenyaiak 5, görögök, szlovének
4, hollandok 3, dél-koreaiak, izlandiak, kínaiak, magyarok, olaszok, portugálok,
svájciak, tajvaniak 2 ízben léptek színre előadóként, míg Ausztria, Botswana,
Bulgária, Ghana, Hongkong, Indonézia, Jordánia, Litvánia, Namíbia, Skócia,
Törökország,
Zambia egy-egy fővel képviseltette magát az előadók sorában.
40 ország zenepedagógusa mutatott be olyan témákat, amelyek országának
zenepedagógiai jellegzetességére, vagy egyéni kutatási érdeklődésére utalt.
Az előadók előfordulásának gyakoriságát több tényező magyarázhatja.
Ezek közül azonban legalábbis egy igencsak valószínűnek látszik: az ISME
vezetőségi tagjai nyilvánvalóan aktivitásra késztethetik saját régiójuk
zenepedagógusait. Az amerikaiak a korábbi ISME konferenciákon is nagy számban
szerepeltek, azonban az itteni 26%-os arány talán meghaladja az eddigieket.
A skandináv államok és Finnország prezentátorainak magas aránya a vendéglátó
Norvégia földrajzi pozíciójával magyarázható. Az afrikai kontinens összesen
15 fős képviselete azonban a zenepedagógiai aktivitás jelentős fellendülését
jelzi. Az alacsonyabb részvételt firtatandó többi feltételezés csupán találgatás
lenne.
A megnyitó külsőségeiben nemcsak zenei és táncos,
de színekben és világításeffektusokban bővölkedő látványelemekkel is meg
akarta nyerni nemzetközi hallgatóságát, résztvevőit. A megnyitó diplomáciai
súlyát jelezte, hogy maga Sonja királynő is végig jelen volt, sőt, a gálaműsor
utolsó részében üdvözlő beszéddel köszöntötte a világkonferencia résztvevőit.
A megnyitó után a program szerint kezdődtek a különböző
előadások, műhely-foglalkozások, kerekasztal beszélgetések, akik pedig
a poszterek iránt érdeklődtek, azok között tallózhattak.
A bemutatók java része módszereket mutatott be.
Hangsúlyozottá vált a játékosság, a mozgás, a tánc, a rajzolás bevonása
a zenetanításba. A gyerekek alkotó fantáziájának a serkentése, az improvizáció
mind az énekes alapú, mind a hangszereket megszólaltató foglalkozásokon
jelentős szerepet kapott.
A zenehallgatás a korábbi konferenciákkal összehasonlításban
kedveltebb témává vált. Esztétikai szempontokra is felhívták a figyelmet
az előadók. Ami viszont egyre gyakrabban jelent meg zenehallgatás és más
egyéb készségfejlesztést célzó foglalkozásokon is, az a komplexitásra való
utalás volt. A társművészetek (képzőművészet, mozgókép, tánc, stb.) bevonásával
látták szükségesnek az előadók erősíteni és még teljesebbé tenni a zene
hatását. Az egyik előadás címe: “From Ear to Heart” (=a fültől a szívig)
jól példázza a legújabb törekvések lényegét. Nevezetesen, a zene szakmai
rétegének elsajátítása mellett ne hanyagoljuk el a zenetanításban a zene
érzelmekre ható hatásának a kibontását, sőt, végcélnak pedig tekintsük
az emocionális nevelést. Természetesen, mindezek a törekvések a nem professzionális
zenetanításban érvényesülnek jobban. Valamennyi tolmácsolt gondolatnak
a végső üzenete az volt, hogy a zenei foglalkozások váljanak az öröm forrásává,
legyenek a gyerekek felszabadultak, s legyenek a gyerekek a zenei tevékenység
bármi fajtájára motiváltak. Egy osztrák zeneszociológiával foglalkozó professzor
a műzene és popzene közelítésének lehetőségeiről szólt, a fentebb említett
koncepció kiegészítéseként.
A tanárképzéssel foglalkozó témák közül egy különösen
érdekes volt. A norvég tanárképzés felismerte, hogy a művészeti nevelésre
egyre nagyobb szükség van korunkban. A nevelők továbbképzése, átképzése
ebbe az irányba kevésbé látszik eredményesnek, mint a tanárképzésben a
művészeti nevelés tárgyának, tárgyainak emelt óraszámban történő intenzív
tanítása. A tanítóképzés óratervében a művészeti nevelés tárgyait legalább
30%-ban szerepeltetik. Ezzel azt kívánják elérni, hogy maguk a tanárjelöltek
ismerjék fel a művészeti nevelés fontosságát, tudják módszertanilag is
kezelni a művészeti nevelés anyagát, hogy aztán ennek szükségessége bennük
meggyőződéssé válva képezze a pedagógiai tolmácsolás részét a napi pedagógiai
gyakorlatban. A művészeti nevelésnek a tanárképzésbe történő intenzív bevonására
az a felismerés ösztönözte a norvég tanárképzésért felelős szakembereket,
hogy mai világunkban, amikor a reál tárgyak, az informatika oly jelentős
teret hódít, mutassák fel a művészeti nevelésben rejlő humán értékeket,
az emberi viszonylatok értékeit, amivel hozzá tudnak járulni a teljesebb
szocializációhoz, a teljesebb személyiség formálásához.
A személyiségbe hogyan avatkozik be az intenzív zenetanulás?
– lehetett az alapvető kérdésfelvetése annak a vizsgálat-sorozatnak, amit
egy német műhely folytatott a zenetanulásnak az agyműködésre gyakorolt
hatásvizsgálatával. A vizsgálati eljárás lehetővé tette, hogy a laikus
néző számára is nyilvánvalóvá vált a nyert színes agyi felvételek révén,
hogy az agyműködésben egy bizonyos idő, de nem kevesebb, mint másfél-két
esztendő elteltével a különböző funkciók székhelye áthelyeződik a bal féltekéből
a jobbféltekébe. Ez alapvető működésbeli változásokhoz vezet. Többek között
a logikus, racionális, analitikus működéseket felváltják az emocionális,
érzelmileg telített és szintetizáló működések, amelyek nemcsak zenei funkciók
működtetése során aktiválódnak. A transzferhatás kimutatásának ennél egzaktabb,
meggyőzőbb, biológiai-fiziológiai alapo-zottságú kimutatásával ritkán találkoztunk.
Nem kevésbé nagy érdeklődést váltottak ki a zenetanulást
segítő számítógépes módszerek. Meglehetősen széles skálát vonultattak fel
az alkalmazási lehetőségekben. Ezek között voltak jobb és kevésbé jó programok,
természetesen. Olyanok, amelyek nem léptek sokkal messzebbre a kottaírás,
kottaolvasás tanításán. Ausztrál bemutatót láttunk, amelynek a filozófiai,
elméleti háttere jóval kidolgozottabb volt, mint a gyakorlati megvalósítás,
amelyet a tanítóképzőben szándékoztak alkalmazni. A magyar származású,
a finnországi Lohjában élő és tanító Király Zsuzsa kottaolvasást és kottaírást
tanító számítógépes programja jelentős nemzetközi érdeklődést váltott ki.
A számítógép használatának egy szélesebb körű alkalmazását
kínálták az internetes, alkalmasint interaktív programok, amelyek a távtanulásnak
látszottak jó szolgálói lenni, szinte életkori határok nélkül. Ezeken a
programokon mindig átjött annak a világszerte egyre érvényesebb gondolatnak
a programja, hogy a tanulókat nem elsősorban konkrét „tudásokkal” kell
„felszerelni”,
hanem a tanulás képességére kell felkészíteni, hogy életszituációktól
függően rugalmasan tudjanak alkalmazkodni azokhoz.
A programban ugyan nem szerepelt, de személyes bemutatás
révén e sorok írója megismerkedhetett egy amerikai multimédiás anyaggal,
amely a magyar műzenét, a magyar népzenét, a magyar zeneoktatás eredményeit
mutatta be rendkívül szépen és koncepciózusan megszerkesztett CD formájában.
A felvételek Magyarországon készültek(!). A tanárképzésnek lehet része
ez náluk is. Egy sorozat első részét képezi a magyar anyag, a második részt
a japán zene bemutatása képezi hasonlóan magas színvonalon. A sorozatot
az európaitól távolabb eső zenék bemutatására tervezik. A CD-k jelenlegi
– számunkra való – hozzáférhetőségét azok magas ára akadályozhatja (200
US$).
Az előadások, bemutatók külön vonulatát alkották azok,
amelyek a kultúrák közötti kölcsönhatásokat vizsgálták egyfelől országok,
alkalmasint kontinensek között, másfelől egyes országok minoritásain belül.
Mind az afrikaiak, mind a japánok, általában távol-keletiek nagy nyitottságot
mutattak az európai zenekultúra felhasználhatósága iránt. Ugyanakkor az
amerikaiak –, akik a néger spirituálé és a jazz kiváló népi művelői, ám
az európai zene hangzásmintáival élnek nagy arányban, – szintén nagy nyitottsággal
fordultak az európaival egybevetve exotikusnak tűnő zenék fellelhetőségi
tartományai felé.
A kisebbségek zenéjének alkalmazása a zenepedagógiában a demokrácia
érvényesítésének az eszméjét ápolja. Azokban az országokban van különös
jelentősége a kisebbségi zenék elismerésének és kölcsönös alkalmazásának,
ahol vannak vendégmunkások, bevándorlók, akiknek a gyermekei letelepedésük
színhelyének új társadalmi és kultúrközegében tanulnak, s átveszik a befogadó
ország kultúráját. Természetesen a kölcsönösség elvének kell érvényesülnie,
mert a befogadók ugyanúgy megismerkedhetnek a „vendégek” kultúrájával,
amelynek fenntartására kulturális örökségük megőrzésére is inspiráltan
azok is törekszenek.
A kultúrák egymás közötti áramlásának anyagát azonban nemcsak
a zene képezi, hanem táncok, népszokások is, egyre teljesebbé téve az egymásra
ható társadalmi csoportok, közegek világképének gazdagítását.
Miközben állandó vezérfonalként jelen volt a multi-kulturalitás
ápolásának a gondolata, egyidejűleg a nemzeti kultúrák saját tradíciók
ápolásával történő megőrzésének fontosságát is hangsúlyozták.
Míg a műhely bemutatók a gyakorlati zenepedagógia lehetőségeire
kínáltak példát, a kerekasztal beszélgetések egy adott témát jártak körül,
a lehetőleg eltérő kultúrkörökből meghívott előadók nézeteinek találkoztatására.
Az előadások egy része esztétikai, szociológiai, pszichológiai, kultúr-antropológiai
nézőpontok kifejtésére vállalkozott, az adott szakterületek legismertebb
és legkiválóbb személyiségeinek prezentációiban.
A zenei események fénye, pompája mintha árnyalattal szerényebb
lett volna a korábbi konferenciákon nyert élményekhez képest. Voltak reprezentatív
koncertek, monstre műsorok, ahol, a mi ízlésünktől kissé eltérően (e vélekedéshez
magánbeszélgetésekben csatlakoztak még más európai és amerikai kollégák
is) a popularizálás irányába eltolódva a show szerű elemeket részesítették
a vendéglátók előnyben.
Előnyös volt, hogy a Grieg-halle közvetlen közelébe telepítették
az események oda már el nem helyezhető részét, így 500 m-es körzetben minden
konferencia eseményt el lehetett érni.
Kár, hogy a nemzetközi zenemű kiállítók igen szűk metszetben
képviseltették magukat. Az ISME kiadványokat sem lehetett teljes választékban
megvásárolni. Továbbá hiányoltuk, hogy a plenáris előadások szövegét nem
adták közre sokszorosított formában. Az előadások, egyéb prezentációk szövegével
is nagyon csínján bántak az előadók, szervezők. Más egyéb szervezési sutaságok
is előfordultak, amelyek ugyan külön felsorolást nem érdemelnek, de hiányuk
a résztvevők komfortérzetét fokozta volna.
A fél évszázados működéséről is megemlékező ISME történetének
magyar szereplői is voltak: 1964-ben a Budapesten megrendezett konferencián
Kodály Zoltánt megválasztották díszelnökké. Később Szőnyi Erzsébet töltött
be alelnöki funkciót. Az ISME történetében bő három évtized elteltével
először került hölgy az elnöki székbe Forrai Katalin személyében, akit
az 1986-os Innsbruck-ban jelöltek a megtisztelő funkcióra. Az ő nevéhez
fűződik az „Early Childhood” (korai gyermekkori) zenei nevelés szekciójának
a megalapítása az ISME-n belül, s volt a szekciónak a vezetője. Munkáját
a szekcióban Ditrich Helga folytatta. Hasonló tisztséget viselt a kutatási
szekcióban Kalmár Magda, s négy éven szolgálta magyar zenei nevelés diplomáciájának
ügyét Csébfalvi Éva az ISME vezetőségi tagjaként. 1996-tól azonban magyar
zenei képviselők, mandátumaik lejártánál fogva, nem vesznek részt a nemzetközi
szervezet munkájában, s azóta nem volt olyan képviselőnk, aki ismét, valamilyen
vezetői, vezetőségi tag minőségében részt vett volna az ISME munkájában.
A szóban forgó konferenciának két magyar résztvevője volt: Solymosi
Tari Emőke és Laczó Zoltán. Mindkettőjük ott elhangzott előadása e lapszámunkban
magyarul olvasható. Laczó Zoltán a Magyar Zenei Tanács kiküldötteként vett
részt, s az MZTSz-t képviselte az ISME Közgyűlésén.
Az utóbbi konferenciákon a magyar részvétel alacsony létszámánál
és az anyagi feltételektől való függőség esetlegességeinek következtében
nem tudott olyan átütő szakmai és diplomáciai erőt felmutatni, hogy a múlthoz
hasonlóan bármilyen ISME szervezeti egység vezetőségében képviseletet nyerhettünk
volna. Ezzel egyidejűleg, s az előbbiek talán annak a jelenségnek az eredményei,
hogy megfogyatkozott a magyar zenepedagógusok körében az ISME tevékenysége
iránti érdeklődés. Pedig a világ zenepedagógiai irányzatainak, új trendjeinek
ismerete sok-sok inspirációt adhatna mind iskolai énektanításunk, mind
hangszeres tanításunk megújításához, felvetődő új lehetőségek átgondolásához.
Felmerült annak lehetősége, hogy az ISME honlapján egy magyar
nyelvű linket is létesítenének, amely könnyebben hozzáférhetővé tenné az
angolul kevéssé tudó magyar kollégák számra az ISME hírek olvasását, s
dialógus alakulhatna ki a nemzeti és nemzetközi résztvevők között.
A lezajlott ISME konferencia mottója a SAMSPEL volt, amelyet
a német és norvég indogermán nyelvrokonságból következően a ZUSAMMENSPIEL-re
vezethetünk vissza. Mondanivalója: „játsszunk együtt!”, nemcsak a kamarazenében,
nemcsak a muzsikálásban, hanem játsszuk együtt azokat a „játszmákat”, amelyek
a „life-long learning”-et, az életfogytig érvényes tanulási kedvet, vágyat
tartják ébren, kooperatív humánus közösségben. Éljen tovább e mottó közöttünk
is!
Laczó Zoltán
|