LACZÓ ZOLTÁN
A morális nevelés lehetőségei iskolai zenehallgatásban
(Amit a magyar kerettanterv magában foglal…)
Az előadás angolul hangzott el a 25. ISME Konferencián, Bergenben,
2002. augusztus 15-én
Aközelmúlt évtizedeiben rengeteget változott a világ. A technikai fejlődés,
a gazdasági élet átalakulása, a kommunikáció forradalma mind- mind befolyásolták
az emberek életét, belső arculatát. Versengés van az információért. Aki
lassú, lemarad. Társadalmi pozíciók, anyagi javak megszerzése, piac meghódítása
múlhatnak elvesztett órákon, perceken. A verseny nem ismeri az udvariasságot,
tapintatot. A szerzés vágya lép az önfeláldozás, a segítés, az önzetlen
együttműködés helyébe. Ha van is együttműködés, az is üzleti alapon. Kicsit
darwini a kép: a nagy hal megeszi a kis halat. Ilyen korba születnek bele
gyermekeink. Melyik az a szülő, amelyik nem az életre akarja nevelni gyermekét?
Csupa praktikus ismeret válik fontossá: komputer-kezelés, internetről információk
letöltése, matematika, gazdasági, gazdálkodási, piaci ismeretek. Ezek mögött
szerényen hózódnak meg a múzsák, ha egyáltalán marad számukra hely. Kimegy
a divatból a humán műveltség.
Nehéz az okokat elemezni, de egy másik jelenség is nyomasztóan
telepszik rá az ifjúság egy részére. Kisebbre, nagyobbra, nem tudjuk. A
jelenség: a céltalanság, a jövőtlenség, a mának az élvezete, a pillanatnak
élés. Sokan fogyasztanak drogot. Sokan vannak állandó delíriumban. Igazi
emberi kapcsolatok léteznek-e? Párkeresés, együtt-járás, életre szóló elkötelezettség,
családalapítás – mind ódivatú fogalmak, mi rosszabb, ódivatú élet-gyakorlat.
És hol marad a zene egy ilyen életközegben? Van, létezik,
kiszolgálja a „repülő” élvezeti közérzetet, fokozza a speed, az extasy
és a kemény drogok hatását. A drogot nem fogyasztó fiatalok körében is
a trance, a techno, a rap – és sorolhatnánk még napjaink „modern”
zenéjének napról-napra keletkező újabb és újabb műfajait – a preferenciák,
a zenei fogyasztás tárgya.
Az együttléteket, a diszkós éjszakák társaságát
összekovácsolja, látszatra, míg a tömegben sokan magányosan maradnak. A
zene elhal, az ál-közösségi élmény elporlad, és ismét kínoz az egyedüllét.
A világon sok helyen tapasztalhatók ezek a jelenségek.
Bizonyára vannak olyan országok, olyan kultúrák, ahol mind ez nem jellemző.
Ott a helyi közösségek megóvják az ifjúságot, általában, és talán az egyedi
személyiséget a „korróziótól”.
Magyarországon a jelenségek arra utalnak, hogy nem vagyunk
messze a romló tendenciáktól. Ha megállítani nem is lehet ezt a folyamatot,
megragadjuk az eszközöket ahhoz, hogy lassítsuk azokat. Ezt az iskolában
kell elkezdeni. A mi gyermekeinknél is megfigyelhető az a fajta akceleráció
a személyiség fejlődésében, amelyet modern korunk kényszerít ki az emberekből.
Akcelerálódik az intellektus fejlődése is. Az emóciók fejlődése azonban
nem követi az intellektusét. A hagyományos pedagógia hagyományos eszközei
már hatástalanok maradnak, vagy nem hoznak működőképes eredményt.
Az iskolai énektanítás különböző országok oktatási rendszerében
különböző szerepet játszik. Vannak országok, ahol nem is szerepel az ének-zene
a tantárgyak körében. Vannak országok, ahol csak bizonyos évfolyamokban,
a képzés bizonyos szintjein. Vannak azonban olyan országok is, ahol ugyan
tartományonként változóan, de az ének más akadémiai tárgyakhoz hasonlóan
a tanterv szerves részét képezi. Az énektanításnak az oktatás rendszerében
betöltött szerepe szerint, természetesen, célja is különböző lehet országonként,
tartományonként. Lehet, hogy egy matematika és egy történelem óra között
kellemes kikapcsolódást jelent az énekóra. Lehet, hogy arra törekszik az
énekóra, hogy sok dalt tanuljanak meg a növendékek, hogy bővítse a dalrepertoárjukat.
Lehet, hogy bizonyos zeneelméleti ismereteket is közölni akar. Tanítják
a hangsorokat, hangközöket, tanítják a hangjegyolvasást, kottaolvasást.
A világ egyik részén a mozgó-dó rendszert tanítják, van ahol az abszolút
hangnevek tanítása szerepel a programban. Van, ahol tanítják a zenetörténet
nagy klasszikusait, a nagy mesterek nagy műveit. Talán még tanítják a nagy
meseterek életrajzát is, pontos történeti adatokkal. Lehet, hogy még műveiket
is meghallgatják. De az is lehet, hogy a nagy mesterek zenetörténeti jelentőségű
művei helyett az aktuális divatos pop-zenét hallgatják, éneklik.
Magyarországon az iskolai énektanítás csaknem öt évtizedig
tekintélyes helyet foglalt el a tantárgyak rendszerében, a maga heti két
órájával. Előadásomban nem tudom részletesen elemezni az óraszámok alakulását,
azt azonban elmondhatom, hogy az utóbbi évtizedben az ének-zene órák száma
bizonyos osztályokban csökkent.
Jelentős fordulatot hozott a magyar oktatás rendszerében
az 1993-ban törvénybe foglalt Nemzeti Alaptanterv, amelyben többé nem tantárgyak
szerepeltek, hanem műveltségterületek. A műveltségterületek különböző diszciplínákat
öleltek fel, a különböző tudásanyagok integrációját elősegítendő mind a
pedagógiai tolmácsolásban, mind pedig a tanulók ismeretelsajátításában.
Így történt, hogy a nemzeti alaptanterv művészeti műveltségterületet jelölt
meg az említett koncepció jegyében, amelynek részét képezte, természetesen,
a zene, de a tánc, a dráma, a vizuális művészetek és a mozgókép is. A heti
óraszám 12-16%-át ajánlotta a tanterv erre a műveltségterületre fordítani.
Nem kell hozzá matematikusnak lenni és találgatni, hogy ez a szabályozás
mivel járt. Az ének-zene órák individuálisan megmaradhattak, az óraszám
azonban heti egyre redukálódott.
A magyar énektanárok, érthetően, ezt a szabályozást a
kodályi örökség elvesztésének élték meg, mivel nem látják a korábbi célok
megvalósíthatóságát.
Annak ellenére, hogy a Nemzeti Alaptantervet időben és
szellemében követő még újabb tantervi szabályozás lehetővé tette az ének-zenetanítás
céljainak széles körű meghatározását, a célok közül valóban nem mindent
lehet a történelmileg kialakult, a fél évszázados hagyományokhoz hűen megvalósítani.
Az éneklés készségének fejlesztése, a dalrepertoár bővítése továbbra is
megvalósítható. Kevésbé megvalósítható azonban a lapról olvasás készségének
fejlesztése, valamint a hallás bizonyos összetevőinek fejlesztése. Le kell
mondani viszont a diktálás utáni hangjegylejegyzés tanításáról. Az 1978-as
tantervi reform óta az ének-zenetanítás részét képező zenehallgatás azonban
még a redukált óraszámú órák hasznos része maradhat. Ebben a helyzetben
fel kellett ismerni, hogy a hagyományossá vált heti két órában tanított
anyagnak nem a felét lehet tanítani a heti egy órában, hanem mást és máshogy,
hogy ne vesszen el Kodály szellemi öröksége.
Vannak azonban más tényezők is, amelyek a zenei anyag
kezelésének megfontolására kell, hogy késztessék a magyar ének-zenetanárokat.
Fel kellett ismerni, hogy az iskolából kikerülve a fiatalok nem szeretnek
énekelni. Nem tekintik sajátjuknak azt a zenei anyagot, amit az iskola
tolmácsol. Annál inkább preferálják a tömegkommunikáció által sugárzott
zenét, amely világszerte terjed és elterjedt. Magyarországot sem hagyja
érintetlenül a globalizáció, amely glóbuszunk csaknem minden pontját eléri.
A legújabban kezdeményezett zenei preferencia vizsgálatok is mindazt mutatják
Magyarországon, hogy a pop-zenét részesítik előnyben a fiatalok a népzenével,
a vallásos zenével és a magas művészethez sorolható mesterművekkel szemben,
bármely iskolatípusba, iskolafokozatba járnak(1). Mint minden más egyéb
viselkedési, ízlésbeli területen, a zene-„fogyasztásban” is kialakult egy
ifjúsági szubkultúra. Ebben valóban kevés hely jut az aktív zenei tevékenységnek,
az éneklésnek, s ebben figyelmen kívül maradnak a hagyományos műveltség
tartalmait képező klasszikus ideálok (a körükbe tartozó tudás, ismeret,
készségek).
Azt is tudomásul kellett venni az iskolának, hogy heti
45 perces ének-zenei tanóra a legkiválóbb pedagógiai közvetítés mellett
sem veheti fel a versenyt az ifjúság heti 20-30 órás kedvenc zenehallgatásával.
Vagy talán mégis? Más utakat, más közlési tartalmakat keresve a még oly
rövid időkereten belül.
Nyilván vannak, lehetnek, lesznek különböző megoldási
kísérletek arra, hogy az iskola megtartsa vagy visszaszerezze befolyásolási
pozícióit. Ezek közül most csupán egyet szeretnék bemutatni, azt amiben,
személy szerint én, esélyt látok arra, hogy felkeltse az iskoláskorú fiatalok
figyelmét. A konkrét javaslatok előtt azonban hadd hivatkozzam Kodály egyik
alapgondolatára, amely szerint a művészet, azon belül is a zene nélkül
nem teljes az ember élete. Írásaiban több helyen találunk közvetett vagy
közvetlen utalást az ókori görög művészeti és nevelési eszményre. „Nem
hiába volt a mousziké a régi görög iskola központi tárgya.”(2)
Az ókori görögök sok mindenben adnak tájékozódási pontokat
a mai modern kor gondolkodása, gondolati kísérletei számára is.
Nemcsak tárgyunk, de a zeneművészetről való gondolkodásunk
számára is alapvető fontosságú a zene ethosz-tartalmának, közösségi-erkölcsi
eszmeiségének felismerése.(3) Damon (Kr.e. 5.sz. második fele), – Periklész
és Szókratész zenetanára – volt az, aki a zene politikai-szociálpedagógiai
jelentőségét igyekezett tudatosítani. A nála megjelent elmélet Platón műveiben
él tovább, a Szókratésszel folytatott dialógusokban. Választ keresnek a
vers, a ritmus és az emberi jellem közötti kölcsönhatásra. Szókratész Damónhoz
intézett szavai szerint „Meg kell majd még Damonnal beszélnünk, hogy milyen
versmérték illik a rabszolgalelkülethez, a dölyfhöz, az eszeveszettséghez,
a többi lelki rosszasághoz, s hogy milyen ritmusokat kell meghagynunk az
ezekkel ellentétes jellemű embereknek” „…a jó dallam, a rend és a
jó ritmus együtt jár a valóban jól és szépen kialakult erkölcsi magatartással.
…a ritmus és a dallam hatolnak be legjobban a lélek belsejébe, azt hatalmas
erővel megragadják, s jó rendet hozva magukkal, azt, aki helyes elvek szerint
nevelkedik, rendezett lelkű emberré teszik”(4)
Folytathatnánk az idézetek sorát. Az eddig megadott források
hitelesítik, hogy a továbbiakban Platónnál említett a különböző hangsorok,
a dór és a fríg használata szerintük hősiességet, férfias bátorságot, illetve
békés józanságot, mérsékletet, az ión pedig akaratnélküli mámort,
puhaságot, tunyaságot sugall. Hasonló jelentéseket tulajdonítanak az egyes
hangszereknek: a dór néptörzs régi húros hangszerének, az „apollóni” kitharának
az erkölcsös mértékletességet, míg a kis-ázsiai fríg aulosz (fúvós hangszer)
„dionyzoszi” féktelen élvezetvágy hordozója. Az Állam-ban kiváló fejtegetések
találhatók arról, hogy a zenének milyen mértékben van erkölcsi tartalmassága,
társadalmi jellege, s mint ilyen, a zene milyen jelentőséggel vesz részt
az állampolgár nevelésében.
Platon elgondolásai továbbfejlesztve tovább élnek Arisztotelész
filozófiájában, esztétikai nézeteiben. A művészet célja és értelme az erény
előmozdítása (a paideia). A zene művelése túlmutat közvetlen gyakorlati
célján, s az esztétikai élvezetet, a szórakozást és a pihenést is szolgálja.
Az elmélet továbbfejlesztéseként jut el Arisztotelész a katharzisz kategóriájához,
amely nem más, mint a műalkotás hatásaként a befogadóban a megtisztulás,
az erkölcsi feljebbjutás, a diszharmónia helyreállításával nyert harmónia
élménye. Általánosítva Arisztotelész elméletét, azt találhatjuk, hogy az
egyén a maga partikuláris egyediségéből a műalkotás közvetített élmény
révén felemelkedik az általánosig, azonosul a közösség életével és törekvéseivel.
Így találkozik nála az esztétikum és erkölcsiség egymásra vonatkoztatható
kölcsönhatásban, s járul hozzá a zoon politikon (a társadalmi lény) szocializálásához.(5)
Hosszú utat kellene bejárnunk, hogy a műalkotások, azon
belül zenei műalkotások és erkölcs kapcsolatát a filozófia- és művészet
történetében korról-korra áttekintsük, s elemzés tárgyává tegyük. A XX.
századi esztétika sem tett mást, mint megújította és újra értelmezte az
ókori nagy gondolkodók ma is élő elméleteit.
Kibontakozott előttünk a kép, mely szerint a műalkotás
részt vehet az erkölcs formálásában, amely nem más, mint íratlan szabályok
összessége, amellyel az individuum beilleszkedik abba a társadalmi közegbe,
amely a közösség számára jónak és helyesnek tartott magatartási normákat,
szabályozókat hallgatólagosan kidolgozta és gyakorlattá tette. Fontos tudnunk,
hogy történelmi koronként és társadalmanként az erkölcs változik. Mindig
van pedagógiai funkciója, amely a fiatal generáció szocializációját szolgálja.
Ezt a pontot tekinthetjük kiindulásul zenepedagógiai implikációnkhoz.
Az iskolai ének-zenetanítás heti egy órájában alig lenne lehetséges
kottaírást, diktálás utáni dallamlejegyzést, zeneelméleti ismereteket tanítani.
Az énekes alapú élményszerzéshez is olyan anyagot kell választani, amely
valamiféle illeszkedést mutat a tanulók életkori sajátosságaival. Nem kevésbé
kell hasonló szempontokat figyelembe venni a zenehallgatási anyag kiválasztásánál
és feldolgozásának módjánál. Ahhoz azonban, hogy ez elég hatékony legyen,
nem nélkülözhetjük a neveléslélektan és a fejlődéslélektan kínálta legújabb
ismereteket.
Német pedagógusok felismerték a tanulók előzetes tudása
felhasználásának a fontosságát. Annak az ismeretnek az elsajátítása sikeresebb,
amely a tanulók korábbi tapasztalataira, már meglévő spontán ismereteire
épít.(6) Ennek a felismerésnek számos tanulás-lélektani vonzata van. A
tudás átstrukurálásának a pszichológiai ténye meg kell, hogy változtassa
az ismeretanyag tartalmát.
Zenetanároknak szintén lehet számolni a tanulók előzetes tapasztalatainak
meglétével. Ezek a tapasztalatok azonban emocionális színezettel is bírnak.
Az előzetes élmény figyelmen kívül hagyása a kommunikációs fonal elvesztését
eredményezheti.
Ám minden gyermeknek lehet erkölcsi tapasztalata, mélyen
emocionális színezettel. A gyermekek erkölcsi fejlődését igen pontosan
követte nyomon a fejlődéslélektan történetének kimagasló alakja: Piaget.
Ő vizsgálta az utasításokat követő magatartás és a belső normákkal vezérelt
magatartás, viselkedés természetét, s jelölte heteronóm ill. autonóm erkölcsiségnek.(7)
Piaget elméletét továbbfejlesztette, finomította, s hasonlóan
Piaget-hez sok kísérlettel alátámasztva igazolta a gyermek erkölcsi fejlődésének
szakaszosságát Lawrence Kohlberg. Kohlberg szakaszolása - prekonvencionális,
konvencionális, posztkonvencionális szint, azon belül is osztott szakaszok(8)
- világosan mutatja meg, mire képesek a gyerekek, ifjak a különböző életkorokban
a helyes cselekvés megítélésében, indokolásában, társas vonatkoztatásában.
A fejlődéslélektani ismeretek is jó szolgálatot tehetnek a zenetanárok
orientálásában, s ezek is befolyásolhatják az anyag kiválasztását, amelytől
a legnagyobb hatékonyságot reméljük.
Már is feltehető, hogy ha a zenehallgatással eredményt
akarunk elérni, első sorban nem, de másodsorban sem a hangnemek rendjét,
a zenei formát figyeltetjük meg, hanem a karaktereket, lehetőleg műrészleteket
vagy művek részleteit összehasonlítva. Kivételes esetekben a rövid, karakteres
mű önmagában is megállhat. Néhány példa illusztrálja most az eddigiekből
következő elgondolás megvalósítás lehetőségeit.
9-10 éves gyerekek már kihallják a humort a zenében. Megfejtik
Háry János nagyotmondásának mesebeli lehetetlenségét pl. Kodály Háry szvitjének
“Napóleon bevonulása” tételében. De ugyanilyen derűt varázsol a hazugságon
ért Papageno szájának lelakatolása, illetve hümmögése a Varázsfuvola I.
felvonásának 5. sz. quintettjében. A mese, a nagyotmondás, a lódítás, a
hazugság árnyalatainak megbeszélése személyes helyzeteket idéz fel emlékezetükben
a zenét hallgató tanulók körében, s az erkölcsi tanulság levonása az övéké
kell, hogy legyen.
13-15 évesek számára szintén találunk a Varázsfuvolában
olyan jeleneteket, amelyek megbeszélést igényelnek. Hasonlítsuk össze Papageno-Papagena
duett-jét a Tűz, víz próba komor, komoly hangvételével. Előzőben a gyermekáldás
örömének anticipációja csordul túl érzelmileg együtt mindkettőjükből. A
családalapítás öröme, az emberi szövetség nagyszerűsége és a vállalás,
a kitartás komolysága képezheti a családi élet boldogságára utalás, illetve
a saját élet tervezéséhez és megvalósításához szükséges akaraterő gyakorlásának
aktuális elmélkedésének tárgyát.
Az emberi kapcsolatok kohéziója a hűség, amint azt Beethoven
Fidelio-ja példázza. De a rabul ejtettek szabadulásának fény-élménye a
korlátozottság és szabadság témájának megbeszélését sugallja serdülő korosztállyal
való foglalkozás során.
A populáris zene néhány példájából válogatva példaként
a Mother, Russia (Iron Maiden: No Prayer for the Dying - 1990. 10. 01.)
számot említjük, amelyben az 1991-es politikai rendszerváltás előkészítésének
döntő pillanata szólaltatja meg a szabadság és kétely hangját. A szöveg
elemzése a jelen érzésvilágát állíthatja reflektorfénybe. Zenei meglepetésként
párhuzamba állítható a zenei anyag és a gondolatok rokonsága miatt a Forradalmi
kórus Muszorgszkij Borisz Godunov-jából.
Nemcsak szöveges zenék állnak rendelkezésre létkérdések
megvitatása céljából. Penderecki Hiroshima-ja a pusztítás tagadására kell,
hogy ébressze még a kevéssé érzékeny hallgatókat is. II. világháborús események
adják Honegger élményhátterét a Vonósszimfónia III. tételének megírásához.
Igaz-e a már-már felvillanó remény? Hitek és csalódások voltak-e az életetekben?
– kérdezhetjük növendékeinktől.
Kimeríthetetlen a zeneirodalom, kimeríthetetlen a megbeszélendő
morális kérdések köre. Nem szóltunk a világzene alkalmazásának a lehetőségéről.
Egy dél-afrikai temetés videó-bemutatása eleinte megütközést válthat ki
az európai nézőből, hallgatóból. Aztán a MÁSság elfogadásának a nagykövete
lehet. Az ausztrál aboriginal zene régi idők mítoszainak csodálatához vezet.
A kisebbségek zenéje és költészete a konvencionálistól eltérő emocionális
rezdülések, gondolati tartalmak tárháza lehet. Nekik mást jelent a karácsony,
másként is élik át. Megismerésük csak gazdagíthatja és flexibilisebbé teheti
szetereotíp “csak úgy lehet, ahogy mi tudjuk” gondolati világunkat. És
nem szóltunk még a nemzeti kultúra ősi vagy régi értékeinek tolmácsolásáról
sem, amelyek a nemzeti identitástudatot hivatottak erősíteni…
A meghökkenés, megrendülés, elfogadás, személyi és társas
viszonylataink megváltozásához, megváltoztatásához járulhat hozzá a zenék
másfajta közelítése. Mondhatják sokan, ez nem zenei analízis. Valóban,
ez más. Ez a zene sugallta gondolatok kibontásának a lehetősége. A katarzis
nem csupán a műalkotás bensejében lévő művészi értékek által, hanem az
arról való együttgondolkodás kohójában munkálódik ki.
A XXI. század technikailag fejlett korszakában,
amikor az emberi értékek elhomályosulhatnak, a zenének és művészetnek van
esélye, hogy miközben ürügyül szolgál a művészeti nevelésre, gondolatot,
hitet és moralitást adjon a reánk bízott felnövekvő generációnak.
A modell talán érvényes lehet a magyar nevelési rendszeren túl is…
E sorok írója ezúton is kifejezi köszönetét a Magyar Zenei
Tanácsnak erkölcsi és anyagi támogatásáért, valamint a Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszervezetének az utazás és az ott-tartózkodás
költségeinek fedezéséhez nyújtott segítségéért.
1 Haui Lóránt: A zenei ízlés vizsgálat gimnáziumokban, in: PARLANDO,
2002. Nr. 2. p. 14-30.
Pethő Attila: Két számszédvár? In: PARLANDO, 2002. Nr.
2. p. 31-54.
2 Egy zenepedagógiai folyóirat megindulásához (1958), in: Visszatekintés
– I., Szerk.: Bónis Ferenc, Zeneműkiadó, Budapest, 1974. p. 316
3 Zoltai Dénes: A zeneesztétika története, I. (Ethosz és affektus),
Zeneműkiadó, Budapest, 1966., p. 29.
4 Platón: Állam, III. könyv, 400/b és /d, 401/e. – in: Platón
összes művei – II. kötet, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1984., p. 185, 186
és 188.
5 Zoltai D.: i.m., p. 41-45.
6 Nahalka István: Konstruktív pedagógia. In: Iskolakultúra,1998./3.
P. 22-40. Nahalka: Az előzetes tudás pedagógiai szerepe, in: Budapesti
Nevelő, 2001/1.
7 Piaget, J: The moral judgement of the child, 1965 (orig.– 1932),
New York, Free Press
8 Kohlberg, L.: The psychology of moral development: The nature and
validity of moral stages, 1984. Vol.2. New York, Harper & Row;
Cole & Cole: Fejlődéslélektan, 1997. Osiris, Budapest, megfelelő fejezetek |