Ittzés Mihály:
Zeneirodalmat és nem
zenetörténetet tanítunk
(részlet)
Miért tartom fontosnak, hogy terítékre
kerüljön e téma: zenetudomány a tanárképzésben, vagy másként:
zenetudomány és tanárképzés. Azt hiszem, hogy ez az a csatorna, ahol a
szűkebb tudományos eredmények a leghamarabb, a legközvetlenebbül
eljuthatnak a zenei élet gyakorlatába, illetőleg a következő
generációkhoz. Hiába foglalkozik a zenetörténet sokféle témakörének
sokféle kutatója a múlt kutatásával, mindig tudnunk kell azt, hogy az
eredmények soha nem lehetnek teljesen véglegesek. Hiszen számos
zenetörténeti adattal, vagy előadóművészettel kapcsolatos eljárással
jártunk úgy, hogy az idők során az újabb kutatási eredmények ezeket
megcáfolták, majdnemhogy érvénytelenítették. Ugyanezt találhatjuk a
népzenetudomány területén (akár saját népzenénkkel, akár más népek
népzenéjével kapcsolatban); vagy a zeneelméleti kutatásban még akkor
is, hogyha ez a zeneelmélet-kutatás – mondjuk – csak a közelmúltnak a
stilisztikai kérdéseivel foglalkozik, s nem azzal, hogy majd milyen
lesz a jövő zenéje. Ez utóbbi természetesen a zeneszerzői műhelyeknek a
feladata. De ma, amikor olyan sivár a napi zenekritikai élet, és oly
csekély a zenei ismeretterjesztő irodalom, akkor azt kell mondanunk,
hogy ezeknek a pedagógiai csatornáknak különösen nagy a szerepe.
Azonban ez igen nagy feladatot ró mindazokra, akik a fiatalokat
tanítják. Azt a feladatot adja, hogy mind az előadóművészeti, a zenei
gyakorlati tárgyakat (karvezetés, hangszer, magánének), mind bármilyen
más, a tanárképzésben vagy egyéb pedagógusképzésben előforduló tárgyat
tanító oktatóknak, de különösen azoknak, akik zeneelméletet,
zenetörténetet tanítanak, állandóan figyelemmel kell kísérniük a
szakirodalmat; a hazait is és a külföldit is (vagy annak legalább a
hazai átszüremlését).
Csak így tudunk lépést tartani, mert bár igaz az,
hogy friss teóriákat, még nem igazolt elméleteket nem érdemes tanítani,
de azokat a dolgokat, amelyeket alapos kutatások vagy kísérletek
igazoltak, mégha átszűrve, bizonyos mértékig leszűkítve, talán
egy kicsit leegyszerűsítve is, de a tudományos igényességet és a
tartalmi lényeget megőrizve mégis továbbítanunk kell növendékeink
számára. Nem szabad csak a régi eredmények kizárólagos továbbéltetését
feladatunknak tartanunk, hanem igenis nyitott szemmel, nyitott füllel
kell figyelnünk a világra, a tanítványainkat is erre kell nevelnünk.
Azt hiszem, nagyon fontos mindenki számára, hogy a
saját hangszerének, énekirodalmának, kórusirodalmának legfontosabb új
eredményeit ismerje, hogy előadóművészi is egyéb szempontból is abban
otthon legyen. De ezt a leszűkítést megint helytelen volna szabadon
érvényesülni hagyni, ezért tartom fontosnak a zeneirodalom tanítását;
és fontosnak tartom azt is, hogy zeneirodalmat és nem zenetörténetet
tanítunk a zenei szakközépiskolákban. A szakközépiskolákból most már –
ha jól tudom – tizennégy van az országban. Ez remélhetőleg hozzá fog
járulni ahhoz is, hogy a zenetanárképzés nem szűken hangszeres
területei, vagy a nem szűken vett művészképzés is zeneileg
felkészültebb fiatalokat fog kapni. Ráérnek majd a főiskolákon arra,
hogy rendszerezettebb, jobban átfogó történeti szemlélettel összegezzék
korábbi tanulmányaikat, illetőleg nyissanak a további fejlődésükhöz,
tájékozódásukhoz ablakot, hogy megalapozhassák a későbbi önképzést.
Amit nagyon fontosnak tartok. Talán az előbbiekből
is egy kicsit kiderült, hogy ha ezeket a tárgyakat naprakészen akarjuk
tartani, akkor elsősorban sajátmagunkat kell leszoktatni arról a
szemléletről, hogy a diploma megszerzésével minden rendben van.
Ehelyett a fiatalokat is arra kell tanítani, hogy amikor kilépnek
diplomával a kezükben, nincsenek készen. Tudásuk nem örökre szóló,
hanem minden területen, minden részterületen, ahol s amivel
foglalkoznak, bizony utána kell menni a legújabb eredményeknek.
Beleértve azt is, hogy valamelyest a legújabb zeneszerzési stílusokban
is tájékozódni kell zenehallgatóként, érdeklődőként legalább, ha
előadóként nem is tudunk hozzányúlni. Hiszen ez is szakmai s erkölcsi
kötelességünk.
|