Lotte Jékeli
Gondolatok Beethoven Op. 126-os Hat bagatelljéről
Az Op. 109, 110, 111-es szonátákat és a Diabelli - variációkat
követően az op. 126-os Hat bagatell volt az utolsó darab, amit Beethoven
zongorára írt. Bár gyakran panaszkodott, hogy “a hangszer nem igazán jó,
és soha nem is lesz az”, mégis a zongora volt az a hangszer, amelyen a
legbensőbb érzéseit kifejezte. Ezek a csodálatos darabok azután születtek,
hogy 1823/24-ben megírta a IX. szimfóniát. A mvet Schottnak (Mainz) ajánlotta,
a következő szavakkal: “Hat bagatell, vagy rövid szóló zongoradarab, melyek
közül néhányat jobban kidolgoztam, és az is lehet, hogy ezek a maguk
nemében a legjobbak, amit valaha írtam.” Schott pedig ezt mondta
a darabról: “A szerény ‘ Hat bagatell’ cimmel Beethoven egy fantasztikus
darabot ad rajongóinak - mindvégig új és eredeti, mint minden mve. A technikailag
kevésbé képzett zongoristák különösen hálásak lehetnek, hogy részesülhetnek
nagy gondolataiban.”
A hat karakterdarab a kontraszt elvére épül, és abban is különbözik
a korábbi bagetellektől, hogy egységes ciklust alkot. Az egyes darabokban
meglévő szigorú háromszólamúság az utolsó kvartettek közelségére utal.
A végső változat és az előzetes vázlatok összehasonlításából látszik, hogy
Beethoven a rá jellemző gondossággal az ilyen “kisebb” mveit is addig csiszolgatta,
amig elégedett nem volt az eredménnyel.
Ebben az időben olyan új formákat keresett, amelyekkel szabadabban
tudta elmondani gondolatait a fantáziáról és a szabadságról. Klasszikus
korszakának már csaknem vége volt vagy tényleg be is fejeződött és
elérkezett arra a pontra, ahonnan vissza is tekintett a klasszikus múltra
és előre is nézett a jövő felé. Tanulmányozta Bach és Hndel polifonikus
struktúráit, amelyek oly gyakran felbukkannak késői stílusában. E késői
stílus fő jellegzetességét a variációk képezik: az érzések és a harmóniák
változásai legmélyebb gondolatait fejezik ki.
Beethoven késői stílusának jellegzetes vonásai:
· Többé-kevésbé szigorú polifon szerkesztésmód
· Az alsó és felső szólam, a bal és jobb kéz közötti nagy távolság
· Változatos variációs technika
· Recitativók használata
· Hallatlanul nagy hangterjedelem
· A trilla szerves használata a kifejezés intenzitásának fokozására
· Egyszerű zenei anyag használata megkapó egyszerség létrehozására
· A félelmetes, a természetfölötti sugallása
A Hat bagatell csodálatos sorozatában mindezek a jegyek megtalálhatók.
1. Andante con moto vagy Cantabile e compiacevole
Az első darab dalformában íródott. Gyönyör és megkapó kezdetének egyszer
Lotte Jekeli
|