Versengő ifjú pianisták
A Magyar Rádió Zongoraversenye és
a Földes Andor Zongoraverseny
Beszélgetés dr. Ujfalussy József
akadémikussal
–
Professzor úr, Ön rendszeresen részt vesz zenei versenyek zsűrijének
munkájában. Miként fogadta, hogy a Magyar Rádió októberben rendezett
zongoraversenyén az előadóművészekből álló zsűri elnökének kérték fel?
– Régi bútordarab vagyok a zenei életben, lassan öt
évtizede tanítok a Zeneakadémián, már csak koromnál fogva is
„kiérdemeltem” az ilyen jellegű felkéréseket. Ha úgy érzem, hogy
valóban szükség van rám, nem szoktam nemet mondani. Ami külön a Magyar
Rádióhoz köt: azok a rádiós előadás-sorozatok, melyeket az elmúlt
évtizedekben készítettem.
– Alig
néhány nap választotta el a rádiós zenei versenyt a Zeneakadémia nagy
hagyományú „háziversenyétől”, a Földes Andor zongoraversenytől, melynek
zsűrijébe úgyszintén meghívást kapott. Tulajdonképpen miben tér el a
két verseny?
– A kisugárzásában. A Földes Andor verseny sokkal
inkább a „köreinket” érinti, a belső munkát segíti. Mellesleg Farkas
Gábor, aki most megnyerte a rádió versenyét, korábban már díjnyertese
volt a Földes-versenynek, amely ilyenformán előkészület is lehet a
rádiós és más megmérettetésekre.
– Miben
térnek el a versenyanyagok?
– A művek kiválasztásában nem vettem részt, azt a
zongoristák vették a vállukra. A rádió versenye szélesebb körből
merítette az anyagot, ráadásul ott az a speciális helyzet adódott, hogy
a három fordulót stúdiókörülmények között kellett végigcsinálni.
– A Földes
Andor-verseny szintén országos hatósugarú?
– Szeretnénk, ha egyre inkább azzá lenne és a
jövőben más felsősokú tanintézmények hallgatói is benevezhetnének.
– Az itthoni
versenyeknek van-e sajátossága?
– Időről-időre felbukkan az a nézet, hogy nemzetközi
viszonylatban a technikai megvalósításé az elsőbbség. A mi zsűrijeink a
zenei megvalósítást keresik és ebben a vonatkozásban jók a
tapasztalataink. Olyasmi előfordul, hogy valaki olyan stílusban
nyilatkozik meg, amelyik talán nem az ő terrénuma, nem neki való, nem
tudja úgy megvalósítani a darabot, ahogy az megkívánja, de
általánosítani nem lehet.
– Az
interpretáció fejlődése érzékelhető egy versenyen? A mi fiataljaink
produkciója illeszkedik-e a nemzetközi „trendhez”?
– A mieink is eleget tudnak ahhoz, hogy
beilleszkedjenek a nemzetközi vonulatba. De ez is csak egy
általánosítás, mert mi is az, hogy nemzetközi trend? Különböző
érdekszférák, ilyen-olyan körök, régiók, hagyományok másképp és másképp
határozzák meg. A versenyt fölfoghatjuk úgy, mint egy viadalt, melynek
során lesöpörjük az ellenfelet. Az igazi verseny azonban – mely
termékenyítő lehet – arról szól, hogy a jón túllépve, még jobbak
próbálunk lenni. A gyerekeink saját egyéni fejlődéséből ítélve látom,
hogy ezzel sokan tisztában is vannak. Igazából valamennyien nyertesek,
akik egy versenyen elindulnak, hiszen tájékozódhatnak arról, ki hol
tart.
– Ugyanannak
a produkciónak többféle megközelítése lehet. A zeneesztéta milyen
dolgokra figyel, amikor elbírálja egy versenyző zongorista
interpretációját?
– A pedagógus-zongorista azt a technikai és nevelési
utat figyeli, amelyik ide vezetett és így vagy úgy vezet tovább. Én azt
hallom belőle, arra figyelek, hogy a mű tradícióját hogyan produkálja.
– Mennyire
eltérően pontoznak? Nagy különbségek is voltak?
– Egyáltalán nem. Pár perces megbeszéléssel döntést
tudtunk hozni.
– Ki a jó
muzsikus? Aki agyból játszik?
– Ez Földes Andornak volt az egyik mondása. Az
agymunkának azonban meg kell előznie a művészi tolmácsolást; a
gondolkozás eredményének kell közlő készséggé válnia; majd – Spinoza
meghatározását kölcsön véve – az illető egy érzelmileg érintett
állapotban, cselekvésre determináltan kell a hangszerhez üljön, úgy,
hogy már elsajátította a művet, vagyis, akkor már nem egy rajta kívül
álló művet interpretál, hanem a sajátját. Ma már nemzetközi
viszonylatban is minden jóravaló előadóművész azzal kezdi, hogy
tájékozódik a műről, történeti hátteréről, hogy játszották, kik
játszották. Egyetértek azokkal a kollégáimmal, köztük
irodalomtörténészekkel, akik úgy tartják: egy műalkotást megérteni nem
lehet anélkül, hogy a keletkezéstörténetét ne értenénk.
Kálmán
Györgyi
A Magyar Rádió Rt. 16. Országos Zongoraversenye 2003. október 10-20.
A zsűri: Dr. Ujfalussy József zeneesztéta (elnök), Baranyay László
zongoraművész, Kovács Sándor zenetörténész, Lantos
István zongoraművész, Vásáry Tamás zongoraművész
A nyertesek: I. díj:
Farkas Gábor
II. díj:
Benabdallah Marouan
III. díj: Báll Dávid
A NKÖM különdíját Borbély László, a Kadosa Emlékérmet és a különdíjat
Zsoldos Bálint érdemelte ki.
A 2003. évi Jubileumi Földes Andor zongoraverseny helyezettjei:
I. díj: Fülei Balázs
(tanára: Nádor György-Réti Balázs)
Dányi Árpád
(tanára: Dráfi Kálmán-Gulyás István)
II. díj: Monostori Gábor (tanára:
Falvai Sándor-Némethy Attila)
III.díj: Károlyi Ivett
(tanára: Szokolay Balázs-Némethy Attila)
A zsűri tagjai: Duffek Mihály (elnök), Dráfi Kálmán, Eckhardt Gábor,
Szokolay Balázs, dr. Ujfalussy József.
|