Klári néni
Máthé Miklósné zongoratanár, akit mindenki „Klári néniként” ismert, egyidős volt a XX. századdal. Tanulmányait az I. világháború alatti és utáni időszak legnagyobb tanáregyéniségeinek vonzáskörében végezte, közülük is érdemes kiemelni a világhírű Varró Margit nevét, valamint azét a Weiner Leóét, akinek kamarazene órái talán a legmeghatározóbb élményt jelentették számára, és akire mindig különös tisztelettel és hálával emlékezett. Sikeresnek indult zongoraművészi karrierje ellenére egészen fiatalon döntött úgy, hogy életét a tanításnak szenteli. Majd’ három nemzedék nőtt fel a keze alatt, a legfiatalabbak néhány éve még pályakezdőnek számítottak. Kicsi, gömbölyű, fürge alakját, hófehér haját én, akit 77 éves korában kezdett el tanítani, pontosan ugyanolyannak ismertem meg, mint édesnayám, aki az ötvenes években volt Klári néni növendéke. Az utolsó tíz évben már testében szívritmus-szabályozóval, de mindvégig töretlen munkabírással tanított; 1985 nyarán életkora ellenére szinte váratlanul érkezett a hír hirtelen haláláról. Gyermeke nem volt, és amikor hűséges és mindnyájunk számára oly kedves emlékű társa, a mindig sziporkázóan szellemes Miklós bácsi is elment közülünk, könyvtárát, ingóságait végrendelete alapján jórészt tanítványai örökölték, így ma sokan örülünk valami olyan kedves emléktárgynak, ami valaha Klári nénié volt. De jól emlékszem, életében is hallatlan önzetlenséggel tudta másokkal megosztani a sajátját, könyvet, kottát vagy éppen ruhaneműt, kinek mire volt szüksége. Én, a vidéki kisfiú például tőle kaptam életem első igazi zenei lexikonát, akárcsak egy karácsonykor a Beethoven-szonáták kétkötetes zsebkiadását, amit máig rendszeresen használok. De vajon hogyan lehetne meghatározni azt a még sokkal nagyobb kincset,
azt a szellemi örökséget, amellyet szintén tanítványai között osztott szét,
olyan bőkezűen és oly nagy szeretettel, és amelyből mindnyájan magunkkal
hoztunk és magunkban hordozunk egy-egy – zenélésünket, tanításunkat mindenkor
megelevenítő, személyre szabott – töredéket? Egyáltalán, hol érhető tetten
egy tanár munkája, vannak-e, lehetnek-e igazán kézzelfogható gyümölcsei?
Akik éveken keresztül felnőttként hospitáltak, jegyzeteltek Klári néni
óráin, azok sok-sok remek pedagógiai fogást, hasznos tanácsot, sőt zseniális
ötletet leshettek el tőle, én azonban egykori tanítványként alig-alig tudnék
olyasmit felidézni, ami a maga konkrétságában maradt emlékezetes számomra.
Például Klári néni legjobb órái azok voltak, amikor senki sem ült kettőnkön
kívül a teremben; olyankor tudott ő a legfelszabadultabban és a legeredményesebben
foglalkozni egy-egy zenei vagy technikai probléma megoldásával. Ha azonban
módszerének titkáról faggatták, tiltakozott, annak ellenére, hogy ha valaki,
akkor ő igazán mindent tudott a zongorametodikáról. Tanította is ezt a
tárgyat a zeneakadémistáknak, de könyvet soha nem akart írni róla, talán
mert úgy érezte, nem ez a lényeg. Módszertan helyett számára a zene volt
a döntő a maga csodálatos törvényszerűségeivel és végtelen szabadságával,
meg az ember – többnyire emberpalánta – a maga ilyen-olyan tehetségével,
alakuló, talán még alakítható személyiségével. Klári néni abban volt a
legnagyobb, hogy mindig megtalálta növendékeinek azt a legérzékenyebb pontját,
amelyen keresztül a zene lényege tényleg megérinthette ezt a kialakulófélben
levő személyiséget. Ehhez pedig olyan intuíciós képesség, olyan empátia
és szuggesztivitás, olyan személyre szabott figyelem szükséges, amilyen
csak keveseknek adatik meg. (De érdemes-e másképpen tanítani?)
Kecskés Balázs |