KIS JENŐNÉ DR. KENESEI ÉVA*

 

A TANÍTÓKÉPZÉS MEGJELENÉSE KODÁLY ZOLTÁN ÍRÁSAIBAN ÉS MAI GYAKORLATA

 

A téma közvetlen kifejtése előtt engedtessék meg nekem, hogy Szokolay Sándor zeneszerző emlékező gondolatait idézzem. „Diákkorom elmúltával is: Kodály Zoltán számomra mindig a „tanár úr” marad, akár mint zeneakadémiai tanárunkról, akár mint meghitt tanácsadónkról, vagy mint egy ország nagy tanítójáról beszélek róla. Nevét csak kellő tisztelettel mondhatjuk ki; ő ama kevesek közül való, akik emlékké válva is Méltóságot, Komolyságot, Szigorúságot és Összeszedettséget követelnek tőlünk.” (Dr. Bónis, 1994, 363. p.)

Kell-e ennél szebb gondolat „egy ország nagy tanítójáról”?

            A Visszatekintés köteteinek áttanulmányozása a tanítóképzés olyan kritikus pontjainak áttekintésére ad lehetőséget, amelyek hozzásegítenek bennünket napjaink kihívásainak újraértelmezéséhez is. Dr. Bónis Ferenc, a kötet szerkesztője bízik abban, hogy „az értő olvasó számára nem csupán múltat idéző történelemkönyv marad, hanem minden alapvető gondolatával a jövőbe mutató Előretekintés”. (Kodály, 1982a, 526. p.)

            Kezdjük a gondolatsort az 1929-ben megjelent Gyermekkarok c. írásból vett idézettel. „Akinek nem mindegy, mi lesz itt a zenében egy-két emberöltő múlva, nem mehet el közömbösen az iskola mellett.” (Kodály, 1982, 38. p.) Ebben az írásában már szinte teljes mivoltában előttünk voltak a Kodály koncepció alapkövei: miért, mikor, hol, ki, mit, hogyan tanítson.

            Kodály maga is úgy nyilatkozott, hogy száz évre szóló feladatot is megfogalmazott. Most úgy tűnik számunkra, hogy van egy kis megtorpanás a cél teljes körű elérésében, de folyamatosan változó világunk minden időszakában újabb és újabb feladatokat kell megoldanunk. Minden korosztálynál újból és újból fel kell építenünk a folyamatot, mert automatikusan nem lesz miénk a magyar zenekultúra, meg kell dolgoznunk érte. Ide jól kapcsolódik az 1937-ből való következő idézet: „Egy szép tavaszi nap a budai hegyekben egy kiránduló lánycsapatra akadtam. Daloltak… Attól, amit daloltak, egyre jobban elszörnyedtem, csak annyit mondok, hogy a műsoruk koronája – Schneider Fáni volt. Megtudtam, hogy egy pesti tanítónőképző növendékei. Ma hálásan gondolok Schneider Fánira, mert arra kényszerített, hogy gondolkodjam, mit kellene itt tenni. Három dolog hiányában látom az iskolai zenetanítás sikertelenségének okát. Nem volt elég alkalmas tanerő, tananyag, idő. (Kodály, 1982, 74. p.)

            A gondolat jegyében ma is foglalkozhatnánk azzal, hogy hol, mikor, mit dalolnak képzőseink, de talán nekünk is Kodályhoz hasonlóan a problémák okaival kell foglalkoznunk. Az aktualizálást az alkalmas tanerőre kivetítve elmondhatjuk, hogy egyik oldalon pedagógus felesleg van, a másik oldalon pedagógus hiány. Ezt a hallgatók képzésében legtöbbször bizonyos szakokhoz kötik az oktatáspolitikusok, de nehezen szólunk arról, amire felhívta Kodály a figyelmünket, az alkalmas tanerőkről. A tananyag. Ez az évek folyamán kissé mindig átalakul, reményeink szerint a jó hagyományokat megőrizve új tartalmakkal gazdagodik. Az idő. Ez az a terület, amely időről időre a leghektikusabban változik.

             Most napjainkban egy negatív tendenciának lehetünk szenvedő alanyai, amelyet remélhetőleg hamarosan követ egy újabb fellendülés az általános iskolai művészeti nevelésben. „Csak 1868 óta rendes tárgy az ének népiskoláinkban – papíron. A valóságban ez heti 1 óra hallás utáni dalolást jelentett a legjobb iskolákban. Sok helyen éppen csak néhány egyházi éneket tanultak, másutt semmit. A tanterv ugyan kottaismeretről is szól, de még senki sem látott embert, aki az elemiben megtanult volna kottát olvasni. Mióta a főváros bevezette a szaktanítást, talán sikerül egy-két ügyesebb tanítónak, de a negyedik osztályig alig. Számol ezzel a tanterv is: a polgáriban újra kezdi; 1926 (!) óta a gimnáziumban is újra kezdi két éven át (hogy semmit be ne fejezzen), végül a tanítóképzőben harmadszor kezdi, de folyékony olvasásig vajmi kevesen jutnak el ott is.” (Kodály, 1982, 92-93. p.)           

            Erre a folyamatra 1941-ben hívta fel a figyelmet írásában Kodály. Aki napjainkban ismeri a közoktatás különböző fokozataiban történő ének-zenei nevelést, és a tanítók zenei képzését, minden bizonnyal összehasonlítást tesz. Heti 1 óra → hallás utáni dalolás → kottaismeret hiánya → újra kezdések; mondhatnánk, hogy szinte természetesen következnek egymásból. Ha megnézzük a folyamat első láncszemét, sajnos a közoktatásban néhány évfolyam kivételével ma ismét heti 1 órás a tantárgyunk. Csak remélni tudjuk, hogy az „újrakezdésekkel” bemutatott folytatás elmarad.

            Az Országos Köznevelési Tanács Szent-Györgyi Albert elnökletével történő 1945-ös újjáalakulása a műveltség jelentőségét hangsúlyozta a nemzet és az emberek életében. Három alapelvet fogalmaztak meg, a demokráciát, a humanizmust, és a gyermek, a tanuló személyének, fejlődésének tiszteletben tartását. Az alapelvek mellett az iskolai tananyag megújításán dolgoztak (Sík Sándor, Kosáry Domokos, Ortutay Gyula, Ádám Jenő, Pátzay Pál), és többek között a művészeti nevelésben is a különösen gyors, gyökeres változtatás hívei voltak. (Ballér, 1996, 83-84. p.) Ennek köszönhetően születhettek meg a következő gondolatok 1947-ben „A magyar iskola mai feladatairól” szóló nyilatkozatban. Az új tanterv valamivel több időt ad az énekre, mint a régi. A hozzáértést, vagyis a szaktanítást nem lehet máról holnapra megvalósítani, de nagy lendülettel indul az új tanerők képzése s a régiek továbbképzése, úgyhogy néhány év múlva buzgó és hozzáértő gárdára számíthatunk. (Kodály, 1982, 201. p.)

            Az öröm nem tarthatott soká, hiszen öt év múlva, már az elkeseredettség hangján szólal fel Kodály a Zeneművész Szövetség Pedagógiai Szakosztályának ülésén 1952-ben a zeneoktatás reform-tervezetéhez fűzött reflexióiban. „Visszafejlődött az általános iskolai énektanítás is, a középiskolai tanárképzőt a Főiskolán megszüntették. Zavaros időkben előfordul, hogy nem látszik az irány és visszafelé haladunk. De talán tisztul már és tudjuk: merre kell menni?” (Kodály, 1982, 255. p.)

            Lehet, hogy most az 1989-es rendszerváltás után napjainkban ismét zavaros éveket élünk, és nehezen tisztul előttünk, hogy merre kell menni. Példa van bőven, csak mindenkinek a maga helyén mindennap meg kell harcolnia a maga vélt, vagy valós igazát ebben az új helyzetben, amikor egy kétpólusú rendszerben a központi keretek között érvényesülhet a helyi megvalósítás nagyon is nem könnyű folyamata.

            Sokszor állt ki Kodály a zene ügye mellett. Így tett 1956-ban is, amikor a „Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyermekeket!” című tanulmányban többek között szólt a tanítóképzés helyzetéről is. „A tanítóképzőben egyre zsugorítják a zenei tárgyakat. Már pedig ki vezesse a népet a zene felé, ha az egyetlen ember, akitől ez várható, még annyit sem tanul, mint eddig. A régi ötéves képző szinte zenei szakembereket nevelt a maihoz képest. Ha már nem lehet visszaállítani az ötéves képzőt, legalább ne csonkítsák állandóan a négy év zenetanulását. Négy év alatt is lehet kellő óraszámmal megfelelő énekpedagógust nevelni abból, aki a felvételnél igazolja, hogy a nyolc általános előírt zenei anyagát megtanulta és még tudja.” (Kodály, 1982, 306-307. p.)

            A zenei tárgyak meghatározása mögött napjainkban egy Országos Programfejlesztő Bizottsági javaslat mellett a mindenkori intézményi autonómia döntése húzódik meg. A programok elfogadtatásában természetesen jelentős szerepe van a képzési kimeneti követelményeknek, és a szakok akkreditációs feltételeinek való megfelelésnek is. Ennek a folyamatnak az eredményeként alakul ki az a tantárgyi lista, amely alapján a képzéseket folytatjuk. A folyamatos tanterv, képzési program fejlesztése természetes volt mindig a felsőoktatásban, ennek megfelelően így van ez napjainkban is. A képzés idejének meghatározása egy bonyolultabb folyamat, amelyben elsősorban az oktatáspolitikai döntések a meghatározóak. Mint tudjuk a felvételi vizsga teljes eltörlése helyett az alkalmassági vizsgán bizonyíthatják leendő hallgatóink zenei felkészültségüket. Ez természetesen nem ugyanaz, de a mai rendszerben egy lehetőség a hallgatókkal való személyes találkozásra, és egyben a zenei előtanulmányok feltérképezésére is jó alkalmat biztosít.

            Egy kis számadást készít 1962-ben Kodály, melyben a zenei nevelés rendszerében alapvető és döntő láncszemnek tartja a tanítókat, ugyanakkor sürgeti szaktudásuk megemelését. Ezekben a gondolatokban eljut addig is, hogy egyetemi szintűre kell emelni a tanítóképzést. Ez a gondolat többször is felmerül különböző szakmai, oktatáspolitikai, közéleti, társadalmi körökben. Tudjuk, hogy örök harcot jelent maga a tanterv, és annak megvalósítása. Szakmai felelősséggel bíró körökben ezért hangoztatják, hogy a tanterven folyamatosan kell dolgozni, akciókutatásokkal igazolni az elhangzó véleményeket, és valóban, mint egy cél elérését, egyre jobban meg kell közelítenie a gyakorlatnak. „A zenei nevelés rendszerében alapvető és döntő láncszem a tanító. Ha a tanító képzett zenész és hivatását szereti, jól megy a munka, a gyermekek szépen énekelnek, szívesen látogatják az órákat, és ami a legfontosabb: ránevelődnek a zene szeretetére…nem a tantervet kell redukálni – a rossz tanító a redukált tantervet sem tudja teljesíteni – hanem a tanítók szaktudását emelni…már 1945-ben kimondtuk a Köznevelési Tanácsban, hogy a tanítók egyetemi végzettsége kívánatos. Persze kellő előkészítés után.” (Kodály, 1989, 101., 106-107. p.)

            Kodály együttműködött a filozófus, a pedagógus, az író Karácsony Sándorral. Karácsony Sándor az 1939-ben megjelent „A magyar észjárás és közoktatásügyünk reformja” című munkájában ír arról, hogy a több évszázados elmaradás megoldását csak az egyetemi végzettségű tanítókkal látja megvalósíthatónak. Ugyanakkor példaként hívja fel a figyelmet arra, hogy olyan valóságos reformra van szükség, mint amilyet Bartók és Kodály a zenében megvalósítottak. (Kontra, 1991, 95. p.)

            Napjainkban is újabb változások történtek a képzés átalakításában, de az új bolognai rendszerben sem valósul meg a tanító szakon történő mester szintű (MSc) képzés. Erre még várni kell, hogy más szakmákhoz hasonlóan egyforma szintű képesítést kapjanak a pedagógusok. Tegyünk fel egy kérdést, egy más szakmára vonatkoztatva: Elképzelhető-e az orvosképzésben, hogy a jövendő páciensek életkora alapján különböző szintű képesítést kapjanak az orvosok? A válasz egyértelmű, hogy nem. A nyugat-európai országok egy része a már meghozott intézkedéseivel, pedagógusképzési reformjával, az egyetemi képzésbe integrálásával megadta a választ. (Kocsis-Zsolnai, 1997, 35. p.) Természetesen a képzési idő meghosszabbítása mellett, szívesen vennénk azt mi is, ha a finn egyetemekhez hasonlóan a tanítóképzés sok kiemelkedően tehetséges és szorgalmas diákot vonzana. A nagy érdeklődés lehetővé tette náluk a válogatást, így a jelentkezők mindössze 10-15%-a nyer felvételt a diplomás képzési programokra. (Niemi, Jaku-Sihvonen, 2005, 94. p.)

            Az 1930-as évek végétől a magyar zeneoktatás legkitűnőbbjei, többek között Kodály tanítványai segítik a koncepció megvalósulását. A tanítói szakmáról lévén szó, engedtessék meg nekem, hogy Ádám Jenő (1896-1982) nevét, munkásságát külön is kiemeljem a tanítványok sorából, aki már 25 éve nincs köztünk. A Zeneakadémián 1925-1929 között volt Kodály tanítványa, majd a negyvenes években sok más elfoglaltsága mellett nehezen kezdett bele az énektanítás módszertanának a megírásába. „Írja meg végre az iskolai énektanítás módszertanát!” (Dr. Bónis, 1994, 43. p.) – Kodály parancsoló szavainak nem lehetett ellent mondani, meséli mindezt Ádám Jenő.

            Az ötvenes évek végén a tanítóképzés felsőfokúvá válásával kapcsolatban is kikérték Kodály véleményét. Ezt mondta: „Maguk előre isznak a medve bőrére, amit még nem ejtettek el. Megcsinálták az alapokat az általános iskolában, és most erre akarják a tetőt építeni, a középiskolából pedig kihagyják az énekoktatást. Összedől az a ház, amit így építenek.” (Bónis, 1994, 210. p.) Mind a mai napig nagyon eltérő a középiskola szerepe a magyar zenei nevelésben. Napjainkban is „mélyen alatta marad annak a műveltségi foknak, amelyre a többi tárgy viszi a tanulót.” (Dr. Bónis, 1994, 329. p.)

            Ha a kezdő gondolatot Kodály egy tanítványától kölcsönöztem, szeretném szintén egy világhírű magyar zongoraművész és karmester Vásáry Tamás szavaival befejezni eszmefuttatásomat, aki első hangversenyzongoráját Kodálynak köszönheti. A gondolatot példaként állíthatjuk magunk és hallgatóink számára is, hogy valóban mindig az „ember-gyerek” érdekeljen bennünket. „Tanító volt, de a tágabb, »guru« értelemben. Érdekes, mintha születése előtt választotta volna ki a nevét: Kodály. Ez csak egy nyelven jelent valamit: japánul «öreget«, „ősit«. Szerette, ha «tanár úrnak« szólítják, hisz az is volt a szó legteljesebb értelmében. Tanár, »guru«, felnőtt a többi »ember-gyerek» között. Ez többől állott, mint egy mesterségre tanítani. Ezért volt mesterségbeli tanítása is általános, az ember érdekelte, akinek csak része a mesterember. (Dr. Bónis, 1994, 370. p.)

 

Felhasznált irodalom:

 

Ballér Endre (1996): Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. században.
A tantervelmélet forrásai 17. kötet, Országos Közoktatási Intézet, Budapest.

Dr. Bónis Ferenc (1994) (szerk.): Így látták Kodályt. Nyolcvan emlékezés. Püski Kiadó, Budapest.

Kocsis Mihály – Zsolnai József (1997): Egy pedagógiai akciókutatás-sorozat megoldáskísérletei az ezredforduló válságszindrómáira: 3. rész: akciókutatással megalapozott koncepció a magyarországi pedagógusképzés radikális megújításához. = Modern nyelvoktatás, 3. sz. p. 25-41.

Kodály Zoltán (1982): Visszatekintés: Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok. I. kötet. Közreadja: Dr. Bónis Ferenc. Zeneműkiadó, Budapest.

Kodály Zoltán (1982a): Visszatekintés: Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok. II. kötet. Közreadja: Dr. Bónis Ferenc. Zeneműkiadó, Budapest.

Kodály Zoltán (1989): Visszatekintés: Hátrahagyott írások, beszédek, nyilatkozatok. III. kötet. Közreadja: Dr. Bónis Ferenc. Zeneműkiadó, Budapest.

Kontra György (1991): Karácsony Sándor műveltségfelfogása. In: Horánszky Nándor (1991) (szerk.): Műveltségfelfogások Magyarországon. Országos Közoktatási Intézet. Budapest.

Niemi, Hannele-Jaku-Sihvonen, Ritva (2005): Megelőzve a Bologna folyamatot – 30 év kutatás alapú tanárképzés Finnországban. = Pedagógusképzés, 2. sz. p. 93-112.

 



* A Zenetanárok Társasága Kodály megemlékezésén 2007. november 17-én elhangzott előadás szerkesztett változata. A szerző a kaposvári egyetemen tanít.