A hárfatanárok ZETA-tagozatáról
2002 május 4-én megalakult a hárfatanárok tagozata a ZETA
–ban.
Részben abból az apropóból jöttünk össze, hogy a középkorosztály,
és a fiatalabbak (íme egy újabb generáció, más, új hozzáállással, információra
éhesen, nyitottan!) megismerjük egymás elképzeléseit, másrészt egy előadás
kapcsán, melyet Gaál Erzsébet tartott.( 14 éve Amerikában élő hárfás, művész-tanár
jelenleg magániskolát vezet, előadásokat tart és koncertezik). A bloomingtoni
egyetem volt tanársegéde beszélt nekünk a korosztályokról, a különböző
„szintek” követelmény-rendszeréről, az alaptól a doktorátusig. Az ottani
tanulói létszám nagyon nagy ( 4 éves kortól akár 50-ig), egységes iskolát
képviselnek, Susann McDonald vezetésével. 18 hárfájuk van, és szinte természetes,
hogy majdnem valamennyi növendéknek van otthon hangszere. (Nem feltétlen
koncerthárfát jelent!) Számunkra mindez érdekes és új információ. Gaál
Erzsébet végül annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a világon mindenütt
a legfontosabb a tanár és a diák egyéni hozzáállása, ambíciója és a köztük
lévő kapcsolat hitele, milyensége.
Másik témánk az országos versennyel volt kapcsolatos. Nagy örömmel
vettük tudomásul, hogy az egységes rendszerben a többi hangszerhez hasonlóan,
a hárfásoknak is van lehetőségük versenyzésre. Ez kétségtelen előrelépés,
az eddig tartott spontán összejövetelekhez, közös koncertekhez, országos
találkozókhoz képest. Élvezhetjük az anyagi támogatást és a nyilvánosságot!
Ugyanakkor fölmerült a kérdés: vajon jó-e ugyanolyan szisztéma szerint
rendezni minden hangszer versenyét? A zenei szakmai tanácsadó testületekben,
úgy tűnik, nem képviseli a „kis”-hangszereseket senki. Mi például, annyira
kevesen vagyunk, hogy más-más hangszerekkel (cimbalom, csembaló) kerültünk
össze alap- és középfokon egyaránt, adott esetben olyan iskolában, ahol
egyáltalán nem is folyik hárfaoktatás.
Vajon nem azért versenyzünk-e, hogy szorosabb szakmai kapcsolatot
tartsunk egymással, hogy meghallgassuk egymást –diákok, tanárok, hogy ismerkedjünk,
szélesítsük tudásunkat, kapcsolatainkat?
A hárfa-tagozat megalakulásán, összesen 14 fő volt jelen, nemcsak
tanárok, hanem diákok is, akik hamarosan tanítani szeretnének. (Ez a létszám
a hárfaoktatásban résztvevők kb. 80 százalékát teszi ki.) Egyöntetűen foglaltak
állást arról, hogy, a versenyeket közösen kell tartani alap- és közép-foknak,
(mivel majdnem mindenütt összekapcsolódik az alap- és a középfokú tanítás
az iskola rendszeréből, vagy a tanár személyéből adódóan) és természetesen
olyan helyszínen, ahol múltja van a tanszaknak. Kompromisszumkészségünket
mutatja, hogy bár az Oktatási Közlönyben már megjelent a 2002-2003-as versenyekkel
kapcsolatban „a tanév rendje” – benne a fentebb megkérdőjelezett szemlélettel
– ám mi, némi lehetséges változtatással, egyeztetéssel versenyeznénk. A
jövőre nézve pedig, úgy gondoljuk, a rendeletek megváltoztathatók a pozitív
cél, a szakmai ésszerűség érdekében.
Mint a fentiekből látható kicsi, de ambíciózus csapattal bővülhet
a ZETA tagsága.
Kiss Tünde
hárfa tanár
Molnár Antal Zeneiskola, Weiner Leó Zeneművészeti SzKI,
Liszt Ferenc ZTI (gyakorlatvezető)
|