A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Zenei Tagozatának
KITÜNTETETTJEI
2002. október 16-án adta át díjait a Magyar Írószövetség klubtermében.
A Péterfi plakettet Mácsai János zenekritikus kapta.
A Weiner Leó zenepedagógusi díjat három kiváló pegadógusnak
– Bántainé Sípos Évának, Kircsi Lászlónak és Toldy Máriának –
ítélték oda ebben az évben. A kitüntetettek köszöntői közül ketten,
Farkas Zoltán és Hollós Máté adták át közlésre
szerkesztőségünknek köszöntő soraikat.
Mácsai János köszöntése
Farkas Zoltán
A zenekritikus lelkét igazán csak egy másik zenekritikus értheti meg.
Azt hiszem, értem Mácsai János barátom kritikáit, s mi ketten együtt mondhatjuk
– Csokonai szavait kicsavarva – „az is bolond, aki zenekritikussá lesz
Magyarországon!”. Egyetértően bólintunk, ha azt halljuk, hogy „a magyar
zenekritika pauzát tart”, vagy „mélypontjához ért”, netán „már nem is létezik”,
s közben e kiveszendő mesterség haláltusáját hosszabbítgatjuk egy-egy recenziónkkal.
Jónéhányan írnak még kritikát, talán egy picivel többen is, mint ahányan
erre hivatottak lennének. Ez persze nemigen használ az ügynek, de amikor
ítéletidő jár az ítészre, egyetlen módon lehet védekezni: állhatatosan
ontani kell magunkból a színvonalas kritikákat. A hiteles, elfogulatlan
és élvezetes krtikákat; azokról a muszikusokról is, akikkel együtt élünk,
akiket jól ismerünk, akikkel sok másféle szál is összeköt, akik ott ülnek
azokban a kuratóriumokban, ahol a mi pályázatainkat is elbírálják, hiszen
kicsiny szakma a miénk. Véleményt formálni egyes szám első személyben,
semmilyen más tekintélyre nem apellálva, csak a saját ízlésünkhöz, értékrendünkhöz
mérve az interpretációt.
Az elmondottakból kitűnik, hogy a zenekritikusnak nehéz a mestersége.
Ezt a nehézséget – meg azt a másikat, amelyet bizonyos megbíráltak kívánnak
a kritikusnak, (ti. „hogy állna belé ...”) – valahogy nem találom Mácsai
János barátom kritikáiban. Egyszerűen és érthetően beszél. Ritkán keveredik
olyan – gondolatjelekkel terhelt – bonyolult mondatokba, amelyekből az
utóbbi percekben is hallhattunk néhány kifejlett példányt. Írásai az élőbeszéd
színes elevenségét őrzik. Lehet, hogy Mácsai János olyan zenekritikus,
akit nem csak egy másik kritikus ért? Ha olvasom vagy hallgatom, beszámolója
mindig felidézi számomra az egész koncert hangulatát. A koncertekét, amelyre
nem azért jár, hogy akadékoskodjon, hanem az élményt keresi, s ha megtalálja,
meg is osztja olvasóival vagy hallgatóival. Nem kérlelhetetlen és nem maximalista,
de bírálataiban kemény is tud lenni. Máig emlékszem például rövid rádiós
tárcájára, amelyet évekkel ezelőtt mondott a Magyar Kultúra Napja alkalmából.
Kíméletlen éleslátása igen jól esett – igaz, akkor nem egyetlen előadásról,
hanem kulturális közállapotainkról adott pontos látleletet. Ezeken a közállapotokon
Mácsai János – a zenekritikus rendelkezésére álló szerény eszközökkel –
fordulatos, pontos, olykor kissé ironikus stílusban fogant kritikájával
sokat segít. Ezért adom át neki oly nagy örömmel – mindannyiunk nevében
– a Péterfi Plakettet.
L a u d á c i ó
Bántainé Sípos Éva Weiner Leó-díjának átadásakor
Hollós Máté
Legendás zenetanár Bántainé Sípos Éva. Az őt szeretve tisztelő növendékei
között akad, aki tarhosi gyerekként az emberi eszmélés kezdetén találkozott
vele, számos, aki zenei eszmélésekor, konzis diákként, sok, aki a Zeneakadémián
metodikát tanult tőle, s szinte határtalanul tágítható a külföldiek köre,
akik kurzusain részesülhettek tanításában szerte a világon. Mi is a híres
metodika, mivel hatott annyira a tanítványokra Sípos Éva?
Pedagógiájának középpontjában a tárgy és a növendék állt. E meghatározás
közhelyességét az emlékek felidézése oszlatja el. Ha fordított sorrendben
említenők: előbb a növendéket, a Sípos Évát nem ismerők engedékeny, a diák
kegyeit kereső tanárt feltételezhetnének. Aki azonban valaha bepillantott
az óráira, ennek épp az ellenkezőjét tapasztalhatta. „Éva néninél” nagyon
kellett tudni. Csak épp nem az volt a fontos, mikor teljesítette a növendék
az adott feladatot, hanem hogy amikor teljesíti, minél magasabb szinten
tegye. Sípos Éva tehát nem követelte a tudást, hanem építette azt. Ebből
mindjárt azt is láthatjuk, hogy a tárgy, a zeneelmélet volt középpontian
fontos a számára. A növendékek kört formálva elegyedtek egymással és tanárukkal,
a mindenki mindenkitől tanul(hat) nemes hagyományát követve. Aligha emlékezhet
Sípos Éva óráiról olyan percekre, amelyekben hosszasan magánál tartva a
szót előadott volna. Sokkal inkább rávezette növendékeit a tudnivalóra,
karizmája a figyelem ébrentartásában, a kör szellemi mozgatásában nyilvánult
meg. Mindig az érdekelte, amit a tanítvány az adott pillanatban tud, nem
azt domborította ki, amit éppen nem tud.
Nem másoktól tanulta a pedagógia fortélyait, hanem a saját gyakorlatából.
Ezért mondják róla: „mesterek nélküli mester”. Mi azonban már nem vagyunk
mester nélküliek. A mester: Bántainé Sípos Éva ma a Weiner Leó-díj kitüntetettje.
Mi pedig a sors kitüntetettjei vagyunk, hogy az ő tanítványai
lehettünk.
|