Parlando 1959/3, 7-12. old.
A klasszikus zene harmóniavilágának elemei I.
Az alapfokú zenei nevelés
szemszögéből
(Az alábbi dolgozat megállapításai kizárólag a Haydn-Mozart-féle zenei klasszicizmus stílus-szokásaira
vonatkoznak, bár egyrészt Bach zenéje, másrészt a romantika
hasonló alapokon épül, sem egyiket, sem másikat nem kívánja tárgyalni.)
Bevezetés
A harmónia és a harmóniák egymáshoz
fűződése a legfontosabb zenei mozgató erők közé tartozik. A harmónia voltaképpen a funkciók gyakorlati megvalósulása, a
funkció pedig a tonalitás (hangnemi
berendezkedés) teljesebb kiépülése. Márpedig: ahogy a ritmusok világát a metrum szervezi meg, úgy a hangok
világát a tonalitás.
Ebből következik, hogy ritmust,
hangközöket, dallamugrást, összhangzást, stb. gyakorolni önmagában teljesen
értelmetlen ténykérdés: elsősorban metrum-érzéket és tonalitás-érzéket
kell fejlesztenünk, s a különböző ritmusokat, ill. a különböző dallamfordulatokat
stb., ebbe beállítani.
A tonalitás
létesít kapcsolatot a hangok közt, s vonatkoztatja mindnyájukat egy centrumhoz:
a tonikához, s ezzel megteremti a harmóniarendszer alapját. A harmóniaérzék
fejlesztésének innen: a tonalitás-érzék fejlesztésétől kell indulnia, már
az egyszólamú dallamban meg kell érezni és éreztetni, hogy egyes hangok nem
egyenlő szerepűek. Következő lépés a teljes funkciós rendszer
beidegzése, s ezt finomítják később a differenciáltabb harmónia-hallás
felé.
Bár többé-kevésbé minden stílusra vonatkozik
az imént előrebocsátott néhány alapelv, különösen fontos azonban egy olyan
zenei rendszerben, ahol a funkció a dallamvilág legfőbb sugallója,
irányító tényezője: így Haydn-Mozart zenéjében.
Gyakorlati következmény: klasszikus
dallamokat egészen addig, míg a tanuló meg nem érzi a funkciós rendszert (s ez
alsó fokon igen ritka), nem adhatunk valamilyen harmóniai „jelző”
(kíséret, balkéz, dó-fá-szó
stb.) nélkül. Sem kottaolvasáskor, sem diktálásban! Még ha nem is diktálunk pl.
szolfézsórán több szólamban (erre is hamar rá kell térnünk), a kíséretet a
teljesség kedvéért, a ZENEI IGAZMONDÁS-ért jeleznünk
kell. Hangszerek közül különösen a vonósoknál vet ez fül nehéz problémákat, s
erről a kérdésről szívesen hallgatnánk meg vonós hangszereket tanító
tapasztalt kollégák véleményét.
Vagyis: aki a muzsikából csak a melódiát
érzékeli, veszi tudomásul, többnyire teljesen torzképet kap arról. Akár mint
előadó, akár mint közönség kerül kapcsolatba valaki a zenével, szüksége
van harmóniai érzékének fejlettségére. Nem összhangzattani tudásról beszélünk itt, hanem a harmónia finomságait, vonásait,
tendenciáját, érzelmi jelentését meghalló érzékelésről.
Mi indokolja, hogy az alábbiakban
megpróbáljuk a klasszikus harmóniavilág főbb je1enségeit kifejteni? Hiszen
neves szerzők alapos és részletes összhangzattanai állnak
rendelkezésünkre. Valóban: néhány alapfokú zenei oktatási intézmény tanítja is
ezeket, s tegyük hozzá: a zenei pályára készülőkné1 - egyedül a szakiskola
követelményeitől kényszerítve ta1án jogosan. De:
1./
Az
említett összhangzattanok célja a klasszikus harmóniavilág je1enségeinek
tudományos te1jességü összefoglalása. Ha már valaki fejlett harmóniaérzékkel
rendelkezik, előzőleg gazdag zenei anyagot halmozott magába, indokolt
lehet ez a – túlnyomóan csak – intellektuális munkát követelő –
összefoglalás. De addig, amíg nincs mit összefoglalni, amíg az érzékelésben nem vetettük meg a tudás alapját, addig fölöslegeges,
sőt káros minden i1yen igyekezet. (Itt ismeretelméleti párhuzamot is
vonhatnánk: minden tudásunk valamilyenfajta empíriára támaszkodik. A zenei
empíria viszont a zene nagyfokú absztraktsága következtében fáradságosabb
munkával, céltudatos beidegzéssel, vagy pedig a tapasztalatoknak igen-igen
bő áradásával hozható csak létre.) Ez a tudatos összefoglalása csak a
magasabb szervezeti fokok (szakiskola, főiskola) feladata.
Tehát mindig elől halad az érzékelés, s jóval később követi a rendszeres, teljes tudatosítás. Nyilván a begyakorlás alatt is sor kerül a
tudás egyes elemeinek átadására, de ez nem azonos a tudományos teljességű
rendszerrel.)
Az említett összhangzattani munkák csak a tudatosítás szintjén használhatók,
felépítésük is, súlypontjaik is, arányaik is erre utalnak. Így pl., hosszan
tárgyalnak olyan kérdéseket, amelyeket kellő megalapozás után néhány perc
alatt elintézhetünk (pl. a „megfordításokat”), s ellenkezőleg: lényeges,
hosszú gyakorlást követő alapok lerakása egy leckére (értsd: 1-2 órára)
terjed. Így kerül pl. a hallásilag igen nehezen fe1do1gozható „mellékfok”
fejezet a 2. órára, a domináns szeptimakkord bevezetése pedig - holott szinte
még könnyíthetné a domináns feldolgozását az oktatás legelején is - a könyv
közepe tájára. Mindez lehet tudományosan helytálló, pedagógiailag mindenképpen
indokolatlan.
Szükséges tehát annak feltárása, hogy mikor a klasszikus harmónia érzékelésébe
kívánunk valakit bevezetni, milyen elveken, tényeken, logikán (s ebből
adódóan: sorrendben) haladjunk.
2./
Nyilvánvaló
ezek megfontolásával, hogy az összhangzattanok által felölelt anyagalapfokon
túl nehéz. Nem is szükséges az anyagot ilyen részletességge1,
differenciáltsággal tárgyalni, különösen a nem zenei pályára készülő
növendékkel (álljon akármilyen magas fokon).
3./
Nézzük
most az összhangzattanok zenei anyagát. A szövegben szereplő példák
feladata itt: illusztrálni. Igazolni a szerzőt, hogy nem saját
fejéből találta ki a jelenséget, ilyent tényleg írtak a nagyok. Vagyis a
zene az összhangzattant illusztráló tényezővé degradálódik, ahelyett, hogy
az összhangzattan magyarázná a zenét. A példák célja pedig nem lehet ez: zenei
„adatok” százain kell fülbe vésnem a dominánst, mielőtt ki merhetem
mondani ezt a szót: V. fok. Nem illusztráló, hanem gyakorló példákra van
szükség. Vagyis: igazán most nem tankönyv (sőt, hogy őszinte legyek:
nem is i1yen cikk) az elsőrendűen sürgős, hanem egy jó
koncepciójú, muzikális ember keze alól kikerülő példatár.
4./
S
hogy ezek a tankönyvek csak „példákkal” s nem zenével dolgoznak - ami nem kis
különbség - az kitűnik gyakorló példáikon is. Ezek kidolgozása nem zenei,
hanem intellektuá1is mechanikai művelet. Jó matematikai érzékkel
rendelkező tanuló hibátlanul kidolgozhatná az összes példákat, még ha
életében egy hangot sem hallott volna! Holott: a harmónia érzékelésébe nem
vezethetünk be valakit anélkül, hogy ne formás, klasszikus dallamvi1ággal és
ritmikával együtt járó zenében szívja azt magába. Mert: NINCSEN ZENE STILUS
NÉLKÜL.
5./
Végül
nem helyeselhetjük az összhangzattanokban egyeduralkodó négyszólamú, kötött fakturájú, teljesen homofonikus szerkesztést sem. Nemcsak
azért, mert pedagógiailag indokolatlan ezzel kezdeni, de azért sem, mert a
klasszikus zene gyakorlatával homlok egyenesen ellenkezik. Véleményünk szerint
a funkciók érzékelésének már az egyszólamú zenében meg kell történnie
(természetesen itt csak a klasszikus monodiára
gondolunk, s nem pl. a népdalokra), s a „harmonizáltságot” egy alátámasztó,
funkciót jelölő basszus hang jelenthetné. Később aztán egyre
szabadabban váltogathatjuk a kétszólamú szerkesztést, (itt sem „egy az egy
ellen” kétszólamúságra gondolunk, hanem inkább olyasfélére, amit a Gyermek
Mozart zongoradarabokban, vagy a kéthegedűs duókban látunk) a
többszólamúval. Az alábbiakban is: példáinkban céltudatosan fognak változni a
2, 3, 4 szólamú, kötött, vagy kötetlenebb fakturájú
szerkesztése. Természetes ezek után, hogy a harmóniavilágban korántsem kell
mindent a hármashangzatra építeni. Egy dó és mi éppoly tökéletesen
érzékeltetheti a tonikát, mint egy teljes tonikai hármas-hangzat.
Amíg azonban egy ilyen felépítésű
„összhangzattant” adhatunk gyerekeink kezébe, addig is szeretnénk az
alábbiakban - kísérletszerűen - a klasszikusok harmóniavilágának vázlatát
adni úgy, ahogy érzésünk szerint az alapfokú zenei nevelésben alkalmazható.
Közben az éppen adódó metodikai következésekre itt-ott utalunk, de igazában azt
szeretnénk, ha ez a cikksorozat - elvi hozzászólások mellett - metodikai
cikkeknek hosszú sorát provokálná.
I. fejezet: feszültség és oldás
A 1egalapvetőbb zenei élmények egyike
a feszültség oldása. Bár behatóbb vizsgálatot igényelne, úgy látjuk, hogy a
klasszikus harmóniarendszer körvonalai is ezen keresztül kezdenek kialakulni.
Két fő jelenséget akarunk itt tárgyalni: az idegen hangokat és a zárlati
domináns-tonikát. Mindkettő megjelenik már a renaissance
kórusmuzsikában, s mindkettő e1sőrendű tényezővé válik a
klasszikus harmóniaképzésben. Célszerűnek látszik pedagógiailag is itt kezdeni a harmonikus képzést.
A/ Az idegen hangok jelensége
Palestrináék korában, sőt már az alföldi mestereknél
feltűnik az a gyakorlat, hogy a metrikus (vagy melléksúlyon) disszonancia
lép föl, szekundlépéses oldása csak a viszonylag súlytalanabb helyen történik
meg.
A példákat szaporíthatnánk. Minden esetben
az történt, hogy a metrikus súlyon új harmónia jelentkezett, de valamely tagja
késik: felső (néha alsó) szomszédja helyettesíti. A klasszikusok világában
éppily gyakori lesz ez a figuráció, sőt külön
jelölése is kialakul, a hosszú előke:
vagyis:
Általában váltóhang
néven tartják nyilván ezt a jelenséget. Ez az elnevezés azonban csak egy
speciális, s nem is teljesen idetartozó történést takar:
ezért szívesebben használnánk a szomszédhang, vagy hosszú
előke elnevezést. Kétségtelenül rokon a szabályos (utolsó példánkban
szereplő) váltóhanggal, az átmenő hanggal - különösen és
közelebbről a súlyos átmenő hanggal (erről még alább írunk) -
valamint az előlegezett hanggal.
Mindegyik említett esetben az történt,
hogy a funkcióba belekeveredik egy idegen, a funkcióba nem tartozó hang egyedül
azon a jogon, hogy szomszédja valamely funkciós alkatrésznek (nevezhetnénk
őket protekciós hangoknak…) Összefoglaló néven idegen hangoknak hívhatjuk a fönti jelenségeket.
NB! A fenti elemzésből látható, hogy
az idegen hang-elnevezés a melódia és a funkció egymáshoz való viszonyáról
állít valamit. Ki lehet terjeszteni a váltóhang, stb. elnevezést olyan esetekre
is, amikor funkciós értelmezés nélkül vizsgálunk egy dallamot (akik élnek eszel
a lehetőséggel, megkülönböztetnek melodikai
szempontú és harmóniai szempontú átmenő stb. hangot), de véleményünk
szerint ilyen megjelölésnek nincs semmi haszna, ez a terminológiai szokás nem
célszerű, s csak zavart okoz. Szerintünk csak akkor szabad használni,
amikor a funkció és melódia viszonya
valóban idegen hangot mutat. Az alábbi példák nem nevezhetők idegen
hangnak,
a funkció valóban idegen hangokká teszi ugyanazt a re-t és fa-t.
B/ A súlyos idegen hang
A fenti alakulatok közül különleges
fontossága van a súlyos szomszédhangnak, illetve a vele teljesen azonos
elbírálás alá eső, tőle meg sem különböztethető súlyos hangnak.
Egyedül ezek képviselnek (persze csak funkciójukkal és főhangos oldásukkal
együtt) feszültséget (disszonanciát) és oldást.
A zenét minden izgalmi állapotában
(hangnemváltozás, formai bővítés, stb.) bizonyos belső összerándulás,
meglepődés kísér, mely kifelé dinamikai hangsúlyban – néha negatív
hangsúlyban – manifesztálódik. Ilyen izgalmi állapot, disszonancia keletkezik a
súlyos szomszéd- és átmenő hangnál is. Ezeknek előadása tehát:
Az izgalmaknak természetesen
rangsoruk van, s ennek megfelelően a vele járó súlyoknak is. A második
példát így kellett volna jellemeznünk:
A súlyok mértéke
tehát különböző. Ha a súly valamely oknál fogva (pl. fontos formai hely,
vagy alteráció által kiemelt szomszédhang, hosszabb
ritmus-értékben kitartott szomszédhang stb.) nagyobb, jelentősebb,
ilyenkor megelőző agogika kíséri a szomszédhangot. (Tehát nem nyújtjuk,
hanem késleltetjük a szóban forgó hangot!)
(A mértéktartásra, ízlésre nem kell külön
felhívnunk az olvasó figyelmét) NB! Néha a teljes harmónia, a „tiszta” funkció
is jelentkezhet úgy, mintha minden tagja súlyos szomszédhang lenne, főleg,
ha
1.
rímel
egy korábbi szomszédhangos disszonanciára (pl. a periódus végén a fél
periódus-zárlatra)
2.
ha relatív hangsúlytalanon már megszólalt
harmóniát (többnyire dominánst) ismétel meg a metrikus súlyon:
(A szó-ré
tiszta domináns funkció, de a fél periódusnál a mi a re szomszédhangja volt, a
periódus végén a domináns megjelent az utolsó előtti ütem utolsó
nyolcadán, megismétlődik az utolsó ütemben metrikus súlyon; ugyanolyan
érzést kelt, mint fél periódus szomszédhangos funkciója, s ugyanolyan súly,
sőt agogika kíséri, illetve előzi meg. V.ö.: a Fidelió
quartettjének témájában az utolsó ütemet.)
A fentiekből látható, hogy a
szomszédhang rendszerint vezetőhang valamely funkciós hangra. Helytelen
tehát egy hangnem vezetőhangjáról beszélni. Minden hangnemben számtalan
vezetőhangot alakíthat ki a funkciók sokféle életformája, a harmóniák
gazdag változatossága és folyamatos kapcsolódása. Ilyen vezetőhang a
szomszédhang is.
C/ Pedagógiai vonatkozások.
Nyilvánvaló, hogy a tanulóval sem a
jelenség történetét, sem a föntiekben említett funkciós magyarázatot sokáig nem
érinthetjük. Amikor 5-6 év lelkiismeretes tanulás - s ezen belül egy-másfél év
alapos klasszikus zenei tanulmány - után már elég stabil a funkció-érzete, tudatosíthatjuk,
miről is van szó. De a tudatosítás előkészítése ekkor már hosszú
időn át folyt: mindig meg kellett követelnünk a növendéktől a
klasszikus dallamok éneklésekor, vagy előadásakor, hogy a szomszédhangot
helyesen hangsúlyozza. Az esetek többségében minden magyarázat nélkül
bemutatjuk és utánoztatjuk. (Legfeljebb a feszültség és oldás-viszonyt lehetne
megemlíteni.) Addig folytatjuk ezt, míg a növendék lassanként maga is megérzi a
súlyos helyet. Közben már kialakult a funkciós érzet csírája, már megérti,
miért „idegen” ez a hang, megindulhat a tudatosítás, hiszen megvetettük már
alapját az érzékelésben.
(Folytatjuk)