KODÁLY EMLÉKÉV,
SZEGED
(JÖVŐ-KÉP VI/3.)
Kodály
— pedagógia és a zeneoktatás sorsa
a
jelenkori Magyarországon
Szimpózium
és vitafórum a Szegedi Tudomány Egyetem Zeneművészeti Karának rendezésében
2007. december 13-án
Szeged városa
2007-ben a Kodály jubileumi év kapcsán számtalan rendezvénnyel adózott Kodály
Zoltán alkotói és pedagógiai örökségének
tiszteletére. A rendezvényeket az egész év folyamán zenekari és szóló
hangszeres hangversenyek, énekkari és népdaléneklési versenyek, bemutató
tanítások, Kodály műveltségi verseny, professzionális és amatőr
kórusversenyek, valamint a konferenciákon elhangzott előadások
gazdagították, melyek szerkesztett változatát közöljük.
Dr. Kerek Ferenc, a SZTE Zeneművészeti Karának dékánja szervezésében és rendezésében 2007.
december 13-án kiemelt jubileumi rendezvényre került sor a Szegedi Tudomány
Egyetem hangverseny-termében, ahol a Kodály – pedagógia és a zeneoktatás
jelenkori helyzetével kapcsolatosan szimpózium és vitafórum keretén belül hangzottak
el előadások. Előadók voltak:
Ember Csaba – karnagy, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének
elnöke, a Balassagyarmati Rózsavölgyi Márk Művészeti Iskola igazgatója;
Eckhardt Gábor zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatóhelyettese
zongoraművész-tanár, aki zsűritagként ill. felkészítő tanárként
számos fesztivál, verseny aktív résztvevője. Jelentős tapasztalattal
rendelkezik a zenei oktatás hazai és külföldi területein;
Stachó László, az SZTE ZMK tanársegédje;
Gönczy László, az SZTE ZMK tanszékvezető főiskolai docense.
Dr. Kerek Ferenc, a SZTE Zeneművészeti Kar dékánjának bevezető szavait azzal
kezdte, hogy az évek óta halmozódó megbeszélendő, megtárgyalandó
kérdésekre az ünnepi Kodály év jó alkalmat kínál és talán ad is. Kodály Zoltán
abban a meggyőződésben élt, hogy a zene múlhatatlan része az emberi
kultúrának, zene nélkül nincs teljes értékű ember. Tudjuk ugyanakkor, hogy
Kodály óhaja, – „a zene legyen mindenkié” – az ezredforduló táján, sőt már
az előző évtizedekben is inkább a vágy, mint a valóság kategóriájába
tartozott. A XXI. század elején jó
lenne olyan kézzel fogható útmutatást kapni, gyakorlati terveket látni- ezek
megvalósításában aktívan részt venni-, melyek az elkövetkező évtizedekhez
is mintául szolgálhatnak. Összefoglalva: egyfajta jövő-kép kialakítása is
lehetne az a periódus, amiben most élünk. Ne csak a „nagy- világ” merítsen
abból a hatalmas kincsből, amit döntően Bartók és Kodály művészetében
találunk, és Kodály Zoltán zenei nevelési hagyományaira építünk. Kerüljön újra
a fókuszba a zenei nevelés fontossága! Az
érdeklődés ne csak a kiemelkedő sztár hangversenyekre irányuljon,
hanem mindarra, amit a gyermekek, a fiatalok a zenei nevelés folyamatában
szerezhetnek.
* * *
Ember Csaba: Az alapfokú zenei oktatás jövője a
magyar oktatási rendszerben
Bevezető gondolatként mindenekelőtt tisztázzuk
a legfontosabbat: van-e helye a magyar zeneoktatásnak a közoktatás
rendszerében? Véleményem szerint nem csak helye, hanem jövője is
van. Az azonban, hogy mi módon, hogyan, nagyon sok mindentől függ. Át kell
gondolnunk a következőket:
·
Mit értünk zene alatt? Az utcán járva
láthatjuk, hogy csaknem mindenki fülében szól valami, amiről az illető
úgy gondolja, hogy az a zene.
·
Hol legyenek zeneiskolák? Erről
mindenképpen beszélnünk kell.
·
Egyre többet beszélünk a
finanszírozásról, és egyre kevesebbet arról, hogy valójában mit is tanítunk és
hogyan kellene azt tanítani. Nem
ismerjük egymás munkáját, nem konzultálunk arról, mit hogyan kellene
tanítani.
Miért állítom, hogy van jövője a magyar
zeneiskola rendszernek? Azért, mert sok tekintetben Európában is ez a legkorszerűbb, és amit ma szeretnének a közoktatás egyéb intézmény típusaiban is elérni, azt a mi zenei
elődeink, a magyar zeneiskolák szervezői, Fasang Árpád, Váczi Károly
és sorolhatnám még a neveket, 1952-ben
gyönyörűen kitalálták és felépítették.
Utalnék arra, hogy Kecskeméttel egy
időben már Dunapatajon is alakult ének-zenei általános iskola Magyarországon.
Ezen a településen Kodályról - az ő
jelenlétében, és hozzá-járulásával - művelődési
házat is neveztek el. Kodály arra a kérdésre, hogy van-e jövője a
magyar zeneoktatásnak, és mi a legnagyobb vágya, 1949-ben ezt írta:
„Szűnjék meg a magyar falu árvasága, az egész ország olyan legyen, mint
egyetlen élénk vérkeringésű
város”. E kívánság realizálásának irányába
valamit lépni kellett. Eredhet
akár innen is, hogy 40-50 -100 zeneiskola helyett sokkal több alakult?
Idézni szeretnék Kodály 1952-ben, a magyar
zenei oktatás reformjáról szóló értekezleten elmondott beszédéből, bár
csak jóval később került nyilvánosságra. Azért érdekes, mert a mai napig
is ez az egyik legfontosabb célkitűzésünk. Nevezetesen, hogy létrejöjjön
végre egy olyan intézetünk – most nem a Kodály Intézetre gondolok, és nem
vitatom annak nagyszerűségét – amely a zenepedagógiával foglalkozna, kutatások
folynának, és a nemzetközi eredményeket is meg lehetne ismerni. Ma
sincs ilyen műhely, nincs ilyen háttér. Nem kíséri figyelemmel senki, hogy
melyik szakon hogyan folyik ma Magyarországon a zenei nevelés, valóban eredményes-e
vagy sem, és mitől eredményes. Attól, hogy minden európai zenekarban
vannak magyar művészek, vagy attól, hogy nagyon sokan zenekarban
muzsikálnak, vagy attól, hogy nagyon kevesen járnak hangversenyre? És
kötelező-e hangversenyre járni, vagy az is elég, ha az utcán sétálva fülhallgatóval hallgat valaki valamit és az
a zene kielégíti ?
A Kodály 1952-ben elhangzott beszédéből kiragadott gondolat a
következő:
„…Szükség lenne pedagógiai kísérleti állomásra, kellene egy minta
előképző, ahol tanárjelöltek, meg működő pedagógusok is
elsajátítják a helyes módszereket, kellene a hangszertanítás számára egy minta
gyakorlóiskola. Legfontosabb feladat azonban: senki ne legyen felvehető
hangszertanulásra, ha egy évi sikeres előképzőt nem végzett, a
sikerest úgy értem, hogy ha egy év alatt nem tudta elvégezni, végezze el
kettő alatt. Minden zenei tanintézet legyen köteles legalább heti hat
órában tanítani a zenei írás-olvasást, senki ne léphessen felsőbb
osztályba, míg nem tudja osztálya szolfézs anyagát. Ezt csak tudni, vagy nem
tudni lehet….”
Visszatérek
arra a kérdésre, hogy miért korszerű a magyar zeneiskolai rendszer? A
következők miatt: Annakidején úgy alakították ki nagyjaink, hogy minden
megyeszékhelyre Zeneakadémiát végzett kiváló embereket küldtek, akik vagy
őrizték a régi zeneiskolai hagyományt, vagy ha nem, akkor vadonatúj
zeneiskolát szerveztek. A lényeg az, hogy szakképzett, kiváló pedagógusokkal
tették ezt, vállalva azt a nagyon nehéz feladatot, hogy akkor, a háború után
egyébként zenetanításból élő orvosok, mérnökök, ügyvédek nem taníthattak
ezekben a zeneiskolákban, bármennyire is kiválóak voltak,. És mi a helyzet ma? A jelenlegi felmérések szerint a
10.000 tanárból körülbelül 2000 nem szakképzett zenetanár tanít a kollégák között, vagy nem azt tanítja, amit
megtanult.
A
másik nagyon helyes elképzelés az volt, hogy a központok létrejötte után,
telephelyeket, tag-iskolákat hozzanak létre, mégpedig úgy, hogy legalább 50
fővel működjön, melyet két státusszal lehetett ellátni. Ez általában
négy félállást jelentett, és azonnal elméleti oktatást és háromféle hangszer
tanítását is fel tudta kínálni. Ennek a tagintézménynek, megvolt a szakmai
belső ellenőrzése, mert egy nagyobb tantestülethez tartozott, és
fokozatosan bővülhetett tovább.
A
harmadik része az, hogy a szakfelügyeletet nem engedte széthullani, hanem ezt a
munkát a hat területileg illetékes szakközépiskolára bízta. Akkor körülbelül háromszor
annyi gyermek járt Magyarországon általános iskolába, tehát egy egészen más kiválasztási
arány volt, és a hat zeneművészeti szakközépiskola el tudta látni ezt a
feladatot. Ma legkevesebb 21-ről tudok. Természetesen bármelyik
szakközépiskolában megfordulok, elmondom, hogy rájuk szükség van, csak azt nem
tudom, hogy a 21-ből hogy lesz így 6. Reméljük, egyszer az élet majd
elrendezi és kialakítja ezt is.
Hogy
hol alakult meg a tag-iskola, az politikai döntés volt és nagyon
tanulságos háttér története van. Ez
pedig a következő: színművészetire és a képzőművészetire be
lehetett kerülni munkás-paraszt fiataloknak, és elkezdték tanulmányaikat. A felsőbb vezetők feltették a
kérdést, hogy miért nincsenek a Zeneakadémián ugyan ilyen számban ilyen
fiatalok. „Tudja miniszter elvtárs” – volt a válasz – „az a helyzet, ide nem
lehet csak úgy bemenni, kellene hat évig alapfokon, majd négy évig középfokon tanulni,
és utána már lehetne” – Ja, hát, akkor
legyenek zeneiskolák – volt a válasz.
Ebből
következően működni kezdtek olyan helyeken zeneiskolák, ahonnan a fiatalok
bekerülhettek a Zeneakadémiára is. Ez Kodálynak sem volt nagyon ellenére. Igaz,
hogy ez így szépen fejlődött, de elveszett belőle teljesen a
szakfelügyelet. Most már önként működik együtt az a három szint,
amelyről már 1952-ben megfogalmazták, hogy a magyar professzionális
képzésnek három szintje van: alap-, közép- és felsőfok. Ez ma ugyan így
érvényes és jó.
A
rendszerváltás ezt az egyébként jól működő rendszert majdnem sikerrel
szétverte, miközben a zenetanulók száma mégis hihetetlenül meg tudott
növekedni. Nagyon jó dolog volt az, hogy engedélyezték az iskolaalapítást,
bárki a feladatot vállalva ezt megszervezhette, ehhez csak jogi személlyé
kellett válnia. Indulhatott volna egy nagyon
jó értelemben vett verseny — de nem indult. Sikerült úgy lobbizni, hogy a zenei
nevelés állami feladat maradt, és bőségesen támogatott volt. Felfigyeltek
rá azok a vállalkozók is, akiket a zene ugyan egyáltalán nem érdekelt, de
észrevették, hogy ezen keresztül az államtól pénzt lehet szerezni. Ehhez az elmúlt évig semmiféle szakmai
ellenőrzés nem társult. Egy éve kezdték azt közelebbről megvizsgálni,
hogy tanárok tanítják-e egyáltalán ezeket a gyerekeket. Kiderült, hogy még úgy
is ki lehetett játszani a dolgokat, hogy a naplóból a zeneiskolai naplóba
átmásolták a neveket. És miután nem
volt ellenőrzés, megvalósult a csodálatos iskola, mert minden igazgató álma az, hogy rend legyen. Így
aztán rend volt, mert ki sem kellett nyitni a házat, nem kellett a tanárokkal
foglalkozni, kapták a fizetést. Csak gyerek nem volt, meg tanítás sem.
Ez
megváltozott, két dolog miatt. Nem lehetett tudni, hogy valósan, vagy ténylegesen,
de amíg az általános iskolákban a gyermek létszám fogyott, a művészeti iskolában tanulók száma
elképesztő méreteket öltött. A rendszerváltás meghozta azt is, hogy ne
csak zenéből, hanem minden művészetből lehessen jelentkezni a
művészeti iskolába. Így a korábbi 20-30-40.000-es zenetanuló létszámból
két évvel ezelőttre a négy művészeti ágban lett 341.000 gyermek. Közben az elmúlt 15 évben a
közoktatás általános iskolai korosztályának létszáma a felére csökkent, másfél
millióról nyolcszázezerre. És ebből 341.000 művészetet tanul! Megvalósult
a csoda. Ez a magyar csoda. Hogy ez milyen színvonalon történt, arról nem
beszéltünk. Egyébként véleményem szerint egészen magas színvonalon is, és ez a
lényeges. Ami viszont nagyon nagy hiba – teljesen szervezetlenül. Elindult egy
olyan verseny, ami nem verseny. Az
iskola benne van már zeneiskolaként egy általános iskolában, akár falun is. A
tánctanár kiköveteli magának, hogy például az ő tánc csoportjába az összes
elsőst vegyék fel. Hiszen ez az üzlet.
Úgy tűnik, ő ezt egész jól megszervezte. De ahol a beiratkozás
történik, ott az igazgatóval egy másik,
mondjuk a képzőművészeti ág
tanára beszéli meg, hogy az iskola egyik tanára vállalja el
a képzőművészet
tanítását. Ki sem kell jönnie az iskolából. Sok minden egyéb mellett a legnagyobb kérdés, hogy ezek a
szakmájukban kiváló tanító nénik nem készültek fel arra, hogyan kellene
művészeti iskolában tanítani. Természetesen a zenészek sem maradnak le,
mert kiderítik, hogy ők 6-8 hangszert tudnak tanítani, amire mellesleg
egyébként szükség is lenne.
Földes
tanár úr már 1970-ben elmondta, hogy katasztrófa felé haladunk, egyre kiválóbb
művészeket képezünk. A tanárok csak hegedű, vagy
zongorára szakosodnak. Már a szolfézstanítás is kudarcba fullad. Ma azon
vitatkoznak, hogy az elméleti területen nem képezheti magát tovább egy
hangszeres tanár. Ma egy igazgató
kinevetné J. S. Bachot, ha megjelenne, hogy ő mi mindent szeretne az
iskolájában tanítani: hegedű, fuvola, zongora, csembaló, orgona, elmélet
és még más. A zenetanár, mint fogalom teljesen
elveszett. Mit értünk ez alatt? A szolfézst és a hangszert két külön tanár tanítja,
és problémázunk azon, hogy mit tanítson meg a hangszeres tanár elméletből
a hangszeres órán. A gyerekeknek legfeljebb 10 %-a szereti vagy egyiket, vagy
másikat, a maradék 90% pedig még csak nem is énekel. Ugrin tanár úr
nagyszerű ötletét meg kellene már valósítani valakinek az általános iskolákban:
a kérdés megoldása lehetne például, hogy amíg a történelem, vagy egyéb tárgy
tanára beír a naplóba, addig a gyerekek énekeljenek el valamit. Így megoldódna
a heti hat énekóra kérdése. A gyerekek normálisan, tiszta tüdőből
semmit nem tudnak elénekelni. Ma énektanárként elindulni nem életbiztosítás. Ma
már az Egri Tanárképző Főiskolán kétszakos énektanárokat képeznek.
A
zenetanítás viszont 1952 óta nagyon korszerű. A magyar zenetanár számára
természetes volt, hogy kisebb településeken óraszámát 4-5 helyen tanítja
le. A szakszervezetek tiltakoznak az
ellen, hogy egy tanár több helyen adja le a többi iskolatípusban kötelező
óraszámát. Sajnos azonban ez nem elkerülhető. Bizonyos hangszereket egy
iskolában néhányan tanulnak csak, és ha valaki semmi mást nem taníthat, nincs
más megoldás. Fogyóban van minden hangszer oktatása. A gordonkások is
csaknem teljesen eltűntek. A tanár még szolfézzsal együtt sem tudja
összehozni a 22 órát. A gitár újabban
nagyon felkapott hangszer lett. A furulyát is megelőzve harmadik helyen
áll a zongora, hegedű mögött.
Két évvel
ezelőttig folyamatosan növekedett a zenét tanulók száma. Eljutott
128.000-ig. Tavaly csökkent 6000-el, idén – még pontosan nem lehet tudni – de körülbelül
20.000-el. Ha azt vizsgálom, hogy az egész művészetoktatási rendszer hogyan
alakult át a minősítés hatására a statisztikai hivatal szerint körülbelül
250.000 gyermek maradt csak. Érdekes és
elgondolkoztató azonban, hogy közülük több mint 100.000 a muzsikus. Tehát a
zenetanításban volt valami hagyomány, valami rend!
A mai kihívásoknak a zeneiskola megfelel.
A zenei nevelés rendkívül nyitott volt
mindig az új dolgokra, a muzsikusok
is. Gondoljunk csak a Török induló Mozart-féle zongorára írt
eredeti válto-
zatára, vagy hasonlókra.
Komoly vita van azon, hogy valami mikortól könnyűzene és
mikortól zene, és mi felé kell nyitni.
Ha a magyar órán nem a magyar irodalom szemeteit, hanem a magyar
irodalom remekeit tanítjuk, mint közfeladatként átadni való dolgot, akkor az
alapfoknál – tisztelve a majdani későbbi választási lehetőséget -
csak azt adjuk, amit értéknek tekintünk. Számomra Kodálynak ez az egyik
legfontosabb üzenete. Az egy más kérdés,
hogy mondhatom –e valamiről, hogy
szemét, nem érték, ha azt sem tudom, hogy az mi. Ha ezt teszem, az igazi katasztrófa. És nagyon nagy meglepetések tudnak
érni.
Kérdések Ember
Csabához:
1./ Kérem
tájékoztasson arról, jelenleg hogy áll a normatíva kérdése a minősített, a
nem minősített és a kiválóan minősített iskolák között?
E. Cs.: Erre
egészen biztató választ tudok adni. Minden olyan iskola, amelyik minősített,
vagy kiválóra minősített, megkapja az alap normatívát, ez az eddigi
támogatás fele és megkapja kiegészítő támogatásként a minősítési
dokumentummal a másik felét, konkrétan zene esetében 51.000 forintot. Ezen túlmenően van egy pályázati lehetőség
is, az első nyolc hónapra
januártól-augusztusig 500.000.000 forintos keret van, erre minden
működőnek nevezett iskola pályázhat. Szeptembertől a maradék
négy hónapra 360.000.000 forintra már csak a minősített, kiválóan
minősített iskolák nyilván két eltérő összegre pályázhatnak majd. A
dolog lényege az, hogy aki a minősítésben részt vett, az garantáltan
megkapja legalább azt az összeget, amit
eddig.
2./ Megragadott
az a Kodály idézet, hogy „szűnjék meg a magyar falu árvasága.” Nem kérdés,
hogy szükség van a minőségi ellenőrzésre. De mi lesz azzal a sok száz
gyerekkel, akik olyan faluszéleken laknak, aminek még a nevét sem tudjuk talán,
de mégis volt valamilyen alkalmuk arra, hogy egyáltalán zenéről halljanak.
És ha volt ott egy olyan tehetséges gyerek, aki az oktatás megszűnése
miatt nem tud tovább tanulni? Van-e valamilyen alternatíva számukra?
E. Cs.: Az alapkérdés az volt, hogy eldőljön, a
művészet és zeneoktatás állami feladat-e, vagy sem? Miután ezt az oktatást
valamiképpen meg kellett menteni, nagyon nagy áldozatok árán sikerült csak. Ez
a minősítés nem tudott tisztességesen végbemenni. Nagyon sok papírt
vizsgáltak, nagyon kevés órát hallgattak meg. Mi azt akartuk, hogy az
előminősítést az OKÉV végezze el. Ők azonban
emberhiány miatt nem kapták meg a feladatot. Az első félévben elindult egy
nagyon csúnya dolog, ekkor a papírok alapján állapították meg, hogy egy iskola
előminősült, vagy sem. Ha egy
iskolát elutasítottak, de nem adta föl, fellebbezett, azt az OKÉV gyakran
elfogadta, mert másként gondolkozott a
minősítésnél. Adott egy év haladékot arra, hogy csak szaktanár tanítson az
iskolában. Vagyis, abból indult ki, hogy ez alatt az idő alatt meg lehet
szerezni a megfelelő képesítést. Ez egy teljesen jogos elvárás. Itt a felsőoktatásnak kell nyitni arra,
hogy a diploma megszerezhető legyen. Tehát az a tanár, aki egy hangszert
évek óta tanít, sőt nagyon eredményesen, megtanulja a tantárgy módszertanát, és letegye a
szakvizsgát.
Szerencsésebb
volt a sport tagozat, amelyet teljesen felszámoltak az országban, és most
megyénként egyet-egyet engednek és kezdik úgy kiépíteni, ahogy 1952-ben a
zeneiskolákat. Különben a Zeneiskolák Szövetségén belül, a nagyvárosok iskolái
részéről volt egy olyan kemény fellépés, hogy a hagyományos főiskolai
képzést folytató város zeneiskolái az első számú beszállítók, ezen kívül
van még 8-10 beszállító település, ezeket az állam finanszírozza 100%-ig, és
indítsuk újra az egészet. Szerencsére nem így történt. Ami a minősítésnek
áldozatául esett azt egy év alatt ki lehet heverni. Már sok helyen újra
szerveződik az iskola. Van olyan polgármester, aki úgy nyilatkozott, hogy
neki ez kell, és egy évet kibír azzal, hogy iskolája minősüljön. Én 39 olyan
iskoláról tudok, amit nem minősítettek. És ők is elindulhatnak
márciusban újból. Amint mondtam, kb. 244.000 gyermek maradt a rendszerben,
tehát ők járnak. 209.000 gyermekre kértek minősítést. És közöttük a
zenészekre gyakorlatilag majdnem mindre. Ha a tanárképzést sikerül rendbe
tenni, lesz képesített zenetanár, újra indul minden.
* * *
Eckhardt Gábor:
Csepűrágók, zsonglőrök? Avagy Muzsikusok, merre tovább?
„Az ember zene nélkül nem teljes egész, csupán töredék. A zene
lelki táplálék, és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele, lelki
vérszegénységben él és hal.”
Kodály Zoltán e szavaival köszöntöm a jelenlévőket.
Kivételes szerencsémnek köszönhetően az elmúlt két évben egy
nemzetközi projektnek, a Polifonia projektnek lehettem aktív tagja, amely a
bolognai rendszerbe való átlépés körülményeit, az ott zajló folyamatokat,
ezeknek következményeit vizsgálta. Ennek eredményeképpen javaslatokat tett
önkormányzatok, minisztériumok, kormányok és nem utolsósorban az Európai
Parlament, ill. annak Kulturális Bizottsága felé. Ezt a projektet az AEC = Európai Konzervatóriumok (mindenfajta
zenei felsőoktatási intézmény) Szövetsége szervezte, melynek székhelye
Utrechtben, Hollandiában van.
Első
pozitív tapasztalat:
Az AEC -vel való együttműködés során egy igen dinamikus
szervezettel ismerkedhettem meg. Rendkívüli hatékonysággal képviselik a
zeneoktatás érdekeit. Gondolkodásuk offenzív
jellegű. Abból indul ki, hogy jelenleg európai szinten a
zeneművészeti ágnak az oktatáson belül ígéretes pozíciója van. Ezt a
lehetőséget ki kell használni. Feltételezi, hogy a hivatalnokok segíteni
szándékoznak azoknak a terveknek a megvalósulásában, amit a zenészek
propagálnak. Elébe kell menni a trendeknek, perspektivikusan gondolkodva
újításokon törni a fejeket, megvalósítható ötleteket adni, ezzel megnyerve a
bürokratákat az ügyek előremozdításához. Magyarországon ez egyenlőre
ismeretlen szemlélet. Nálunk még a defenzív,
utánkövető gondolkodás a jellemző ezen a területen.
Lám, lehet
ezt másképpen is csinálni.
A projekt
négy munkacsoportra oszlott. Kettő az egyetemi képzés alap és mesterfokának,
illetve a doktorképzésnek a tartalmi részét vizsgálta. Egy további munkacsoport
a „végtermék piacra helyezését” vette górcső alá, azaz, hogy a zenész szakmával
az életben mit lehet kezdeni. Végül az utolsó csoport – melynek én magam is
tagja voltam – azt a fázist tanulmányozta európai szinten, ami a felsőfokú
oktatást megelőző felkészülési szakaszban (pre-college) történik a
profi képzési intézményektől a magánoktatásig bezárólag.
Nemzetközi
munkacsoportunk 7 főből állt – angol, elzászi francia, finn, holland,
katalán, magyar, svájci tagokkal. Volt közöttünk zenei intézményvezető,
tanügyi referens, gyakorló pedagógus, előadóművész. Mindegyikünk
tradicionális, neves zenei intézményt képviselt. Évente 2-3 alkalommal gyűltünk
össze egy-egy hétvégére. 13 európai helyszínen tettek a csoport tagjai
látogatásokat. Sikerült Európa zeneoktatásának professzionális vonulatáról
átfogóbb képet kapni. A következőkben az itt szerzett tapasztalatokból
szeretnék a hallgatókkal néhányat megosztani és kissé szubjektív következtetéseket
levonni.
Európa új formákat keres az oktatáson belül. Nem
véletlenül a strukturális kérdések –
vagyis, hogy mennyire szervezett a zeneoktatás – elsődleges helyet foglaltak
el vizsgálatainkban. Magyar szemszögből nézve meglehetősen
közhelyszerű megállapításokat eredményezett, hiszen mi „szisztémában”
nőttünk fel – és ez vonatkozik még Kelet-Európára, ill. a volt szocialista
blokkra is. Ezért nem igazán értjük, hogy mások miért nem ebben a rendszerben
gondolkodnak. Munkacsoportunkban ketten voltunk, akik olyan országokból jöttek,
ahol ennek hagyományai vannak, ahol minisztérium által jóváhagyott tantervek,
szabályozott rendszerben működő zeneoktatás, illeszkedő fokok
vannak. (Legalább is papíron). Nekünk kimondatlanul az lett a feladatunk,
hogy két év alatt rávezessük a többieket arra: az eredményességnek ez a fajta
szervezettség az egyik fő oka. Végül is bekerült az ajánlásba, amit az
Európai Parlamentnek küldtünk: strukturált zeneoktatásra kell törekedni.
Második pozitív
tapasztalat negatív utózöngével:
Itthon ez még ma — valóság. Ám ha néhány év múlva sikerül
leépíteni ezt a rendszert, hamarosan már csak emlékből fogjuk tudni, hogy
milyen jó volt. Miközben Európa másik felén ezt megvalósítják!
Számomra
a legérdekesebbek azonban a tartalmi
keretekre vonatkozó tapasztalatok voltak. Ahogy nálunk, úgy Európának a
nyugatibb felén is a zenészek képzéséhez három fő készség-csoportot
társítanak. A gyakorlati és elméleti készségeket (szakmai), valamint az
emberi/személyes készségeket. A különbség az, hogy ott ez a három elem most már
teljesen azonos fontossággal bír, míg nálunk az utóbbi – a személyes kompetencia
– gyakorlatilag elhanyagolt.
Mi
úgy gondolkodunk: elegendő jól megtanulni a hangszeren játszani. Kell hozzá
persze elmélet is, meg egy kis zenetörténeti háttér. Legyen talán egy kevés
általános műveltsége is a diáknak és máris „alkalmas” a szakmai
továbbtanulásra. Aztán végeredményében olyasvalaki jön ki a
felsőoktatásból, aki aztán nem tud elhelyezkedni a pályán, a
munkaerőpiacon. Miért?
Külföldön
ezt másképp látják. Az emberi készségek, a személyes kompetenciák (mint pl. a
kommunikációs készség, együttműködési készség, probléma megoldási készség,
pszichológiai készség, alkalmazkodó képesség az állandóan változó környezethez,
stb.) biztosítják azt, hogy a diákok később ne csak a zeneművészet
területén legyenek képesek kamatoztatni tudásukat, hanem az akár konvertálható
lehessen a tudás alapú társadalom bármelyik másik szegmensében is. Magyarul: ha
nem jön össze a zenei pályafutásom, nem túl nagy erőlködéssel más
szakmában is kipróbálhatom magam. Mert a társadalom számára a
gondolkodásom, a működésem az értékes. Hasznosságom garantálva van.
Harmadik pozitív
tapasztalat:
Íme, egy példa. Varsói látogatásunkkor eljutottunk egy olyan
iskolába, amely egy hagyományos hazai zeneművészeti szakközépiskola és
mondjuk, a zeneakadémiai előkészítő keveréke. Kb. 50 egészen kiváló
képességű hangszeres tanul itt. Reggel 8-tól
délután 3-ig iskolában vannak. Ezalatt hallgatják a közismeret és az összes
zenei csoportos órákat. Ezt követi az egyéb zenei oktatás. Négy 15-16 éves
diákot választottak ki, akikkel interjúkat készíthettünk, beszélgethettünk egy
közös együttlét során. A négy értelmes, tiszta szemű művész-jelölt
folyékonyan beszélt angolul. Ez még Magyarországon is előfordul.
De ami azután történt, miután kérdezősködésünket befejeztük, meglepett. A
diákok búcsúzkodás (és megkönnyebbülés) helyett elkezdtek kérdezősködni:
mi az, amit mi csinálunk? Mi ennek az értelme, mi lesz az ő hasznuk
ebből? Világossá vált: ezek a diákok már ilyen fiatalon tökéletesen
tudják, hol helyezkednek el, mivel foglalkoznak. Már integrálódtak a zenei
életbe, már életképes emberek! Ilyennel itthon még nem találkoztam. Az már csak
a ráadás volt, hogy ezek után az egyikük felhívott minket egy tanterembe, és
néhány perc múlva már Haydn: C-dúr csellóversenyének nyitótételét játszotta –
magától értetődően és lenyűgözően.
De visszatérve az előadás címére, mi is a helyzet velünk, muzsikusokkal,
beleértve diákot, munkavállalót? Mi a szakmánk
jelenlegi háttere? Milyen elvárások vannak szakmánkkal kapcsolatban?
Megállapítható,
a közönség összetétele radikálisan
megváltozott. A homogén, egységes zenehallgatói réteg elöregedett és a száma is
csökkent. (Ugyanakkor a Földön a klasszikus zene iránt érdeklődő
közönség tábora terebélyesedik.) A globalizáció, a bevándorlás, a sok költözés
miatt egyre változatosabb
összetételű és igényű közönségekkel van dolgunk, akik hozzák magukkal
változatos kulturális szokásaikat, igényeiket. Ebből két dolog
következhet: vagy az, hogy többféle stílusra, zenei irányzatra vágynak, vagy
pedig az, hogy amit mi produkálunk, azt nem úgy szeretnék befogadni, ahogy mi
tálaljuk. Ennek a rétegnek másként kell a klasszikus zene. Szeretik, de nem azt
akarják kihallani belőle, amit mi próbálunk rájuk erőltetni. Lassan
már milliárd ember vár arra, hogy bebocsátást nyerjen ebbe a zenekultúrába. (Pl.
csak Kínában már 60-70 millióan tanulnak zongorázni zeneiskolákban. Ezek az
emberek vágynak erre a zenére. De ők hangverseny közben akár beszélgetni
is szeretnének, vagy enni.)
Rövid
szubjektív beszúrás:
Bach még azt írta kottái végére: Soli Deo
Gloria. Haydn még a cselédekkel együtt evett. Mindenki szolga volt – zenészként. És akkor jött Beethoven. Ő volt az
első, aki kimondta, hogy mostantól ti szolgáljatok engem! Azóta a
klasszikus zenészek egy elit osztály tagjainak képzelik magukat. Mi valamit
nagyon tudunk, emelkedjenek fel a többiek a mi magaslatunkra! Azt a fajta
gondolkodást nem igazán favorizáljuk, hogy „alacsonyodjunk le” hozzájuk, a
saját szintjükön szólítsuk meg őket és onnan próbáljuk felemelni. Kodály
szerint „a zene az életnek olyan szükséglete, mint a levegő. Sokan csak
akkor veszik észre, ha már nagyon hiányzik. Némely ember nagyon kevéssel beéri,
mikor például éjszakákon át füstös szobában kártyázik. Mégsem élhet nélküle.”
Sok ilyen füstös szobában kártyázó ember van, rájuk is kéne gondolnunk.
A nyugati
kultúrában elterjedt kifejezés a „médiamorfózis”.
Lényege: mennyire befolyásolják az elmúlt húsz évben a médiában végbement
változások a zenehallgatási szokásainkat, a zenéhez való viszonyunkat.
a/ A vizuális
élmények vezető szerephez jutása az auditív élményekkel szemben.
b/ Az
internet használata, a letöltések, a fájlcsere programok, melynek révén mindenki maga állíthatja
össze a koncertjeit.
c/ Az egyre
olcsóbbá váló hangrögzítő berendezések, stúdiók következtében bárki azt csinálhat a
zenével, amit akar.
Ezek mind
radikálisan megváltoztatták a közönség zenehallgatási szokásait.
És mi a munkaerőpiac elvárása?
Nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte stagnál a stabil
(állami finanszírozású) munkahelyek száma. Ebbe beletartozik a kulturális
intézményektől kezdve az oktatásig bezárólag minden. Bár pénz van a kultúrára, de nem ilyen pozíciókban, hanem projektekben. Például
egy zenekart, zenekari művészt a jövőben egyre inkább egy projektre
fognak felkérni, arra kapja majd a pénzt és jól meg is fogják fizetni. Ám a
projekt befejeződése után a kapcsolat megszűnik. Ezért lesz egyre
nagyobb tere az egyéni ötleteknek, azok megvalósításának.
Reális
a veszélye annak, hogy a közeljövőben már nemcsak a munkahelyet, hanem
talán magát a szakmát is váltani kényszerülhet a muzsikus. Rugalmas munkavállalóvá
kell válnia, nem pedig rugalmatlan munkanélkülivé.
Milyen kívánalmaknak kell megfelelnie a
muzsikusnak?
A középkori zsonglőrök, csepűrágók,
(jokulátorok, minstrelek) vándormuzsikusok tulajdonképpen milyen életet is
éltek? Egyidejűleg voltak hangszeres muzsikusok, színészek, énekesek,
zeneszerzők, költők/szövegírók, vagy éppen cirkuszi mutatványosok. Szórakoztatniuk
kellett a közönséget és emellett még emberek is szerettek volna maradni.
Manapság
úgy tűnik, visszaköszön a múlt. Mintha most is egyre több lábon kellene
állniuk a muzsikusoknak, sok mindenhez kellene érteniük. (Nem zárja ki, hogy
bizonyos szakterületeknek éppen specialistái is lehetnek.) Egy szellemi szabadfoglalkozású
muzsikus kell, hogy foglalkozzék műsorszerkesztéssel (ötletgazda, ki kell
találnia egyedi programokat), jó kommunikátor kell, hogy legyen
(műsorvezetés, ismertetés, médiában való megszólalás értelmesen, jól
hangzó mondatokban.) Látványtervezőnek is kell lennie (színpadkép
kitalálása, „dizájnos” ruha). Hogy el tudja adni a saját produkcióit,
menedzser és marketinges ismeretekre is szüksége lehet. Reklámozza produkcióit,
működtessen egy saját honlapot, akár egy blogot is. Legyen egy házi stúdiója,
hogy otthon készíthesse felvételeit. Minimum 2-3 zenei stílusban kell tudnia
játszani az általa képviselt fő stílusirányzat mellett. (Sokfelé tanítják
a különböző zenei irányzatokat. Nyugaton 20-25 éve magától
értetődő, hogy felsőfokon lehet jazzt tanulni. Nálunk most
vezették be. Végre!)
Bármilyen
riasztóan hangzik, ez a valóság közeleg.
A kérdés: igazodik-e ezekhez az oktatásunk?
A bolognai rendszert bevezették. Ezt lehet átoknak, lehet áldásnak
felfogni. Itthon még azt mondjuk, a szakközépiskola magasabb szinten zár, mint
Nyugat-Európában a bachelor (alap) szint. Legalábbis ami a tartalmat illeti.
Felmerül a kérdés, hogy a felsőfokot megelőző fázisban kell-e
ennyit „csak” a szakmáról beszélni? Nem kellene többet foglalkozni az emberi
készségekkel? Hogy a későbbiekben sokkal nyitottabbak legyenek a
befogadásra, mert így tartalmilag többet tudnak majd tanulmányaikból
kicsiholni. Európában ez egy teljesen egyértelmű hozzáállás. Talán azért,
mert szervezetlenebb háttérből indulnak? És biztos-e, hogy csak az eddigi
tartalmakkal lehet kitöltenünk oktatási fázisainkat?
A
korszerűbb tudásnak feltételeznie kellene azt, hogy a zenei műfajok
sokkal szélesebb skáláját bírja egy bizonyos szinten a növendék. Ebbe
beletartozik az improvizáció is. Az új technológiáknak a használata, - a
kottaszerkesztő programtól a saját stúdió működtetéséig – alapkérdés.
A gazdasági ismeretek, a zenei munkaképesség karbantartása, lelki egyensúlyunk
megőrzése, a beszédkészség megszerzése, mind-mind nagyon fontos feladata
lenne oktatásunknak. A helsinki-i Sibelius Akadémián elindítottak egy ötéves
programot, melynek neve „előadó-művészet”. Mit tartalmaz? Agytréning,
lélegzés, relaxáció, koncentráció, önbizalom, hogyan kell megtanulni egy
darabot vagy éppen viselkedni a pódiumon. Tehát minden olyasmi benne van,
amivel egy gyakorlati órán nem foglalkoznak. A varsói Akadémián pedig a
zenetanárképzésben három éve bevezették az euritmia tantárgyat.
Nagyon
szeretném, ha büszkék lehetnénk arra mindannyian, hogy mi a korszerű
magyar zeneoktatásnak dolgoztunk és a korszerű magyar zeneoktatásért
áldoztuk az energiáinkat. Búcsúzóul
Kodálytól idézek:
„A zenész kiművelése soká tart és soha
nem kész. Megérkezünk az örök problémához. Magyarság és Európaiság szintézise,
Szent Istvántól máig és mindörökké. Addig él a magyar, amíg ezzel megbirkózik.”
* * *
Stachó
László: Érték, öröm és haszon a Kodály-módszerben *
A Kodály-módszer technikai kidolgozottsága révén érte el
elvitathatatlan nemzetközi elismertségét és sikerét. Eredeti szándéka szerint
azonban nem puszta zeneoktatási technika a Kodály-módszer, s valójában nem is elsősorban az. Egyéni és közösségi
érték-élményekből született, s komplex világnézetet foglal magában.[1]
Elemei etikai, esztétikai és társadalmi tervezési alapelvekből
vezethetők le. Értékorientációja nyomán amellett foglal állást, hogy a
zenei oktatásnak magasrendű esztétikai értéket képviselő zenékhez
kell elvezetnie, de már a kezdetektől fogva, a tanulás folyamatában is
csak értékes zenei anyagnak szabad helyet juttatni. Esztétikai alapelvei nyomán
a zenei folyamat magvát alkotó tonális tapasztalás kialakítását,
kiművelését tartja alapvetőnek. A relatív szolmizáció csak eszköz
ebben, mely a tonális tapasztalás kiművelésének ideális módszertanával
szolgál. A Kodály-módszer gyakorlatának központi eleme az ének – ezen belül
kitüntetetten a népdal – és a társas éneklés kultúrája. A magyar népdal nem
csupán magasrendű esztétikai értéket hordozó kultúrtermékként szerepel ebben
az embernevelési módszerben, hanem
közösségi etikai érték hordozójaként is – mint a kulturális és nemzetformáló
örökség legjavának része, az örökség megismerésének és továbbadásának alanya. A
népdallal való foglalkozásnak ugyanakkor van egy mélyebbre mutató technikai
vonzata is: a Kodály-módszer az éneklést a belső hallás kifejlesztésének
és a nem pusztán motorikus zenei fantázia kifejlesztésének ideális eszközeként
tekinti.
Ebben az
elképzelésben két sajátos demokratikus eszmény is megjelenik. Az egyik ilyen
eszmény alapja, hogy az éneklés mindenki által elérhető zeneforrás. Kevésbé
tűnik magától értődőnek azonban, hogy a közös éneklés jellemző
társas funkcióval is bír, melyet már az emberi természet mai
természettudományos vizsgálatai is a társas kohézió megteremtésében vélnek
fölfedezni.[2] A
demokratikus eszmény ugyanakkor nem téveszthető össze tömegigények
kielégítésével: a végső pedagógiai cél valójában – a kodályi eszméket
megalapozó humanista nézőpontból tekintve – magasabb rendű értékek
vonzáskörébe juttatni a lehető legtöbb embert. E humanista felfogásban a
tanítás folyamata azáltal több puszta ismeretátadásnál, hogy kultúrára nevel, amely
magába foglalja a megismerés és megművelés technikáit, a hagyományt – valamint
annak tiszteletét –, valamint a hagyomány egy sajátos értékelő mozzanatát
is.[3]
A humanista eszmény szerinti ideális nevelésben ezért lehet szó lényegesen
többről, mint adatok és technikák mennyiségi elvű átadásáról. Az
alábbiakban megkísérlem röviden fölvázolni a mai lélektani kutatások
szempontjából, hogy milyen módon nyújthatja ezt a többletet a zenével való
kiművelt foglalkozás, amely a Kodály-módszert is szándéka szerint
jellemzi.
Zenefogyasztás és zeneértés
A zene – és minden szabad művészet – lehetséges célja végső
soron a szembesítés a világ és benne saját magunk nagyon ambivalens és
ellentétes erőket magában foglaló működésével.[4]
A nyugati világ zenefilozófiáját áttekintve kétféle lényeget – és egyben
megismerési módot – vélhetünk felfedezni a különféle zenékben: egy érzelmi
lényeget és egy racionálisat (utóbbit mathészisznek nevezhetnénk az ógörög
esztétika nyomán; a kifejezés racionális megismerést, tudományt, tant jelöl).[5]
Az érzelmi és a racionális lényeg azonban szigorúan nem különíthető el
egymástól, hiszen a zenének meghatározó jellemvonása, hogy a benne rejlő
folyamatok, viszonylatok, arányok – vagyis a racionálisan megragadható pólus –
alapvetően mindig érzelmekkel átitatottak.
A mai pszichológiában is amellett
érvelünk, hogy a zene befogadása során nem csupán egymás mellett, hanem
egyszerre működik bennünk számos eltérő megismerési,
jelentésképző mód.[6]
A zene élvezete és megértése során keletkezett érzelmek ugyanakkor összetettek,
s szinte kicsúsznak a szigorú tudományos elemző kezei közül. A
művészet (s ezen belül elsősorban a „szabadnak” vagy „magasnak”
titulált művészet) nem katonásan egzakt értelmű leírásokat nyújt,
hanem egy integrált képet próbál adni összetett, ambivalens, ellentéteket
magukban foglaló, nehezen megismerhető és meghatározható
jelenségekről – olyanokról, mint amilyennek a világot ismerjük, és
amilyenek talán mi magunk is vagyunk. A szabad művészetnek így válik lehetősége
arra, hogy a kifejezett érzelmek összetettségén keresztül szembesítsen bennünket
a világ és benne önmagunk titokzatos és néha nagyon ambivalens, ellentétes erőket
magában foglaló működésével. Számos esetben valójában éppen ebben az ambivalenciában
gyönyörködünk: az ellentétes tartalmú, értelmű, irányú asszociációk egyszerre
történő megjelenésében. E befogadásmód etikai mozzanata nyomán pedig a
világ (ideértve természetesen belső világunkat) bonyolultságában és
ellentétességében rejlő mélységes igazság
érzékelésében, meglátásában gyönyörködünk. A befogadás sajátos lélektani
mozzanata szerint viszont az, hogy ebből mennyit merünk, mennyit tudunk,
vagy mennyit akarunk meglátni és meghallani, rajtunk múlik és minket jellemez –
saját személyiségünket, személyes lélektani működésünket. E gondolatmenetet
logikusan kibontva arra juthatunk, hogy a szabad művészettel való szembesülés képes lehet megfontoltan és
tisztelettel értékelő hozzáállásra, s végső soron valódi toleranciára
nevelni.
A zene befogadásával kapcsolatban
mindeddig tudatosan nem a ma népszerű „fogyasztás” szót használtam, hiszen
aktív viszonyt kell hangsúlyoznunk a befogadó részéről. A nevelés
normatív, előíró szemszögéből vizsgálódva az imént kifejtettek
következménye, hogy egy ideális zeneoktatási módszernek effajta aktív befogadói
viszonyt kell elősegítenie. Másképp megfogalmazva: zeneértést – szemben a zene puszta népszerűsítésével s
fogyasztására való sarkallással. Míg a zenefogyasztás – tárgyához való
alapvetően passzív viszonyulása nyomán – lélektani értelemben kellemességérzéssel,
alkalmi örömszerzéssel-élvezettel s érzéki élményekkel társulhat,[7]
a zeneértés – tárgyához való alapvetően aktív viszonyulása nyomán – s a
vele járó erőfeszítés sajátos boldogságélmény kialakítására képes.
Föntebb amellett érveltünk, hogy a zenéből
többféle módon, és képességeinkhez, tudásunkhoz mérten különböző szinteken
lehet szubjektív jelentéseket leszűrni – a formai és tonális-funkciós
szerkezet megfejtésétől az ezzel (is) összefüggő érzelmi tartalmon
keresztül a zenén kívüli asszociációkig. A zene sajátossága, hogy a feszültséggel,
érzelmekkel átitatott formák és viszonyok megfejtése éppen az érzelemtelítettség
révén motiváló erővel láthatja el a befogadót. Ez az egyik legfontosabb
lélektani mozzanat, amelynek révén oly gyakran keletkezhet a zene befogadása
során puszta kellemességérzetet meghaladó sajátos élmény.
Az ilyen élményekkel kapcsolatos
pszichológiai kutatás legjelentősebb mai empirikus eredményeinek egyike az
ún. tökéletes élmény (áramlatélmény, autotelikus élmény) megfejtése és leírása,
s az áramlatélményt gyakran megélni képes autotelikus személyiség jellemzése.[8]
Az autotelikus emberek önjutalmazók: számukra tevékenységükből származik a
jutalom, amely olyan külső megerősítőket képes helyettesíteni,
mint a büntetés s a jutalmazás; vagy az anyagi javakra, a hatalomra való vágy
és a felszínesebb szórakozáson nem túlmutató tevékenységek s életmódok
hajszolása. Az autotelikus személyiség éppen ezért pszichológiai értelemben is
függetlenebb, önállóbb a nem autotelikus személyekhez képest, s nem utolsó
sorban motiváltság jellemzi, amely nem csupán egy-egy életterületen vagy
tevékenységi körben jelentkezik. A zene befogadása, művelése tehát – a
zene imént jellemzett racionális és érzelmi komplexitása, valamint az idő
és a mozgás sajátos strukturálása révén – szinte minden más tevékenységnél
ideálisabb terep az áramlatélmény kialakulása szempontjából.
A tökéletes élmény, a személyes motiváltság és a Kodály-módszer:
megfejtett kapcsolatok
Az iménti, elsősorban elméleti megfontolásokat empirikus
vizsgálati eredmények is alátámasztják. Egyfelől az autotelikus
személyiség motiváltsága kiemelkedő tanulásvágyában s más
önkiteljesítő-önépítő tevékenységek (mint például a hobbi és a sport)
kedvelésében ragadható meg.[9]
Ez a motiváltság ugyanakkor nem csupán egyetlen tevékenységre korlátozódik,
hanem a teljes személyiséget áthatja, a személyes boldogság forrását számos
cselekvésfajtára kiterjeszti. Ezzel – túl a humanizmus etikai eszményén és az
önkiteljesítés személyes lélektani hasznán – közvetlen társadalmi hasznot is
generál. Másrészt az intenzív zenei nevelés, s ezen belül is – az írásom elején
megemlített elveket valló – Kodály-módszer pszichológiai hatásvizsgálatai is
hasonló irányba mutatnak. A Kodály-módszerrel való zenetanulás ugyanis nem csak
a zenei képességekre, hanem motivációs működésünkre és a tudásszerkezet
más elemeinek fejlődésére is hatással bír. Ezt a hipotézist továbbra is a
módszertani értelemben mindmáig legmegbízhatóbban kivitelezett magyar empirikus
kutatás eredményeivel támaszthatjuk alá.
A magyar lélektan két egymást
követő generációjának legjelentősebb képviselői közül Barkóczi
Ilona és Pléh Csaba kutatta a Kodály-módszerrel történő zenei nevelés
személyiségre és intellektuális képességekre tett hatását – még az 1960-as évek
végén.[10]
A Barkóczi és Pléh vezette kutatócsoport két, Kodály-módszert alkalmazó zenei
általános iskolában és két olyan iskolai osztályban vizsgálódott, amelyekben a
zenét a sztenderd tanterv szerint, nem emelt óraszámban tanulták. Mind a zenei,
mind pedig a nem zenei osztályok egyikébe alacsony, másikába magas
szocio-ökonómiai státuszú (vagyis jó anyagi és szociális háttérrel
rendelkező) tanulók jártak. Intelligenciateszteket, kreativitásteszteket,
szorongástesztet, figyelemtesztet és más pszichológiai teszteket (pl.
Rorschach-tesztet) vettek föl a gyerekekkel, valamint szociometriai (a társas
elfogadottsággal kapcsolatos) vizsgálatokat végeztek a négy évig tartó kutatás
során. Bár első hallásra meglepőnek tűnhetnek az eredmények,
Kodály saját maga jósolt meg hasonló hatásokat – beható pszichológiai ismeretek
híján is.[11]
A legfontosabb eredmények között
említhetjük, hogy a zenei osztályokban az intelligenciához felnőtt a
kreativitás, vagyis csökkent azoknak a száma, akiknél viszonylag jó
intelligencia alacsony kreativitással társult. Ugyanakkor a zenei osztályokban
tanulók energiájukat, aktivitásukat sikeresen vonták be az intelligenciát mozgósító,
szigorúbb gondolkodást igénylő feladatok megoldásába. A zeneiseknél a kreativitás
emocionális érzékenységgel társult, valamint élményfeldolgozásra és belső
kontrollra[12] utaló
jegyekkel. Ez a működésmód nagyon hasonlít ahhoz, amit az autotelikus személyiségről
tudunk. Ezzel szemben a nem zenei osztályok tanulói kevésbé játékosan, s
fokozottabb energiabefektetéssel vagy épp gátlásokkal küszködve oldják meg a
kreatív feladatokat – talán mert nem volt lehetőségük arra, hogy átéljék e
feladatok játékos örömét –, s leginkább csak teljesen kötetlen
szabadidő-helyzetben tudják felszínre hozni a bennük rejlő kreatív
kapacitást. Összegzésképpen úgy fogalmazhatunk, hogy a zenét nem tanulók között
az alacsony szocio-ökonómiai státuszú tanulókra – tehát tulajdonképpen a
szegény és kevésbé kulturált környezetből származó gyerekekre – a
feladatok elhárítása, a magas szociális státuszú diákokra viszont a feladatok
túlzott komolyan vétele jellemző. Ezzel szemben a zenét intenzíven tanulók
képesek energiát fektetni a komoly gondolkodást igénylő feladatok
megoldásába; a kreativitást igénylő feladatokban pedig kiválóan
mozgósítják kreativitásukat, mert képesek játékosan fölfogni a feladatmegoldás
folyamatát. Amint a szerzők megfogalmazták: „sarkítva a jellemzőket,
előttünk áll a munkát […] kényszernek és énidegennek tekintő, s csak
a szabad idejében élő, másrészt pedig a munkát mint […] erőfeszítést,
ambíciót igénylő, és csak a szigorú, »sínen futó«
gondolkodást mozgósító ember képe”.[13]
A szocio-ökonómiai státusszal
kapcsolatban egy másik igen fontos eredményre is fény derült: a zenetanulás kompenzálni
képes a szociális és kulturális hátrányt. Hatására ugyanis gyengül az
összefüggés az intelligencia és aközött, hogy milyen családból jön a gyerek. Ráadásul
a zenei képzés hatására az alacsony szociális státuszú gyermekeknél csökken az
intelligencia verbális és nem verbális komponensei között náluk eredetileg
meglévő aránytalanság, így kiegyensúlyozottabbá válik az intelligencia
szerkezete.
Két ellentétes tudáseszmény metszetében
Iménti elemzéseim és értelmezéseim egy humanisztikus tudáseszményből
indultak ki, amely nem csupán etikai mozzanatot tartalmaz, hanem egy lélektanit
is: a tudást és a megszerzésének kereteit jelentő kultúrát nem pusztán
embervoltunk megkülönböztető bizonyítékaként jellemeztük, hanem egyben az
öröm, a boldogság, a „tökéletes élmény” forrásaként is. A társadalmi haszonnal
kapcsolatban azonban önkéntelenül is ettől eltérő beszédmódot
használtunk: a tudás pragmatikus értékét emeltük ki s tekinthettük
motivációforrásnak, hiszen a tudás transzferhatás-vizsgálatai (a tudás személyiségre,
valamint különböző képességekre történő hatásainak vizsgálatai) jól
számszerűsíthető, társadalmi–gazdasági hasznot hajtó hatásokat is
jellemeznek.
Az önértékkel
bíró, örömforrásként jellemzett tudás elképzelése, és ezzel szemben a
haszonelvű tudás fölfogása két ellentétes pólust testesítenek meg, melyek
határozottan érzékelhetők a pedagógia rendszereivel kapcsolatos örökös és
ma is égetően aktuális vitákban.[14]
E viták számunkra nem csupán azért bírnak különös értékkel, mert – normatív
perspektívából tekintve – érveket szolgáltathatnak az eltérő nevelési programok,
rendszerek mellett, hanem azért is, mert végiggondolásuk fényt derít az
eltérő rendszerek mögött meghúzódó világnézeti és lélektani
előfeltevésekre.
A kétféle céllal rendelkező tudás
mögött fölsorakozó filozófiai hagyományok – némileg karikatúraszerűen –
egy „közgazdászi” és egy „bölcsész” eszményeket valló vonulat mentén
rendezhetők el. A 19. század eszmetörténetéből kiindulva Jeremy
Bentham és John Stuart Mill utilitárius (haszonelvű) nézeteivel
jellemezhető az egyik, s Wilhelm von Humboldt humanista értékfilozófiai
eszményeivel a másik filozófiai vonulat. A tudás e két szélsőséges
elképzelése számos nevelésről szóló vita alapját képezi, és mind a nevelés
története, mind pedig a pszichológia modern kutatásainak szemszögéből úgy
tűnik, nem győzedelmeskedhetnek egymás fölött.[15]
A haszonelvű, pragmatista gondolat a tudás közvetlen alkalmazását tartja
alapvetőnek, s a tudás értékét az általa hozott haszon szempontjából határozza
meg. Ezzel szemben a humanista eszmények nyomán körvonalazódó örömelvű
tudáselképzelésben a tudás megszerzésének folyamata és az ennek alapot adó
kezdeményezőkészség az öröm forrásaként jelenik meg. Ez a fölfogás
önmagáért való célként tekint a személyiség művelésére.[16]
A két tudáselképzelés mögött valójában
két meglepően eltérő fölfogás húzódik meg az emberi természet
mozgatórugóiról. Ha azt föltételezzük, hogy az embert alapvetően a
fájdalom elkerülése és az öröm keresése, a félelem és a szorongás motiválja,
könnyű belátni, hogy cselekedeteink értelme a haszon és a közvetlen
alkalmazhatóság; ha viszont abból indulunk ki, hogy az ember alapvető
mozgatórugói a kíváncsiság és az unalom elkerülése, akkor a saját magunk által
kezdeményezett és irányított tevékenységeink önmagukban is értelmet nyernek. Az
alábbi táblázat Pléh Csaba elemzése nyomán, azt továbbgondolva mutatja be
vázlatosan a két tudásfelfogást jellemző eltéréseket.
Tudásfelfogás |
Haszonelvű |
Örömelvű |
hangsúly |
a
tudás közvetlen alkalmazásán |
a
tudás lehetséges későbbi, váratlan vagy közvetett alkalmazásán |
a tudás kitüntetett szerepe |
a
fizikai jóllét biztosítása |
a szellemi jóllét fenntartása |
a motiváció (és az öröm) forrása |
a
cselekvés eredménye (minden motiváció haszonelvű) |
maga
a cselekvés, a kezdeményezés (a cselekvés és a kezdeményezés önmagában is
örömforrás) |
a tudás és a tanulás jutalmazása |
jellemzően
külső (kívülről jön) |
jellemzően belső (önjutalmazás) |
pszichológiai
kontroll[17] |
jellemzően külső |
jellemzően belső |
társadalmi tervezés |
a
társadalmi tervezés a haszonelvű tudás alapvető eleme |
a
központi mozzanat az „öntervezés”, a társadalmi tervezés elsősorban ezen
keresztül valósul meg |
az ember
alapvető motívumai |
a
félelem és a szorongás |
a
kíváncsiság és az unalom |
Mi lehet a két tudáselképzelés egymáshoz
való viszonya? Könnyen belátható, hogy az örömelvű tudásfölfogás elemei
Csíkszentmihályi elméletében is megjelennek. Ezt a tudásfelfogást támogatja az
autotelikus személyiség és az áramlatélmény elképzelése, hiszen a tudás itt
maga lehet az öröm forrása a kompetencia révén – vagyis annak alapján, hogy
mennyire sokrétűen vagyok képes elemezni a világ jelenségeit, hozzászólni
egy-egy kérdéshez, s hogy szellemi (és adott esetben fizikai) erőforrásaim
teljességét tudom mozgatni egy-egy feladat megoldása során. Az autotelikus
személyiség számára a közvetlen haszonnal nem kecsegtető tevékenységek
azonban sajátos módon válnak hasznossá: a feladatokkal kapcsolatos motiváció
növekedésén keresztül transzferhatást válthatnak ki. Föltételezhető, hogy
a Kodály-módszer hatásvizsgálataiban kapott transzferhatás-eredmények – elsősorban
a feladatokkal-tevékenységekkel kapcsolatos motiváció növekedése – éppen az
autotelikus személyiség kialakulását s formálódását tükrözik. Bár a zenével
való foglalkozás örömforrás-elvű tudásmegszerzés, a haszonelvű tudás
megszerzését is szolgálja motivációs mechanizmusaink megváltoztatása révén.
Mindez nem
csupán a pedagógia, hanem a nemzetgazdasági tervezés terén is sajátos
következményekkel bír. Napjaink és a közeljövő tudás- és kreativitásalapú
társadalma a hajlékony tudásszerkezetet s a más tudásterületekre jól konvertálható
tudásokat részesíti előnyben. Az új társadalmi berendezkedésben megnő
a gyors alkalmazkodás és a pragmatikus, hasznos tudás értéke. Ehhez
alapvető fontosságú lehet az a többlet, amelyet transzferhatásai révén a
zenei nevelés nyújtani képes. Ugyanakkor nem hagyhatjuk megemlítetlenül, hogy
az örömelvű tudáselképzelés, az autotelikus élmény és az új társadalmi
kihívások közös irányba mutatnak: egy ökológiai szemlélet felé egy
környezetterhelt – globálisan fölmelegedő, erőforrásait gyorsan
felélő, fenntarthatatlanul fejlődő – világban.[18]
Ennek az ökológiai szemléletnek lehet integráns része a tevékenységeit
illetően motivált, önálló, független, s nem az anyagi javak, a
hatalomvágy, a fenntarthatatlan szórakozás és kényelem megszerzésére összpontosító
autotelikus polgár. Néhány esztendő múlva minden bizonnyal már a politikai
és gazdasági közbeszédben sem hangzanak majd disszonánsan ezek a szólamok.
Nem tudom, hányan látták Önök közül november 29-én a Magyar
Televízió Szempont c. műsorában azt a rejtett kamerával készült felvételt,
amelyen egy budapesti középiskola diákjai az órán porig alázzák énektanárukat.
A riportban és a műsor egészében hozzászólók általános megdöbbenését jól
ellenpontozta az iskola-pszichológus véleménye[19],
ő ugyanis a mostanában előforduló riasztó iskolai esetek sokaságára
utalt, annak jeleként, hogy a tanulók a határokat feszegetik, jól érzékelvén,
hogy a pedagógia eszköztelenné vált a galádságokkal szemben, azaz retorziótól
szinte egyáltalán nem kell tartaniuk. Miként az egyik hozzászóló rámutatott, az
inkriminált esemény nagyon is illeszkedik napjaink trendjébe, a vele rokon
jelenségek messze nem csupán az iskola világában, hanem a mindennapi élet
színterein: a közterületeken, a közlekedésben, az üzletekben, a munkahelyeken
egyaránt sűrűn előfordulnak[20].
Ha ma tisztességgel visszatekintünk Kodály szellemi
alapvetésére, nem spórolhatjuk meg a kérdést: hogyan lehetséges, hogy az az
ország, amely különleges lehetőséget kapott általa a nevelés,
személyiségformálás tartósan pozitív kimenetelére, ma itt tart?
Mielőtt azonban erre választ keresnék,
ideje tisztáznunk még valamit. Milyen elvi alapon beszélhetünk egyáltalán a Kodály-koncepció
mai magyarországi hatásáról, eredményeiről, létéről? Hangsúlyozom:
mást gondolok Kodály-koncepciónak és mást Kodály-módszernek. Nem véletlen, hogy utóbbi kurrens, exportképes
termékként nagy karriert futhatott be, eljutott távoli kontinensekre, szakmai
érdeklődők tömegét vonzotta hozzánk. De az sem véletlen, hogy maga a
koncepció eközben perifériára szorult, és szép csendben lekerült az
oktatáspolitika napirendjéről.
A Zeneakadémia
Kodály-maratonjáról a közszolgálati tévében jó három perces összeállítást
láttam, amely azzal a szerkesztői konklúzióval zárult, hogy igazi
siker-történetről van szó, hiszen a világban bármerre jár az ember, Kodály
neve csak elismerést vált ki mindenkiből. Ennek hallatán akár
elgondolkodhattam volna, hogy egyáltalán elmondjam-e most, amit mondani
szándékozom, csakhogy én továbbra is fenntartom álláspontomat: egyértelmű
kudarcba torkollt ez a történet! Félreértés ne essék, nem Kodály kudarcáról van
szó, hanem az ország kudarcáról, amely persze szépen belesimul a jelenkori
globalizálódó világ sok ponton és területen mutatkozó kudarc-tömegébe.
Mitől
koncepció tehát a Kodály-koncepció? Mint tudjuk, a legfontosabb gondolat-elem a
civilizáció azon több ezer éves meggyőződésének érvényesítése, hogy a
zene a jellemformálás kiemelkedően hatékony eszköze. Mellesleg a XX.
század neveléstudománya immár birtokában van olyan vizsgálati módszereknek,
amelyekkel ezt a régi meggyőződést egyértelműen bizonyítani
lehet, s a bizonyítás több oldalról elvégeztetett[21]. A kodályi program esztétikai nevelésbe ágyazott személyiség- és kompetencia-fejlesztés,
egyszersmind hathatós erkölcsi nevelés a zene eszközeivel. Olyan
lehetőség, amely a maga keretein messze túlmutató eredményeket hoz, de
csak akkor, ha valóban áthatja az
iskolarendszert. Tudjuk, bármely kompetencia-fejlesztés a rendszerességre,
a folyamatosságra épül, egy bizonyos közeg megteremtésére, amely stabilitásával
lehetőséget ad az abban való jártasság, otthonosság megszerzésére, a képességek
kibontakozására[22]. Éppen ezért kellene végre belátnunk, hogy Kodály-koncepcióról beszélni
heti egy énekórára alapozva – eltekintve most bármiféle tartalmi megfontolástól
– hatalmas képmutatás és önámítás! Hasonlóan álságos és propagandisztikus, mint
évente egyszer autómentes napot vagy éppen tájsebészeti napot tartani,
egyébként pedig folyamatosan és gátlástalanul rombolni a környezetünket.
Ennek
alapján újrafogalmazva az alapkérdést: miért nem tartott és tart tehát igényt
Magyarország a Kodály-pedagógia kínálta haszonra?
Az
okok egy részét a globális tényezőkben, a jelenkori tömegtársadalmak általános
jellemzőiben kereshetjük. Dolinszky Miklós ezzel kapcsolatos tézisének
lényege[23], hogy a modern tömegoktatás feladata éppen a fogyasztói társadalomba
illeszkedéshez szükséges középszerűség
kitermelése, azaz összemérhető, ellenőrizhető egyedek produkálása.
Ez természetesen antagonisztikus viszonyban áll Kodály nevelési igényével, a
világot átszellemíteni, interiorizálni képes fejlett autonómiájú személyiségek
kibontakoztatásával. A pedagógia deklarált
célja persze nem lehet kulturálisan igénytelen, önállótlanul gondolkodó,
tetszés szerint manipulálható egyedek futószalagon való termelése. Azonban mai
viszonyok között roppant nehéz olyan iskolát működtetni, amely képes a reá
nehezedő külső nyomásra fittyet hányva definiálni önmagát, feladatait,
mi több, eszközrendszere révén határozottan szembehelyezkedni a mindent elsöprő
pluralista, „érték semleges” társadalmi környezettel. Aki zenészi elfogultságot
vélelmezve szívesen félresöpörné Dolinszky nyugtalanító megközelítését, annak
ajánlom Csányi Vilmos humán-etológus fejtegetéseit a tömegtársadalom
gyermekeket károsító körülményeiről, működési rendszeréről[24], hasonlóképpen Vekerdy Tamás számos iskolakritikai tartalmú
publikációjának valamelyikét, de utalhatok Hámori Józsefre is, aki a
neurobiológia tapasztalatai birtokában nehezményezi a mai oktatás kognitív egyoldalúságát,
a készségfejlesztésre – ezáltal személyiség-fejlesztésre – szánt időkeret
és szándék elégtelenségét.
Dolinszkyval
ellentétben magam nem feltételezem, hogy a modern iskola elviekben is azonosul
a fogyasztótársadalmi elvárásokkal, nem gondolom, hogy tudatos kiszolgálója,
letéteményese lenne a manipulációs igényeknek, abban viszont biztos vagyok,
hogy képtelen szakma-szerűen kezelni a különféle deklarációk, elvárások,
igények ellentmondásosságát, ennek következtében egymást kizáró elveknek kíván
megfelelni, permanens szerepzavarban vergődik. A probléma egyáltalán nem
mai keletű: az alternatív iskolamodellek léte jelzi, hogy a kételyek és kudarcok
a modern tömegoktatás kezdeteitől szaporodnak. Ne feledjük, hogy maga a
Kodály-koncepció is az alternatív iskolamodellek közé sorolható, ráadásul
egyivású a zenei nevelés, illetve a zenével való személyiségfejlesztés más, két
világháború között megfogalmazott elképzeléseivel. Ezek párhuzamossága mögött –
legyen elég most csak utalnom Orffra, Suzukira, Dalcroze-ra, sőt akár
Hindemithre – a kulturális és morális válság erősödését és tudatosulását
kell feltételeznünk.
Magyarország
abban a kivételes szerencsében részesült, hogy történelmi esélyt kapott e
válság hatékony kezelésére a Kodály-koncepció révén. Ma már hozzáférhetőek
az ötvenes-hatvanas évek azon dokumentumai, amelyek Kodály és a politikai hatalom
színfalak mögötti kötélhúzásának mozzanatairól informálnak. Úgy tűnik,
Kodály hihetetlen nemzetközi reputációja és a magyar közoktatás töredékében
kipróbált iskola-modell iránti heves érdeklődés dacára a politika semmit
nem értett meg a lényegből. Ma már mindannyian elég tapasztalattal bírunk
arról, hogy a politikai elit értetlensége Magyarországon nem
rendszerfüggő. A hatalom nálunk permanensen híjával van annak a szellemi
potenciálnak és kulturális autonómiának, amely a problémák, helyzetek,
kihívások mély és árnyalt megértéséhez szükséges volna. A magyar politikai elit
mindenfajta közlést, elemzést, szakértői véleményt csak a maga adekvát
szintjén: a kampányszövegek és reklám-szlogenek szintjén képes értelmezni. Reakcióinak,
döntéseinek színvonala pedig ugyan mi máshoz kötődhetne, mint az
értelmezés szintjéhez? Ha ma maga a neveléstudomány is alig-alig képes kezelni
a társadalmi deficitet, ha a világ legfejlettebb országainak irányítói is nagy
erőfeszítésekkel birkóznak feladataikkal, mit várjunk a magyar oktatáspolitikától,
amely egyáltalán nem látszik efféle szellemi erőfeszítéseket tenni? Hadd
utaljak vissza arra a bizonyos énekórára, illetve a tévéműsorra. Amit a
riportban az illetékes minisztérium közoktatási
főosztályvezető-helyettese a látottakhoz fűzött, az a szakmai
inkompetencia kétségbe ejtő jeleiről árulkodott, ezért most
mindannyiunk lelki nyugalma érdekében tartózkodom elemzésétől.
Igen ám, de mitől is függ egy ország politikai
kultúrája? Nem ismerem az erre irányuló kutatásokat, de bármelyikünk kis
odafigyeléssel releváns tapasztalatokat gyűjthet arról, ahogyan a német,
francia, angol, olasz, amerikai vagy japán politika működési rendje és
színvonala illeszkedik az adott ország kulturális hagyományokban,
mentalitásban, szokásokban manifesztálódó jellemzőihez. A „hitvány
politikusok hatalmában sínylődő, jobb sorsra érdemes ország” képe
igen kevés igazság-elemet, annál több demagógiát tartalmaz. Amikor nálunk a
politika előbb gondatlan kezeléssel lezülleszt valamely rendszert, majd az
ekképpen hasznavehetetlenné vált rendszert fölöslegesnek nyilvánítja és
felszámolja, lényegileg nem tesz mást, mint amit az ország polgárai a
közterületeken és a maguk lakókörnyezetében szokásos rongálással és szemeteléssel,
valamely közösség értékei iránti érzéketlenséggel tesznek. Amikor eltékozolt
százmilliárdokról, csődbe jutott nagyberuházásokról, dilettáns
döntésekről hallunk, csupán a mindennapi közgondolkodás transzparens következményeivel
szembesülünk. Hogy létezik egy kisebbség, amely nem így, nem ilyen országban szeretne
élni, az önmagában sajnos nem változtat a destruktivitás, felelőtlenség,
immoralitás, infantilis, önző és rövid távú gondolkodás mindent
meghatározó jelenlétén. Hogy léteznek nem zéróösszegű játszmák is, hogy a
törvények (beleértve íratlan erkölcsi törvényeket is) nem csupán az egyéni szabadság
korlátozói, annak nálunk a reflexek és apró döntések szintjén is kevés jele
tapasztalható.
Ha
a Kodály-koncepciót sajátos szellemi tőkeként fogjuk fel, azonnal beláthatjuk,
hogy sorsa Magyarországon nem különbözhet jelentősen a vasúti közlekedésétől,
vagy a bortermelésétől. A dolog abszurditását egy pillanatra félre téve
eljátszadozhatunk a gondolattal: ha Kodály Finnországba vagy Japánba születik,
ott vajon miként bántak volna ezzel a szellemi tőkével? És komolyan véve a
prognózisokat a jelenlegi energiafaló, elvakultan hedonista világrend közeli
összeomlásáról, latolgathatjuk azt is, hogy a fogyasztás nimbuszának
hanyatlásával miféle tér nyílik majd a világgal harmonikus viszonyra képes
személyiségek pedagógiájának? Erősen kétlem, hogy Magyarország ebben a
helyzetben képes lesz valaha is olyan mintaadó pozíciót kivívni, amilyet a
hatvanas években kivívott, kizárólag Kodály jóvoltából.
Rozgonyi Éva
hozzászólása
Életemnek 10 igen boldog esztendejét
Kecskeméten, a Kodály iskolában töltöttem. Amikor én oda kerültem, a
Barkóczi-Pléh Csaba féle vizsgálat már lezajlott. 8 évig tartott. Megpróbáltam
magam átrágni azon a könyvön, néhány oldalnyi „szignifikáns” és „nem
szignifikáns” után mint elfogult zenész, azt vártam volna, hogy a nyolc év tapasztalata alapján, illetve a
zene tanulás és nem tanulás után a zenét tanuló gyerekek intelligencia szintje
netán-tán esetleg magasabb lesz. Az azonos társadalmi háttérből származó
gyerekeknél ez nem volt lényegesen eltérő, a kedvezőtlenebb szociális
hátterű gyerekeknél volt lényeges eltérés, ha tanultak zenét. Ami számomra
nagyon megdöbbentő volt – és talán ezt kellene elhitetni az összes
vezető politikusunkkal, hogy míg a zenét nem tanuló gyerekek feladat
szituációban görcsössé és önzővé váltak, addig a zenét nyolc évig tanuló
gyerekek a váratlan feladatot oldottan és egymással együttműködve képesek
voltak megoldani. Hát ennél nagyobb eredménye a zenetanulásnak aligha
lehet. Ha a jövő társadalmában
gondolkodunk, akkor tulajdonképpen igaza van Kodálynak, hogy minden iskolának
olyanná kéne válni, mint az akkor még létező 120 ének-zenei általános,
amit az utóbbi évtizedekben sikerült gyönyörűségesen visszasorvasztani. Ez
az utóbbi néhány esztendő élménye.
Egy
kicsit korábbi élményem: többször volt alkalmam külföldön tanfolyamokat tartani
és az egyik alkalommal egy kéthetes tanfolyam végén, az egyik pedagógus hallgató elmondta nekem, hogy
bevitte az osztályába az Egy kiállítás képei zenekari változatát
azoknak a gyerekeknek, akiknek a nap 24 órájában a Tomita-féle feldolgozás
zúgott a fülükbe. A gyerekek megdöbbenve fedezték fel, hogy „jé, ez jobb!” Valahol
a minőség igénye akkor is benne van a gyerekben, ha ellentétes irányú bombázást
kap. Egy még korábbi élményem Bárdos tanár úr óráján volt. Fölrajzolt a táblára
egy háromszöget és annak három oldalára három T betűt: tantárgy,
tanítvány, tanár. „Higgyék el, ha egy tanár szereti a tantárgyát és szereti a
tanítványát, előbb-utóbb a tanítvány és tantárgy között létre jön az
indukciós áram” – mondta.
Ami pedig a transzferhatást illeti, a legutóbbi kutatásokból talán
dr. Freund Tamásnak az eredményeit, észrevételeit érdemes figyelembe venni.
Nagyon sok agykutatási eredmény után bizton állítja, hogy a zenetanulásnak és a
kreativitásnak nem zenei, hanem egyéb téren is óriási hatása van. Ide illik a
múltkoriban Teller Edének a TV-ben hallott mondata. Elmondta azt, hogy ha nem
Ady Endre képalkotó nyelvén tanul meg beszélni, akkor legfeljebb egy átlag
fizikatanár lett volna belőle
Dr. Kerek
Ferenc összefoglalója
Ennyi statisztika és jogos apátia felé
mozduló megjegyzés után néhány gondolattal szeretném kiegészíteni az
elhangzottakat. A Szeged arculatát is (pl. Dóm tér) meghatározó Klébersberg
Kunó városunk országgyűlési képviselője volt, büszkén említjük nevét
és soroljuk érdemeit ebben a városban. Szeged másik óriása Szent-Györgyi Albert,
aki máig az egyetlen magyar állampolgárságú Nobel-díjasa Magyarországnak, a
Szegedi Tudományegyetem professzoraként kapta ezt a nagyszerű elismerést
felfedezéséért. 2007 Szegeden kettős évforduló jegyében telik, a Kodály és
a Szent-Györgyi Albert jubileumi év (szegedi professzorként 70 évvel
ezelőtt vette át Nobel-díját) ünnepi eseményei méltóan zajlanak egymás
mellett. Tekintettel arra, hogy a mai
előadások kapcsán vannak természetesen elvarratlan szálak, nálam lévén a
szó, ezekre szeretnék visszatérni.
Lényegében a
legtöbb hozzászóló egyetértett abban, hogy a felelősség a mi vállunkon,
gyakorló tanárok vállán a legnagyobb. Akár csoport, vagy osztály, vagy nagy
létszámú évfolyam előtt, vagy az egyéni órákon a tanár teljesítménye
életre szóló élményt nyújthat, kívánatos is, hogy élményszerűt nyújtson.
Körülbelül 100 évvel ezelőtt híressé vált Gárdonyi Géza egyik mondása –
„ti vagytok a lámpások”. Ti, – a tanítók, tanárok, zenetanárok – akik a
falvakban, városokban 1-1 lámpácskaként vigyáztok az értékekre, amelyekről
az előadók is szóltak, így legutoljára előttem Gönczy tanár úr.
Azt gondolom,
hogy az előadásokban elhangzott fölvetések mind jogosak.
Nekünk az a
nemes feladatunk, hogy megteremtsünk egy jól felépített minőségi
tanárképzést. A legfontosabb szempontnak tartom, hogy a szakma egyezségre
jusson ebben a témában. Nagyon jó az, ha egy szakmai tanácskozáson a
felmerülő gondokat többféle módon megvilágítva mutatják be az
előadók. Az elhangzó gondolatok gazdagsága, a színes, életszerű
előadás, mind továbbgondolásra készteti a jelenlevőket.
Én azt egy
óriási eredménynek tartanám – ma, 2007/2008 fordulóján –, ha a zeneművészettel foglalkozók találnának
olyan közös alapelveket, amelyek a konszenzus irányába mozdítanák a ma elemzett
témákat. Arról mindenképpen ejtenék néhány szót, hogy szerencsés dolognak
tartom, ha a master fokozatban, tehát a felsőoktatás második szintjén jön
létre a tanárképzés. Ezzel valóban lehetőséget kapnak a leendő
hangszeres és az énekszakos tanárok, hogy a többi tanárképes szakon végzett
hallgatókkal azonos minőségű diplomát kapjanak. Azt gondolom, ha ezt
nem sikerül megvalósítani, akkor – amiről ma itt szintén több előadó
beszélt – szánni való lenne a hangszeres tanárok köre. A pályát lehetetlenítené
el, ha nem master szinten szereznének hallgatóink tanári diplomát!
A másik ehhez
kapcsolódó megjegyzésem még gyakorlatibb, a master szinten történő
tanárképzés struktúráját vázolja: az elképzelés szerint négy féléves képzés
keretében bonyolódna ez a képzés, amiből az első három félév a felsőoktatási intézmény keretei között
történne és az utolsó félévet pedig a
közoktatásban (zeneiskolákban pl.), tanítási gyakorlat formájában. Azt kívánom
minden kollegámnak és az itt ülő hallgatóimnak is, hogy ne az a többször
emlegetett november 29-i szituáció fogadja őket a jelenlegi és a
leendő munkahelyükön.
Kétségtelenül igaz, hogy ennek a szánalmas dolognak, előzményei vannak.
Ennek megtárgyalása külön szimpóziumot igényelne…
A három + egy
félév szisztéma nagyon szerencsés dolog lehetne, hiszen a hallgatóink
zeneiskolákban, művészeti iskolákban, szakközépiskolákban „élesben” vehetnének
részt a képzésben. Merem vállalni a következő megjegyzést, önkritikusan
ismerem el, hogy nincsenek tanítványaink – nyilván nem csak Szegeden –igazán
fölkészítve azokra a gyakorlati példákra, várható szituációkra, amikkel szembe
kell nézniük az oktatás során. Erről a témáról már több alkalommal
tárgyaltunk zeneiskolai, szakközépiskolai és főiskolai, egyetemi tanár
kollegákkal is. Én azt gondolom, hogy túlnyomó többségben szinte majdnem minden
felsőfokú intézményben jól megtanítjuk a diákokat hegedülni, zongorázni,
csellózni, stb., nagyon érdemi a metodikai vagy a didaktikai képzés, itt igazi
hiányérzetem nincs.
Viszont az a
jó néhány szempont, amire különösképpen Eckhardt tanár úr előadásában
véltem utalást fölfedezni – a minőségi tanárképzés – ma elképzelhetetlen
konszenzus nélkül. Ő úgy fogalmazott, hogy „egy hatalmas fehér folt van”
azon a területen, amire a megoldást tőlünk várják, és el is várható, akár
a tisztelt jelenlévőktől, a Zeneművészeti Kar hallgatóitól,
kollégáimtól, bármelyikünktől. Mindannyiunk érdeke, hogy csökkenjen az a
sok hiányosság, amely leginkább a PISA felmérések kapcsán derül ki.
Több
kollegával egyetértek abban, hogy nem sok optimizmusra van okunk, de reménykedem,
hogy sok dolog rajtunk is múlhat: pl.
– a dolgokat
hogyan tudjuk jóra fordítani?,
– van- e tiszta, világos programunk?
–
mennyire adekvát ez a program a mai élet elvárásaival, azzal az
úgynevezett társadalmi igénnyel?
Én
azt gondolom, hogy rendkívüli a polarizáltság. Azt is gondolom, hogy mi vagyunk
lépéskényszerben, a lépéseket nekünk kell megtennünk, és – ahogy ezt a mai szakzsargon
használja –, ha a szakma összefog, ha mi fontos dolgokban egyet tudunk érteni,
tovább csiszoljuk a mondandónkat, és mint egy munkaanyagot letesszük a döntéshozók
asztalára, akkor valóra válhatnak elképzeléseink. Azt is gondolom, hogy nagyon
sok dolog vár ránk, ami napi elvégzendő munka. Munkaóra van a fölmérésekben,
vagy annak a gyakorlatba való átültetésében is. Ezért gondolom, hogy nekünk,
akik aktív tanárok vagyunk, nemes feladatunk, hogy ezekből a munkákból sok
mindent magunkra vállaljunk. De inkább azt gondolom, hogy a jelenlevő
hallgatóknak, akik most kezdték el a felsőfokú tanulmányaikat, és néhány
évük van a diplomaszerzésig, ne csak módjuk legyen ezekről a feladatokról
gondolkozni, hanem módjuk legyen ezen feladatok megoldásából
tevőlegesen részt vállalni.
Főleg az
Ember Csaba elnök úr által fölvetett kérdésre egyfajta válasz, hogy így fest
jelenleg a tanárképzés koncepciója. Kiegészítést hadd tegyek: mindaz, ami már
most jelentkező, bizonyos értelemben szigorú szakmaisággal anomáliának
nevezhető probléma, annak kezelését szakirányú továbbképzéssel gondoljuk
megoldani. Az általánosabb érvényű dolgokról hadd szálljak le a napi
gyakorlat szintjére, mert ez rendkívül fontos.
Például a gitártanítás ügye is megoldottnak látszik oly módon, hogy az
eddig elsősorban mélyvonósok által
tanított tárgyakhoz Szegeden sikerült egy olyan munkaanyagot
összeállítanunk, ami az előirt jogszabályokkal is harmonizál. Tehát két
féléves képzés alatt a leendő hallgatók – akik valójában már zeneiskolai
kollegáink – 60 kreditet megszerezve, annak birtokában kapnak egy szakirányú végzettséget igazoló oklevelet.
(Korábban vonós tanárok voltak, ezután gitár tanárok is lesznek.) Így tudjuk
talán megvédeni a szakképzett „munkaerőt”.
Mi szorosan
együttműködni kívánunk a zeneiskolákkal, szakközépiskolákkal és a
társintézményekkel. Úgy gondolom, hogy ez a sok-sok koncentrikus kör így
működik ma a világban, de Magyarországon mindenképpen. Amennyire lehet, a
pillanatnyi kihívásokra is igyekszünk reagálni, de azért azt mondhatom, hogy
egy megtervezett jövő mentén haladunk.
Valamennyiünk
nevében köszönöm mind a négy előadónknak a nagyszerű előadást és
egészen biztos vagyok abban, hogy továbbgondolásra serkentettek minden
jelenlévőt. Köszönöm a Kollegáimnak és a Hallgatóinknak is, hogy
érdeklődésükkel, kérdéseikkel, vagy a jelenlétükkel igazolták, hogy ez egy
fontos esemény, és szükséges volt egy ilyen rendezvény létrehozása.
Mielőtt
elbúcsúznék Önöktől, hadd jelezzem, hogy ez a kétnapos Kodály fesztivál
délután 6 órakor folytatódik egy kiállítás megnyitóval, 7 órakor pedig az esti
ünnepi hangversennyel, ahol művésztársainkkal lépünk föl – szóló, kamara
és vegyes kari művekkel – és két zenekari mű is elhangzik a SZTE
Zeneművészeti Karunk Szimfonikus Zenekarának előadásában.
***
A konferencia lezárásaként az Önkormányzat zenei szakreferense,
Szász Kriszta karnagy egy-egy Kodály emlékérmet adott át az előadóknak és
a Kar dékánjának, Kerek Ferencnek.
* A konferencián elhangzott előadás címe: „Társadalmi tervezés
és nemzetgazdasági potenciál a Kodály-módszerben: a 2000-es évek kihívása”.
[1] Részletes kifejtését lásd:
Dobszay László (1991): Kodály után.
Tűnődések a zenepedagógiáról. Kecskemét: Kodály Intézet.
[2] Az etológia újabb kutatási programjaiban egyre jelentősebb szerepet tulajdonítanak az egyéni érdek melletti – s olykor fölötti – csoportérdeknek, s az ezzel kapcsolatos csoportkohézió megteremtésének (a magyar szakirodalomban ezt a vonulatot képviseli Csányi Vilmos [Az emberi természet. Budapest: Vince Kiadó, 1999]).
[3] A kultúra értelmezéséről e koncepcióban lásd még Dobszay László írását folyóiratunk 2007/5. számában (A haszontalan tudományok, 1–8.).
[4] A szabad
(szabadságra törekvő) művészetet itt elsősorban a
hangsúlyozottan anyagihaszon-elvű, fogyasztói igényeket szem előtt
tartó, így kreativitásában szükségszerűen korlátozott művészettel
szemben definiálom. Az alábbi gondolatmenetet, amely a mai pszichológiai kutatások
nyomán láttat hagyományos zeneesztétikai kérdéseket, részletesebben egy korábbi
Mindentudás Egyeteme-előadásomban fejtettem ki (Zenébe rejtett jelentések: bevezetés a zene lélektanába, 2007.
október 25. (V. szemeszter), Szegedi Tudományegyetem; http://www.u-szeged.hu/mindentudas).
[5] Vö. Dahlhaus,
C., Eggebrecht, H. H. (2005): Mi a zene?
Budapest: Osiris Kiadó.
[6] A magyar szakirodalomban lásd: Stachó László (2005): Hányféleképpen értjük és szeretjük a zenét? – A zeneértés velünkszületett, mélylélektani, kulturális és kognitív útirányjelzői. In: Lindenbergerné Kardos Erzsébet (szerk.): Zeneterápia (szöveggyűjtemény). Pécs: Kulcs a Muzsikához Kiadó, 235–250.
[7] Lásd pl. Avram
Goldstein régebbi empirikus eredményét (Goldstein, A. [1980]: Thrills in
Response to Music and Other Stimuli. Physiological Psychology 8/1,
26–29.).
[8] Csíkszentmihályi Mihály
(2001): Flow – Az áramlat. A tökéletes
élmény pszichológiája. Budapest: Akadémiai Kiadó. A kifejezés az önmagát
motiváló, vagyis saját öröméért végzett tevékenységet jellemzi, mely során nem
csupán az összpontosítás, hanem a kontroll érzése is maximális: teljesen
belefeledkezünk az adott cselekvésbe, és szinte minden pillanatban úgy érezzük,
hogy kezünkben van az események, folyamatok irányításának lehetősége.
Áramlatélmény akkor jöhet létre, amikor egyensúly teremtődik képességeink,
lelki működésünk és aktuális kihívásaink között. Másképpen fogalmazva:
áramlatélményt élhetünk át, ha aktuális tevékenységünk maximálisan kihasználja
kognitív erőforrásainkat, ugyanakkor képességeink, erőforrásaink
bizonyosan elegendők a cselekvés elvégzésére (ellenkező esetben
szoronganánk), s természetesen a kihívás sem túl alacsony számunkra (ekkor
ugyanis unatkoznánk a tevékenység végzése közben).
[9] Lásd erről
Csíkszentmihályi (i. m.). Érdemes megjegyezni, hogy a társas-, ill. személyiség-lélektan
ma legnépszerűbb fölfogásai a mentális egészség kritériumának a boldogság,
megelégedettség, valamint a másokkal való törődés képessége mellett a kreatív,
produktív munkára való képességet tekintik (lásd pl. Taylor, S. E., Brown, J.
D. [1988]: Illúzió és jóllét. A lelki egészség a szociálpszichológia
szemszögéből. In: V. Komlósi Annamária, Nagy János [szerk., 2003]: Énelméletek. Személyiség és egészség. Szemelvények az én lélektani kutatásának irodalmából.
Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 413–446.).
[10] Barkóczi Ilona, Pléh Csaba (1977): Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata. Kecskemét: Bács Megyei Lapkiadó Vállalat. Érdemes megemlíteni, hogy korábban jelentős magyar hatásvizsgálatokkal szolgált Kokas Klára (Képességfejlesztés zenei neveléssel. Budapest: Zeneműkiadó Vállalat [1972]) is, valamint elsősorban szociológiai perspektívából Vitányi Iván kutatócsoportja (Bácskai Erika, Manchin Róbert, Sági Mária, Vitányi Iván [1972]: Ének-zenei általános iskolába jártak… Budapest: Zeneműkiadó Vállalat).
[11] Tanügyi bácsik! Engedjétek
énekelni a gyermekeket! (1956) In: Kodály Zoltán: Visszatekintés. I. kötet (szerk.: Bónis Ferenc). Budapest:
Zeneműkiadó Vállalat (1964), 305–308.
[12] A szakkifejezés magyarázatát
lásd a 17. lábjegyzetben.
[13] Barkóczi, Pléh (i. m.), 143.
[14] Lásd erről
bővebben történeti és mai pedagógiai perspektívában Pléh Csaba tanulmányát
(A műveltségkép és a modern pszichológia. Educatio 13/2 [2004], 195–215.).
[15] A pszichológiai mai
elképzeléseivel kapcsolatban a két tudástípus viszonyáról lásd Pléh (2004, i.
m.).
[16] Pléh Csaba több elemzésében rámutat (pl. A lélektan története. Budapest: Osiris Kiadó [2000], 106–111.), miként módosult Mill utilitárius gondolatmenete a humanista eszmények hatására. Mill ugyanis elismerte: az önmagában vett – vagyis nem eszközként tekintett – tudás és a szeretet nem haszonelvű módon működik, s ha valamelyikből több van valakinek, az mástól nem vesz el (közgazdasági értelemben nem zéró összegű játszmákban vesznek részt).
[17] Belső kontroll jellemzi
azokat az embereket, akik viselkedésüket saját ellenőrzésük alatt állónak
érzik s képesnek gondolják magukat környezetük befolyásolására; a külső
kontrollos személyek viszont úgy látják, hogy viselkedésük külső
tényezőkön (pl. körülmények, hatalom, sors) múlik, és úgy érzik, nem képesek
környezetüket befolyásolni.
[18] Érdemes megjegyezni, hogy a
Kodály-módszer humanisztikus neveléseszményének és kultúrafogalmának elemzése
nyomán jut rokon következtetésre Dobszay László (A „százéves terv” aktualitása.
In: Dobszay László [1991]: Kodály után.
Tűnődések a zenepedagógiáról. Kecskemét: Kodály Intézet,
116–128.).
[19] A műsorban
megszólaltatott szakértő Kozma Dániel volt.
[20] Az előadás
időpontja óta, januárban a Blaha Lujza téri késelő kisfiú, valamint
az osztálytársát agyonverő középiskolás esetei illusztrálták a fenti
állítást.
[21] Legyen elég most Kokas
Klára, majd Barkóczi Ilona és Pléh Csaba éveken át végzett, kiterjedt
kecskeméti vizsgálataira utalnom.
[22] Mint tudjuk, az ének-zenei
tagozatos iskolák programja nem valamiféle elitista indítékból született, hanem
a teljes magyar iskolarendszer megújulásának modellje lett volna.
[23] Legyen-e a zene mindenkié? Holmi, 1992/3.
[24] Az emberi természet. Vince Kiadó, Budapest, 1999.