Dr Kokas Klára
Gyerekekkel Kodály nyomában
Tavasszal két hónapot töltöttem
az USA-ban. Nem a zenepedagógia miatt mentem, témái mégis körüljártak.
Az amerikai Kodály tanárok lapjában(1) megjelent Flossie Jordan
Hawbaker ismertetése új könyvemről(2). A májusi számban pedig
Flossie Jordan Howbaker másik írását(3) olvashattuk, beszélgetést a
kecskeméti Kodály Intézet lombos hársfája alatt 1999. nyarán: kurzusom
hallgatói kérdezgettek életemről, emlékeimről, munkámról.
A MENC lapjában(4) Michael Houlahan ismertetése
jelent meg a könyvemről(5). Írása vihart kavart, háborgó üzeneteket
küldtek Houlahan professzorhoz. A Kodály módszer tanárai közül
méltatlankodtak azok, akik sértőnek találták Houlahan professzor
megjegyzéseit. Valójában azt, hogy példaként állított az amerikai
„Kodály-módszer adaptálók” elé: Az eredeti forrásnál, lám, forradalmi
újító is akadhatott. Az átültetők mégis külsőséges részletekhez
ragaszkodnak.
Ottlétem idején jelent meg a New York Times
címlapján Isaac Stern mosolygó képe, amint New York 42
szakfelügyelőjének tartott hegedűórát a Carnegie Hallban, bíztatásul,
hogy sürgessék az iskolák zenetanítását. Maestro Stern köztudottan
tevékeny zenetanítás ügyben, Budapesten elkérte tőlem a Kodály
módszerben készült vizsgálataink könyvét a zenei nevelés
transzferhatásáról6. Elképzelem, milyen hatást keltett derűs
hegedűórája ekkora publicitással. A szervezők munkájának utánakeresve
megtudtam, hogy New York városa az iskolákba bevezetendő
költészettel is foglalkozik. Nálunk Kodály nyomán történt, hogy a
legjobb magyar költők versei a gyerekek anyanyelvébe is eljutottak,
óvodába, elemibe.
Kodály nem korlátozta tanítását a zenei
képességekre. Minden szellemi javak legjavát kívánta a gyerekek
neveléséhez: zenét a legszebb zenével, irodalmat értékes irodalommal,
költészetet valódi költészettel, művészetet ihletett művészettel.
Magyarázni kellett ezt a tanítóknak? Igen, magyarázni kellett, ma is
kellene. Zenét igazán könnyű silány zenével tanítani. Gyerekek milliói
növekednek költészet és irodalom nélkül, civilizált anyagi jólétben.
Művészeti alkotásokat pedig sohasem láthatnak.
Különös, hogy lelkes és figyelmes, hivatásukban
megbízható tanítók is könnyedén tálalják tanítványaik elé a silány
szellemi táplálékot. Pedig eszükbe se jutna, hogy romlott tejet, vagy
penészes kenyeret adjanak nekik.
Számomra a legfontosabb Kodály tanítás a
művészi minőség igénye. Magyarországon bőviben vagyunk a szépséges
népdaloknak, amelyeket még időben összegyűjtöttek és közreadtak. A
külföldi adaptálók zöme nem ilyen szerencsés, a dalok szűkös választéka
miatt sokfelé sajnálgathatunk zenei skorbutban szenvedő csoportokat. A
szigorú diéta a zenei írás-olvasás céljait szolgálja, de bizony jobb
volna, ha a diétát kiegészítenék ízesebb, dúsabb falatokkal. Mi,
gyerekek – magam is falun nőttem – nemcsak a játékdalainkon éltünk.
Részt vettünk lakodalmon, ünnepi alkalmakon, családi, baráti
találkozókon – még nem volt tv –, és a felnőttek énekeltek. Anyám
házimunka közben is énekelt. Az éneket élmények sűrűjében kaptuk. A
tananyagban felhasznált énekeknek is élményekként kell érkezniük, vagy
azokká válniuk.
Az élmények formáit kerestem kísérleti programomban
is, amelyben – a hagyománytól teljesen éltérő módon – spontán
mozdulatokból kerekedő „átváltozások” születtek. Az énekes játékok
kreatív változatokká pezsdültek, amelyekben minden gyerek kedvére
lubickolt. Ezzel átlendültünk az új, a korszerű pedagógia mezeire, ahol
igazi, tavasz-illatú mezei szabadságot élveztek a gyerekek. A gólya
gilice, vagy az Ettem szőlőt, vagy a Mély kútba tekintek egyszerű
népdalocskából kibújt a mese, a megjelenítés, az átváltozás, vagyis a
gyerekek öröme a maguk és társaik alkotó képeivel. És mivel spontán
mozdulataik ilyen feltűnő örvendezéssel bukkantak elő, megpróbáltam,
hátha a zenehallgatásukat is mozdulat-játékokká varázsolhatnánk?
Sosem láttam efféle módszert. De nem is egyedül
találtam ki, hanem a gyerekekkel együtt fedeztük fel. Mai napig
felfedezgetjük és remélem, holnap, holnapután, meg azután folytatjuk.
Nincs ennél üdítőbb, szívet melengetőbb játék és ráadásul a
legközelibb, leggyermekibb módja szép zenék megismerésének.
A „zenehallgatás” minden általam ismert zenetanítás
leggyengébb pontja. Iskolapadban ülve Mozartot befogadni? Művet,
szerzőt, hangszereket ismertetni lehet. De az információszerzés útján
nem terem befogadás. A kettő egymástól különböző elme-tevékenység. A
befogadás titokzatos művelet, nem is tudok a témájához közelítő
zenepszichológiai vizsgálatoktól.
Felnőttek, gyakorlott beszédkészséggel olykor megpróbálják élmondani
zenei élményeiket - több ilyen rádióműsort ismerek. Az eredmény
siralmas. A kérdező riporter kérdései is szűkösek. De nem csoda,
hiszen beszéd-prózára akarná fordítani az érzelmek nyelvét, amivel
egyedül a költészet birkózhat, abból is csak a legjobb. De mi a
„legjobb”? Elfogadom inkább, hogy a zenei befogadás művelete: titok.
Örömteli titok, bűvölet, elragadtatás. Találkozás a Teremtővel,
valamiféle üzenete útján. A zeneszerző közvetít. Az előadó is közvetít.
Ők közelebbről illeszkedtek a Mindenség Alkotójához. Nagy árát adják
ennek a közelségnek, köntösüket szenvedés és gyönyör szálaiból szövik a
múzsák. Amikor mi zenét befogadunk, e varázsköntös lebben felénk,
olykor érintőközelbe.
Gyerekeknek könnyebb és nehezebb. Könnyebb, mert a
varázslat-világban otthonosabbak. Nehezebb, mert a zenehallgatáshoz
kultúránkban mozdulatlan ülést kívánnak. Én száz és száz gyereket
figyeltem hosszú életemben, de a mozdulatlanul ülés egynek sem volt
természetes helyzete. A testük mozgásra termett és nem is akármilyenre,
tudjuk.
Nemrégiben új áldást kaptam: hathónapos unokám körül
tevékenykedtem. Megpróbáltam leírni a mozdulat-változatait, például egy
óráján belül. Kinevettem a könyveket, amelyekben hiteles szakmai
írásokat olvastam. A leírás csak vázlatos lehet, a valóságban a
mozdulatok változó kombinációi születnek, káprázatos ütemben és
egymáshoz való igazodásban.
Nevetséges törekvés iskolapadba - vagy
koncertterembe - ültetni hat-hétéves gyerekeket. Hiszen a zene helyett
tulajdon mozdulatlan testhelyzetükre kell ügyelniük - a testük
természetes igényét megtagadva -, valami idegen pozicióra, amihez semmi
közük. De zenehallgatás idejére körbeültetik az óvodásokat is. Nemcsak
a társadalmi elvárások miatt történik ez. A pedagógus szemlélet szerint
csöndben figyelni csak mozdulatlanul lehet. A gyerekek pedig
többségükben kondicionálhatók, mivel mindennél fontosabb jó
életérzésükhöz a szeretett felnőtt megelégedése. Azok a kivételesek
pedig, akik természetes mozgásigényüket nem tudják leküzdeni, hátrányos
helyzetbe kerülnek, leszidottak, lebecsültek, esetleg kivetettek
lesznek.
Tanítványaim java, zenei mozgásaink legpazarabb
bemutatói ilyen gyerekekből kerültek. „Megtáltosodtak”, mondjuk
magyarul a népmeséink táltosparipáitól vett igével, akik tüzes parazsat
ettek gazdájuk tenyeréből és minden csudára képesekké váltak. A mesék
csodái felnőtt emlékezetünkből lassú kapirgálásokkal kerülnek elő, de
nekem valahogy érintő-közelségben maradtak. Lehet, hogy a bölcsőmhöz
látogató mesebeli tündérkeresztanyám ezt az ajándékot rejtette a pólyám
alá? Mozdulataim is a mese-tőről fakadnak, nem kell, nem is lehet
mozdulatokat tanulnom, vagy tanítanom. Vannak zenedarabok, melyek
előszólítják őket. Amikor megmozdulok – így magamtól, irányítás, terv,
koreográfia nélkül –, a zenére is másképp figyelek, mélyből,
tudatalattimból, a lényem lényegéből, egy teljességhez illeszkedve,
mellé suhanva, ahogy a levegő mozdul nagy csend után a mozdulatlan
tenger felett. Gondolom, ilyenféleképp fogadhatják be gyermekeim is a
zenét, amit kiválasztok számukra, hiszen már azért választom, mert
élményben találkoztam vele. Sosem választok tánctanítások
zene-jegyzékeiből és kerülöm a képzeletbe beletenyeredő programzenét. A
hattyú mozgásának emlékéből írott zene a hattyúról szól és valószínűen
a hattyút idézi. De ha eleven képzeletű gyerek mozog, táncol
Bach-fúgához, akkor a témák belépéseinél olykor a magasba szárnyal,
olykor tojásokat rak, vagy fiakat röptet, rókával harcol és víz alá
bújva menekül... Csak győzzük türelemmel a változatokat.
Csak győzzük beavatkozás nélkül.
Pedagógus neveltetésünk nehéz súlya a folytonos
beavatkozás kényszere. Figyelemmel kerülöm a sablonos irányító
műveleteket. Nem kötögetek hálókat a gyerekek szárnyalása elé s a
madár-lábakra sem hurkolok zsineget. A röptüknek vagyok részese.
Több amerikai tanár kifogásolta, hogy Kodály
közelében felnőtt tanítvány létemre eltértem a Kodály módszer oly sokak
által ismert gyakorlatától, valójában attól, ami egy külföldi zenetanár
számára a Kodály módszert elsősorban jellemzi. Minden adaptálás ezekkel
dolgozott, vagyis a kézjelekkel, a ritmusnevekkel és az éneklésből
kiemelt motívumok felépített rendjével. Mindenesetre zenei
írás-olvasással. Ha egy tanár mozgásimprovizációt akart, ha tanítványai
önkifejező mozdulatait óhajtotta látni, akkor kombinálta a Kodály
módszerét más módszerekkel, például az Orff módszer elemeivel.
Amerika-szerte láttunk ilyesmit, már 1970-73 közötti éveim idején,
amikor Bostonban tanítottam(7). A mozgást és az önkifejező szabad
improvizációt már akkor is sokan hiányolták a Kodály módszerből.
Csakhogy a kombinált módszerek kényesek. Igen nehéz
kiválasztani két különböző gép fogaskerekeinek sokaságából a
legfontosabbakat úgy, hogy azok aztán egymásba illeszkedve működjenek.
Márpedig a fogaskerekek összeillesztése a Kodály módszer erőssége.
Közelről ismertem azokat, akik kitalálták, kipróbálták és
Kodálynak rendszeresen bemutatták. Azért olyan biztonságos, mert a
gyerekek élő gyakorlatában készült. A Kodály füzetek gyakorlatsorai
pedig a zseni zenei alkotásai(8). Schumann mondta Berlioz Fantasztikus
Szimfóniájáról, hogy „ A szellem lakozik benne”. Az alkotó ihlet
színezte-fényezte a gyerekek énekléséhez komponált darabokat.
Gyerekeink repültek velük. Magam is részese lehettem a káprázatnak,
ahogy muzikalitásuk kibomlott a mindennapos énekórákkal. Az énekes
együtthangzás csodákat művelt. Tanári élményeim legcsodálatosabbja a
semmiből kirobbanó zenei képesség, a botfülűből tiszta hallású énekessé
átváltozó gyerek(9). Elképzelhetsz orvost, aki addig símogatja a
félkarú kisbabát, míg kinő a karja? A muzikalitást fejleszteni is szép.
De megszerezni a semmiből?
A zene „mesterség-része” reflex-sorok egymásba
kapaszkodó láncszemein hintázik, akár hangszert, akár éneklést, akár
kottaolvasást, azaz belső hallást és a hozzátartozó zenei elemeket
tanítunk. Mesterség az ismeret is, művekről, formákról, szerkezetekről,
szerzőkről.
A mesterség-láncok szemeit is kovácsolhatnánk újabb
szerszámokkal, közelebb kerülve a korszerűbb tanítás módszereihez,
ahogy a matematika, a nyelvoktatás, a természertismeret
teszi(10). Sokkal többet bízhatnánk tanítványaink felfedező
kedvére és kreatív ötleteire. Olyan osztályokkal, amelyekben tanítójuk
kiscsoportos foglalkozásokkal naphosszat felfedező úton jár, nem
érdemes erőltetni a hagyományos módszereket. Igaz, a közös éneklés és
hallási megfigyelés közös csöndet követel. De tapasztaltam, milyen
szívesen vállalták szabadon-nőtt tanítványaim is a közös csöndet
hallási élményeik érdekében(11). Megszerették a szép együttes hangzást.
Szívesen megmutatok egyet-mást gyerekekkel azoknak,
akik efféle gondokkal küzdenek. Lehetne találkozót szervezni ilyesféle
címmel: „Gyerek-kitalálósdi a Kodály módszerben”. Vagy így: „Hátha ők
másképp tudják?”
Mindig meglep, hogy az emlékeimről faggatnak, mintha
a múltam fontosabb lenne a jelenemnél. Pedig igen kevéssé foglalkoztat
a múltam, unom az évszámokat, a születésnapomat is többnyire
elfelejtem. Mi érdekel? A gyerekek. Olthatatlan kíváncsisággal figyelem
őket. Csupa meglepetés valamennyi. Az énektanítás módszerére a legendás
Ádám Jenő(12) tanított a Liszt Ferenc Zeneakadémián, nagyszerű tanáraim
voltak és kiváló kollégákat láttam ezerféle bemutató tanításban, és
mégsem hiszek véglegesen semmiféle módszertanban. Csak a gyerekekben.
Felfedező úton járok gyerekországban, ösvényeimet mindenütt váratlan
újdonságok jelzik. A zene-mesterség felcsillanó érdekességei olyanok,
mintha kavicsokat válogatnánk a vizek partjainál: soha nem egyformák. A
faágon kibújó levelek sem egyformák. És nincs két egyforma pipitér a
pipitérekkel borított mezőn.
Sohasem hagytam fel a gyerekek tanításával,
felsőoktatásban való tanárságom évtizedei alatt sem. Csak a legfrissebb
tapasztalataimnak hiszek, de a legfrissebbet is újból kipróbálom holnap.
Kurzusaimra mindig meghívunk bemutató
gyerekcsoportot, így látok norvéget és görögöt és dánt és katalánt és
izlandit és olaszt ... Ha a szervezők nem találnak elérhető
gyermekcsoportot – például vakáció van –, tudom, küzdelmes munkám
lesz, mert a felnőttekből kell előcsiholnom gyermekségük
élménycsillámait.
Hogyan lehet ilyen „szenvedélyes gyerek-felfedező”
módszereit leírni? Csak a dokumentáció segít. Óráimat évek hosszú során
át magnóra mondtuk, közvetítettük, szalagokról leírtuk. Az órák menetét
és meglepetéseit, a pillanatfelvételeit őrizzük. Igen nehéz műfaj ez,
melyet a közvetítő személye varázsol élővé. Pontosnak, figyelmesnek,
látónak kell lennie, kiválasztania a történések lényegét és friss leíró
szavaival is győzni. Aki már próbálta, tudja, milyen nehéz egy szabadon
improvizált mozdulatsort a kétperces zene idejével egyidejűleg
elmondani. Még egyetlen gyerek szóló-bemutatóját is, hát még párosat,
vagy éppen csoportosat. Márpedig látnunk és meglátnunk kell, hogy mi
az, amit a gyerekünk felfedezett a hallott zenéből, éspedig ott fedezi
fel, ott, a szemünk előtt. Igazán elemezni persze csak videofelvételről
lehet, sok-sok videofelvételről, sorozatokról. Körülöttem is
készítettünk néhány százat(13), de mind kevés, több kell, sokkal több.
Látják már, miért gondolkodom a jövőről a múltam
helyett? Remélem lesz még alkalmam videofelvételekre az én elképzelésem
és tapasztalataim szerint. Csak videofelvételek elemzése útján
tájékozódhatunk arról, hogy mit és hogyan fogad a neki kínált zenéből
egy-egy gyerek.
És a zene mesterségbeli részén túl ott a zene
titokzatos felmérhetetlen mélysége, amihez csak annyira közelíthetünk,
mint az őserdő milliárd ismeretlen élőlényéhez, vagy a csillagok
galaktikáinak gomolygásához, vagy az emberi élethez, azaz a
Mindenséghez. Gyerekek azonban a csodák parazsán is járnak, sőt, a
tenyerükbe veszik a parazsat, mert a tenyerük anyaga azonos a csodák
parazsával. Így táncolta el Bercel a nagyapja halálát egy magányosan
kapaszkodó őszi falevél lehullásával Beethoven Hetedik szimfóniájának
zárótételéhez(14).
Gyerekekből kell kibontanunk a titkos tudást, velük
lehet megfejtenünk zene-befogadásunk nagy rejtélyét. Szerencsére
szívesen kalauzolják figyelő felnőtteiket, megajándékoznak minket
bizalmukkal. Lehet, hogy a Kodály eszme szélesebb szárnyakon
repül, mint eddig látták? Lehet, hogy a zene befogadásának új távlatai
derengenek körülötte? Lehet, hogy a gyerekek szabadon lendülő testéből
tanulunk zeneüzeneteket?
Keressük egymást mi, felnőttek, akik tanulni
szeretnénk tőlük.
JEGYZETEK
1. Kodály Envoy: Quarterly of the Organization of American Kodaly
Educators Vol. 26.Nr.2.
2. Book review: Flossie Jordan Hawbaker: Joy Through the Magic of Music
Kokas
Klára 1999.
3. Conversation with Klara Kokas: Joy Trough the Magic of Music by
Flossie
Jordan Hawbaker. Kodaly Envoy Quarterly of the
Organization of American
Kodaly Educators Vol.26.Nr.3. Spring 2000.pg
9-13, continued on pg. 22.
4. Music Educators Journal Vol. 86. Index 56.
5. Michael Houlahan professor at Millerswille University in
Millerswille,
Pennsylvania. Music Educ. Journal Vol.86. Indexes 56
May 2000. pg .46-47.
6. Barkóczi I. and Pléh Cs. Music Makes a Difference.
Zoltan Kodály Pedagogical
Institute of Kecskemét 1982. Introduced by dr.
Klara Kokas pg. 5-21.
7. Kodály Musical Training Institute Wellesley, Mass, USA.
Tanítottam Boston
belvárosában, valamint Roxburry és Dorchester
városnegyedeiben.
8. Kodály énektanításához írott gyakorlatsorai:
15 kétszólamú énekgyakorlat 1941.
Énekeljünk tisztán! Kétszólamú karénekgyakorlatok
1941
Bicinia Hungarica. Bevezető a kétszólamú éneklésbe
I-VI. 1937-42.
333 olvasógyakorlat. Bevezető a magyar népzenébe
1943. Iskolai ének-
gyűjtemény I-II. 1943.
Szó-mi I-VIII. (Ádám Jenővel) 1944-1945.
Ötfokú zene I-IV. 1945-48.
Énekes könyv az általános iskolák I-VIII. osztálya
számára (8 kötet, Ádám
Jenővel) 1948. Átdolg.: 958.
33 kétszólamú énekgyakorlat, 44 kétszólamú
énekgyakorlat, 55 kétszólamú
énekgyakorlat 1954.
Tricínia, 28 háromszólamú énekgyakorlat, 29
tricínium (Szőnyi Erzsébet:
A zenei írás-olvasás módszertana III.) szöveg
nélkül: 1954; Kistétényi
Melinda szövegeivel: 1963.
Epigrammák, ének vagy
hangszer-zongora szöveg nélkül: 1954;
Kistétényi
Melinda szövegeivel, 1958.
Kis emberek dalai 50 gyermekdal
1961.
66 kétszólamú énekgyakorlat 1962.
22 kétszólamú énekgyakorlat 1964.
77 kétszólamú énekgyakorlat 1968.
9. Joy through the Magic of Music, The Tone-Deaf VI.
fejezet 71-75. oldal
10. Dienes Zoltán kanadai, olaszországi, Varga Tamás, Németh
László, Marx
György, Fülei-Szántó Endre, Varga
Balázs, Winkler Márta magyarországi
kísérletei.
11. Kokas Klára: Komplex esztétikai nevelés. Pedagógiai kísérlet
1973-77 - ig.
12. Ádám Jenő az első iskolai énekeskönyvek összeállítója
13. Filmek és videofilmek:
The Relationship of Froms of Expression -Vas
Judit. Tudományos Kisfilm
Stúdió, Budapest, 1970
Learning is beautiful - Eger Tamás. Boston, 1973
Sound and Motion - Tanárképző Stúdió,
Szombathely,1978
Microstructures - Számok Stúdió, Budapest, 1979
Children´s reflections - Tanárképző Stúdió,
Szombathely, 1981
Tüzet viszek - Mérei Anna. Hungarian Television, 1982
Nostro Vivaldi - OOK Stúdió, Veszprém, 1983
Orsi‘s Vivaldi - OOK Stúdió, Veszprém, 1983
Náditündér - OOK Stúdió, Veszprém,1983
Partita - Hildebrand István. Budapest, 1984
Duende - Eger Tamás. Studio Maioli, Ravenna, 1985
És mi lesz énvelem? - Kokas Klára. Budapest, 1986
With Mozart - Kokas Klára. Budapest, 1987
Andi - Pellei István, László zsuzsa, Kokas Klára.
Budapest, 1987
The Law of Nature - Pellei István, László zsuzsa,
Kokas Klára. Bp., 1987
A varázsló - Kokas Klára. Budapest, 1989
Etudes - Pállay József. Budapest, 1990
Táncszvit- Szabó Tibor, Kokas Klára. Budapest, 1991
Agape - Pállay József, Kokas Klára. Budapest, 1991
Zenéből fényeket - Szénásy Anna. Széll Péter Stúdió,
Budapest, 1993
Megtalált világ - Kiss Zsigmond, Kálmán Dezső,
Budapest 1994
In Kodály´s Footsteps - Kokas montage. Budapest, 1995
Music-therapy Course in Madeira - Madeira, 1995
Eltáncolom a mesémet - Podhorányi Zsolt. Hungarian
Television, 1996
Kincsestár - Born Ádám. Hungarian Television, 1999
14. A természet törvénye - Pellei István, László zsuzsa, Kokas Klára.
Bp. 1987
|