A
MISKOLCI FAZEKAS UTCAI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉNEK-ZENE TAGOZATÁT
Lapunk iskolalátogatás rovatában már több miskolci
zeneoktatási intézménnyel foglalkoztunk, ezért lepett meg első pillanatban
a Fazekas utcai iskola agilis zongoratanárnőjének panasza, aki azt tette
szóvá, hogy "a mi iskolánk munkájáról miért nem ír a Parlando?"
A gondolat felvetését percek alatt tett követte, mert az
iskolai kamarazenekar, énekkar, és a furulyazenekar meghallgatása után egyik
csendes tanteremben összeültünk néhányan, hogy e sorok írója behatóbban
tájékozódjék az ének-zene tagozat munkájáról, a pedagógusok eredményeiről,
gondjairól ...
Az iskola modern és szép, kívülről is a kényelmes,
céljának maradéktalanul megfelelő épület benyomását kelti. Környéke most
épülhetett ki, mert nem ez az egyetlen modern épület a Fazekas utcában - néhány
méternyire a jól ismert miskolci főútvonal, a Széchenyi utca mögött.
A külső benyomásokat csak megerősítik a
belső tapasztalatok. Minden tiszta és világos itt, a folyosók tágas
üvegablakai derűt árasztanak, és a tantermek is irigylésre méltóan
tágasak, jól felszereltek.
Az ének-zenei tagozat pedagógusaitól megtudom, hogy a
tagozatnak jelenleg 270 növendéke van, közülük 170-en tanulnak hangszeren.
Hegedű, zongora, gordonka, fafúvósok oktatásán kívül kamarazenélést
tanítanak itt - utóbbiról, annak színvonaláról már előzőleg
meggyőződhettem, mert az említett együtteseken kívül egy vonósnégyes
produkcióját is volt alkalmam meghallgatni. (Bár a
gordonkás"beugrott" az együttesbe, és az első hegedűs
vonóvezetése helyenként nem volt elég biztos, az összbenyomás feltétlenül
kedvező volt róluk, kiváltképp, ami játékuk stílusát és összehangoltságát
illeti.) A vonósnégyesen kívül működik egy fúvóstrió is, továbbá az a 20
tagú furulyazenekar, amelyiknek produkcióját időközben a televízió sok milliónyi nézőserege is megismerhette. Schultz Györgyné tanárnő vezeti e
két fúvós együttes munkáját, ő látja el egymaga a fuvola, oboa, klarinét
és fagott oktatást az iskolában. 1959-ben még mindössze 5 növendéke volt, egy
év múlva már kitelt belőlük a teljes óraszám! Schultz Györgynét említve
csak azért nem emelem ki, hogy agilis és fiatal pedagógus, mert az iskola
valamennyi ének- és zenetanára hozzá hasonlóan fiatal és hivatásának
szenvedélyes szerelmese. Dr. Vadnay
Sándorné sem kivétel ez alól, habár éveinek száma valamivel meghaladja a
többiekét, agilitása viszont nagy szakmai gyakorlattal, rutinnal párosul. Vadnayné indította el az iskolában a zongora oktatást 1958-ban. Azóta 3 és fél (így mondták!) a zongoratanárok száma: kívüle Misuta Júlia, Ósvay Károlyné egész óraszámban, Ténschmidt Mária pedig fél óraszámban tanít, együttesen több mint
70 növendéket.
A vonós hangszereken tanuló gyerekek létszáma nagyjából egyezik a
zongoristákkal. (54 hegedűs, 18 gordonkás) dr. Dégi Lászlóné kezdte el nyolc évvel ezelőtt a munkát,
azóta Balogh János – az iskola
egykori növendéke – is megszerezte diplomáját, és 1963 óta segít Déginének a
hegedűsök tanításában. A gordonkásokat Gajdos
Edit tanítja; az induló osztály éppen idén végez és a szakiskola kapuit
ostromolja. (Hadd írjam ide, hogy a Fazekas utcai ének- zene tagozatból az
elmúlt években egyre nagyobb számban vesz fel növendékeket a szakiskola, ami
egymagában értékmérője az oktatás színvonalának!)
A hangszeres oktatás lehetőségét nagyban megkönnyíti az iskola
kitűnő hangszerellátottsága. Ma már valamennyi fúvós- és gordonkás
növendéknek az iskola ad hangszert; a hangszerállomány értéke meghaladja a 300
000 forintot.
Az ének oktatás eredményeiről az általam hallott nagy~kórus (a
felsősök k6rusa) produkci6ján kívül az ún. kis kórus és a kamarakórus
eredményes működése is tanúskodik. De nemcsak az iskola falai között
találhatunk bizonyítékot az együttesek munkájára, fejlődésére,
műsoranyaguk egészséges irányú bővülésére, hanem Miskolc számos más
helyén, sőt a megyében is sok helyütt - pl.: Kazincbarcikán, Rudabányán,
Berentén, ahol az énekkar és a zenekar sűrűn vendégszerepel.
A IX. ifjúsági kamarazenei fesztiválon kiugró sikerrel szerepelt a zenekar,
és a debreceni kamara-kórus seregszemlén arany oklevelet nyert az énekkar!
A lelkesedés, a fiatal pedagógusok ügyszeretete mellett persze akad gond,
probléma is jócskán ebben a szép, modern épületben:
Az ének-zene tagozat méltán hiányolja a miskolci zenei általános iskolával
a szorosabb együttműködést. Nyilvánvaló, hogy erre feltétlenül szükség
volna, de hogy kin múlik a közeledés, erre nem tudtam ottlétem ideje alatt
bizonyítékot találni. Az sem töltheti el örömmel a
fiatal tanár-gárdát, hogy ők - általános iskola ének-zene tagozata lévén -
sorra kimaradnak mind a zeneiskolai, mind a zenei általánosok részére rendezett
országos jellegű zenei eseményekből. Nem indulhatnak az úttörő
seregszemlén sem, azaz nem kaphatnak díjat, mert azt mondják róluk, hogy
"ének-zene tagozatúak lévén előnyben vannak a többi iskolával
szemben, és így az összehasonlítás, a verseny velük nem reális".
Egyetlenegyszer jutottak el – elég sok harc árán – Kecskemétre, a zenei
általános iskolák seregszemléjére, és Gombás
Ferenc, a szakiskola gordonka tanára révén juthattak el az egri kamarazenei
fesztiválra is- nem csekély huzavona után.
A kényelmes, és szép épületnek egy hibája is felötlik: nincs
hangversenyterme. A tagozat évenként 2 - 2 növendék hangversenyt tart, és a
KISZ-rendezésében 1-1 tanári koncertre is, sor kerül - nem a legjobb
körülmények között, mert a zsibongónak
nevezett előcsarnokban kell azokat megrendezniök, amelyik jéghideg és
akusztikailag sem üti meg a mértéket.
Az őszinteség kedvéért és a problémák teljességének feltárása
érdekében meg kell írnom azt is, hogy az ének-zenei tagozat pedagógusai között
már most élénk szóbeszéd és vitatéma hangszeroktatásuk további sorsa. Vannak
ezzel kapcsolatban lelkes egyetértő, de vannak aggályoskodó nézetek is.
Mindezek a nézetek azonban cseppet sem zavarják a tanítást, nem keltenek
nagyobb izgalmat a pedagógusok körében, ezért jelen pillanatban behatóbb
értékelést nem is igényelnek.
A miskolci 6. sz. általános iskola ének-zene tagozatában lelkes és
eredményes munka folyik, amely valóban megérdemli, hogy e sorok nyilvánosságra
hozatala révén másoknak is hasznos példaként szolgáljon.
Kollár Endre