KÖRBER TIVADAR
BÁRDOS SZIMPÓZIUM – 2008
2008. március 14-15-16-án rendezte meg a Debreceni
Egyetem Zeneművészeti Kara a hagyományos, immár 23. Bárdos Szimpóziumot,
melyet az idén is kiváló szervezés, tartalmas program, a hallgatóság
részéről nagy érdeklődés, aktív figyelem jellemzett.
A megnyitón Sárosiné Szabó Márta tanszékvezető
köszöntötte a megjelenteket. A Liszt-teremben helyet foglaló kollégák
együttesen emlékeztek Szesztay Zsoltra, a tanszék előző
vezetőjére, a Bárdos Lajos Leánykar alapító karnagyára, a
szimpóziumok kezdeményezőjére és irányítójára, több magas kitüntetés
birtokosára.
Dr. Duffek Mihály
zongoraművész, a Kar dékánja az értékmegtartás és a megújulás együttes
szükségességéről és lehetőségeiről szólt a zeneoktatás
területén. Egy abszolút dolog van: a változás – fejtette ki, ami nem minden
esetben jelent fejlődést. Változik a zenei nyelv, változnak a fogalmaink,
változik a zene és a közönség viszonya, változik a hangszerpark is. Kiszolgálni
kell-e a társadalmi igényeket vagy hatni rájuk? – tette fel a kérdést. Hangsúlyozta
a zenetanítás személyes jellegét, valamint a tanár önképzésének fontosságát. A
mai körülmények között elengedhetetlenül szükség van mecenatúrára, meg kell
keresni ennek lehetőségeit, nem szabad passzívan várni. Beszélt a
jövőképről, a nyitás lehetőségeiről különböző
irányokba. Ismételten hangsúlyozta azt a – mindnyájunk közös –
meggyőződését, hogy amit csinálunk, az nagyon fontos!
Dr. Jánosi Zoltán nyíregyházi professzor a bartóki
modell jelenlétét elemezte a magyar irodalomban – mind jóval Bartók
előtti, mind utáni írók életművében, egészen napjainkig. A múltra
példaként Balassit, Csokonait említette, a kortársak és utódok sorában többek
között József Attilát, Tamási Áront, Weöres Sándort, Kormos Istvánt, Nagy
Lászlót, Juhász Ferencet, Ratkó Józsefet, Utassy Józsefet, Kányádi Sándort,
Szilágyi Domokost. Előadását
színes, szépen elmondott idézetekkel szemléltette.
Az első nap délutáni programjában a Debreceni Vonósok
adtak rövid hangversenyt. Az együttes művészeti vezetője Sárosi
György, koncertmestere Alexáné Kardos Ildikó. Előadásukban egy
Corelli-mű és Vivaldi négyhegedűs h-moll concertója után (szólisták
voltak: Ambrus Anett, Deés Attila, Tálas Anna, Géczy Miriam) Rossini
D-dúr vonós szonátájának fergeteges előadása aratott nagy sikert.
A három nap során két előadás hangzott el a református
egyházzene témaköréből. Dr. Fekete Károly teológiai tanár az
egyházzene-oktatás és a protestáns liturgia kölcsönhatását elemezte. Hivatkozott
Maróthi György, Szotyori Nagy Károly, Árokháty Béla és Gárdonyi Zoltán
munkásságára.
Másnap dr. Karasszon Dezső orgonaművész
nemrégiben megjelent „alternatív” korál-iskoláját ismertette. A fogalom
megközelítésére többek között Bach korálfeldolgozásaiból és későbbi
egyházi szerzők munkáiból mutatott be példákat. Mindkét előadás a
református egyházzene, az istentiszteleti zenei gyakorlat minőségi megújulását
célozta.
Visszatérve az első napra, az intézmény korábban
ebédlőként funkcionáló helyiségében emlékkiállítás nyílt, melyen Szesztay
Zsolt gazdag életútjának, művészi-tanári sikereinek dokumentumait –
fényképeket, plakátokat, írásokat – tekinthettek meg a látogatók.
Este a három nap egyik legemlékezetesebb, és mindenesetre
legmeghatóbb eseményére került sor: az „In memoriam Szesztay Zsolt” kórushangversenyre,
melyet Duffek Mihálynak az eltávozottra emlékező szavai vezettek be. „Az
intézmények élete a benne dolgozó emberek munkájával mérhető” – mondotta
többek között.
Hat énekkar lépett fel: a nyíregyházi Cantemus Gyermekkar Szabó
Dénes, a Kölcsey Kórus Tamási László és Baliga Ádám egyetemi
hallgató, a Canticum Kamarakórus Török Ágnes, a Bárdos Lajos Leánykar Szabó
Soma, a Vox Antiqua Kamarakórus Kiss Csaba, a Debreceni Kollégiumi
Kántus Berkesi Sándor és Nagy Ágota egyetemi hallgató vezényletével.
(Mindkét hallgató Szesztay-tanítvány volt.) Hangszereken közreműködtek:
Duffek Mihály zongorán, Sindel Zsuzsa gordonkán és Virágh András
Gábor orgonán.
Szesztay Zsolt kiemelt feladatának tekintette magyar
zeneszerzők műveinek bemutatását és repertoáron tartását, számos
mű született a Bárdos Lajos Leánykar számára. Ennek szellemében az
emlékhangversenyen fellépő együttesek is hazai szerzők alkotásaiból
állították össze műsorukat. Bartók, Kodály és Bárdos mellett Kocsár
Miklós, Tóth Péter, Mohay Miklós, Orbán György, Vajda János, Csemiczky Miklós,
Szőnyi Erzsébet és Gárdonyi Zoltán művei hangzottak el az est
folyamán. Egyenkénti méltatás (vagy akár csak felsorolás) helyett
összefoglalóan megállapíthattuk, hogy a műsor összeállítás és az
interpretációk színvonala az alkalomhoz méltó volt. Egyet azonban mégis ki kell
emelnünk: az elárvult Bárdos Lajos Leánykar jó kezekbe került, a hallottak
alapján meggyőződésünk, hogy utóda tovább fogja vinni a Szesztay
Zsolt által megkezdett és halála miatt félbeszakadt építő,
értékőrző, -teremtő munkát.
Az egyes „blokkok” között bensőséges emlékező szavak
idézték föl Szesztay emlékét. Tar Károly (korábbi városi
művelődésügyi osztályvezető) művészi munkájának közvetlen
tanújaként emlékezett rá; Mohay Miklós mint akinek több művét vezényelte
az eltelt évek során; Szőnyi Erzsébet egykori tanáraként emlékezett
rá; Sapszon Ferenc pedig munkatársaként a KÓTÁ-ban, majd a Debreceni
Konzervatóriumban. Daróci Bárdos Tamás a barátot méltatta, édesapja
egykori tanítványát, aki a zenész-társadalomban egyedüliként állt ki Bárdos
Lajos munkássága mellett egy, a sajtóban megjelent méltatlan megnyilatkozással
szemben. De nemcsak szavak idézték föl Szesztay Zsolt markáns alakját,
iskolateremtő művészi személyiségét: néhány perces
videofelvételről láthattuk, amint kórusát vezényli, jellegzetes hangját is
hallhattuk, olyan mozzanatokat, melyekre mindannyian jól emlékszünk a korábbi Bárdos Szimpóziumokról csakúgy,
mint a mindennapokból.
A Szimpózium programjából természetesen nem hiányoztak a
bemutató tanítási órák sem. A második nap reggelén a Bányai Júlia Általános
Iskola zenei tagozatának 4. osztályát tanította Deli Gabriella. A
bevezető technikai-, hangképző-, hallásgyakorlatok után az óra anyaga
az aznapi nemzeti ünnep témája köré csoportosult, végighaladva a magyar
történelem jelentős korszakainak/eseményeinek zenei emlékein. A gyerekek
tiszta, szép hangon énekeltek, elhangzott egy cselló-duó is, majd az óra végén
táncra perdültek néhányan, verbunkost járva.
A nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskola 5. osztályos tanulóinak
órája is negyvennyolcas dalokkal kezdődött. A továbbiakban Hudivók
Marianna tanárnő ötletes hangköz- és hangzatgyakorlatokon át vezette
el a tanulókat Mozart klarinétötöséig.
A délelőtti programban a mindig kitűnő Csereklyei
Andrea Haydn és Mozart dalaiból
adott felüdítő hatású rövid hangversenyt. Zongorán Böszörményi Judit
egyenrangú partnerként működött közre.
Délután kóruspróbát és bemutatót tartott a kecskeméti
Kodály-iskola – pardon: a Kecskeméti Művészeti Óvoda, Általános Iskola,
Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Kodály Zoltán
Ének-zenei Iskolája… (vajon hogyan sikerült ilyen eszeveszetten hosszú és
cirkalmas elnevezést kitalálni?!?) – szóval: a MIRACULUM Gyermekkar, Durányik
László vezetésével. Folyamatában érzékeltette a kórus magasrendűen
csiszolt hangzáskultúráját és muzikalitását, a virtuóz beéneklő
gyakorlatoktól az interpretációig vezető úton. A műsorban Friderici,
az amerikai John Rutter, Liszt Ferenc, Kodály Zoltán, Szőnyi Erzsébet és
Daróci Bárdos Tamás egy-egy műve hangzott el. Az utóbbi Seres József zongorakíséretével.
A Bárdos Szimpózium koncepciójában mindenkor fontos helyet
foglalt el az autentikus népzene, annak megismertetése és továbbéltetése a
pedagógiai gyakorlatban. Ebben az évben dr. Joób
Árpád főiskolai tanár tartott előadást „A népzenetanítás
élményeiről és tapasztalatairól”. Tartalmas gondolatait a Nyíregyházi
Főiskola ének-népzene szakos hangszeres és énekes hallgatói illusztrálták
kiválóan, meggyőzően.
Azokban a napokban rendezték meg Debrecenben a Kórusmuzsika
Európa Nagydíja versenyt. A döntő meghallgatására lehetőséget kaptak
a szimpózium résztvevői, 15-én este a Kölcsey Központban. (Az eseményt
egyébként élő adásban közvetítette a Bartók Rádió.) A verseny héttagú
zsűrijében a magyar kóruskultúrát Erdei Péter képviselte. A
versenyen négy, korábbi verseny győztes énekkar lépett fel:
Choeur National des
Jeunes ŕ Coeur Joie (Lyon, Franciaország), karnagy: Valerie Fayet;
Norwegian National Youth Choir – Norges Ungdomskor (Oslo, Norvégia), karnagy: Anne
Karin Sundal; Mixed Choir
of Jăzeps Vitols Latvian Academy of Music (Riga, Lettország), karnagy: Ints
Teterovskis; Akademski
Pevski Zbor Tone Tomšič (Ljubljana, Szlovénia), karnagy: Urša Lah.
A műsor felépítése nagyjában-egészében megfelelt az
ilyenfajta versenyeken szokásosnak. A karvezetők igyekeztek minél
előnyösebben és hatásosabban demonstrálni együttesük hangi-technikai
felkészültségér, intonációs bravúrjait. Ennek megfelelően többségükben
alig ismert, vagy nálunk teljesen ismeretlen kortárs szerzők műveit
szólaltatták meg, tele különleges effektusokkal, fűszerezve gyakran
„show”-jellegű részekkel. A hallgatónak sokszor támadhatott olyan érzése,
hogy ezek nem egy esetben „invenció-pótlékok”. De ne legyünk rosszmájúak:
egyikünk sem unatkozott a műsorok végighallgatása alatt. Időnként –
jóleső színfoltként – elhangzott egy-egy „klasszikus” énekkari kompozíció,
így többek között Monteverdi-, Reger-, Debussy-művek. Egy magyar név is
szerepelt a megszólaltatott szerzők között: Ligeti Györgyé.
Jelen esetben abszolút igaz lehetett az unalomig koptatott
közhely: „nehéz dolga volt a zsűrinek”. Négy ilyen felkészültségű kórust
értékelően összehasonlítani szinte lehetetlen. Ami megfogható különbség
volt köztük, az nem a színvonal, hanem a különböző karakterek terén
mutatkozott meg. Felmerülhet a kérdés: van-e egyáltalán értelme,
esztétikai-erkölcsi jogosultsága az ilyen, nagydíjas kórusok nagydíjversenyének?
Végül a zsűri – rövid tanácskozás után – a szlovén kórust
emelte ki győztesként. Azt hiszem, senkinek sem lehetett alapos és
megfontolt érve a döntés megkérdőjelezésére.
Az utolsó délelőtt programját Sárosiné
Szabó Márta indította. Röviden arról szólt: hogyan működik itt
„Bologna”?
Szőnyi Erzsébet előadásában
visszapillantott a jubileumi Kodály-évre, értékelte a megemlékezéseket a Tanár
Úrra, az év rendezvényeit, az erre az alkalomra született dolgozatokat, alkotásokat.
Örömmel üdvözölte a fiatal zenetörténész-nemzedék érdeklődését. Az idén a
reneszánsz éve van – mondta – s ez is kötődik Kodályhoz, hiszen mindenki
által ismert szellemi kapcsolata annak a korszaknak vokális kultúrájával. Végül
ma is föltétlenül aktuális gondolatokat olvasott fel Kodálynak „Ki a jó
zenész?” című, több mint félévszázados beszédéből.
Ez
után két szekcióra oszlott a szimpózium közönsége: az ének-zenetanári szekció
dr. Mindszenty Zsuzsánna, a zeneiskolai szekció pedig Kedvesné
Herczegh Mária vezetésével tanácskozott a zeneoktatás/zenei nevelés
kérdéseiről, szorongató gondjairól, aktuális feladatairól. Az utóbbin (melyen jelen lehettem) Ember
Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke
tartott beszámolót és válaszolt a feltett kérdésekre. A témák közül csak
érintőlegesen említek meg néhányat: mi lesz a zeneiskolák, az ott tanítók
és tanulók sorsa? Fogy a gyerekek száma, bár ez egyelőre még nem
katasztrofális: 2006-ban 873 volt a művészeti alapiskolák száma, ez 2007-ben
830-ra, 2008-ban 790-re csökkent, ami jelenleg 257 ezer zenét tanuló gyereket
jelent. Nagy gond, hogy sokan nem megfelelő képesítéssel tanítanak hangszert.
Nem megoldott például, hogy ki, milyen képesítéssel tanít furulyát. Felmerült
az énektanárok szolfézstanárrá átképzésének szükségessége. Mindezek csak –
meglehet önkényesen – kiragadott példák a tanácskozáson elhangzott sokféle
kérdés és megjegyzés közül. A sor folytatható lenne sokáig…
A
szimpózium befejező eseménye a hagyományos közös kóruspróba volt Berkesi Sándor vezetésével. Ez
alkalommal Gárdonyi Zoltán 1956-ban, Vörösmarty Mihály versére komponált
„Honszeretet” című vegyes kari műve került sorra.
Zárszavában
dr. Duffek Mihály kérte és intette a
jelenlévőket, hogy legyenek készek és képesek változni, megújulni, zenében
felfrissülni, megfelelni a körülmények-adta kihívásoknak – ugyanakkor az
értékeket szilárdan megőrizni. Nekik, a szimpózium vezetőinek is
szükségük van újabb ötletekre, impulzusokra. Köszönetet mondott Sárosiné Szabó
Mártának odaadó, eredményes szervező-lebonyolító munkájáért, végül
bejelentette a következő Bárdos Szimpózium dátumát: 2009. április 3-5.