Körber Tivadar
DEBRECENI NYÁRI AKADÉMIA – 2006
Az Ifjú Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiáját hatodik alkalommal
rendezte meg a Debreceni Egyetem Konzervatóriuma 2006 júliusának utolsó
két hetében.
Az előző évekhez hasonlóan az idén is több mint száz fiatal
jelentkezett, kétharmad részt hazánkból, egyharmad részt közelebbi és távolabbi
országokból, többek között Dél-Afrikából, Uruguayból, Dél-Koreából, és
az USA-ból. Hasonló összetételű volt a tanári kar is: a helybelieken és
a fővárosiakon kívül több, külföldön élő magyar művésztanár vett részt
a munkában, így Berkes Kálmán és Nagy Sándor Japánból, Lissauer Péter Skóciából,
Kelemen Csaba Németországból. Egy „valódi” külföldi tanára is volt a tábornak:
Vasileios Papavisilou nagybőgőművész Athénból.
A nyári akadémiák eddigi története során hagyománnyá vált, hogy
évenként egy-egy meghatározott stíluskorszak alkotásai állnak a program
középpontjában, zenetörténeti sorrendben haladva. Az idén a huszadik század
került sorra, azon belül is kiemelten a 125 éve született Bartók Béla alkotásai.
Nem feledkeztek meg a szervezők a másik nagy „évfordulós” mesterről sem:
Wolfgang Amadeus Mozart művei is gyakran hangzottak el a hangversenyeken,
és természetesen a tanítási órákon is.
Elsőként Duffek Mihályt, a Konzervatórium, egyben a Nyári Akadémia
igazgatóját kérdeztem arról, hogyan sikerült immár hatodszorra változatlan
lendülettel és magas színvonalon létrehozni ezt a sok fiatal muzsikus számára
rendkívül hasznos és vonzó kurzust.
– Miután nyolc évvel ezelőtt megszűntek a nyírbátori zenei táborok,
sokat gondolkoztunk azon, hogyan lehetne a saját infrastruktúránkat egy
hasonló célú rendezvény szolgálatába állítani. Amikor ez a gondolat Kedves
Tamás korábbi igazgatóval beszélgetve felmerült, egyetlen fillérünk sem
volt erre. Csak abban bíztunk, hogy ki-ki a saját ügyességét, kapcsolatrendszerét
igénybe tudja venni ahhoz, hogy megteremtsük a finanszírozás feltételeit.
Ez nem volt könnyű feladat, mint ahogy azóta sem könnyű. Végül is
mindig sikerült megtalálnunk a megoldást, ebben az Egyetem is segített
és számos más támogató, köztük a Nemzeti Kulturális Alapprogram, és magánszponzorok.
A Debreceni Nyári Egyetem, amely idestova 80 éves fennállása alatt sok
viszontagságon esett át, olyan példát mutatott, amelyet mi a magunk területén
is hasznosítani tudtunk. Kötődünk is egymáshoz: a nyári egyetem rendre
megrendel tőlünk hangversenyeket, és nagyon jó tudni azt, hogy az itt magyarul
tanuló külföldiek, vagy külföldön élő, magyarul kicsit már elfelejtő magyarok
számára a magyar léleknek, mentalitásnak, művészetnek az értékeit meg tudjuk
mutatni. A nyári akadémia fővédnöki tisztét több éve a debreceni
rektor vállalja, aki most Nagy János professzor. Egész hivatali idejében
azt tapasztaljuk, hogy a zeneművészet iránt megkülönböztetett figyelmet
tanúsít.
– Most nem, mint igazgatót, hanem mint zongoratanárt kérdezem:
milyenek az ide érkező növendékek? Kik jönnek és milyen felkészültséggel?
– Nagyon fontos jelenség, hogy a szomszédból, Romániából, vagy
mondhatnánk inkább Erdélyből rendszeresen érkeznek magyar ajkú és nem magyar
ajkú gyerekek. Érdekes, hogy ez a fajta kötődési szándék éppen a zongora
szakon nyilvánul meg a legmarkánsabban. Úgy látszik, a későbbi európai
uniós kapcsolatrendszerben vélhetőleg a zongora szak lesz az, ahol meg
fognak jelenni határon túli hallgatók, talán nagyobb számban is, mint eddig.
Földrajzi elhelyezkedésünk okán és az európai uniós tagság bővülése által
nagyon fontos funkciót láthat el a konzervatórium, és ebben a nyári akadémia
is, hiszen a határon átnyúló szakmai kapcsolataink, emberi kapcsolataink
és hát természetesen Debrecen város politikai kapcsolatai is olyan bázist
jelentenek, amelyek a kulturális kötődéseket nagyban erősíteni tudják.
Az idei zongoristák között Románián kívül Spanyolországból voltak
jelentkezők, tehetség dolgában senkinek sincs problémája, de a képzettségük
nagyon eltérő. Ugyanakkor pozitív tapasztalatom, hogy nagyon gyorsan reagálnak,
szinte egyik napról a másikra képesek megváltoztatni addigi beidegződéseiket.
Ebben nagyon sikeresek az ifjú zongoristák.
– Kihasználják-e a növendékek a tanulási, gyakorlási lehetőségeket?
– Ez nagyon függ attól, hogy ki a tanár, akihez mesterkurzusra
jöttek. Mert a zenetanár-kollégák munkavágya, amilyen intenzitással dolgoznak,
egészen megható és példamutató. És ha a tanár igazán elvárja, hogy holnapra-holnaputánra
tessék változtatni az addigi sztereotípiákon, akkor a növendékek igenis
gyakorolnak!
– Vannak-e újabb elképzelései a jövőre nézve?
– Olyan módon újítást, hogy más formákat találni, egyelőre nem
tervezünk. A mesterkurzusok jól ellátják a képzés funkcióját, a koncertkínálat
pedig gazdagítja a város kulturális programját. Szeretnénk a négyéves ciklikus
tervezést megőrizni a programban (erre utaltam a bevezetőben – K.T.). Dédelgetem
magamban egy karmester-kurzus lehetőségét, sőt esetleg egy zeneszerzés-kurzus
megindítását is, bár ez meglehetős érzékeny terület, hiszen sokféle irányzat
van jelen Magyarországon a fiatal generációban, de a korosabbakban is.
A tavalyi évben nagyon sikeres énekes profilt is szeretnénk visszahozni
jövőre.
Berkes Kálmán klarinétművész és karmester Japánból érkezett és
magával hozta együttesének, a Tokyo-Budapest Ensemble-nak négy tagját,
akik nagy sikerű Mozart-Bartók estet adtak. Mióta él Japánban?
– Már tizenöt éve. Először klarinéttanárnak hívtak meg, és egy
év után egy beugrással dirigáltam először, annak elég nagy sikere volt,
így lettem a zenekari tanszéknek a főnöke. A Musashino Zeneakadémia, ahol
tanítok, teljesen magánvállalkozás, ahol a növendékek nagyon keményen fizetnek,
körülbelül 15 000 dollárnak megfelelő tandíjat egy évben. Jelenleg
háromezer körüli a hallgatói létszám.
– Klarinéttanárként kezdte, tanít kamarazenét, zenekart vezet,
vonósnégyessel is foglalkozik, ahogy az itteni hangversenyen láttuk-hallottuk.
– A kamarazene a zeneirodalom legmagasabb területét jelenti,
azon belül is a vonósnégyes- és a dalirodalom. Természetesen nagyon szeretem
a fúvós kamarazenét is, de az nem hasonlítható a vonósnégyes irodalmának
gazdagságához. Klarinétosként Brahms, Mozart, Weber kvintettjeit játszva
kerültem kapcsolatba a világ sok kiváló vonósnégyesével. Akkor ragadt
rám a kamarazenei módszernek a szeretete, tehát a rendkívül alapos próba,
ezt igyekeztem alkalmazni a saját együtteseimben. Azt az alaposságot, amit
annakidején zeneakadémista koromban tanultam. A hetvenes évek budapesti
zeneakadémiája fantasztikus iskola volt, erre nagyon büszke vagyok és egyre
nagyobb szeretettel és hálával emlékezem vissza rá. Ezzel az itt szereplő
vonósnégyessel, ezzel a négy japán lánnyal minden nap öt órát próbálunk.
Ahogy Kurtág Györgytől, Simon Alberttől, Rados Ferenctől, Mihály Andrástól
tanultuk, akkordonként fölépítve, fölrakva, a hangzásokat, a vonósebességet,
vonóhelyeket beállítva és így tovább. Így dolgozunk ezekkel a lányokkal,
és az eredmény – azt hiszem – hallható volt.
– Közismert, hogy a japánokban erős az affinitás az európai kultúrához.
Fogékonyak a zene
iránt. Érvényes ugyanez például Bartókra is?
– Bartók iránt különleges fogékonyságuk van, nagyon szeretik.
Kodályt talán még jobban, de Bartókot is nagyon szeretik és tisztelik.
A kérdés másik részére pedig azt mondhatom, ők érzik, hogy van egy olyanfajta
klasszikus zene, ami a japán kultúrából hiányzik. Hallatlan nagy igyekezet
van bennük arra, hogy ezt a tradicionális európai zenét magukévá tegyék.
A munkamorál teljesen más Japánban, ez a zenében, a zenetanulásban is így
van. Hogy csak egy példát említsek, a Musashino Akadémián dicsőség a zenekarban
részt venni (nem úgy, mint itthon, legalábbis az én időmben). Vizsgaeredmény
alapján történik a pult-beültetés, például a koncertmester kiválasztásakor
az első három kapja meg a lehetőséget, hogy egyáltalán koncertmester lehessen.
Csak az arányok szemléltetésére mondom, száznyolcvan fuvolásunk van, abból
három kerül be a zenekarba, vagy esetenként négy-öt. Hát ez egy ilyen akadémia…
Zs. Szabó Mária tíz éve már, hogy a Debreceni Konzervatórium tanára.
És amióta létezik ez a nyári akadémia, azóta ebben is dolgozik. Milyennek
látja az itt folyó munkát?
– Az utolsó években részt vettem a nyírbátori tábor munkájában,
ahol fantasztikus muzsikusok, hangszeres tanárok fémjelezték a tábor életét.
Legendák szólnak ma már Ruha Istvánról, Szemjon Sznyitkovszkijról, és persze
Kovács Dénesről, aki végig az egyik tartópillére volt a tábornak. Utána
jött egy pár év űr. Elmondhatom, az elsők egyike voltam, akiknek eszébe
jutott, hogy jó lenne ezt a dolgot folytatni, vagy valami hasonlót csinálni
itt Debrecenben, ahol erre alkalmas lenne a hely. Nagyon megörültem, hogy
ugyanez más kollégáknak is eszébe jutott. Kovács Dénes örömmel elvállalta,
az ő neve mintegy rangot adott a kezdeményezésünknek. Eddig még mindegyik
tábor nagyon jól sikerült. Ennek nagyon örülök, és nagy lelkesedéssel veszek
benne részt. Végül is Nyírbátor óta Debrecen ennek az országrésznek az
a pontja, ami nyáron idevonzza a diákokat, akik komoly céllal jönnek ide,
és komolyan dolgoznak.
– Lát-e kimagasló tehetségeket a növendékek között?
– Tapasztalatom ugyanaz, mint általában máshol is, hogy mindenütt
vannak tehetségek. De hogy kiből mi válhat, ahhoz az életnek egyéb tényezői
is szükségesek. Itt ugyanúgy dolgozunk bárkivel, aki idejön és bizalmat
ad nekünk, hogy az ő saját szintjén hozzá tudjuk segíteni a fejlődéséhez.
– Véleménye szerint manapság elég vonzó-e a zenei pálya?
– Ma hazánkban olyan a helyzet, hogy egyre kevesebb pénz jut
a kultúrára, ezen belül a zenére is. Vannak olyan tendenciák, hogy alapfokú
zeneiskolákat bezárnak, úgyhogy a helyzet egyre nehezebb. A meglévő zenekaroknál
is vannak leépítések, ez majdnem minden zenekart érint. Ha egy diák bekerül
az egyetemre vagy a főiskolára, azzal még nincs biztosítva a jövője. Aki
– mondjuk – szereti a zenét, de az a célja, hogy biztos pénzkereseti lehetősége
legyen, nem biztos, hogy ezt a pályát választja.
– Beszéljünk egy szorosabban vett szakmai kérdésről! Saját
tanítási gyakorlatában, mondjuk barokk művek esetében, figyelembe
veszi-e a historikus irányzat törekvéseit?
– Ez nagyon izgalmas kérdés. Magam részéről nagyon nyitott vagyok
a különböző előadói irányzatokra, így a historizmusra is. Vannak saját
tapasztalataim arról, milyen érzés barokk vonóval játszani. Hasznos tapasztalat
volt, sőt ennél több: nagyon nagy élményt jelentett. Bizonyos dolgok sokkal
jobban „adták magukat” barokk vonóval. A hegedűmet ugyanakkor nem cserélném
barokk hegedűre, bélhúrokra satöbbi. Látok olyan lehetőségeket, hogy modern
hangszereken, modern vonóval együtt is nagyon jó megoldásokat lehet találni,
ismerve a régi felfogást, a régi előadói szempontokat. A legfontosabb része
az egész historikus kérdésnek a kottaolvasás. Szerintem itt van a kulcs.
A hangszer kérdése másodlagos, a kottának az üzenete a legfontosabb. Azt
az utat igyekszem megtalálni, amelyen a legközelebb kerülök a műhöz. És
azt hiszem, ezen a téren vannak nagyon jó megoldások.
Kováts Zoltán a tábor hallgatóinak zenekarát tanította-nevelte.
Mi a zenekari munka célja, feladata az akadémia egészén belül?
– A cél az, hogy a főtárgyi oktatáson kívül biztosítsunk másféle
foglalkozási formákat is a megjelent hallgatóknak. Most egy kisebb létszámú
együttessel dolgozom, hiszen az előadandó művek nem kívánnak nagyobb apparátust.
– Két hét alatt lehet belőlük zenekart nevelni? Milyen eljárást
alkalmaz e cél érdekében?
– Sok külföldi van, sok magyar is van, a mi főiskolánkról is.
Keresgélni kell, hogy mire érzékenyek ezek a többféle kultúrából, többféle
képzettséggel érkezett gyerekek. Meg kell találni, hogy amit ott tanultak,
hogyan tudják alkalmazni. Ennek az egyeztetése, illesztése igénybe
vesz néhány napot. Minden nap próbálunk három órát délelőttönként. Nagyon
jó hangszeresek, könnyen tanulnak, amit ma átolvasunk, másnap már perfekt
módon hozzák. Igen kellemes a benyomásom
– Minden évben a zenekar zárja a tábort az egyetem aulájában,
nagyobb közönség előtt. Mi lesz az idei műsor?
– Első számként Bartók művét, a Magyar képeket játsszuk, utána
két Mozart-versenyművet, a kéthegedűs Concertone-t, szólisták lesznek Szenthelyi
Miklós és tanítványa, Nyári László. Szünet után Mozart oboaversenyét
adjuk elő Hadady László szólójával, aki Franciaországból jön el minden
évben ide. Zárásul pedig Weiner f-moll szerenádját. Ez viszonylag kevéssé
ismert mű, alacsony opusszámú, de nagyon finom, nagyon technikás, nagyon
szellemes és bizony, nem könnyű. Én sem vezényeltem soha, örülök, hogy
találkoztam vele. Az egyetem aulája – erre mindenki emlékszik, aki tavaly-tavalyelőtt
itt volt – nagyon szép hely, az akusztika is megfelelő, úgyhogy remélem,
hogy jól fog sikerülni.
(Utóirat: nagyon jól sikerült, mint ahogy az egész tábor és
annak minden mási eseménye is!) |