Zenei tábor Debrecenben
2001. augusztus 6-17.
Két ember beszélgetett valamikor a 2000. év nyarán a Debeceni
Egyetem Konzervatóriumának igazgatói irodájában: Duffek Mihály igazgató
és Kedves Tamás, a vonós tanszék vezetője. Sok más fontos téma mellett
fölvetődött, hogy amióta 1998-ban – fájdalom! – végleg „bezárta kapuit”
a nagymúltú nyírbátori tábor, az országnak ebben az északkeleti régiójában
nincs lehetőségük a fiataloknak nyári továbbképzésre, együttes muzsikálásra.
Miért ne lehetne ezt itt, Debrecenben feléleszteni, ahol minden személyi
és tárgyi adottság megvan hozzá – gondolták –, „csupán” pénz kellene.
Eltelt közel egy év, és lett az is. Így jött létre az Ifjú Zeneművészek
Nemzetközi Nyári Akadémiája, a nyírbátori példa nyomán, de nem mindenben
utánozva azt. Az érdeklődés bebizonyította, hogy az elgondolás időszeű
és reális volt: mindjárt első alkalommal több mint százan jelentkeztek,
kilencven magyar és tizenhat külföldi, a szomszédos országok fiataljai
mellett angol, német, svájci, japán, sőt uruguayi tanulni vágyó zenészek.
A foglalkozások középpontjában itt is – akárcsak Nyírbátorban
– a zenekari munka állt. Két együttes: egy nagy szimfonikus– és egy kamarazenekar
próbált párhuzamosan, előbbit Oberfrank Géza, az utóbbit Kováts Zoltán
vezette. A nagyzenekar Weber Oberon-nyitányát, Brahms Hegedűversenyét,
valamint Schubert „Befejezetlen” szimfóniáját tanulta meg és adta elő a
zárókoncerten, az egyetem aulájában. A Brahms-mű szólistája Kovács Dénes
volt. (Az eredeti terv szerint még Liszt Az ideálok című szimfonikus költeménye
is szerepelt volna a műsorban, de arról végülis lemondott a dirigens –
„inkább kevesebbet, de jól” elve alapján.) A kamarazenekar anyaga nem kevésbé
igényes volt, sőt talán pillanatnyi képességeiket kissé meg is haladó.
Bach e-moll fuvolaversenyét, Mozart G-dúr hegedűversenyét és „nagy” g-moll
szimfóniáját tanulta meg az együttes a meglehetős szűkre szabott idő (hat
nap!) alatt. (Ez a Bach-mű nem szerepel a BWV-ban, másfél tételnyi töredékből
és azonosított kantátatételekből rekonstruálták, így előadása kuriózumnak
számított.) Szólisták voltak: Gyöngyössy Zoltán és a Szatmárnémetiből érkezett
Fátyol Rudolf, akinek hagyományos kapcsolatai vannak a debreceniekkel.
A kamarazenekar programja háromszor hangzott el: a nyírbátori minorita
templomban (mintegy demonstrálva a folytonosságot), a határon túli Nagykárolyban
és ugyancsak az aulában. Közhelyként hat, de valóban így volt: produkciójuk
alkalomról alkalomra csiszolódott, színvonalában emelkedett. (Talán hasznos
lett volna, ha a nagyzenekar is tartott volna „nyilvános főpróba”-szerű
előzetes hangversenyt, a fiatalok magabiztosabban, „tapasztaltabban” ültek
volna a záróest népes közönsége elé.) A kamarazenekar ezen kívül
közreműködött két fiatal orgonista – Kovács Szilárd és Sárosi Dániel hangversenyén
a Szent Anna templomban. Händel két orgonaversenyét szólaltatták
meg együttesen.
A tábor tevékenységének másik – az előbbinél nem kevésbé
fontos – területe volt az egyéni és kamarazene-oktatás, a mesterkurzusok.
Mesterkurzust tartott Kovács Dénes, Zs. Szabó Mária és Kapás Géza (hegedű),
Kedves Tamás (gordonka), Saru Károly és a prágai Miloslav Gajdos
(gordon), Gyöngyössy Zoltán (fuvola), a Párizsban élő Hadady László (oboa),
Úr Bertalan és Szabó István (ütő) Duffek Mihály (zongora), Devich Sándor
és Fátyol Rudolf (kamarazene). Zongorakísérő-korrepetitorok voltak: Böszörményi
Judit, Király Márta, Kövecs Ágnes, Sarkady Katalin, Szenthelyi Judit.
A tanári kar puszta felsorolásából kiderül, hogy abban helyi és fővárosi
erők, valamint külföldiek egyaránt képviselve voltak. Mindezeken kívül
többen közreműködtek a zenekari szólamok betanításában, illetve szólamvezetőkként
vettek részt a próbákon és a hangversenyeken. Így Kiss Vilmos Péter (hegedű),
Décsi Zsuzsanna és Sárosi György (brácsa). A kamarazenekar hangversenymestereként
Alexáné Kardos Ildikó vett részt a munkában. A fiatalok örömmel ragadták
meg a mesterkurzusok-felkínálta intenzív tanulás lehetőségét, szorgalmasan
gyakoroltak, többségük felkészülten jelent meg naponta az órákon. Nagyobb
lelkesedéssel, mint – meg kell mondjuk – a zenekari próbákon. (Ez végülis
a zenekarok koncertteljesítményein nem, vagy csak alig volt érzékelhető,
köszönhetően a karmesterek alapos, szakszerű művészi nevelőmunkájának.)
Idézzünk fel egyetlen példát a mesterkurzusok sikerére: egy román zongorista
kislány búcsúzáskor elmondta tanárának, Duffek Mihálynak, hogy középiskolai
tanulmányainak befejeztével itt szeretne továbbtanulni. Az ilyen esetek
a Konzervatórium – tágabban a magyar zeneoktatás – jóhírét öregbítik, határainkon
innen és túl.
Még több hangversenyre került sor az eddig említetteken kívül,
a délutáni és az esti órákban, az intézmény Liszt-termében. Az ünnepélyes
megnyitó keretében – melyen Duffek Mihály köszöntötte a megjelenteket,
majd dr. Abády Nagy Zoltán, az Egyetem rektorhelyettese és dr. Gellén József,
a Kulturális Bizottság alelnöke mondott beszédet – Kovács Dénes és Szenthelyi
Judit César Franck Szonátáját adta elő. Két nappal később a Konzervatórium
hallgatóiból álló „Talamba” Ütőegyüttes (vezetője Szabó István) mutatta
be színes műsorát, ezen belül Steve Reich, John Cage, Piazzola egy-egy
művét. Kedves Tamás és Sarkady Katalin két romantikus szonáta (Grieg,
Richard Strauss) között Bartók Első rapszódiájának gordonka-változatát
játszotta közös estjükön. Hadady László műsorából Vivaldi és Schubert egy-egy
művét, valamint Kurtág néhány darabját emelhetjük ki jellemzésül. Partnere
Böszörményi Judit volt. Kövecs Ágnes szólóestjének darabjait – az őszi
Liszt-versenyre készülvén – a magyar mester műveiből válogatta: Schubert-dal
átiratok és virtuóz darabok mellett a Funérailles-t és a Dante-szonátát
szólaltatta meg. A cseh vendégprofesszor a bőgőirodalom „klasszikus”
alkotásai (Bottesini, Hoffmeister) mellett saját szerzeményeiből
mutatott be néhányat, saját énekét hangszerén kísérve. A műsor egyik részében
partnere Sarkady Katalin volt.
Jelen beszámolónak nem célja és nem feladata, hogy elemezze,
méltassa, esetleg bírálja az elhangzott művésztanári produkciókat.
Önmagában nevelő hatása van annak, amikor a hallgatók nemcsak a tanteremben,
de a pódiumon is megtapasztalhatják mestereik tudását, felkészültségét
– ezt mindenki tudja. (Föltéve persze, hogy a növendékek meghallgatják
őket.) De a tábor fiataljainak is lehetőségük nyílt rá, hogy a tanultakról
a nyilvánosság előtt számot adjanak. Szívesen éltek is a lehetőséggel,
tovább színesítve a tábor tíz napjának gazdag programját. A művészetek
kapcsolata és a régiók kézfogása jegyében nyílt kiállítás a Nagykárolyi
Alkotótábor művészeinek munkáiból a Konzervatórium galériájában. Ez alkalommal
– és többször a hangversenyek előtt is – a konzervatóriumi hallgatók rézfúvós
együttese játszott, Kammerer András vezetésével, többek között Praetorius,
Charpentier, Purcell műveiből.
A táborozás napjaiban zajlott a Konzervatóriummal szemközti impozáns
épületben a Debreceni Nyári Egyetem. Sokszínű, soknyelvű nemzetközi, többségükben
fiatalokból álló közönség hallgatta és tapsolta meg lelkesen zenekaraink
produkcióit az Egyetem aulájában. Ugyancsak a nyári egyetem keretében lépett
fel az angol Stoneleigh Youth Symphony Orchestra, Adrian Brown vezetésével.
Rokonszenves fiatal társaság, játékuk színvonala azonban – elfogultság
nélkül mondhatjuk – alatta maradt a debreceni tábor együtteseiének.
Beszámolónk elején a pénz hiányát emlegettük. Hogy az ötlet mégis
megvalósult, az nagy részben azoknak a hatóságoknak, intézményeknek,
alapítványoknak köszönhető, melyek hathatós anyagi segítséget nyújtottak
a tábor – minden tekintetben sikeres megrendezéséhez. Nevezzük meg végül
ezeket:
Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma,
Debreceni Egyetem Művészeti és Közművelődési Vegyes Bizottsága,
Nemzeti Kulturális Alapprogram,
Illyés Közalapítvány,
Oktatási Minisztérium,
Weiner Alapítvány.
És ne feledkezzünk meg azokról sem, akik nyári pihenőjük
egy részét feláldozva vettek részt a szervezés és a lebonyolítás sok energiát
igénylő, felelősségteljes munkájában, így Király Mártáról, az egész rendezvény
művészeti programszervezőjéről, Ádám Katalin tanulmányi titkárról és nem
utolsósorban Kapusi Istvánné gazdasági igazgatóról.
Viszontlátásra 2002 nyarán Debrecenben!
Körber Tivadar
|