FÖLDVÁRI NAPOK 2003
Beszámolómat az előző évi Földvári Napokról ezzel a mondattal zártam:
„Talán majd jövőre…” A talán szó és a három pont így is értelmezhető
volt: talán jövőre is lesznek még zenei napok Balatonföldváron. Ezt a –
természetesen gazdasági gyökerű – bizonytalanságot jelezte az a tény is,
hogy a következő évi programtervet – a korábbi szokásoktól eltérően – nem
adták a helyszínen a résztvevők kezébe. Strém Kálmán azonban nem adta fel
ilyen könnyen: harcolt-küzdött a hét éven át egyre emelkedő érdeklődéssel
kísért fesztiválért, s bár az anyagi feltételek 2003-ban semmit sem javultak
(sőt…?) június 18-án ismét összejött a Bajor Gizi Közösségi Házban a magyar
zeneszerzők, zenetudósok, pedagógusok és zenészhallgatók népes csoportja.
(Azt akartam írni: színe-java, de meggondoltam magam, nem akarván senki
távolmaradót megsérteni, köztük olyan jeles komponistákat és muzikológusokat,
akik a korábbi években elmaradhatatlanul jelen voltak. Távolmaradásuk okát
kutatni nem feladatom.)
Vonzó, gazdag és sokszínű volt az idei fesztivál, sok tekintetben
felülmúlva a korábbiakat is. A program két évforduló köré csoportosult:
60 éves Jeney Zoltán és 80 éves Ligeti György. A sorrend nem véletlen:
az előbbi nagyobb súlyt kapott, többször hangzottak el művei, több szó
esett Jeneyről a program során, így az ő alkotóművészetéről kaphatott teljesebb
képet a hallgatóság. Szorosan kapcsolható ehhez az is, hogy megszólaltak
azoknak a szerzőknek a kompozíciói is, akiket – jelentős különbségeik ellenére
– általában Jeneyvel együtt szoktak emlegetni, mint a hatvanas-hetvenes
évek hazai avantgárd törekvéseinek elindítóit és kiteljesítőit; elsősorban
Sáry Lászlóra és Vidovszky Lászlóra utalok. Néhány évvel ezelőtt tervbe
volt véve egy előadás az Új Zenei Stúdióról mint a magyar zenei gondolkodás
paradigmaváltásának legfontosabb – annakidején sokat vitatott és támadott
– műhelyéről. Az akkor számomra ismeretlen okból elmaradt előadást pótolta
idén az említett komponisták műveinek aránya a programban. Szóhoz jutottak
persze a fiatalabbak is: a következő generáció/ka/t Kondor Ádám, Serei
Zsolt és Soós András darabjai képviselték.
Ami Ligeti zenéjének jelenlétét illeti, a megszólaltatott művek
több mint fele a komponista alkotópályája korábbi időszakának termése,
így – bár ezek a művek is magukon viselik szerzőjük zsenialitásának félreismerhetetlen
jegyeit – a hallgatóság némileg hiányos képet kaphatott korunk e jelentős
alkotójának életművéről. A válogatásnak nyilván objektív okai lehettek.
Bár a Földvári Napok alapvetően a kortárs zenéről szól, hagyományosan
helyet kapnak a programban régebbi korokat reprezentáló alkotások
is, így az idén Haydn, Wagner és Brahms egy-egy műve.
Mivel beszámolót írok és nem zenekritikát, az elhangzott művek
és produkciók értékelésére nem térek ki. Csupán arra szorítkozhatom, hogy
felsoroljam azoknak a – zömmel fiatal – művészeknek a nevét, akiknek az
idei fesztivál sok emlékezetes élményét köszönhetjük (fellépésük sorrendjében):
Trió Lignum, tagjai: Klenyán Csaba és Rozmán Lajos (klarinét), Lakatos
György (fagott); Kolonits Klára (ének), Csalog Gábor (zongora), Keller
András (hegedű), Jónás Krisztina (ének), Szabó Bálint (klarinét), a Serei
Zsolt-vezette Componensemble, Gyöngyössy Zoltán és Ábel Ágnes (fuvola),
Rohmann Ditta (gordonka), Salvi Nóra (oboa), Szőke Zoltán (kürt), Kelemen
Barnabás és Bujtor Balázs (hegedű), Kokas Katalin és Winkler Zsófia
(brácsa), Perényi Miklós (gordonka).
A délelőtti zenetudományi előadások sorában Szitha Tünde a szöveg,
a dallam és a hangrendszer összefüggéseit, a szöveg hangzóinak zenei hangokká
alakítását elemezte Jeney Zoltán műveiben. Wilheim András a kortárs zenében
megjelenő újfajta monodikus jelenségekről beszélt. Margócsy István irodalomtörténész
Tandori Dezső költői világának méltatása kapcsán rámutatott a versekben
és az Új Zenei Stúdió komponistáinak műveiben jelen lévő párhuzamokra.
A kolozsvári László Ferenc elmélyült elemzést adott a Musica ricercata
és a belőle készült Hat bagatell című művekről, ezeken keresztül Ligeti
zenei nyelvének alakulásáról. Dalos Anna arról beszélt, hogyan használta
Kodály a sokszor igen eltérő, sőt ellentmondásos jelentésű formatani terminusokat
a zeneszerzés-tanítás során. Solymosi Tari Emőke pedig Lajtha Lászlónak
a Nemzeti Zenedében folytatott többévtizedes tanári tevékenységét méltatta.
A Földvári Napok rendezvényeinek sorában kezdettől fogva jelen
volt a zenei nevelés, azon belül elsősorban a kortárs zene tanításának
tematikája. Az elmúlt évek – valljuk be! – sokszor egy helyben topogó “kerekasztal”
beszélgetései helyett idén más módon, nagyobb súllyal és főleg gyakorlatibb
megközelítésben szerepelt ez a témakör a programban. Sáry László önkéntes
közreműködőkkel három, egyenként egyórás foglalkozáson mutatott be néhányat
figyelem- és memóriafejlesztésre, kreativitásra nevelő kitűnő könyvének
gyakorlataiból, játékosan, szellemesen, élvezetesen, egyszersmind mindenki
számára tanulságosan.
Apagyi Mária, Lantos Ferenc és a Varsóban élő Esztényi Szabolcs
a kreativitásra nevelés másik, általuk már sok év óta eredményesen gyakorolt
módját ismertették az improvizációról szóló előadásukban és bemutatóikban.
Ezt mintegy kiegészítette Király Csaba orgonahangversenye a kőröshegyi
műemléktemplomban, valamint Esztényi Szabolcs koncertje a rendezvénysorozat
zárásaként.
A Földvári Napok zenei eseményeit az idén is színesítette-kiegészítette
a társművészetek jelenléte a programban. Huszárik Zoltán Szindbád című
filmjét láthatta a közönség egyik este, amely Jeney Zoltán kísérőzenéje
révén kapcsolódott a fesztivál tematikájához. Ugyancsak késő esti órában
hangzottak el Tandori Dezső, Orbán Ottó és Petri György versei, Vallai
Péter előadásában, valamint Jeney Zoltán e költők szövegeire írt dalai,
Lukin Zsuzsa tolmácsolásában.
A képzőművészetet az idén Lantos Ferenc festményeiből rendezett
kiállítás képviselte, melyet Sári József nyitott meg. (Ez alkalommal
elhangzott Sári Hommage ŕ Lantos Ferenc című szólófuvola-darabja, Gyöngyössy
Zoltán előadásában.) Beszámolóm végén idézem beszédének néhány, ars poetica
értékű gondolatát:
„A művésznek… egyrészt föl kell vennie a harcot korunk érzékeket
deformáló gyakorlatával, másrészt, mivel erőteljes egyénisége, így látásmódja
által a szokottól eltérő módon – tehát újszerűen – szól hozzánk, az újjal
szembeni bizalmatlanságokkal is számolnia kell…
…az igazi művészet nem »szájbarágó«, nem kínál kész megoldásokat.
Hatása inkább abban nyilvánul meg, hogy fogékonyabb állapotba hoz, miáltal
érzékelésünk kitágul, túljutva azoknak általában érvényesülő korlátain.
A művészet tehát talán még ugyanabban az értelemben is hasznos, mint amit
haszon alatt általában érteni szoktunk.”
Körber Tivadar
|