„Az ember mint feladat nyomul a világba”
(Szokolay
Sándor)
Dokumentumgyűjteményt tart
kezében az olvasó, a Csokonai Kiadó gondozásában, Kedves Tamás
szerkesztésében. Dokumentumgyűjtemény?
Nagyon szárazon, szinte
bürokratikusan hangzik. Mert ami a kötet írásaiból: levelekből,
cikkekből, kritikákból, beszédekből, előadások szövegéből árad – az
maga az élet: zenekultúránk és zenepedagógiánk egy szelete a huszadik
század második feléből.
A könyv Gulyás Györgyről szól, arról a tanárról,
iskola- és kórusalapítóról, karmesterről, akit „megtorpanásra nem
képes, mozgósító egyéniség”-ként jellemez Straky Tibor, kollégája és
utóda a Debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatói
székében. A békéstarhosi iskola egykori neveltje, Csukás István költő
pedig azt írja róla, hogy „nagy hőfokú indulatokat váltott ki
környezetéből, azonnal és agresszíven; polarizált, mint egy nagy erejű
mágnes”.
A Gulyás György hagyatékából származó szövegek –
melyeket Gulyás Györgyné Mánya Éva hozzájárulásával és segítségével
válogatott ki a szerkesztő – szerzői között a már említetteken kívül
olyan személyiségek találhatók, mint Kodály Zoltán, Bónis Ferenc, Nagy
Olivér, Kerényi György, Keresztury Dezső, Raics István, Pernye András,
Breuer János, Durkó Zsolt, Várnai Péter, a kiváló hamburgi
kóruskarnagy: Jürgen Jürgens – és még sokan mások. Kirajzolódik belőlük
Gulyás emberi és művészi portréja, életútja, munkássága, küzdelmei,
kudarcai és – természetesen – nagyszámú sikerei. Utóbbiak közül
leggyakrabban emlegetett tények: a békéstarhosi énekes iskola
kitalálása és megvalósítása, a Debreceni Kodály Kórus megszervezése és
diadalai hazánkban és világszerte, a Bartók Béla Nemzetközi
Kórusverseny és Kórusfesztivál megalapítása és a Zeneművészeti Főiskola
Debreceni Tagozatának (ma: a Debreceni Egyetem Konzervatóriuma)
létrehozása, épületének kiharcolása. Persze ez így leegyszerűsítés, szó
sincsen arról, hogy életútja sima és törésmentes lett volna. Az
eredmények rengeteg küzdelem árán, óriási energiák befektetésével
valósultak meg, ehhez „egy elszánt és megvalósító érzékű fantasztá”-ra
(Szokolay Sándor) volt szükség, az ő „enyhén szólva tüskés
természeté”-vel (Gábor István).
Az írásokban eközben kiviláglik a háttér: az
ötvenes, hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek politikailag, közéletileg,
gazdaságilag korántsem problémamentes légköre. Így a könyv egyben
értékes és izgalmas kordokumentum is,
társadalmi-pedagógiai-szociológiai értelemben egyaránt.
A kötet anyaga a bevezető és az életrajzi
összefoglalás után hét nagyobb egységre, fejezetre tagolódik, témakörök
szerint és nem mindig szoros időrendben. Valamennyi írás korabeli, a
közvetlenség hitelével szól az olvasóhoz. Az egyes fejezeteknek görög,
illetve latin címeket adott a szerkesztő. (Közülük az egyik sajnos
hibás: Schola Musica Hungaricae – nyelvtanilag nem létező
szerkezet!)
Az elsőben kortársak vallanak – emlékeznek, ahogy a
fejezet alcíme is mondja: „elfogultan” (ezekből már idéztünk). A
következő kettő Gulyás György iskolaalapítói, igazgatói tevékenységéről
szól, ezen belül számos sokatmondó dokumentummal a – sajnos –
rövidéletű békéstarhosi iskoláról. A negyedik a
kórusszervező-kórusvezető muzsikus tevékenységét dokumentálja. Ebből a
fejezetből – többek között – megtudhatja az olvasó, hogy Gulyás
karnagyi repertoárján 127 szerző 359 alkotása szerepelt (ezen belül 50
Kodály-mű); 38-at ősbemutatóként, 26-ot magyarországi bemutatóként
dirigált. Színes, olvasmányos leírásokkal találkozunk a Kodály Kórus
néhány jelentősebb külföldi turnéjáról (USA, Fülöp-szigetek). Az ezt
követő fejezet témája a debreceni kórusverseny és -fesztivál, történeti
visszapillantással a város énekes hagyományaira. A hazai kritikák
mellett rövid összeállítás tájékoztat a versenyek külföldi
sajtóvisszhangjáról. Nem érdektelen annak a 35 műnek a felsorolása sem,
amelyek Debrecen város felkérésére, Gulyás György javaslata alapján
születtek. (Halála után ez a szám további hússzal bővült.)
Az eddigieket végigolvasva egyértelműen kiderül,
hogy Gulyás György a szervezésnek, az irányításnak kiváló értője, a
kórusvezetésnek nagy művésze volt. Ugyanakkor nem mondható el róla,
hogy a „szavak mestere” lett volna, nem mennyiségi, hanem minőségi
értelemben. (Persze nem tudható, hogy beszédei, előadásai közül melyek
hangzottak el felolvasás formájában, melyek szabadon rögtönözve.
Utóbbiak esetében szinte elkerülhetetlenek némi fogalmazásbeli
pongyolaságok.) A zenei élet és a zenepedagógia általános problémáiról
fennmaradt írásai, cikkei, vitákban elmondott állásfoglalásai viszont
(utolsó fejezet) világosan és jól felépítve közvetítik szerzőjük
véleményét, elveit, javaslatait. Gondolatai ma a megváltozott – sajnos
e téren rossz irányba változott – körülmények között is többségükben
érvényesek, megszívlelendők, iránymutatóak lehetnének. Csak találomra
ragadok ki néhányat. Az egyik a közösségi nevelés (mindkét szót külön
hangsúlyozva) fontossága. A másik – idézve Gulyás György szavait –: „…a
zenei műveltség megszerzésének legelső feltétele az élmény […],
legfontosabb a zenét észrevenni, szépnek találni, felfigyelni rá”.
Végül még egy idézet: „…a magyar zeneélet minden szakemberének egyben
népművelőnek is kell lennie.” (Lehet, hogy a szót ma valami más,
„korszerűbb” kifejezéssel kellene helyettesíteni.)
A kötetet számos fénykép-reprodukció, valamint
cikkek, levelek fakszimile közlései élénkítik. Kár, hogy utóbbiak
túlnyomó többségükben olvashatatlanok. Jó lett volna ezeket olvasható
átiratban is szerepeltetni. Arra, hogy helyesírási hibák – elsősorban
hiányzó vagy rossz helyre kitett vesszők – nagy számban fordulnak elő a
szövegekben, szinte kár szót vesztegetni. Ez mai írott sajtónk és
könyvkiadásunk egyik rákfenéje. Vajon mikor találnak megoldást rá a
szakma emberei?…
Körber
Tivadar
|