Nyár zenével – Debrecenben
Beszámolómat az Ifjú Zeneművészek
Nemzetközi Nyári Akadémiájáról – látszólag ünneprontó módon –
„ellenpontozó” kitérővel kezdem. Arthur Honegger több mint fél
évszázaddal ezelőtt írta le a következő baljós mondatokat: „Meg vagyok
győződve, hogy a mai értelemben vett zeneművészet néhány év múlva
teljesen megszűnik. Eltűnnek persze a többi művészetek is, de a
zeneművészet kétségkívül megelőzi őket”. Azóta – különösen a legutóbbi
időben – sokan adnak hangot hasonlóan pesszimista nézeteknek, s legyünk
őszinték, nem is egészen alaptalanul. Egy ma Nyugaton divatos
japán-amerikai politológus, Francis Fukuyama egyenesen kimondja: a
szerinte ideálisnak tartott jövő társadalmában „minden olyan művészet
véget ér, amely társadalmilag hasznosnak is tekinthető” s „a művészeti
tevékenység a hagyományos japán művészetek üres formalizmusának
szintjére süllyed”. Hogy egy olyan világban, amelyben az emberek
érzéketlenek a zene értékei és mindenféle esztétikum iránt, hogyan
lehet emberi életet élni – elképzelni se tudom és nem is akarom.
Szerencsére nem tartunk még itt. A zeneművészet él
és éltet, egy vele élesen szembenálló „ellenkultúra” nyomásának eddig
még több-kevesebb sikerrel ellenállva. Mitől remélhetjük, hogy továbbra
is élni fog, mindenféle fenyegető jelzés ellenére? Garancia – ha
létezik – azoknak a fiataloknak a kezében van, akik a „komolyzene”
(ahogy sokan gúnyolják: a „szomorúzene”) művelését és továbbadását
életcéljukul, hivatásukul választották. Ilyen fiatalok közvetlen
közelében volt alkalmam két hetet eltölteni Debrecenben. Korántsem új
keletű tapasztalataim szerint ezek az ifjú zenészek érdeklődők, tanulni
vágyók, szorgalmasak, lelkesek, fogékonyak, s egyelőre talán fel sem
merül bennük az aggályos kérdés: lesznek-e majd a jövőben is olyanok,
akik kíváncsiak tudásukra, művészetükre, akik meghallgatják őket
hangversenyeiken, akik tanulni akarnak tőlük.
Ezután következzenek a beszédes tények, adatok. A
Nyári Akadémiát negyedik alkalommal rendezte meg 2004. július 18-a és
augusztus 2-a között a Debreceni Egyetem Konzervatóriuma, Duffek Mihály
igazgató és Kedves Tamás tanszékvezető tanár kezdeményezésére és
irányításával. Száznyolc – többségében felsőfokú zenei tanulmányokat
folytató – fiatal gyűlt össze, közülük nyolcvanegyen hazánkból,
huszonheten határainkon túlról (a létszámok csökkenő sorrendjében):
Japánból, Romániából, Spanyolországból, Szerbia-Montenegróból,
Nagy-Britanniából, Franciaországból, Hollandiából és Németországból.
Velük tizenhét hazai és külföldön élő hangszeres művésztanár
foglalkozott: Kapás Géza, Zs.Szabó Mária, Sebestyén Ernő hegedű-, Nagy
Sándor mélyhegedű-, Ádám Károly, Kedves Tamás gordonka-, Duka Norbert
bőgő-, Gyöngyössy Zoltán, Matuz István fuvola-, Hadady László oboa-,
Lakatos György fagott-, Duffek Mihály, Jandó Jenő zongora-, Tóth
József, Weninger Richárd és Kammerer András kamarazene-szakon,
mesterkurzusok, kamarazenei órák és zenekari foglalkozások keretében. A
hallgatóknak lehetőségük volt más tanárok óráinak meghallgatására is –
és természetesen sok-sok gyakorlásra a Konzervatórium termeiben és a
kollégium szobáiban kora reggeltől késő estig. Az órákon kidolgozott,
esetenként későbbi vizsgáikra előkészületben lévő darabjaikat
stúdiókoncertek keretében mutathatták be egymásnak és „külső”
érdeklődőknek.
A programhoz szorosan kapcsolódó hangversenyek, a
tanárok és a vendégművészek produkciói magas mércét állítottak, példát
mutattak a fiatalok számára. Egyszersmind a város nyári zenei életét is
vonzó, több esetben kimagasló művészi színvonalú eseményekkel
gazdagították. Ebben az évben a bécsi klasszikus mesterek alkotásai
álltak a program középpontjában, így Mozart művei tizenötször, Haydn és
Beethoven kompozíciói két-két alkalommal hangzottak el az esti
koncerteken, s ebben a számban nem szerepel a hallgatók által
megszólaltatott körülbelül ugyanennyi mű, illetve tétel. A
hangversenyek többségének színhelye a Konzervatórium épületének
Liszt-terme volt.
A műsorokban a kamarazenei alkotások domináltak. Nem
állandó, összeszokott együttesek, hanem jórészt alkalmi társulások
játszottak együtt, ezen belül több ízben a Konzervatórium
művésztanárai. Ezt az „alkalmiságot” nem alábecsülésként, sőt,
elismerésképpen írom le, produkcióik értékére, színvonalára emlékezve.
A hangversenyeken hallottak egyenkénti méltatása helyett sommásan így
jellemezhetem őket: jó, még jobb és egészen kiváló előadások szereztek
élményeket a változó létszámú hallgatóságnak. Vegyük sorra ezeket!
A szatmárnémeti illetőségű Fátyol Rudolf, Duffek
Mihály társaságában Mozart-szonátákat adott elő, ezt rövid előadással
vezette be a komponista hegedűre írt műveinek előadási problémáiról.
Weiner Leó zeneszerzői és tanári életműve előtt
tisztelegtek a Konzervatórium művésztanárai: Kiss Vilmos Péter, Alexáné
Kardos Ildikó (hegedű), Sárosi György (mélyhegedű), Ádám Károly
(gordonka) és Grünwald Béla (zongora), két Weiner-kompozíció – a
Vonóstrió és a 2. Vonósnégyes – valamint Mozart g-moll
zongoranégyesének interpretálásával.
Matuz István, a Párizsban élő Hadady László és
a már megnevezett debreceni vonóstanárok Mozart fúvós-vonós
hangszereket kombináló kvartettjeiből szólaltattak meg négyet.
Bach, Haydn, Mozart, Dieter és a
Doppler-fivérek művei mellett kortárs szerzők – Melis László,
Hollós Máté, Sári József – darabjaiból állt Gyöngyössy Zoltán és Matuz
István kétfuvolás estjének műsora. Gordonkán Kedves Tamás, zongorán
Mogyorósi Éva működött közre.
A Münchenből érkezett vendégprofesszor, Sebestyén
Ernő és Jandó Jenő szonátaestjén egy-egy Haydn-, Mozart- és
Beethoven-művet adott elő, utóbbitól a híres „Kreutzer”-szonátát.
Kovács Szilárd, a Konzervatórium tanára orgonán
Bach- és Liszt-műveket játszott a Szent Anna Székesegyházban, a
két zeneszerző halálának a naptárban egymáshoz közel eső évfordulója
alkalmából. Ezen az esten Mozart két, ritkán hallható templomi
szonátája is elhangzott, a már említett három vonós tanár
közreműködésével.
Két fiatal hegedűművésznő adott önálló estet a két
hét során: a Zeneakadémián ez évben diplomát nyert Bogáti Bokor Orsolya
(partnere Szenthelyi Judit volt) és a nemzetközi hírnevű Kokas Katalin,
Pertis Zsuzsa és kishúga, a gordonkás Kokas Dóra társaságában. Előbbi
Bach, Mozart és Ravel, utóbbi Schubert, Mozart, Haydn és Beethoven
egy-egy művét adta elő.
A zenekari hangversenyek igen sok érdeklődőt
vonzottak az Egyetem tágas és impozáns, ám akusztikailag korántsem
kifogástalan aulájába, közöttük nagy számban az egyidejűleg zajló
Debreceni Nyári Egyetem résztvevőit. Az Akadémia fiataljaiból
összeállított zenekari együtteseket Kováts Zoltán konzervatóriumi tanár
készítette fel és vezényelte. A két esten természetesen szintén a bécsi
mesterek művei szólaltak meg: egy-egy „bemelegítő” nyitány után
alkalmat adva a művésztanároknak: Zs.Szabó Máriának, Sebestyén Ernőnek,
Fátyol Rudolfnak, Nagy Sándornak, Grünwald Bélának és Jandó Jenőnek
versenyművek szólistáiként történő szereplésre. A közönség mindkét
estén nagy tetszéssel fogadta a művészek magas színvonalú
interpretációit.
A kortárs zene az idei programból sem hiányzott. Az
idén ötvenéves Hollós Máté kamaraművei közül hangzott el válogatás
egyik délután a Konzervatórium kamaratermében, a szerző jelenlétében. A
műveket Apostol Sára (zongora), Matuz István, Kedves Tamás, Mogyorósi
Éva és Kiss Vilmos Péter szólaltatta meg. A zeneszerző munkásságát
Kedves Tamás méltatta köszöntőjében. A műsor végén Hollós Máté
énekesként (!) is közönség elé állt: egy francia és egy angol
népdalfeldolgozását adta elő Virág Emese kíséretével.
Bár nem tartozik a tárgyhoz, nem tartom
érdektelennek megemlíteni, hogy ezekben a napokban zajlott a XXI.
Nemzetközi Kórusverseny is, ami egyfelől elvonta a hangversenyek
lehetséges közönségének egy részét, másfelől a vox humana élményével
egészítette ki Debrecen nyári zenei eseményeinek sorát. A
kórusfesztivál nagy tömeget vonzó programpontja volt egyik este a
King´s Singers nagytemplomi fellépése.
Úgy vélem, e részletező leírással sikerült
érzékeltetnem azt a sokszínűséget, ami az Ifjú Zeneművészek Nemzetközi
Nyári Akadémiáját 2004-ben is jellemezte, sok tanulsággal és örömteli
élménnyel gazdagítva annak résztvevőit és mindazokat, akik az egyes
eseményeken jelen voltak. Köszönet és elismerés illeti a Debreceni
Konzervatórium vezetőit, tanárait és többi munkatársát, a Nyári
Akadémia eltervezőit és kivitelezőit, és nem utolsósorban azokat az
intézményeket, alapítványokat, szervezeteket, amelyek anyagi
támogatásukkal a megvalósítás lehetőségét biztosították. Várjuk a
jövő évi folytatást!
Körber
Tivadar
|