Körber Tivadar:
Felébreszteni a tanulók
érdeklődését
(részlet)
Arról fogok beszélni, ami az én
meggyőződésem, az én tapasztalatom, hiszen idestova húsz éve tanítom
ezen a szinten a tárgyat, és már régebbi pedagógiai működésem során is
foglalkoztam hasonló tevékenységgel. Nemrégiben felkérést kaptam, hogy
készítsek tervezetet a szakközépiskolai zeneirodalom tanításáról, ebből
itt egy pár mondatot föl is olvasok, mert – úgy gondolom – sikerült
elég világosan megfogalmaznom elképzeléseimet. Mivelhogy célkitűzése
szerint előadásom vitaindítónak van szánva, nagyon remélem, hogy a
kollégák majd bőségesen hozzá fognak szólni, kiegészítik mondandómat,
esetleg ellentmondanak, vagy legalábbis más oldalról is megvilágítják
azt, amiről ez a beszélgetés szól.
Azzal kezdem, hogy véleményem és meggyőződésem
szerint a zeneirodalom tanítása során szakközépiskolában az egyes
művek alapos megismerésén keresztül kell a tanulóknak bepillantást
nyerniük a különböző zenetörténeti korszakokba, stílusokba, zeneszerzői
életművekbe, műfajok, formák világába. Tehát ebben különbözik
alapvetően a zenetörténet tanításától, ahol átfogóbb teljességre kell
törekedni, itt viszont egy-egy mű az, amelyen keresztül a növendék a
dolog lényegét meg kell, hogy tapasztalja, tehát az egyesből haladva az
általánosabb, szélesebb összefüggések felé. „A zeneirodalom órák
középpontjában a kort, a stílust, a zeneszerzői életművet reprezentáló
műalkotások lehetőlgminél teljesebb, alaposabb megismerése, figyelmes
meghallgatása áll.” Hangsúlyozni szeretném, hogy lehetőleg teljes
művekre gondolok. „Egyéb adatok, lexikális ismeretek közlése és
követelése csak annyiban szükséges, amennyiben az adott jelenség, a
konkrét zenemű megismerése, az összefüggések megismerése szempontjából
indokolt.” Ez nálam a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor egy-egy
művel foglalkozni kezdünk felírom a táblára – természetesen – a
zeneszerző nevét, születési-halálozási évszámát, a műnek a pontos
címét, opusz-, Köchel-jegyzék stb. számát, az egyes tételeknek a
tempó-, illetve karakterjelzéseit, hangnemét, metrumát. De a lényeg nem
az, hogy a gyerek ezt betéve tudja. Hanem hogy azt tapasztalja meg az
óra során, milyen az a mű. Mennyiben reprezentálja a kort, mennyiben
fejeződnek ki benne annak a kornak, annak a zeneszerzőnek, annak az
egész akkori világnak a jellegzetességei — ugyanakkor mennyiben egyedi
alkotás, mennyire csak arra a műre jellemző mindaz, ami benne
megszólal. „A zeneirodalom megismertetése során szükségtelen és
lehetetlen teljességre törekedni, az ismeretek átadása során mindig az
egyes műalkotásból kiindulva kell a kor, a stílus, a műfaj általános
jellemzőit megközelíteni. A tanár feladata, hogy a rendelkezésre álló
hatalmas anyagból a fent leírt követelményeknek, egyszersmind az adott
osztályok befogadó képességének megfelelő konkrét műveket kiválogassa,
ügyelve az idő megszabta keretekre és a helyes arányokra.” Igen, van
egy nagy úr, és ez az idő. Úgy is, hogy az óra ideje korlátozott és azt
nem lehet túllépni, másrészt meg a tanév is eléggé rövid. És mindig
számítani kell arra is, hogy elmarad egy-egy óra, közbejön valami, és
akkor már felborulnak az arányok.
A másik probléma pedig az, hogy a szakközépiskolába
tizennégy-tizenötéves gyerekek jönnek, nagyon különböző helyekről –
legalábbis Budapesten különböző zeneiskolákból, sőt a fővároson
kívülről is – különböző felkészültséggel, különböző szintű
ismeretanyaggal, élményekkel, tájékozottsággal, és akkor egyszerre
rájuk zúdítunk egy csomó új ismeretet. A tanárnak nagyon óvatosnak kell
lennie, hogy pontos és lényeges ismereteket közöljön, és annyit,
amennyit a gyerek valóban meg tud emészteni. Ez persze minden osztályre
érvényes, de különösen az elsőre, ahol a legkisebbek a gyerekek,
legkevésbé érettek még szellemileg, most léptek be az új iskolába — és
akkor jönnek az új ismeretek. Mondjuk, lehet, hogy semmit se hallottak
még arról, mi a polifónia, és ha hallottak is róla, nem biztos, hogy
tudják, mi az. És akkor be kell mutatni nekik olyan műveket, amelyeken
keresztül nemcsak verbálisan tanulják meg, hanem érzékelik is, mi a
különbség a homofon és a polifon szerkesztés között. Ez csak egyetlen
példa, sorolhatnám tovább, mi mindent kell még egy év alatt megtanítani
nekik. Aztán mire a negyedik osztályba eljutnak, már jóval többet
tudnak, sokkal több szakmai tapasztalatuk van, esetleg a lelkesedésük
viszont alábbhagy már, mert akkor arra koncentrálnak, hogy érettségi,
felvételi vizsga. És akkor úgy gondolják, hogy szelektálni kell: mi az,
amivel többet kell foglalkozniuk és mi az, amivel lehet kevesebbet. De
mindenesetre tárgyszerűen többet tudnak, mint kezdetben.
Hogyan osztjuk be az anyagot? Először is nagyon szép
lenne az, ami elhangzott egynéhányszor, hogy kitekintés a távoli
világrészek zenéjére, de azt hiszem, szakközépiskolában nemigen
valósítható meg. Egyrészt az időhiány miatt, és nem azért, mintha
valamiféle európai gőggel lenéznénk a többieket. Meg aztán a praxisban
– legalábbis középiskolai fokon – mégiscsak az európai zenével
találkoznak, azzal foglalkoznak. Én ezzel úgy vagyok, hogy akit
érdekelni fog majd másfajta zene is, annak bőven lesz alkalma
megismerni, foglalkozni vele.
A régebbi tantervben, amelynek a kidolgozásában is
részt vettem, úgy kezdődött a tananyag, hogy első év: bécsi klasszikus
zene. Én már akkor sem nagyon értettem, miért valahol a közepén kezdjük
történetileg, de megmagyarázták nekem, hogy a bécsi klasszikus zene
olyan világos, olyan áttekinthető, olyan szimmetrikus, könnyebben
fölfogható a gyerek számára. Később én ettől eltértem, már régen nem
úgy tanítok, ahogy azt annak idején leírtuk, többek között azért, mert
nem szeretném, ha úgy tűnne föl a gyerek előtt, mint hogyha a bécsi
klasszika lenne a zene középpontja és minden ahhoz viszonyítva
léteznék. (Van egy olyan kifejezés, hogy „preklasszikus”, én ezt nagyon
nem szeretem, mert nem mond semmit ez a fogalom, plána amikor Bachra
vagy Vivaldira is ezt mondják. Miért preklasszikus? Hát akkor
preklasszikus Palestrina is, meg minden, ami a tizennyolcadik század
előtt volt?)
Kezdjük hát valahol előbb! Mondjuk a barokk
korszaknál. De ki legyen az első? Nyilván nem lehet Bach-hal kezdeni,
mert már az ő zenéjének is voltak előzményei, és akármennyire megyünk
az időben vissza, mindig voltak előzmények. Végülis arra a
meggyőződésre jutottam, hogy kezdjük el ott, ahonnan az európai műzene
eredt, tehát a középkorban. Itt jön újra az időprobléma, miszerint egy
borzasztó hosszú korszakot kell az első osztályban áttekinteni. Eléggé
kárhozatos módon mindeddig ezt csak úgy tudtam megoldani, hogy ezeket
az évszázadokat nagy lépésekben tekintettük át, hogy mégis legyen
fogalma a gyereknek arról, mi a gregorián, meg hogyan is született meg
a többszólamúság, meg hogy a németalföldi mesterek miket csináltak, meg
azért egy kicsit kóstoljunk bele a madrigálok világába is. Azután jöhet
Palestrina, Lasso, majd mindezek után a barokk. Az utóbbi években
sikerül elérnem, hogy első osztályban a második félév már a nagy
későbarokk mesterekre volt fordítható szinte teljes egészében, és ott
Vivaldi, de főleg Händel és Bach zenéjével valamivel alaposabban
tudtunk foglalkozni. Alkalom nyílik így arra is, hogy egy Bach-passiót
vagy egy Händel-oratóriumot teljes egészében meghallgassunk (persze nem
egy óra keretén belül). Nagyon fontosnak tartom, hogy ilyen
műveket ne csak kiragadott részletekben, hanem teljes egészében
bemutassak.
A második év a bécsi klasszikáé, vagyis a három nagy
alkotóé, de előtte foglalkozunk egy kicsit a szónak szorosabb
értelmében vett „preklasszikusokkal”, tehát a közvetlen előzményekkel:
a Bach-fiúkkal, Gluck-kal, Pergolesivel, még a mannheimiakkal is (bár
az ő műveikből kevés jó felvétel található itt Magyarországon). Azután
tényleg ott a lehetőség, hogy Haydn, Mozart és Beethoven művészetét
sokoldalúbban, alaposabban és jobban elmélyülve megismerjük. Például
egy Mozart-operának a meghallgatása, bemutatása – azt hiszem –
mindenképpen fontos, és amellett még nagyon élvezetes is.
Nos, a harmadik aztán megint egy nehéz év. Akkor – a
romantikában – szerteágaznak a stílusok és nagyon sok zeneszerző van.
Kire egy óra jut, kire kettő, kire három, és ez nem értékrend szerint
alakul így, ezt meg is mondom a gyerekeknek. Hanem – mondjuk – van
olyan zeneszerző, akit lehet egy órában tárgyalni, de már például
Wagnert aligha lehetne — akkor hát mit csináljon az ember?
Kompromisszumra kényszerül, mert hiszen egy felvonásnyi is alig fér
bele egy órába, tehát muszáj ezt bizonyos rövidítésekkel,
válogatásokkal megoldani, ami nem éppen ildomos dolog, a szerző is
nyilván tiltakozna ellene.
Így eljutunk azt a századfordulóig, majd a huszadik
század zenéje az utolsó év anyaga. Itt is persze elsősorban a
legnagyobbak, akik már századunk klasszikusainak számítanak. Joggal
vethetné valaki a szememre, hogy – úgy látszik – bort iszom és vizet
prédikálok, mert évekkel ezelőtt én voltam az, aki a Parlando-ba cikket
írtam arról, hogy a kortárs zene tanítása mennyire fontos és
nélkülözhetetlen, és sajnos pont ez az a korszak amire nagyon kevés idő
szokott maradni. Az, hogy mindennel megismertessük az osztályokat, ami
manapság a zene világában van, természetesen reménytelen, de egy-egy
művet legalább a legközelebbi múltból is igyekszem bemutatni.
Tudvalevően a negyedik év rövidebb is, hamarabb véget ér a tanítás.
Nagy vonalakban körülbelül így épül fel az anyag.
Szokott lenni a tantervekben egy olyan fejezet, hogy követelmények. Mik
a követelmények? Szerintem a legfőbb követelmény – ezt már Ittzés
kolléga is pedzette –: felébreszteni a tanulók érdeklődését. Rögtön az
első órán hangsúlyozni szoktam: abból, hogy itt az órán zeneirodalommal
foglalkozunki, nem következik, hogy ezzel ti megismeritek a
zeneirodalmat, hiszen ez csak futó bepillantás ebbe a kimeríthetetlenül
gazdag világba. A többi aztán rátok van bízva. Ha azt látom, hogy a
gyerekek érdeklődése megmozdul, az már nagy eredmény és sikerélmény,
azt hiszem minden tanárnak.
Még egy pár dolgot szeretnék elmondani. Az is célja
véleményem szerint a zeneirodalom tanításának, hogy megtanítsuk a
gyerekeket beszélni a zenéről. Tehát, hogy amit ismernek, azt szavakkal
is ki tudják fejezni A tanulók egy része maga is pedagógus lesz, kell
hát, hogy majd a tanítványaiknak tovább tudják adni, lehetőleg
világosan és értelmesen, amit a zenéről tudnak. Megkövetelem például a
dolgozatokban, hogy pontosan fogalmazzanak, ne vázlatot írjanak, ne
címszavakat, ne adatok halmazát, ne felsorolást, hanem amit tudnak – ha
sokat, ha keveset – fogalmazzák meg szépen, értelmesen, világosan és
magyarul.
Tudnék sokat idézni a dolgozatokból, hogy mi mindent
félre tudnak érteni, de ezek közül csak egy példát szeretnék elmondani.
Kodályról említettem az órán, hogy nem volt hangszeres előadóművész,
játszott ugyan több hangszeren is, de nem közönség előtt, nem pódiumon,
néha vezényelte a saját műveit, de ez sem volt igazából jellemző. Mire
az egyik dolgozatban a következőt olvasom: „Kodály sok hangszeren
tudott játszani, de nem volt előadóművész, karmester volt, de rosszult
vezényelt”! Levonható ebből a tanulság, hogy nekem magamnak is nagyon
kell vigyáznom, hogy amikor egy zeneszerzőről, egy műről, vagy
bármiféle jelenségről beszélek, mindig a lényeg kerüljön a középpontba,
és az maradjon meg a tanulókban, ne a különféle mellékes dolgok,
amikről persze szintén szó lehetett az órán, de aztán a gyerekekben
esetleg csak ez marad meg, mert ezt tartják érdekesnek, és aztán ilyen
torz módon reprodukálják a hallottakat.
|