NEMZETKÖZI FUVOLAVERSENY
BUDAPESTEN
Tavaly szepember 1-14.
között, a Hungarofest szervezésében került megrendezésre a 4. Budapesti
Nemzetközi Fuvolaverseny, melyre 135 fiatal jelentkezett. Sokan
megkérdezték tőlem, hogy a budapesti verseny hol foglal helyet a
nemzetközi rangsorban. Mérhető-e a müncheni, párizsi, vagy akár az
újabban nagyon előkelő helyet kivívott kobei versenyekhez? A felsorolt
versenyek zsűrijeiben ülve egyértelmű számomra, hogy két dolog is jelzi
Budapest előretörését: az első, hogy ebben az évben nem tartottak
másutt nagy versenyt, a másik pedig a nagyon magas színvonal. Külön
öröm volt számomra a magyarok jó szereplése. Sőt, most már nem csak a
budapesti Zeneakadémia hallgatói voltak eredményesek, hanam többen is a
vidéki konzervatóriumokból, és néhányan a tanárképző főiskolákból is.
A magyar szerkesztőbizottság magasra tette a mércét,
és egy technikailag kifejezetten nehéz, és zeneileg igényes programott
állított össze. Várható volt tehát, hogy a sok jelentkező közül
számosan nem tudnak felkészülni, vagy időben elkészülni a versenyre.
Ezért alakult a létszám úgy, hogy “csak” 49 résztvevő jelent meg. Azok
viszont, akik eljöttek, szinte kivétel nélkül nagyon jól, főleg nagyon
gyorsan tudnak fuvolázni.
Visszagondolván az első budapesti versenyre,ahol
többek között Marion, Gerard, Persichilli, Schultz is szerepeltek ,
1965 és 2003 között ez jelenti talán a legnagyobb különbséget.
Technikailag rengeteget fejlődött a fiatal fuvolások tábora. Ha
feltesszük a kérdést, hogy jelenti-e ez a minőségi fejlődést is, hogy
akik gyorsan és biztosan tudnak fuvolázni, párosul-e náluk ez egy
érzékeny, szép zenéléssel? A válasz egyértelműen nem! Sajnos nem! Igy
van ez másutt is. Bármennyire tagadják sokan a zenei versenyek
létjogosultságát, az objektivitás hiányát emlegetve, és hogy a zsűri
csak szubjektív elfogultsággal tud dönteni, mégis a végén, a döntőben,
vagy az azt megelőző fordulóban mindig a legjobbak gyűlnek össze, és ők
sehol sincsenek sokan! Ennek a kérdésnek a boncolgatása nem feladatom
ebben a cikkben, és csak gondolatébresztőnek szántam, tehát visszatérek
a versenyünkhöz.
A zsűri egyhangúlag elhatározta, hogy a selejtezőből
olyan sok résztvevőt enged tovább az első fordulóba, ahányan
elfogadhatóan játszanak. 39 versenyző kapott bizalmat erre. Érdekesen
alakult viszont az első forduló, ahol 3 szólódarabot kellett kotta
nélkül előadni. Egy Telemenn fantáziát szabadon lehetett választani, és
ez volt a versenynek az a része, ahol félő volt, hogy a „histórikus”
játékmód összecsap a modern előadói elképzelésekkel. Szerencsére nem
így történt. Győzött a modern (arany-ezüst) hangszerek hangja, ízléses
díszítésekkel gazdagítva. Paganini 5. capriccio-ja kemény diónak
bizonyult. Ez talán a legnehezebb a 24 közül, és mégis sokan hihetetlen
könnyedséggel adták elő. De! Itt kell a hangról beszélnem, és különösen
a japánból jött fiatal művészek hangjáról. Sokan voltak, és a legtöbben
a Tókioi Állami Egyetemről, ahol évek óta Kim professzor mellett Paul
Meisen is tanít, aki nyugdíjba vonulása után Münchenből Japánba
költözött. Igazából senki nem tudja tanításának titkát, de mindenkit
meg tud tanítani egy gyönyörűen csengő hangra. Van azonban ennek a
teljesen zörejmentes, nagyon koncentrált hangnak hátulütője is. A
dinamikai skálát kb. pp. és mf közé szorítja, amivel nagyon leszűkíti a
zenei kifejezési lehetőségeket. Így adódott, hogy az 5-ös Paganinit
szélsebesen játszva, alig hallható pp-ó megszólaltatást produkáltak. A
Zeneakadémia nagytermében (minden forduló ott zajlott) ez a nagyon halk
játék összefolyt, és legato benyomást keltett. Nyugodtan kijelenthetem,
hogy a legtehetségesebb japán versenyzők emiatt nem kerültek tovább.
A 2. fordulóba a 16 legjobb jutott (közöttük 6
magyar!). Az itt választott műsor már időben is nagy feladat elé
állított mindenkit. A kötelező Jeney: Soliloquium meglepetésre egy-két
kivételtől eltekintve nagyszerű előadásban hangzott el.
Nagyobb problémákat okozott zeneileg a választható
nagy szonáták eljátszása, és főleg a szintén választható romantikus
darabok légkör-teremtő, virtuóz előadása. Itt már teljesen szétnyílt a
művész-olló, és teljesen világossá vált, hogy kik a valóban tehetséges
zenészek, akik egyben a legjobban felkészültek is. A döntő zenekari
kisérete miatt 6 versenyzőre korlátozódott a tovább engedhetők száma.
Számunkra, magyaroknak itt adódott egy kis szerencsétlen pont-egyezés,
ugyanis Bicsák Mátyás (aki a legfantasztikusabb Paganinit játszotta!)
és a kínai Weng Sibei mindketten elérték a döntőbe jutáshoz szükséges
pontszámot, de így 7 versenyzőt kellett volna továbbjuttatnunk, ami a
zenekar miatt lehetetlen volt. Így alakult ki az 5-ös döntős csapat.
Erről az 5 nagyszerű művészről egyenként kívánok
írni.
1./ HEINZMANN Anne-Catherine végig kitűnt hajlékony
muzikalitásával, viszont technikailag kezdettől fogva némi
bizonytalanság érződött játékában, mely egy finom, de kissé erőtlen
hanggal párosult. A zenekar mellett esélye sem volt.
2./ PICCINELLI Chiara, aki számomra már nagyon
ismert volt különböző előző versenyekből. Annak ellenére, hogy néhány
hónapja született kisbabája, hihetetlenül biztosan fuvolázott az első
fordulótól kezdve. Csengő szép hangon játszik, biztos hangindítással,
virtuóz technikával, ám zeneileg minden alkalommal kis hiányérzetet
hagyva bennünk.
3./ MANCO Andrea 3. díjat kapott. Színes egyénisége
volt a versenynek, aki mindig úgy jött ki a pódiumra, mint aki kettőig
nem tud számolni, azután csodákat művelt. Ez a csoda azonban nem volt
állandó. Ami emlékezetesen mindenkiben megmaradt,az Borne: Carmenje
volt és talán a legjobb Petrovics Fuvolaversenye, a végén. Közel nem
nyújtott ilyen teljesítményt a szólódarabokkal, de legfőképp Prokofjev:
D-dúr szonátájával. Legkevésbé sikerült produkciója a döntőben Mozart:
D-dúr Fuvolanégyese volt, ahol nagyon mélyre zuhant pontjaival.
4./ STERLING Megan megosztott első díjat kapott. A
verseny nagy meglepetése! Rá is áll, amit Manconál írtam, ugyanis
hihetetlenül egyéni, szép előadást mutatott bizonyos műveknél. Rá talán
az illik, hogy muzikalitása és technikai tudása nincs teljesen egy
szinten. Így történhetett, hogy az első forduló virtuóz szólódarabjai
után pontszáma eléggé alatta volt a legjobbaknak. Szintúgy nem volt az
élen a második forduló után sem.
A döntőben Mozart: D-dúr fuvolanégyesével már szép,
de kissé passzív, „meditativ” , és nem eléggé éneklő zenélést mutatott.
Nagyszerű volt viszont Petrovics Fuvolaversenyével. A zsűri a 2.
legmagasabb pontszámmal jutalmazta, egyértelműen a Petrovics mű
előadását szem előtt tartva.
5./ SERES Dóra megosztott első díjat kapott. Dórát
mindnyájan ismerjük. 23 évesen számára ez már a 6. nemzetközi díj,
melyből 4 alkalommal első helyen végzett, és kétszer második díjat
kapott. A mostani verseny minden fordulója után a legmagasabb
pontszámmal az élen állt. A mezőny legkiegyenlítettebb teljesítményét
nyújtotta csodálatosan csengő, energikus, ám mégis nagyon hajlékony
hangjával, abszolút biztos technikájával és érzékeny zenélésével. Nehéz
a nagyszerűen eljátszott műsorából a legjobbat kiemelni, ám számomra
talán az a Mozart volt a döntőben, a legcsodálatosabb, ami a többiek
számára kissé idegen maradt. Számomra Mozart az előadóművészet egyik
alfája és omegája, és az igazi próbatétel, hogy valaki mennyire érző
művész. Sokkal inkább, mint Petrovics Fuvolaversenye, mely a maga
nemében nagyon jó mű, de ha arra gondolok, hogy az elmúlt évben, a
miskolci tanárképző főiskolások versenyén többen is nagyszerűen
eljátszották, talán nem is olyan nehéz!!
A döntő utáni pontszámok egyértelműen egy első, egy
második és egy harmadik helyezést mutattak. Ne kérdezzék, hogy milyen
nemzetiségű zsűritag forszírozta ki, befolyásolván egyes külföldi
zsűritagokat, hogy ne ez az eredmény legyen!
Kovács Lóránt
a zsűri elnöke
|